וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אפס בייצוג: נשים הן חצי מהאוכלוסייה - ונעדרות מצמרת ניהול הממשלה

עודכן לאחרונה: 18.1.2023 / 10:57

מאז הקמת הממשלה הוכרזו מינויים של 16 מנכ"לים ממשרדי הממשלה - כולם גברים. אם לא יהיה שינוי, מדובר בשפל חסר תקדים שלא נראה כמותו 20 שנה. גם הייצוג הנשי בראשות הוועדות בכנסת לוקה בחסר, בלשון המעטה - 2 בלבד מתוך 19. שדולת הנשים: "מודאגות מפגיעה בזכויות הנשים"

ישיבת הממשלה ה-15 בינואר 2023/רוני כנפו

מה משותף לשמות: משה בר סימן טוב, אייל זמיר, רונן לוי, רונן פרץ, שלומי הייזלר, אסף צלאל, כפיר סויסה, אמנון מרחב, איתמר דוננפלד, יהודה מורגנשטרן, אלעד מלכא, קובי בליטשטיין. ראשית: כולם קיבלו בשבועיים האחרונים מינוי למנכ"ל משרד ממשלתי בממשלה החדשה. אבל חדי עין יבחינו בעוד דבר משותף: כולם גברים. מאז שהושבעה ממשלת נתניהו השישית, השרים מכריזים בזה אחר זה על אנשי האמון שינהלו בפועל מטעמם את עבודת המשרדים שלהם - ובינתיים לא מונתה אפילו מנכ"לית אישה אחת.

עד כה, הוכרז על זהותם של המנכ"לים במשרד ראש הממשלה, אוצר, חוץ, ביטחון, משפטים, בריאות, פנים, חינוך, תקשורת, אנרגיה, כלכלה, תרבות וספורט, והגנת הסביבה. בנוסף לשרי הסיעות החרדיות, גם אף אחד משרי - ושרות - הליכוד, לא בחר באשה לתפקיד. שר החדשנות והמדע אופיר אקוניס, שהתכוון תחילה למנות את ח"כ לשעבר אסנת מארק למנכ"לית משרדו, היה היחיד עד כה שהציב אשה בראשות משרדו, אך מארק החליטה למשוך את מועמדותה מחשש שלא תעבור את ועדת המינויים בנציבות שירות המדינה, ובמקומה בחר אקוניס למנות את גדי אריאלי, מנכ"ל הליכוד ומנכל מכון הייצוא לשעבר, עוד גבר שנוסף לרשימה.

ממשלת ישראל ה37 התמונה הרשמית לצד נשיא המדינה, 29 בדצמבר 2022. ראובן קסטרו
נשים מהוות יותר מחמישים אחוז מהאוכלוסייה אך נמצאות בתת ייצוג משווע. הממשלה ה-37/ראובן קסטרו

נותרו עוד מספר שרים שטרם הודיעו על המנכ"לים שהם מבקשים למנות למשרדים, אך אם המגמה הנוכחית תימשך - יהיו אפס נשים בשדרת קבלת ההחלטות הניהולית של הממשלה. מדובר בירידה חדה לעומת הממשלה הקודמת, ששברה שיא של 9 מנכ"ליות, אך גם בשפל הנמוך ביותר אליו ירד ייצוג הנשים בדרגי הניהול הבכירים בממשלה זה יותר מ-20 שנה. מנתוני שדולת הנשים עולה כי מאז שנת 2001, אז כיהנה מנכ"לית אחת בלבד במשרדי הממשלה, לא היה מספר המנכ"ליות נמוך כל כך.

גם ראש הממשלה בנימין נתניהו, שכבר ביצע חלק מהמינויים הבכירים בלשכתו, מינה בינתיים רק גברים - מנכל משרד רה"מ, מזכיר הממשלה, ראש המל"ל וראש המועצה הלאומית לכלכלה. המשנה ליועצת המשפטית לממשלה, אביטל סומפולינסקי, פנתה בשבוע שעבר לשרים והזכירה את חובת הייצוג ההולם לנשים בתפקידים בכירים בשירות המדינה, בחוק, בתקנות ובהנחיות היועץ המשפטי לממשלה. גם יו"ר הוועדה למעמד האשה בכנסת, ח"כ פנינה תמנו שטה מהמחנה הממלכתי, פנתה השבוע לראש הממשלה ולשרים, והתריעה כי "הממשלה הנוכחית מעמיקה את ההדרה של נשים מתפקידי מפתח משמעותיים ועמידה בראש משרדי ממשלה". בינתיים, לא נראה כי הפניות נפלו על אוזן קשובה. עדיין לא ידוע על אשה אחת שמועמדת לתפקיד מנכ"ל בממשלה. שר העליה והקליטה אופיר סופר מהציונות הדתית ממשיך בינתיים עם המנכ"לית הנוכחית של משרדו דגנית סנקר לנגה, ואם תישאר בתפקידה היא עשויה להיות המנכ"לית היחידה.

עוד בוואלה!

דיסטל אטבריאן הודיעה כי תקים מטה הסברה לרפורמה במשרד המשפטים

לכתבה המלאה
אסנת מארק 22 בדצמבר 2020. ראובן קסטרו
האשה היחידה שהוצבה כמנכ"לית משרד ע"י שר בממשלה - אך משכה את מועמדותה. מארק/ראובן קסטרו

נשים מהוות יותר מחמישים אחוז מהאוכלוסייה אך מלכתחילה בקואליציה הנוכחית הן נמצאות בתת ייצוג משווע, נוכח הדרת הנשים מהמפלגות החרדיות המהוות כשליש מממשלת נתניהו השישית. רק 9 מתוך 64 חברי הקואליציה - 14% - הן נשים, בממשלה מכהנות 6 שרות - מירי רגב, גילה גמליאל, עידית סילמן, אורית סטרוק וגלית דיסטל אטבריאן, שמהוות כ-18% מסך 32 השרים. בקבינט המדיני ביטחוני יש 11 חברים ורגב היא האשה היחידה (9% ייצוג נשי), ובוועדת השרים לחקיקה שמונתה השבוע מכהנות שתי שרות מתוך 11 (18%).

הקואליציה מחזיקה גם ברוב התפקידים הבכירים בכנסת, וגם שם ייצוג הנשים לוקה בחסר משמעותי. רק שתי נשים עומדות בראש ועדה בכנסת - מתוך 19 ועדות בסך הכל; רק אחת מהן היא מהקואליציה - לימור סון הר מלך מעוצמה יהודית, שעומדת בראשות הוועדה לפיקוח על הקרן לאזרחי ישראל, ומהאופוזיציה תמנו שטה, שעומדת בראש הוועדה למעמד האשה. הקואליציה לא מינתה אפילו אשה אחת לתפקיד סגן יו"ר הכנסת, ונכון לעכשיו, האשה היחידה שתכהן בתפקיד היא יפעת שאשא ביטון מהמחנה הממלכתי, מתוך 9 סגני יו"ר שמותרים על פי תקנון הכנסת.

פנינה תמנו שטה. מרים אלסטר/פלאש 90, אתר רשמי
"הממשלה הנוכחית מעמיקה את ההדרה של נשים". תמנו שטה/אתר רשמי, מרים אלסטר/פלאש 90

במסגרת ההסכמים הקואליציוניים הממשלה התחייבה גם לבטל בהמשך את נבחרת הדירקטורים של החברות הממשלתיות, שכיום כוללת מראש 50% נשים, ולהרחיב את השפעתם של הפוליטיקאים על המינויים בחברות הממשלתיות. גם בוועדה לבחירת שופטים, שהרכבה צפוי להשתנות במסגרת הרפורמה של שר המשפטים יריב לוין, יש כיום דרישה שמחייבת שלפחות 4 מתוך 9 הנציגים יהיו נשים. לא ברור איזו הבטחת ייצוג מגדרית תהיה בחוק החדש, אם בכלל.

לדברי מנכ"לית שדולת הנשים, הדס דניאלי ילין, "כשנשים נמצאות במוקדי קבלת ההחלטות הן דואגות ומקדמות נושאים שקשורים לנשים. הן יכולות לראות את ההחלטות שמתקבלות במשקפיים שלא תמיד גברים רואים. כשאין נשים שרות, מנכ"ליות, יו"ריות של וועדות זה משפיע ישירות על סדר היום הלאומי שנעדר מעיסוק בנושאים החשובים לנשים ובכך פוגע בזכויות נשים".

היא הוסיפה כי "במצב הנוכחי בו ישנם גורמים קיצוניים בממשלה, שכבר הכריזו והודיעו כי יקדמו חוקים והחלטות שיפגעו בזכויות נשים, אנחנו מודאגות עוד יותר מייצוג הנשים הנמוך בממשלה ובכנסת שנמצא בשפל. הן לא יהיו שם למנוע את הפגיעה בזכויות נשים שמסתמנים מההסכמים הקואליציוניים. הן לא יהיו שם להשמיע את קולן של כל הנשים, מכל המגזרים וכל הקשת הפוליטית".

בעקבות הפרסום בוואלה על היעדר ייצוג נשים מסרה יו"ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי כי "ממשלת אבי מעוז-סמוטריץ' חושבת שגם נשים 'מעניינות לציבור את הסבתא'. אני מיניתי המון נשים, מכל העדות וחלקי החברה הישראלית, והן לקחו את משרד התחבורה קדימה ולמעלה. אתם, ממשלה של גברים, ממשלה שוביניסטית על מלא, שלוקחת את ישראל אחורה ולמטה. על זה אנחנו נלחמות כשאנחנו נלחמות על שוויון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully