וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משלחת סנאטורים מארה"ב ביקשה לא להיפגש עם נציגי הציונות הדתית ועוצמה יהודית

עודכן לאחרונה: 17.1.2023 / 18:26

מדובר בפעם הראשונה מאז הקמת הממשלה שמחוקקים אמריקנים שמגיעים לארץ מסרבים לפגוש נציגים של מפלגות הימין הקיצוני. המשלחת, שכוללת סנאטורים דמוקרטים ורפובליקנים, ושבראשה עומדת סנאטורית שנחשבת פרו-ישראלית, תגיע לירושלים ותיפגש עם נתניהו, לפיד ובכירים נוספים

רה"מ נתניהו על החלטת האו"ם: "החלטה מעוותת ובזויה, לא תחייב את ממשלת ישראל"/מערכת וואלה

הסנאטורית האמריקנית ג'קי רוזן הבהירה לגורמים בממשלת ישראל, כי היא אינה מעוניינת שמשלחת סנאטורים דמוקרטים ורפובליקנים בראשה היא עומדת, ושתגיע היום (שלישי) לישראל, תיפגש עם נציגים של מפלגות הימין הקיצוני - הציונות הדתית ועוצמה יהודית, כך לפי שני פקידים ישראלים בכירים ומקור אמריקני.

למה זה חשוב

  • זו הפעם הראשונה מאז הקמת הממשלה החדשה בה מועבר מסר מצד גורמים אמריקנים כי הם מסרבים לפגוש נציגים של שתיים ממפלגות הקואליציה.
  • רוזן, סנאטורית דמוקרטית ממדינת נבאדה, היא תומכת של ישראל והעבירה חוקים פרו-ישראלים רבים בקונגרס במהלך השנים.

מה הם אומרים

  • יושב ראש האופוזיציה יאיר לפיד הגיב להצהרה. "הגיע הזמן להכיר בעובדות: עם ממשלה של גזענים וקיצונים ארה"ב כבר אינה בעלת הברית הקרובה ביותר של ישראל", כתב בחשבון הטוויטר שלו.
  • בליכוד הגיבו לציוץ של לפיד. "לפיד עושה זאת שוב", נכתב בחשבון הטוויטר של המפלגה. "אחרי הפעם הקודמת בה ניבא שהרסנו את היחסים עם ארה"ב, ראש הממשלה נתניהו הביא יחד עם נשיא ארצות הברית ארבעה הסכמי שלום עם מדינות ערב - והוציא את ארה"ב מהסכם הגרעין עם איראן. יאיר, אף אחד לא קונה את ההפחדות שלך יותר".
ג'קי רוזן,  נציגת נבדה בסנאט של ארצות הברית.. אתר הקונגרס האמריקאי, באדיבות המצולמים
הבהירה לישראל שהמשלחת בראשותה לא תיפגש עם נציגי הימין הקיצוני. רוזן/באדיבות המצולמים, אתר הקונגרס האמריקאי

במוקד החדשות

  • משלחת הסנאטורים, שאותה מובילה רוזן יחד עם הסנאטור הרפובליקני ממדינת אוקלהומה ג'יימס לנקפורד, מורכבת ממחוקקים שהינם חלק מהשדולה למען הסכמי אברהם בסנאט האמריקני. השדולה הוקמה במקביל לשדולה זהה בכנסת במטרה לפעול לקידום הנורמליזציה בין ישראל לעולם הערבי.
  • ישראל היא התחנה האחרונה בביקור של הסנאטורים האמריקנים במזרח התיכון, אחרי מרוקו, בחריין ואיחוד האמירויות. במשלחת משתתפים ארבעה סנאטורים דמוקרטים ושלושה רפובליקנים. חברי המשלחת צפויים להיפגש מחר עם רה"מ נתניהו, ובהמשך גם עם יו"ר הכנסת אוחנה, ראש האופוזיציה לפיד וחברי השדולה למען הסכמי אברהם בכנסת.

מאחורי הקלעים

  • פקידים ישראלים בכירים אמרו כי לקראת הביקור, רוזן וחברי הצוות שלה שעבדו על הכנת הלו"ז, הבהירו כי הם לא מעוניינים שחברים ממפלגת עוצמה יהודית של איתמר בן גביר ומפלגת הציונות הדתית של בצלאל סמוטריץ' ישתתפו בפגישות איתם, במיוחד בכנסת.
  • "זו היתה בקשה של הסנאטורית רוזן שלא להיפגש עם חברים בשתי מפלגות הימין הקיצוני", אמר לוואלה! מקור בלשכתה של הסנאטורית הדמוקרטית.
  • בכירים במשרד החוץ בירושלים אמרו כי משלחת הסנאטורים אינה צפויה לפגוש נציגים של מפלגות הימין הקיצוני.
גבעת הקפיטול, וושינגטון. AP
רוזן העבירה חוקים פרו-ישראלים רבים בקונגרס האמריקני. בניין הקפיטול בארה"ב/AP

התמונה הגדולה

  • בכירים אמריקנים הביעו בחודשים האחרונים דאגה מהעובדה שבן גביר וסמוטריץ' יהיו חברים בממשלה בראשות נתניהו. לחץ אמריקני תרם לכך שסמוטריץ' לא קיבל לידיו את תיק הביטחון.
  • שגריר ארה"ב בישראל טום ניידס נשאל מאז הבחירות כמה פעמים האם ייפגש עם שר האוצר סמוטריץ' והשר לביטחון לאומי בן גביר. הוא התחמק והשיב כי יעבוד מול ראש הממשלה נתניהו.
  • כמה שבועות לפני הבחירות משלחת סנאטורים אמריקנים בראשות הסנאטור הדמוקרטי רוברט מננדז והסנאטור הרפובליקני לינדסי גראהם נפגשה עם נתניהו והביע דאגה משיתוף בן גביר וסמוטריץ' בממשלה.
  • הסנאטור מננדז אמר לנתניהו כי הקמת ממשלה עם מפלגות הימין הקיצוני עלולה לפגוע ביחסים בין ישראל לבין ארה"ב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully