וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המטוסים הישראליים יישארו חשופים: המדינה עוצרת את מימון מערכת "מגן רקיע"

עודכן לאחרונה: 16.2.2023 / 12:27

התחזוקה השוטפת של מערכת הלייזר להגנה מטילים נעצרה בחודש שעבר לאחר שהושקעו בה כמיליארד שקלים - זאת בשל הפסקת המימון על ידי האוצר. החשש הוא שחברות התעופה הישראליות ייאלצו לצמצם טיסות למדינות המפרץ ולטורקיה כשגם מטוס ראש הממשלה החדש יישאר ללא מערכת פעילה

בתחילת החודש שעבר הגיע למפעל אל-אופ ברחובות, שבבעלות אלביט, הוראה מפתיעה: רשות התעופה האזרחית הורתה למפעל שפיתוח את מערכת ההגנה הישראלית למטוסי נוסעים "מגן רקיע" להפסיק את אחזקת המערכות שנמצאות בידיו. זאת בהיעדר יכולת לשלם עליה.

המערכת פותחה ונרכשה בעלות של כמיליארד שקל בעקבות ניסיון הפלת מטוס ארקיע בקניה ב-2002. היא מזהה שיגור של טיל כתף ומשגרת קרן לייזר שמשבשת את המעקב של הטיל אחרי מטרתו, וגורמת לו לסטות מהמסלול. ההפעלה של המערכת היא אוטומטית ואינה דורשת התערבות של הטייסים וההתקנה שלה במטוסים אינה קבועה, בגלל תוספת המשקל והפגיעה שהיא גורמת לביצועי המטוס. לכן, היא בנויה בתוך פוד המותקן בחלקן התחתון של זנב המטוס, כך שניתן להתקינו במהירות לפני טיסות למדינות בסיכון גבוה, ולהסירו לאחר מכן.

משרד התחבורה נקבע כמשרד האחראי למערכת כמי שמנהל את התעופה הישראלית, ושב"כ הוא הגוף הקובע עבור החברות הישראליות באילו טיסות יישאו אותה המטוסים. כיום מדובר, בין השאר, על מדינות המפרץ, סיני וטורקיה, שאליה אמורות בקרוב החברות הישראליות לחדש את הטיסות. קצב הטיסות הגבוה לדובאי הגביר את השימוש בפודים שכבר יוצרו, והגדיל את הוצאות האחזקה מעבר לשנים הקודמות. כעת, אי-חידוש הסכם האחזקה עלול להביא לכך שבקרוב יאלצו החברות הישראליות לבטל טיסות למדינות המאוימות, או לקבל אישור לטוס ללא המערכת.

בנוסף לכך, יצטרף בחודשים הקרובים מטוס נוסף לצי המשתמשים במערכת: בואינג 767 של ראש הממשלה, "כנף ציון", שנקבע שישתמש במאגר הפודים הקיים. כעת ייתכן שלא יהיה עבורו פוד תקין.
מאז תחילת השימוש במערכת לפני כעשור, התעורר ויכוח על מימון השימוש בה. במשרד האוצר דרשו שהחברות יממנו את ההפעלה השוטפת מכיסן, למרות שהמדינה נושאת בהוצאות אבטחת הטיסות.

טיסת הבכורה של מטוס ראש הממשלה,  נתב"ג\ 3 בנובמבר 2019. צילום: קובי ריכטר, TPS
טיסת הבכורה של מטוס ראש הממשלה, נתב"ג\ 3 בנובמבר 2019/TPS, צילום: קובי ריכטר

הממשלה אישרה תקציב בסך 130 מיליון שקל בין 2015 ל-2019 לתחזוקה, לעדכון המערכת מול איומים חדשים, וכפיצוי לחברות על כל טיסה שבה נדרשו להשתמש בה ולהעלות את הוצאות הדלק שלהן.
בזמן מגיפת הקורונה נעצרו הטיסות הישראליות כמעט לחלוטין, וההוצאה השנתית על האחזקה ירדה למיליוני שקלים בודדים. בשנה שעברה, עם חזרת התעופה הישראלית לפעולה מלאה והגדלת הטיסה למדינות מאוימות, ביקשה רשות התעופה כמאה מיליון שקל ל-2022-2025.

בינואר שעבר קיבלה ממשלת בנט-לפיד את החלטה 989, שלפיו תישא המדינה בהוצאות האחזקה של המערכת והפיצוי לחברות התעופה הישראליות עד שנת 2041. למרות זאת, סירב האוצר בחודשים האחרונים להעביר את הכסף. שרת התחבורה הקודמת, מרב מיכאלי, לא התערבה בנושא, וכך גם מחליפתה, מירי רגב.

אלביט קיבלה ממשרד הביטחון אישור לייצא את המערכת, שקיבלה את השם "דירקאם" בגרסת הייצוא, והיא נמכרה כבר לחיל האוויר הגרמני, לנאט"ו, לאמירויות, ולכמה מטוסי אח"מ, כמו מטוסו של נשיא צרפת, כמה ממטוסי חברת לאס וגאס סנדס של משפחת אלדסון. אלביט משלמת למשרד הביטחון תמלוגים בסך כמה אחוזים בודדים מכל מכירת פוד, כך שהמדינה אף נהנית מהכנסות קבועות מהמערכת.

ממשרד האוצר נמסר כי תקצוב מגן רקיע ידון במסגרת הדיונים על תקציב המדינה. באוצר הדגישו כי משרד התחבורה הוא האחראי על הפרויקט.

מהמטה לביטחון לאומי שבראשו עומד צחי הנגבי נמסר כי "ראש המל"ל הנחה על בדיקה מקיפה של הפרויקט, ובכוונתו להעלות את הנושא על כלל היבטיו לדיון בקבינט".

ממשרד התחבורה לא נמסרה תגובה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully