וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הייטקיסטים, רופאים, עורכי דין, אקדמאים: המגזר הפרטי שובת נגד המהפכה המשפטית

להפגנה בירושלים יגיעו רבים מעובדי המגזר הפרטי, במחאה על הרפורמה המשפטית. בהייטק המשקיעים מתחילים להיעלם, באקדמיה יש פחות שיתופי פעולה בינלאומיים, הרופאים חוששים מאפליה בטיפול - וכולם מעידים על דאגתם לעתיד המדינה

בווידאו: עשרות אלפים מפגינים נגד הממשלה בת"א ושורת ערים נוספות/צילום: ניב אהרונסון,

מחאה נרחבת תתקיים היום (שני) ברחבי הארץ, במהלכה יעלו רבים אל ירושלים, בכדי למחות מול הכנסת על הרפורמה המשפטית המתוכננת. בין המפגינים ניתן יהיה למצוא את אור רפפורט, ממובילי מחאת עובדי ההייטק.

"לא מובן מאליו לעצור את העבודה. תקופה כלכלית לא פשוטה גם ככה, בחלק מהמקומות בהייטק יש קיצוצים. למרות זאת אנחנו רואים היענות אדירה", אמר רפפורט, "אנחנו מאמינים שזו מלחמה על העתיד של המדינה שלנו. אם נאבד את כל האיזונים והבלמים, אין עתיד להייטק הישראלי. אם הקטר יירד מהפסים - כל הרכבת תרד".

אור רפפורט, ממובילי מחאת עובדי ההייטק. 12 בפברואר 2022. באדיבות המצולמים
אור רפפורט/באדיבות המצולמים

רפפורט המשיך וסיפר על ההיענות הנרחבת של ההיטקיסטים להצטרף למחאה."גם אני מופתע. למעלה מ-300 חברות בתעשייה. כל חמש דקות ממלאים אוטובוס". אולם, רפפורט יודע שהמאחה עתידה לקחת זמן, וששינוי לא ירקה בין לילה. "השינוי באופי המשטר כבר פוגש אותנו בדמות משקיעים ששואלים שאלות ומעלים תהיות. הדבר הזה יפגוש אותנו בעצימות הולכת וגוברת. מתכוונים להיאבק בכל אמצעי - עד שהעתיד בדמוקרטי יובטח".

רפפורט הסביר כי במובן הכלכלי כבר נראים סימנים ראשונים של חברות גדלות, שלוקחות את כספן בישראל בעקבות המצב. "אנחנו נאבקים מול אנשים שמפעילים לחצים מאוד גדולים בעולם, שמעדיפים לפתוח חברות במקומות אחרים", סיפר.

"האתיקה הרפואית לא נותנת לשבת בצד"

את מחאת הרופאים, "מחאת החלוקים הלבנים", ייצג במחאה ד"ר רני ברנע מנהל המרכז למניעת שבץ מוחי ומחלות כלי הדם המוחיים, במחלקה לנוירולוגיה, בית חולים בילינסון. ברנע מאמין כי הרפורמה הצפוייה לא תשפיע רק על מערכת המשפט, אלא גם עלולה לגרום לקריסת מערכת הבריאות. "כל הפעילות של מערכת הבריאות מושתת על חוק בריאות החולה והפרשנות שלו, לכן היא תהיה הראשונה לקרוס מאינטרסים חיצוניים שירצו לחדור אליה ויקריסו אותה", הסביר.

ד"ר רני ברנע מנהל המרכז למניעת שבץ מוחי ומחלות כלי הדם המוחיים בבלינסון. ישתתף במחאה.. איילת העליון, אתר רשמי
ד"ר רני ברנע/אתר רשמי, איילת העליון

"בכל הסוגיות הציבוריות, שהיתה בהם שאלה של זכויות, הדבר הראשון שיפגע זה הבטן הכי חלשה, ברגע שמוציאים את הביקורת השיפוטית ממערכת הבריאות - היא תפלה בין ציבורים ותהיה רפואה לעשירים", הוא אומר.

ברנע הסביר כי הרופאים שישבתו לא יפגעו בחיי אף אדם, וכי כל שירותי החירום ימשיכו כרגיל. "לא עשינו את זה באף שביתה וגם לא הפעם", הוא אמר, והסביר שרופאים ימשיכו לטפל במקרי חירום. "יותר ויותר רופאים מבינים שהם לא יכולים להיות רופאים הומניסטיים במדינה שבה רק הרוב קובע. אם השביתה לא תעזור, נתקדם לעבר סכסוך עבודה. אני מאמין שלאט לאט גם ההסתדרות הרופאית יבינו שאנחנו הרבה רופאים שמתנגדים להפיכה ושהיא תפגע ברופאה הישראלית".

עוד טען ברנע כי היציאה למחאה אינה קשורה לדעה פוליטית. "מי שמנסה לעשות פוליטיזציה מההפיכה הזו אז הוא בבעיה. אין פה משהו פוליטי, יש פה מלחמה על החופש ועל הדמוקרטיה. בדיקטטורה מתערבים לאדם הפרטי ברפואה, האתיקה הרפואית שלנו לא נותנת לנו לשבת בצד".

"הופכים את מערכת המשפט לשק חבטות"

גם באונברסיטאות ובסגל האקדמי ישבתו וימחו נגד הרפורמה המשפטית. "אני נמצאת בקשרי עבודה ומחקר עם מערכת המשפט כבר שבע שנים. מערכת המשפט מורכבת ומאתגרת ונתונה לעומסים ואתגרים רבים", אמרה פרופ' שרון טוקר מהפקולטה לניהול באוניברסיטת תל אביב. "ברור לגמרי שצריך להשקיע בה ולטייב אותה, היא לא מושלמת. אך המתווה שהציע לוין לא עונה על צרכי המערכת בשום צורה".

"התחלתי למחות כי אני רואה מול עיני איך הופכים את המערכת הזו לשק החבטות של החברה הישראלית ועל הדרך מסכנים את כל הערכים שגדלנו עליהם ולאורם. ההשלכות של השינויים המוצעים עצומות- זכויות אדם בסיסות זכויות עובדים, זכויות אזרחים- כל אלה בסכנה כשמרוקנים מתוכן את יכולתה של מערכת המשפט לפעול", הסבירה פרופ' טוקר.

פרופ' שרון טוקר, משתתפת במחאה נגד הרפורמה המשפטית. 12 בפברואר 2022. יעל סבירסקי, אתר רשמי
פרופ' שרון טוקר/אתר רשמי, יעל סבירסקי

עוד המשיכה טוקר וסיפרה כי לא זכור לה מצב בו הייתה הסכמה כה גורפת בין מרצים מכלל האונברסיטאות בנוגע לעניין כמו מסוכנות הרפורמה. "המרצים, הסטודנטים וחברי הסגל המנהלי, לא משנה בכלל מה השיוך הפוליטי שלהם - נחרדים מהמציאות שמצטיירת לנגד עיננו. גם מצביעי הליכוד, חובשי כיפות סרוגות, אנשים שגרים בתוך הקו הירוק ומחוצה לו, מתנגדים בתוקף למהלך. הבקשה למחות מגיעה מלמטה, מהשטח. הרצון לשבות ולהשמיע קול לא מאפיין אף צד של הקמפוס".

פרופ' טוקר הוסיפה ופירטה על חשיבות האקדמיה בתוך המחאה. "הכובע שחובשת האקדמיה בימים אלה כפול", הסבירה, "מצד אחד אנחנו חוזים בנזק העצום של פגיעה במערכת המשפט, הבריאות, הכלכלה והבטחון. מצד שני אנחנו שומעים את האיומים לפגוע בחופש האקדמי, בתקציבים ורואים איך המציאות הזו מתממשת לנגד עיננו. שיתופי פעולה נעצרו, מימון חיצוני הוגבל, שותפי מחקר ביטלו ביקורים בארץ. כל אלה יוצאים מציאות שמאיימת על מקומה של ישראל כמובילה בחזית המחקר ואת המחיר על כך ישלמו גם משרדי הממשלה וגם המדענים וגם כל מי שנמצא בקשרים איתם: תעשייה, היי-טק ובקיצור המנועים שמניעים את הכלכלה הישראלית".

"שיעור בדמוקרטיה עבור הילדים שלי"

גם עורך הדין ד"ר נמרוד קוזלובסקי, עו"ד, שותף-מייסד, סייטקטיק ומנהל משברי סייבר ישתתף במחאה, ואף מעודד את עובדי החברה שלו לשבות יחד איתו. "הודענו לעובדים כי אנחנו שובתים כחברה ואנחנו מזמינים אותם להצטרף". קוזלובסקי אף סיפר כי יביא להפגנה את ילדיו, "זה שיעור בדמוקרטיה עבורם".

ד״ר נמרוד קוזלובסקי, ישתתף במחאה נגד הרפורמה המשפטית. עמי ארליך, אתר רשמי
עו"ד נמרוד קוזלובסקי/אתר רשמי, עמי ארליך

קוזלובסקי הסביר כי בעיניו חיוני לבטא את ההתנגדות למהפכה המשטרית שמסכנת את הדמקרטיה. "השביתה, ואמצעי מחאה נוספים בעתיד, נועדו להציג לשלטון את ההשלכות הצפויות מהתעלמותו מרצון הציבור ומעקרונות הדמוקרטיה". לטענתו, המחאה כבר התחלה ועוד תמשיך להשפיע על החלטות הממשלה. "הממשל מתחיל לראות כי ניסיון להעביר את ההפיכה המשטרית ללא הידברות וללא קונצנזוס גורם לגל מחאה אדיר ושהתוצאות החמורות מתחילות להגיע הן בזירה הכלכלית והן בזירה המדינית-הבינלאומית", אמר. "להערכתי השביתה וצעדי המחאה שיבואו אחריה יעוררו גם את דעת הקהל היהודי בעולם וגם את מנהיגי העולם לומר בקול ברור לנתניהו כי הפיכה משטרית אינה מקובלת. צעדים אלה לבסוף יובילו להידברות ולדחיית המהלך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully