וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אם היה יותר זמן היינו מחלצים יותר": משלחת איחוד ההצלה חוזרת מטורקיה

עודכן לאחרונה: 12.2.2023 / 21:34

משלחת איחוד ההצלה לטורקיה שבה לארץ הערב. זאת, לאחר שמשלחות רבות דיווחו על עימותים עם המקומיים, לרוב עקב מחסור, רעב ויאוש. "אחרי שלושה ימים מופיעים יותר ילדים ברחוב, אתה מבין שהם נותרו ללא משפחה"

בווידאו: משלחת איחוד הצלה בטורקיה/צילום: יואב איתיאל

משלחת ארגון איחוד הצלה לטורקיה שבה הערב (ראשון) חזרה לישראל. מוקדם יותר פרסם הארגון בטוויטר כי "עקב איום ביטחוני משמעותי על משימת החילוץ וההצלה הישראלית בטורקיה, משימת החילוץ של איחוד הצלה תסתיים והצוות שלנו ישוב ארצה בהקדם האפשרי". בישראל מכירים את הדיווח אבל לא את האיומים לכאורה. משלחת החילוץ של צה"ל לטורקיה, "ענפי זית", הודיעה גם היא כי היא עתידה לחזור לארץ בימים הקרובים. משלחת הסיוע הרפואי של צה"ל לעומת זאת תשאר לפעול במדינה.

מעבר לחשש הבטיחותי, האזור בטורקיה בו התרחשו רעידות האדמה נטון גם לחששות בטחוניים. מדובר בחבל ארץ הקרוב לסוריה שאינו רגיל בנוכחות ישראלים, שמשמש בית ליותר ממליון פליטים סורים. בחלקים רבים באזור, כמחצית מהתושבים ואף יותר הם פליטים סורים.

המתיחות באזור האסון אינה רק כלפי ישראלים. מאז הגעתן של משלחות ההצלה תושבים מתעמתים עמן בניסיון לשדל אותן לסייע בחילוץ יקיריהן הקבורים תחת הריסות, אלא שקצרה ידה של כל כוחות ההצלה לטפל בכל אותם מקרים. בשטח נעו המתנדבים הישראלים בשלשות ובצעידה דרך רחובות העיר הם נעו בטורים. אתמול דווח כי משלחת הצבא האוסטרי בת 82 אנשים משעה את פעולות ההצלה שלה וחוזרת למחנה בשל חשש לביטחונה. אחר כך דווח כי שבה לפעילות כשהעניין הוסדר. שתי קבוצות מתנדבים גרמניות אף הן השעו את פעילותן אחרי דיווחים על עימותים בין קבוצות מזוינות.

החורבן אחרי רעידת האדמה בסוריה ובטורקיה . 10 בפברואר 2022. רויטרס
תושבתים מתעמתים עם המשלחות כדי שיצילו את יקיריהם, טורקיה/רויטרס

מנהל המבצעים של אחת המשלחות אמר כי מדובר בתופעה אופיינית בנסיבות כאלה, ככל שחולפים הימים מאז האסון. "זה נובע בחלקו מהעובדה שהמזון אוזל כעת, אספקת המים אוזלת, ואנשים יוצאים לחפש מזון ומים", הוא אמר בנאום במחנה לאנשי הצלה בעיירה קיריקאן, "דבר שני הוא שהתקווה שהייתה לאנשים הולכת ומתפוגגת, והתקווה הזו יכולה גם להפוך לכעס". בארגוני המתנדבים אמרו כי ימתינו במחנה הסיוע, עד שיכולו להיכנס שוב, בבטחה.

נשיא טורקיה, ארדואן, אמר בשבת כי הממשלה שלו תנקוט צעדים נגד המעורבים בביזה ופשעים אחרים באזור שנפגע ברעידות האדמה ההרסניות השבוע, כאשר נושא הביטחון שם הגיע למרכז השיח הציבורי. "הכרזנו על מצב חירום", אמר במהלך ביקור באזור האסון. "משמעות הדבר היא שמעתה ואילך האנשים שמעורבים בביזה או בחטיפה צריכים לדעת שידה האיתנה של המדינה על גבם", אמר. טרם התברר לאיזו חטיפה התכוון.

"הרגעים הקשים החלו לקראת היום השלישי, כשאתה מבין שלא תוכל להציל את כולם", סיפר יוסי כהן, ראש המשלחת הישראלית, "אתה רוצה, אתה עובד, אתה מנסה, היית רוצה שיהיו יותר צוותים כדי להגיע ליותר אנשים ואתה מבין שזה לא הולך לקרות. אתה רואה שאתה ממשיך לגלות אנשים בחיים ואתה אומר אם רק היה יותר זמן ואם היו לנו יותר מחלצים אולי היינו יכולים לעשות יותר".

"הכול היה קשה ואז פתאום אחרי יומיים שלושה מתחילים להופיע יותר ויותר ילדים ברחוב, מה שלא ראינו בימים הראשונים, ואתה מתחיל להבין שכנראה הם נותרו ללא משפחה", הוסיף כהן, "אתה מיד חושב על הילדים שלך ותוהה איך אלה הולכים להסתדר לבד בעולם. גם למבוגרים יש בעיה אבל עם הילדים זה היה מאד קשה. טורקיה היא מדינה חזקה עם יכולות והיכולות שלה נכנסו לפעולה אבל עדיין כשאתה רואה את זה אתה שואל את עצמך שאלות. איך הילדה בת ה-7 שחילצנו מבניין ואמא שלה עליה מתה כשהגנה עליה בגופה, איך ילדה כזו תתמודד עם החיים מעכשיו".

רב סרן (מיל) יוסי כהן, מפקד משלחת איחוד הצלה לטורקיה. פברואר 2023. יואב איתיאל
"אתה מבין שלא תוכל להציל את כולם", רב סרן יוסי כהן/יואב איתיאל

רב סרן יוסי כהן בן ה-47 מכפר סבא הוא איש מילואים בפיקוד העורף, נשוי לעדי ואבא לאיתן אייל ויעל. ביומיום הוא עצמאי בתחום פיננסים ונדל"ן ובשאר הזמן מתנדב כרכז מבצעים באיחוד הצלה. "ביום שני אחר הצהריים הייתי בדרך עם הילד לחוג כשקיבלתי טלפון 'אהלן, יש לך דרכון בתוקף? אתה נוסע לפקד על המשלחת' אמרתי שבסדר אבל אני צריך לקבל אישורים. התקשרתי לאשתי כמובן והיא נתנה את ברכתה. התקשרתי גםלמפקד שלי במילואים של פיקוד העורף, יש לי שם תפקיד בחירום, רציתי לראות שזה בסדר שאצא את הארץ בזמן שרעידה בטורקיה יכולה להשפיע ברעידת משנה גם בארץ" אמר.

הוא המשיך וסיפר על ההכנות למשלחת: "משש בערב ועד חמש בבוקר רצוף כבר היינו במרתון הכנות, לקרוא לצוות, להכין ציוד. אפשר להגיד שלמרות שיצאנו אל הלא-נודע, בשאתה לא יודע מה תצטרך אלא רק משער, היינו ערוכים ובגדול לא היה חסר לנו כלום והיה לנו כל מה שהיינו צריכים".

"אין ספק שאיחוד הצלה הכפיל יכולות בשנה האחרונה", אמרה לוואלה לינור אטיאס מאיחוד הצלה, "שיגרנו ארבע משלחות סיוע למלחמה באוקראינה עם מאות אלפי פליטים במולדובה, לשיטפונות בפורטו ריקו, להוריקן איאן בפלורידה ועכשיו למוקד רעידת האדמה בטורקיה". היא הוסיפה כי "המדינה צריכה להכיר ביכולות האלו, ולאט לאט היא מכירה. בכל משלחת זכינו בחיבור ושיתוף פעולה עם המשרדים השונים. נותר רק להכליל אותנו בתרגילים הלאומיים, כדי שנוכל לצאת יחד כתף אל כתף בתיאום מלא ומוחלט".

המשלחת תשוב ארצה בשני מטוסים מצי המטוסים של הפילנתרופית הד"ר מרים אדלסון, לאחר שמהארץ המריאה ביום שלישי שעבר בטיסה מיוחדת של חברת סאן דור מבית אל-על ובתיאום עם משרדי החוץ, הביטחון ושגרירות ישראל בטורקיה. במהלך הימים האחרונים, פעלו חברי המשלחת יד ביד עם כוחות פיקוד העורף בעבודות החילוץ בעשרות אתרי הרס בו זמנית, עבדו במרץ מעל ל-12 שעות ביממה ואף יותר, וסייעו בחילוצם של 15 בני אדם שנקברו חיים תחת ההריסות, בניהם ילדים בגילאי שבע, תשע ו-15.

מפקד משלחת איחוד הצלה, רב סרן (מיל.) יוסי כהן  (שני משמאל למטה) לחילוץ נפגעי רעידת האדמה בטורקיה. יואב איתיאל
סייעו בחילוצם של 15 בני אדם, משלחת איחוד הצלה לטורקיה/יואב איתיאל

המשלחת מנתה כ-30 מתנדבים, בהם רופאים, פרמדיקים וחובשים מתנדבים של איחוד הצלה, מתנדבי יחידות החילוץ הישראליות (חל"צ) וממתנדבי יחידת חוס"ן (חרום וסיוע נפשי) של הארגון שסייעו רבות לאזרחים באזור האסון. חברי המשלחת הסתייעו בטכנולוגיות מתקדמות של מערכות תקשורת מבצעיות ולוויניות, רחפנים קטנים לגישה במרווחים צרים בין בניינים שקרסו, ששידרו לכוחות החרום צילום תרמי לאיתור חום גוף. הצטרפה אליהם קבוצת מתנדבים של IsraAid ארגון המסייע לבני אדם שנקלעו למשברים הומניטריים.

אלי פולק, מנכ"ל איחוד הצלה ואלי ביר, נשיא ומייסד הארגון, הודו לנציגי משרד החוץ ולצוות שגרירות ישראל בטורקיה ולפיקוד העורף על שיתוף הפעולה המלא במהלך שהות המשלחת בזירת האסון. הם מסרו תודה מיוחדת למתנדבים. "אני רוצה להודות בראש ובראשונה ולהביע את הערכתי הרבה והערכתם של כלל מתנדבי איחוד הצלה בארץ ובעולם לחברי המשלחת היקרים והמסורים, שבין רגע עזבו את ילדיהם, משפחתם ואת מקור פרנסתם, עלו על מטוס לזירת האסון הנוראית, זכו להציל חיי אדם ולייצג את מדינתנו בכבוד", מסר ביר, "בנוסף, אני רוצה להודות לד"ר מרים אדלסון, ששוב ושוב נרתמת מיידית לכל בקשת חסד וגם היום מסייעת לנו להחזיר את המתנדבים המסורים מזירת האסון הביתה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully