וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גל מעצרים של עברייני בנייה בטורקיה, "בוזזים עם סכינים" במוקדי האסון

עודכן לאחרונה: 13.2.2023 / 8:06

הרשויות עצרו כמאה איש בעקבות הרעש הקטלני, שגבה את חייהם של לפחות 30 אלף איש בטורקיה ובסוריה השכנה. עובדי סיוע דיווחו על תנאים קשים של העקורים ועל מעשי ביזה. "אם אנשים לא ימותו כאן מתחת להריסות, הם ימותו מפציעות. אם לא מהן, הם ימותו מזיהום"

תיעוד חילוץ הילד בן ה-9 מהריסות רעידת האדמה בטורקיה. 10 בפברואר 2023/דובר צה"ל

הרשויות בטורקיה עצרו ביממה החולפת כמאה בני אדם בחשד לעבירות בנייה, על רקע הביקורת הקשה כלפי השלטון בעקבות רעידת האדמה הקטלנית שהחריבה ערים שלמות בדרום המדינה. מניין ההרוגים בטורקיה ובסוריה השכנה עלה היום (ראשון) ליותר מ-30 אלף, והוא צפוי לטפס עוד יותר ככל שחולפות השעות ופוחתים הסיכויים לאתר ניצולים מתחת להריסות - אף שהיום חולץ בחיים אדם שנקבר תחת ההריסות במשך שישה ימים.

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן, שממשלו ספג ביקורת קשה על התגובה לרעידת האדמה ולההיערכות לקראת אסון בסדר גודל כזה, הבטיח כי תהליך השיקום יחל בתוך כמה שבועות. לדברי ארדואן, שהליך השיקום ישפיע על תוצאות הבחירות שאמורות להיערך במאי, מאות אלפי מבנים נהרסו מאז רעידת האדמה ביום שני. הרעש, שהיה בעוצמה 7.8, היה ההרסני ביותר בטורקיה מאז 1939 ואחד הקטלניים ביותר בעולם מאז תחילת המילניום הנוכחי.

כ-80 אלף איש עוד מאושפזים בבתי החולים בטורקיה, וכמיליון תושבים שוהים במקלטים זמניים. במחוז הטאיי, שבדרום-מזרח טורקיה, צוות חילוץ רומני הציל גבר בן 35, שזוהה בשם מוסטפא, אחרי כ-149 שעות מתחת להריסות. "הוא במצב טוב, הוא מדבר", אמר אחד המחלצים. "הוא אמר 'תוציאו אותי מכאן מהר, יש לי קלסטרופוביה'". הצוות פרס עליו שמיכה ונשא אותו על אלונקה לאמבולנס סמוך, ולאחר מכן התחבק בשמחה.

תוצאות רעידת האדמה הקטלנית בהטאי שבטורקיה. 12 בפברואר 2023. רויטרס
אישה מחולצת מההריסות בהטאיי, טורקיה, היום/רויטרס

טורקיה פרסה כוחות משטרה וחיילים כדי לשמור על הסדר במוקדי האסון, ולסייע בכיוון התנועה, בפעולות החילוץ ובאספקת מזון. עם זאת, נרשמו דיווחים על מעשי ביזה של תושבים שנותרו חסרי כול בקור המקפיא. "אנחנו לא יכולים להתערב יותר מדי, משום שרוב הבוזזים היו עם סכינים", אמרה גיזם, עובדת סיוע שהייתה עדה למעשי ביזה בעיר אנטקיה שהפכה לעיי חורבות.

ניצולי רעידת האדמה חוששים מהתפשטות של מחלות בקרבם בשל המחסור בתשתיות בסיסיות. "אם אנשים לא ימותו כאן מתחת להריסות, הם ימותו מפציעות. אם לא מהן, הם ימותו מזיהום", אמרה. "אין כאן בתי שימוש, זו בעיה גדולה".

ראש תכנית הסיוע של האו"ם, מרטין גריפית', תיאר את רעידת האדמה כאסון הקשה ביותר שפקד את האזור זה מאה שנה, והוא העריך כי מניין הקורבנות יוכפל, לכל הפחות. הוא אף שיבח את התגובה של טורקיה ואמר כי מניסיונו, קורבנות אסונות מסוג זה תמיד מאוכזבים ממאמצי הסיוע בהתחלה.

עוד לפני האסון, הפופולריות של ארדואן צנחה בשל האינפלציה הגבוהה והצניחה בערך הלירה. הבחירות נחשבות לאתגר הגודל ביותר שבפניו ניצב הנשיא מאז שעלה לשלטון לפני כ-20 שנה, והאופוזיציה מאשימה אותו בהשתקת הביקורת כלפי ממשלו אחרי שהגישה לרשתות החברתיות שובשה במשך כמה שעות בשבוע שעבר. סוגייה נוספת שהעלו מבקריו של ארדואן הוא הפריסה המאוחרת לטענתם של כוחות הצבא, שהיו בעלי תפקיד משמעותי אחרי רעידת האדמה ב-1999.

ארדואן, מצדו, קרא לסולידריות וגינה את יריביו.

הריסות אחרי רעידת האדמה בעיר קהרמאנמרש, טורקיה, 12 בפברואר 2023. רויטרס
הריסות אחרי רעידת האדמה בעיר קהרמאנמרש, היום/רויטרס

בסוריה, רעידת האדמה פגעה קשות בשטחים שבשליטת המורדים בצפון-מערב המדינה. מאות אלפים עקורים מהמלחמה איבדו את בתיהם פעם נוספת, אולם הסיוע שהגיע אליהם קטן יותר מזה שנכנס לטריטוריות שבשליטת משטר אסד.

שליח האיחוד האירופי לסוריה, דן סטונסקו, הפציר בדמשק שלא לערב פוליטיקה בסוגיית הסיוע ההומניטרי. הוא דחה את הטענות שלפיהן הגוש לא סיפק את העזרה הדרושה לסורים אחרי האסון. "זה לחלוטין לא הוגן להיות מואשמים בכך שלא סיפקנו סיוע, בעוד שבפועל אנחנו עושים זאת יותר מעשור ואנחנו אפילו עושים זאת יותר בזמן משבר רעידת האדמה", אמר לרויטרס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully