וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

‏אשתו ובתו של רון ארד נגד הממשלה: "תהפוך את ישראל לדמוקרטיה חלולה"

עודכן לאחרונה: 12.2.2023 / 17:10

השתיים נכללות ברשימת עותרים לבג"ץ, שביקשו לקבוע כי אין לכנסת סמכות לבטל את הביקורת השיפוטית עליה. בעתירה נכתב כי החקיקה שמקדמת הממשלה כוללת "מלכוד חוקתי" שנועד לשתק את בית המשפט, והצורה המזורזת בה היא נעשית הינה " שבירה יסודית של הכללים"

בווידאו: לוין מגיב לחיות/צילום: לע"מ

תמי ויובל ארד, אשתו ובתו של הנווט השבוי רון ארד, עתרו היום (ראשון) יחד עם עותרים נוספים לבג"ץ, בבקשה לקבוע כי אין לכנסת סמכות לבטל את הביקורת השיפוטית עליה. בעתירה טענו כי החקיקה החדשה המתוכננת כוללת "מלכוד חוקתי", שנועד לשתק ולהשתיק את בית המשפט, "שיהפוך את מדינת ישראל לדמוקרטיה חלולה, קליפה ללא תוכן, שבה הלכה למעשה ישנה רשות אחת בלבד - הרשות המבצעת".

לפי העתירה, ה"מלכוד החוקתי" הוא הוראה הקובעת כי אין כל אפשרות להחיל ביקורת שיפוטית ביחס לתוקפו של חוק יסוד, כלומר, לא ניתן יהיה לבקר את תוקפו של איזה מן ההסדרים שייחקקו, מאחר שהם יהיו חלק מחוק יסוד ולא ניתן יהיה לבקר את אותה ההוראה השוללת את האפשרות לבצע ביקורת שיפוטית, מעצם העובדה שנכללה בחוק יסוד. בצורה זו הכנסת מחסנת את עצמה מפני בחינת השאלה, האם היא רשאית לחסן את עצמה, וגם מפני השאלה, האם המגבלות הדרסטיות שהיא מטילה על הרשות השופטת - תקפות וחוקתיות.

הפגנה נגד המהפכה המשפטית, קפלן, תל אביב, 11 בפברואר 2023. ניב אהרונסון
לפי העתירה החקיקה החדשה כוללת "מלכוד חוקתי". ההפגנה בתל אביב, אתמול/ניב אהרונסון

עוד צוין כי העותרים סבורים שהמהירות שבה מנוהל המהלך לשינוי החקיקתי, הינו "שבירה יסודית של הכללים ופגיעה אנושה בדמוקרטיה". על כן, ראוי כי בית המשפט יאמץ כללים של דמוקרטיה מתגוננת וייעתר מידית לבקשה. "אין לכך תקדים בתולדות מדינת ישראל", נכתב, ולכן מתעורר ההכרח לדון בתוקפה של הצעת החוק כבר כעת, בטרם יושלם הליך החקיקה.

עוד בוואלה!

ביידן על המהפכה המשפטית: "כל שינוי צריך להתבסס על הסכמה רחבה"

לכתבה המלאה
רון ארד, תמי ארד. מתוך פייסובק, מערכת וואלה!
רון ותמי ארד בשנות ה-80/מערכת וואלה!, מתוך פייסובק

עותרים נוספים הנכללים בעתירה הם הרמטכ"ל ושר הבטחון לשעבר משה בוגי יעלון, הרמטכ"ל לשעבר דן חלוץ, חתן פרס נובל פרופ' דניאל כהנמן, נגיד האוניברסיטה העברית ויושב-ראש ועדת חוקה חוק ומשפט בכנסת השבע-עשרה פרופ' מנחם בן ששון, היועצת המשפטית לכנסת לשעבר נורית אלשטיין, יזם ההייטק דב מורן, גיבור ישראל רמי מתן והסופרת צרויה שלו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully