וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ביבי בנית מגזר חזק - אל תהרוס אותו בהינף יד"

עודכן לאחרונה: 9.2.2023 / 15:01

מייסדת ונשיאת חברת "קלטורה" ואחת הנשים הבולטות בתעשיית ההייטק הישראלי, מיכל צור-שלו, מזהירה בריאיון בוואלה! מהמשך קידום המהפכה המשפטית. לדבריה, משיכת הכספים מישראל רק תחריף: "יש אלפים שבשקט כבר העבירו את הכסף לחו"ל"

מיכל צור שלו נשיאת קלטורה בראיון עם טל שלו ל"סופ"ש שלו", בביתה בזכרון יעקב, 9 בפברואר 2023/צילום: יותם רונן ומייקל ברהם

מחאת ההייטק נגד הרפורמה המשפטית מתעצמת משבוע לשבוע - עוד ועוד חברות וקרנות מודיעות על החלטתן להעביר כספים מחשבונות ישראליים לחו"ל, עשרות חברות הצטרפו ליוזמה להשבתת המשק ביום שני, ובכירי הענף לוקחים חלק פעיל בארגון המחאות וההפגנות האזרחיות. "אם הרפורמה תעבור, במתכונתה הנוכחית, היא פחות או יותר תרסק את ההייטק", מזהירה מיכל צור-שלו, מייסדת ונשיאת חברת "קלטורה" ואחת הנשים הבולטות בתעשיית ההייטק הישראלי, בריאיון לוואלה!.

"הרפורמה כבר עכשיו התחילה לתת השפעות שליליות על השקעות וחששות של משקיעים ויזמים. יש אלפים שכבר בשקט בשקט העבירו את הכספים שלהם לחו"ל. יש הרבה מאוד עסקים שבשקט בונים תוכנית הגנה שלהם על החברה שלהם. והרבה מאוד חברות ששוקלות אם להקים פה חברת בת מרכז פיתוח. הדברים לא יקרו במכה אחת ובסופו של דבר נתעורר בעוד כמה שנים ונחזור לעונת התפוזים".

צור שלו, ד"ר למשפטים ויזמית, הקימה בסוף שנות ה-90 עם ראש הממשלה נפתלי בנט את הסטראטאפ "סאיוטה", שעסק באבטחת מידע. ב-2006, אחרי אקזיט מפורסם של 145 מיליון דולר, בנט פנה לפוליטיקה, והיא ייסדה את קלטורה, שמספקת פלטפורמת וידיאו ושירותי ענן, ומעסיקה כ-700 עובדים, מתוכם כ-400 בישראל. בשבועות האחרונים, היא ממובילות ההתארגנות בענף ההייטק למחאה נגד המהפכה במערכת המשפט שמובילה הממשלה.

מיכל צור שלו בראיון עם טל שלו ל"סופש שלו", זכרון יעקב, 9 בפברואר 2023. יותם רונן
"אם הרפורמה תעבור במתכונתה הנוכחית היא תרסק את ההייטק". מיכל צור-שלו/יותם רונן

"בהייטק מפחדים גם מהביטחון וגם מהכלכלה של המדינה, שנשענת על מגזר עסקי ויצרני מצומצם יחסית, שבין היתר כולל את ההייטק שהוא הקטר המשמעותי שלו", היא אומרת. "בעיקר מה שמפחיד את כולם זה שתהיה אי-ודאות גדולה במדינה, כי במצב שבו לממשלה יש כוח בלתי מוגבל אי אפשר לדעת איזה חוקים יעברו. מי מבטיח לי שנשים יוכלו בכלל להיבחר לכנסת, שלא יטילו מסים, שלא ילאימו לנו את הפנסיות. כולם אומרים 'מה פתאום? דברים כאלה לא יקרו', אבל השיטה צריכה להיות כזו שהיא מבטיחה שאפשר להגן על כל אחת מהחירויות האלה".

יבוא ראש הממשלה בנימין נתניהו ויגיד לכם - בתקופת הכהונה שלי ההייטק משגשג. תסמכו עליי

"אכן לביבי מגיע קרדיט גדול על זה שההייטק פה בארץ נבנה ומשגשג. אחת הסיבות שההייטק שיגשג זה בגלל שיש פה מרקם מאוד עדין של מבנים שלטוניים ותרבות שהיא דמוקרטית ופלורליסטית. אנחנו בסך הכול מגזר עסקי שמרני מאוד: אנחנו אומרים - יש פה מערכת שעובדת, הביטחון והכלכלה מצוינים. ולביבי - בנית פה מגזר חזק מאוד וכלכלה חזקה, משהו שעובד עם איזונים מאוד עדינים. אל תהרוס את זה בהינף יד. רגע לפני שהולכים ומפרקים עם פטיש 500 קילו צריך לעצור ולחשוב כי הרבה פעמים אין דרך חזרה אחרי שמנפצים".

יש שיטענו שאתם בעצמכם מרסקים את הכלכלה, בעצם המחאה, התבהלה, ומשיכת הכספים לחו"ל

"הייטקיסטים הם לא מומחים לכלכלה או משפט, אלא מובלים על ידי המשקיעים שמשקיעים פה במדינת ישראל. אחוזים ניכרים מהכסף שנכנס להייטק זה כסף זר. מדובר בעשרות מיליארדי דולרים שזרמו ובתקווה ימשיכו לזרום לארץ בשנים הקרובות. אבל בסופו של דבר משקיעים שואלים את עצמם האם אני רוצה להשקיע במקום שיש בו אי-ודאות כלכלית מאוד גדולה והוא יושב וחושב איפה לשים את כספי הפנסיות שהוא מנהל? בארה"ב ואירלנד או הונגריה רוסיה או ישראל שתהפוך למשטר דומה?".

עוד בוואלה!

חילי טרופר: "הרכבת של הממשלה שועטת קדימה. לא בטוח שנתניהו שולט באירוע"

לכתבה המלאה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת ממשלה, 29 בינואר 2023. יונתן זינדל, פלאש 90
"ביבי בנית מגזר חזק – אל תהרוס אותו בהינף יד"/פלאש 90, יונתן זינדל

חברת הסייבר "וויז" הצטרפה השבוע לחברת "פפאיה גלובל" והודיעה על הוצאת חלק מכספיה מישראל, בתגובה למהלכים שמובילה הממשלה. צור מעריכה כי הצעדים הללו רק יחריפו. "כרגע אנחנו רואים את הניצנים הראשונים של התגובות של המשקיעים והכלכלנים. אני לא מצאתי כלכלן מוביל אחד שאומר שאין נזק ואין סיכון במהלכים האלה. בסוף המשקיעים הם רציונליים, הם שומעים ומקשיבים. אם הבנתי נכון גם בנק ישראל המליץ לקרנות הפנסיה בארץ לשקול אם לפזר את ההשקעות שלהם ולהשקיע גם בחו"ל, אז אם בא בנק ישראל ואומר את זה, מה יעשו החברות שבאות ורוצות עכשיו להקים מיזם חדש? הן יפחדו שלא יוכלו לגייס כסף ויסתכלו על זה גם כמה שנים קדימה, אנחנו רק בתחילת המהלך".

את גם שוקלת צעדים כאלה?

"אני בתור יזמית דבר ראשון אופטימית, אני קודם כל מנסה לעשות מה שאפשר כדי לגרום למהלך הזה להיעצר. אני חושבת שיש עדיין זמן למי שאחראי במדינה לשבת ולחשוב אם באבכה אחת רוצים לשבור את מה שנבנה פה במשך 75 שנים. אז כרגע אני משקיעה את עיקר מאמציי בלנסות לשכנע שצריך לעצור רגע ולהגיע להידברות כי יש פה שכבה גדולה של אנשים שמעוניינת לשבת ולדבר ולמצוא פתרון שהוא ישרת את המדינה להרבה שנים".

אומרים מצביעי הימין - היו בחירות, זו ממשלה שזכתה באמון העם, זו מחאה של מפסידים. גם על מחאת ההייטק אומרים שהיא מחאה של מפסידים

"הבחירות היו לגיטימיות וגם התוצאות. אבל גם רבים ממצביעי הליכוד לא הצביעו בעד הרפורמה הזו, הם לא הצביעו בעד הפיכה שלטונית ואף אחד לא הסביר להם שמדובר בעולם שבו ישמטו את כל הקרקע מתחת לבתי המשפט ויהפכו אותם לפוליטיים. אז יש דרכים לתקן, יש הרבה דברים שדורשים תיקון גם במערכת הפוליטית וגם במבנים ובמוסדות שלנו וגם כנראה במערכת המשפט, רק בואו נעצור ונדבר על זה".

אז אם מחר ראש הממשלה בנימין נתניהו היה מזמן אותך לפגישה, מה היית אומרת לו, מה כן אפשר לתקן?

"הייתי אומרת לו 'בוא תעצור רגע ותקשיב'. אחת התחושות שיש כרגע בציבור היא שעל אף הקולות המאוד סבירים ומחושבים שמושמעים, אף אחד לא מקשיב להם. אני רואה את הכאוס בוועדות הכנסת, לא קשובים באמת לקולות המומחים. זה מהלך מאוד משמעותי שאי אפשר לנהל אותו באגרסיביות ובהינף של פטיש. מהלך שכזה, שינוי שיטת שלטון במדינה, זה לא משהו שמעבירים אותו במספר שבועות ובלי הסכמה רחבה. אני מפחדת, כשאני קוראת סקרים שאומרים ש-30 אחוז מהציבור חושש שתהיה פה מלחמת אזרחים. איזה ראש ממשלה רוצה להיות חתום על מלחמת האזרחים היחידה שהייתה במדינה? אז אני אומרת לביבי בוא תעצור ותחשוב. לא ביבי ולא סמוטריץ' רוצים להיות חתומים על ריסוק הכלכלה, ריסוק ההייטק או מלחמת אזרחים".

מחאת ההייטק בשרונה. ראובן קסטרו
מחאת ההייטקיסטים בתל אביב/ראובן קסטרו

צור-שלו, שיושבת גם בוועד המנהל של המכון הישראלי לדמוקרטיה, סבורה שאם הממשלה תעצור עם הרפורמה המשפטית, יש לה "הזדמנות היסטורית" לייצר תשתית לחוקה בהסכמה רחבה. "צריך לחשוב איך מקימי המדינה הצליחו להסכים על מגילת העצמאות, האופי של המדינה, ולקבע אותו, כחוק יסוד, לקחת את זכויות הפרט שלא עוגנו אף פעם כחוק יסוד. אנחנו במצב שהמדינה במצב לא רע, גם כלכלית וגם ביטחונית, אז דבר ראשון צריך לשמר את המוסדות האלה, ואז אפשר לעשות שינוייים במערכת, וכן, גם במוסדות השיפוטים", היא אומרת. "זו הזדמנות היסטורית שיש לביבי ואם הייתי יכולה לשבת איתו ולהגיד לו את זה הייתי אומרת לו יש לך הזדמנות לעשות מהלך שאף אחד לא הצליח לעשות לפניך וזה בעצם גם לייצב ולהבטיח את השקט במדינה פה, הפנימי, להרבה מאוד שנים".

שוחחת עם ראש הממשלה לשעבר והשותף לשעבר שלך בנט על המחאה? את מקבלת ממנו גיבוי?

"אני לא מחפשת גיבוי לאף מהלך כי המהלכים פה לא פוליטיים, המחאה הזו שקמה היא מחאה חברתית עסקית שחוצה גבולות פוליטיים במשפחה שלי יש דתיים חרדים ימין שמאל דתיים לאומיים ספרדים אשכנזים הכל וכולם חרדים ויש להם פחד מהתפוררות של המרקם החברתי והמתח שהולך וגואה בחברה, זו לא מחאה פוליטית, זו מחאה חברתית - הכי גדולה אי פעם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully