וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חילי טרופר: "הרכבת של הממשלה שועטת קדימה. לא בטוח שנתניהו שולט באירוע"

4.2.2023 / 11:30

חבר הכנסת מהמחנה הממלכתי, שידוע בדרך כלל כאיש של גשרים חיבורים, לא נשמע אופטימי בנוגע למהפכה המשפטית שהממשלה מקדמת. בריאיון באולפן וואלה! הוא אומר ש"אין בסיס אמיתי להידברות", ומביע דאגה: "כל יומיים מישהו משליך גפרור. בסוף האש תשרוף את כולנו"

חילי טרופר בראיון באולפן וואלה! בתוכנית סופ"ש שלו עם טל שלו, צולם ביום חול, 2 בפברואר 2023/סטילס: ראובן קסטרו

בארבע השנים האחרונות של הפלונטר הפוליטי, ח"כ חילי טרופר (המחנה הממלכתי) נודע כאיש שמסמל חיבורים, שמקובל ומוערך על ידי שני צדי המתרס. הוא היה מאדריכלי הקמת ממשלת נתניהו-גנץ בשנת 2020, וסייע להקמת ממשלת בנט-לפיד שנה לאחר מכן, והמשיך בקשרים טובים וחיוביים עם אנשי הליכוד והחרדים באופוזיציה. אבל בכל הנוגע לרפורמה המשפטית שמקדמת ממשלת נתניהו השישית, אפילו הוא לא נשמע אופטימי.

"אין כרגע בסיס אמיתי להידברות", הוא אומר בריאיון לוואלה, לקראת תוכנית חדשה שתעלה בקרוב. "כל מי שיפתח את ערוץ 99 רואה את הרכבת של שמחה רוטמן שועטת קדימה, לא באמת מאותתת או באה לעצור". לדבריו, "יש אווירה של אדי דלק באוויר וכל יומיים מישהו משליך גפרור, ובסוף אם תתפשט פה האש היא תשרוף את כולנו. וזה כבר לא משנה ימין שמאל. לכן האחריות למקום הזה חייבת להתמיד. לא יכול להגיד שעד עכשיו בהצלחה גדולה, כי הקצוות מנהלים את הענין הזה. בסוף.

יום לאחר ששר המשפטים יריב לוין הציג את תוכניתו המשפטית, יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ קרא לראש הממשלה להקים צוות שיגבש הסכמות רחבות על שינויים במערכת המשפט. בליכוד דחו את ההצעה והזמינו אותו לדיונים על הרפורמה בוועדת החוקה. "הצענו להם להידבר - אבל עד היום הם לא נענו לבקשה", הוא אומר, ומצטט את שירה של רחל המשוררת "מדוע יד מושטת לא פוגשת יד אחות".

חילי טרופר בראיון באולפן וואלה!, 2 בפברואר 2023. ראובן קסטרו
"אין כרגע בסיס אמיתי להידברות". חילי טרופר בראיון לוואלה עם טל שלו/ראובן קסטרו

אתה בעצמך נפגשת עם יריב לוין. אז אתה יכול לדעת אם יש בסיס להידברות.

"ישבתי עם יריב לוין ומה שהיה בחדר יישאר בחדר. אבל לצערי כרגע אין בסיס אמיתי להידברות. לי אין שנאה אישית כלפי אף אחד. לא כלפי נתניהו, לא כלפי יריב לוין, לא כלפי איתמר בן גביר. קשה לי מאוד. אני חלוק על הרבה מהעמדות שלהם אבל גדלתי בבית שבו לא מוותרים על האפשרות של ביחד. אבל הם אומרים - אנחנו לא נשנה כלום, ומוכנים רק לתיקונים קוסמטיים.

בסוף יש היום בעצם רק שתי רשויות, רשות שופטת ורשות מבצעת, והכנסת היא לגמרי חלק ממנה. אם יריב לוין יצליח תהיה רק רשות אחת בישראל, הרשות של הממשלה, כי הוא גם ימנה את השופטים וגם הכנסת כבר חלשה, וזה מסוכן".

בקואליציה אומרים מוכנים להידברות - רק בואו לוועדת החוקה, שם מתנהלים הדיונים על הרפורמה.

"הנציגים שלנו כל הזמן בוועדת החוקה, אנחנו שם, אבל לא מתנהלת שם הידברות. אנחנו עדיין מקווים שנתניהו ייענה לדבר הזה. אבל אני כבר לא בטוח שנתניהו שולט באירוע הזה, יש איזו מחשבה תמיד שהוא יכול לעשות מה שהוא רוצה, אבל האחריות היא בוודאי שלו".

הנשיא הרצוג גם מנסה לקיים הידברות אבל לפי המסקנות שלך אולי גם היוזמה שלו מועדת לכישלון?

"אני מקווה שלא. אני שמח שהנשיא שלי לא יושב על הגדר וכשהוא רואה את הרכבות המתנגשות האלה הוא נכנס לזירה ומנסה. אני מאוד מקווה שהוא יצליח. להגיד לך מה הסיכוי? לא יודע".

לוין מגיב לחיות- האג'נדה- אותה אג'נדה פוליטית שקוראת להבעיר את הרחובות 12.01.23. ללא, מערכת וואלה!
"אם יריב לוין יצליח תהיה רק רשות אחת בישראל, הרשות של הממשלה". יריב לוין/מערכת וואלה!, ללא

בשבוע שעבר טרופר הגיע עם גנץ לזירת הפיגוע בנווה יעקב, והותקפו בקריאות בוז על ידי ההמון. לדבריו, "זה ניזון מאנשים שהיום הם שרים אבל בעבר זה היה המנהג שלהם, להגיע למקום שבו היה פיגוע ולגדף ולקלל, אז הם כבר שרים אבל נראה שהרוח שלהם נשארה שם. זה די מדהים שגם כשאנחנו כבר לא בממשלה ובאים לחבק תוקפים אותנו".

"זו התנהגות בזויה בעיני, אבל הם לא הבעיה שלי. הבעיה שלי היא המנהיגות שמעודדת את זה ושותקת מול הדבר הזה", אמר טרופר והוסיף, "זה קרה לנו לפני כמה חודשים בכותל, ואולי הדבר הכי עצוב שהיה מי שאמר לי 'מתי חילי תבין שאתה ובני גנץ - יש מקומות שאתם לא צריכים להיות בהם' כלומר, לא להגיע לכותל, להתפלל לתפילה לשלום המדינה, לא להגיע למקום שבו האחים שלי נרצחו בכניסה לבית כנסת. זו לא אפשרות מבחינתי. בוודאי שנמשיך להגיע לכל מקום. אין מקום בארץ שאני אגיד שאני לא בא אליו".

כמה זה מרגיז אותך שאותם מנהיגים שתקפו אתכם על אזלת היד יושבים עכשיו במקומות שלכם ועושים כמעט אותו דבר?

זה לא ענין של מעצבן באופן אישי, אני חושב שזה שיעור לכולם - קצת צניעות. בני גנץ הכניס מדיניות משומר החומות שכל דבר שקורה מעזה מיד מתקיפים חזרה. והם הוציאו סרטונים מתקיפים דיונות אבל בשורה התחתונה גנץ הביא שקט שלא היה פה שנים בעוטף עזה. אותם אנשים מגלים עכשיו את המורכבות. אני לא חושב שקל לפנות את חאן אל אחמר או שהמציאות בעזה פשוטה, אני לא בא ללבות, להסתלבט עליהם. אני רק מקווה שזה ילמד את כולנו שהמציאות, בוודאי המדינית ביטחונית, היא כל כך יותר מורכבת ואולי עדיף פחות לדבר ויותר לעשות. אני לא זוכר קבינט מדיני ביטחוני שכל כך הרבה אנשים שמשתתפים בו כבר הודיעו בפייסבוק מראש מה הם הולכים להגיד בו, ואז יצאו החוצה וסיפרו מה הם אמרו מילה במילה. אני מכיר קבינט שהכל שקט, סודי, רציני. נראה שכולם בתחרות בפייסבוק ובאינסטגרם מה הם מפרסמים אבל, בסוף נבחרתם להנהיג, למשול, בשפה שלכם. זמן מעשים, פחות דיבורים.

בני גנץ בפלונטר הפוליטי היה לרגעים גיבור של הימין והביביסטים ולרגעים אויב. אז מאוד יכול להיות שבעוד כמה חודשים יחזרו לרומם אותו.

"אם זה כי ניכנס לממשלה אז אני יכול להסיר דאגה ולמנוע את החגיגות הצפויות שלהם - אנחנו לא מתכוונים להיכנס לממשלה. זה לא על הפרק"

מיקי זוהר מגזין גדולה. ראובן קסטרו
"אנחנו חברים גם אם אנחנו חלוקים". מיקי זוהר/ראובן קסטרו

טרופר ואנשי המחנה הממלכתי חוטפים במחנה שלהם גם ביקורת קשה על הרצון להידבר עם הממשלה על הרפורמה המשפטית, לדבריו, "אני יכול להכיל את זה. יש גם כאלו שתקפו אותי, אני לא איש עדין למרות שאני מנומס. אני יכול להכיל את זה, אני מבין את הכעסים, אני שומע בהפגנות אנשים שצועקים לי אל תכנע ואסור לדבר איתם. אני לא מכיר אפשרות לא לדבר עם אחים שלי. אבל זה לא אומר כניעה. אני אדבר איתם ואעמוד על העמדות שלי. יש הרבה ישראלים, שאולי פחות צועקים ופחות מבינים בפרטי הרפורמה המשפטית, ויכול להיות שנוטים בעדה או נגדה, אבל יש הרבה מאוד ישראלים שמה שהכי מטריד אותם שהמדינה שלנו תישבר ותיקרע מבפנים. ואני משתדל להיות הקול שלהם".

גם בתחום העיסוק שלך, הממשלה פתחה את החודש הראשון בניסיון לנתץ את כהונתך. שר התרבות מיקי זוהר רצה לבטל את מיזם שבת ישראלית. אתה מדבר איתו, מה הוא אומר לך?

"אנחנו חברים גם אם אנחנו חלוקים. אני חושב הוא הבין שהוא טעה פה בוודאי בענין של שבת ישראלית, בסוף לא סתם זה חזר. לא הייתה סיבה לביטול, קיויתי שהוא לא יעשה כמו יואב קיש ומירי רגב שנכנסו ומיד ביטלו רפורמות. הם שרים זו זכותם, אבל הייתי רוצה לחשוב שהשר שלי ישב כמה חודשים לחשוב ושומע את כל הצדדים ומקבל החלטה מושכלת. אני מקווה שמיקי לא ינהג ככה. בשבת ישראלית זה קרה, אבל העיקר שזה חזר זה ממשיך. כי הישראלים נתנו את התשובה הכי ברורה. בשבת האחרונה הגיעו יותר ישראלים מאי פעם לאתרי המורשת בישראל. הצריף של בן גוריון ולחצר בתל חי ולבית שי עגנון ולחומה ומגדל. כל האתרים של המורשת שלנו. הממשלה הזו ככ מדברת על שורשים, מורשת, יהדות, ציונות. אל תעצרו את האפשרות הזו. הישראלים באו ואמרו ברגליים: זה הבית שלנו, אלה השורשים שלנו, אנחנו לא נפסיק להגיע בסופי שבוע, ואני שמח שזה ממשיך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully