וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"רעידות האדמה האחרונות הן תמרור אזהרה - אנחנו חייבים להתכונן לרעש משמעותי"

עודכן לאחרונה: 9.2.2023 / 8:44

ד"ר רן נוף, ססמולוג במכון הגיאולוגי, אמר ל-103 כי אי אפשר לקבוע שיש קשר בין 3 רעידות האדמה שהורגשו בישראל לבין הרעש הקטלני בטורקיה: "שדה המאמצים עבר שינוי ועכשיו מסתדר מחדש". עם זאת, הזהיר מפני אסון בעתיד: "זה לא יהיה כמו בטורקיה, אבל זה יגרום נזק"

בווידאו: בחלל קטן וצר: ניסיונות החילוץ של לכוד בין ההריסות בטורקיה/צילום: יואב איתיאל

ד"ר רן נוף, ססמולוג במכון הגיאולוגי הישראלי, התייחס הבוקר (חמישי) לשלוש רעידות האדמה שהורגשו בישראל ביממה האחרונה ואמר כי "אנחנו יכולים להשתמש ברעידות האלה כתמרור אזהרה, כדי להפנים שרעידה כזו יכולה להתרחש באזורנו. היא לא תהיה חזקה כמו בטורקיה, אבל עדיין משמעותית, שאמורה לגרום לנזק - ואנחנו צריכים להתכונן אליה". את הדברים אמר בריאיון ל"שבע תשע" עם גיא פלג וניסים משעל ב-103FM.

לדברי נוף, אין בהכרח קשר ישיר בין רעידת האדמה העוצמתית שאירעה בטורקיה וגרמה ליותר מ-15 אלף הרוגים לבין הרעשים בישראל. "כל קרום כדור הארץ מורכב מלוחות טקטוניים, הלוחות האלה זזים וקשורים אחד לשני", הסביר. "רעידות אדמה רחוקות יכולות להשפיע על רעידות מקומיות ועל אזורים נרחבים בסביבתם ולשנות את שדה המאמצים. הם משנים את המתח שנמצא בין הלוחות הטקטוניים. ישראל יושבת לאורך בקע ים המלח, גבול טקטוני בין לוחות. זה לא קשר ישיר, אלא שכל שדה המאמצים עבר שינוי ועכשיו מסתדר מחדש".

עוד הבהיר כי אין דרך לקבוע אם רעידות האדמה האחרונות מצביעות על רעש עוצמתי וקטלני. "אנחנו לא יכולים לקבוע, המערכות מורכבות מדי בכדי שנוכל בשלב הזה להגיד משהו כזה", אמר נוף. "אנחנו כן יודעים שישראל נמצאת באזור עם פוטנציאל לרעידת אדמה חזקה, זה לא השתנה. אנחנו יודעים את זה הרבה זמן".

ערב בקהרמאנמרש- אלפים מעבירים את הלילה ברחובות בעקבות רעידת האדמה בטורקיה. 8 בפברואר 2023. יואב איתיאל
צוותים ישראליים מסייעים בחילוץ בטורקיה/יואב איתיאל

בינתיים, ארבעה ימים לאחר האסון, מספר ההרוגים בטורקיה ובסוריה כבר חצה את ה-15 אלף. המונים עדיין קבורים תחת ההריסות ומשפחותיהם משוועות לכוחות מיומנים שיושיטו יד ויחלצו אותם.

משלחת פיקוד העורף יחד עם איחוד הצלה עמלו אתמול שעות ארוכות בניסיון לחלץ שני לכודים תחת בניין בן שמונה קומות שקרס. מבפנים נשמעו קולות, אחר כך נקישות, ולאחר מכן חדלו. בכל פעם שהמחלצים חשבו כי יש מענה הם מבקשים מכולם להיות בשקט, גם בבניינים הסמוכים בהם פועלים מחלצים ,יש הרבה כאלה. מהנדס שהגיע מישראל ישב עם בני משפחה ושכנים ויחד שרטטו את תוכנית הקומה. ניסו לחצוב מחילה, אך זה לא הצליח, הם לא ויתרו והמשיכו את המאמצים גם במהלך הלילה.

מה עושים בזמן רעידת אדמה בישראל?

  • אם אתם מסוגלים לצאת מהבניין תוך כמה שניות - עשו זאת, והתרחקו לשטח פתוח.
  • אם אין לכם אפשרות כזאת, היכנסו לממ"ד והשאירו את הדלת והחלונות פתוחים. לחילופין, צאו לחדר המדרגות והמשיכו לרדת עד ליציאה מהמבנה.
  • במידה ואתם לא יכולים לפעול באף אחת מהאופציות לעיל - שבו בפינה פנימית של החדר או תחת רהיט כבד, והגנו על ראשכם באמצעות הידיים.
  • שימו לב: אין להשתמש במעלית בזמן רעידת האדמה או אחריה.
  • אם אינכם נמצאים בתוך מבנה, הישארו בשטח הפתוח והתרחקו ממבנים, עצים, כבלי חשמל ופריטים שעלולים ליפול ולסכן אתכם.
  • במידה ואתם באמצע נסיעה ברכב, עיצרו בצד וחכו שהרעידה תיפסק. כמו כן, הימנעו מעצירה מתחת לגשר או על מחלף.
  • במידה ואתם שוהים בקרבת חוף הים, התרחקו מהחוף לפחות קילומטר. זאת, בשל חשש לצונאמי.
  • אם אין באפשרותכם לעזוב את אזור החוף, עלו לקומה רביעית ומעלה של בניין קרוב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully