וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביידן קורא לאחדות בין דמוקרטים לרפובליקנים: "אין סיבה שלא נוכל לעבוד יחד"

עודכן לאחרונה: 8.2.2023 / 5:37

נשיא ארה"ב נשא את נאום "מצב האומה" השני עד כה בכהונתו. תחילה פתח במסר מאחד לקונגרס, "אומרים לנו שדמוקרטים ורפובליקנים לא יכולים לעבוד יחד, הוכחנו שהם טועים". לאחר מכן התייחס ליחסים עם סין ואמר שהוא מוכן לעבודה משותפת, אבל לא לאיום על הריבונות האמריקנית

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן נושא את נאום האומה/רויטרס

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן נשא הלילה (רביעי) את נאום "מצב האומה" השני עד כה בכהונתו. הנאום התמקד בנסיון לאחד בין רפובליקנים לדמוקרטים, ביחסי ארצות הברית וסין, בשיפור הכלכלה באמריקנית ובזכויות אדם, בהן עיסוק איסור הפלות, זכויות להט"ב ואלימות משטרתית נגד שחורים.

זה הנאום הטלוויזיוני הגדול ביותר של ביידן השנה. על פי הערכות, 38.2 מיליון אנשים צפו בו בשנה שעברה, על פי נילסן.מדובר בפעם הראשונה בה דיבר ביידן בפני הקונגרס לאחר בחירות האמצע בנובמבר, שבהן עברה השליטה למפלגה הרפובליקנית.

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נושא את נאום האומה.. רויטרס
ביידן נושא את נאום "מצב האומה", הלילה/רויטרס

ביידן פתח את נאומו בקריאת אחדות אל רפובליקנים ודמוקרטים לעבוד יחד למען מטרה משותפת. "לא פעם אומרים לנו שדמוקרטים ורפובליקנים לא יכולים לעבוד יחד. אבל במהלך השנתיים האחרונות, הוכחנו שהציניקנים והמתנגדים טועים", אמר הנשיא האמריקני, "אם היינו יכולים לעבוד יחד בקונגרס האחרון, אין סיבה שלא נוכל לעבוד יחד בקונגרס החדש הזה. סכסוך לשם סכסוך, לא מביא אותנו לשום מקום". עוד הוסיף ואמר כי הבטיח להיות "הנשיא של כל האמריקנים".

לאחר מכן התייחס ביידן ליחסיה של ארצות הברית עם סין. זאת, ברקע תקרית בלון הריגול הסיני שנמצא בשמי מונטנה בשבוע שעבר. ביידן מסר כי הוא מוכן "לעבוד עם סין בכדי אינטרסים אמריקניים ולהועיל לעולם", אך הוסיף כי ארצות הבית תפעל בכדי להגן על עצמה במקרה בו סין תאיים על הריבונות האמריקנית. "אנחנו בעמדה הכי חזקה מזה עשרות שנים להתחרות עם סין או עם כל אחד אחר", אמר ביידן ומסר כי ארצות הברית מחפשת "תחרות, לא סיכסוך".

בנושא הכלכלי, התייחס ביידן תחילה למשבר הקורונה, שערער את הכלכלה האמריקנית. "התוכנית הכלכלית שלי עוסקת בהשקעה במקומות ובאנשים שנשכחו. בתוך המהפך הכלכלי של ארבעת העשורים האחרונים", אמר ביידן והוסיף כי תחת ממשלו נוצרו יותר מקומות עבודה מתחת כל ממשל אחר.

בלון ריגול סיני. רויטרס
"ארה"ב תגן על עצמה במקרה של איום סיני על הריבונות", בלון הריגול הסיני/רויטרס

נושא נוסף בו עסק ביידן בנאומו הוא דליית מידע של חברות המדיה ממשתמשים בעזרת הרשתות החברתיות. ביידן מסר כי יש להעביר חקירה שמתנע מאותן חברות לאסוף נתונים אישיים על ילדים, אסור מודעות ממוקדות לילדים ולהטיל מגבלות מחמירות על איסוף נתונים. עוד הוא טען כי אותן חברות "אחריות לניסוי שהן מנהלות על ילדינו למטרות רווח".

כמו כן, קרא הנשיא האמריקני לקונגרס להשיב את הזכות להפסקת הריון כפי שנקבעה במשפט "רוו נגד וויד". עוד הוסיף כי יש להעביר חוק חדש שיכונה "חוק השוויון" שמטרתו לדאוג לזכויותיהם של קהילת הלהט"ב. כמו כן, עסק הנשיא הרפורמה במשטרה, שנקבע אחרי מותו של ג'ורג' פלוייד בידי שוטרים. "אני יודע שרוב השוטרים הם אנשים טובים והגונים, אבל מה שקרה לטיירי בממפיס קורה לעיתים קרובות", אמר הנשיא בעודו מתייחס למותו של טיירי ניקולס בידי חמישה שוטרים בממפיס, טנסי.

הפגנה במיניאפוליס ברקע משפטו של קצין המשטרה החשוד בפרשת מותו של ג'ורג' פלויד 9 באפריל 2021. רויטרס
הפגנת black lives matter/רויטרס

ביידן הזכיר גם את מחיר האינסולין באמריקה, ואמר שיגביל את עלות האינסולין לחודש ל-35 דולרים. "זה עולה לחברות תרופות רק עשרה דולקים לייצר בקבוקון, אבל חברות ה'ביג פארמה' גובות באופן לא הוגן מאות דולרים ועושות רווחי שיא".

לבסוף, עסק הנשיא האמריקני במלחמה באוקראינה. "איחדנו את נאט"ו ובנינו קואליציה עולמית. עמדנו נגד התוקפנות של פוטין. עמדנו עם העם האוקראיני". הוא אמר ופנה אל שגרירת אוקראינה בארצות הברית, שישבה באולם, "היא מייצגת לא רק את האומה שלה, אלא את האומץ של העם שלה. אנחנו נעמוד איתך כמה זמן שזה יקח".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully