וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך תועדו הטנקים הישראליים בשטח אחרי הקרב העקוב מדם בסולטאן יעקוב

עודכן לאחרונה: 11.2.2023 / 18:51

40 שנה חלפו מאז אחד הקרבות הקשים ביותר בתולדות צה"ל. אזרח ישראלי איתר תמונות של קצין לשעבר בצבא לבנון שנחשד בעבר בסיוע למוסד ובהן כיצד הסורים לוקחים שלל את הטנקים שנותרו בשטח, אך גם את הצלחות חיל האוויר ביום שלפני הקרב. צפו

בווידאו: טנק מגח ישראלי. צולם בסוריה בסביבות 1986/מערכת וואלה!

אחד הקרבות המפורסמים שידע צה"ל בהיסטוריה היה קרב סולטאן יעקוב במלחמת לבנון הראשונה, אותו קרב שבו נהרגו עשרים חיילי צה"ל ויותר משלושים נפצעו. באותו קרב נשבו שני חיילים ושלושה הוכרזו נעדרים: יהודה כץ, צבי פלדמן וזכריה באומל, שגופתו הושבה לפני ארבע שנים. ארבעה עשורים אחרי, לאחרונה הגיעו לידיו של אזרח ישראלי תמונות מהבוקר שאחרי הקרב העקוב מדם ובהן נראים טנקים ישראליים שנותרו בשדה המערכת ונלקחו כשלל בידי צבא סוריה.

התמונות צולמו ברובן בידי זיאד אל חומסי, שהיה קצין בצבא לבנון החל משנות ה-70 וגם בתקופת מלחמת לבנון ב-1982. בזמן המלחמה הוא היה באזור הבקעא, שם נערך קרב סולטאן יעקוב בליל 10 ביוני ובבוקר 11 ביוני 1982. הקרב נערך במסגרת מאמץ ישראלי להגיע לכביש ביירות-דמשק, לפני כניסתה לתקוף של הפסקת אש ביום השישי של המלחמה.

כוח השריון הישראלי מצא עצמו מכותר בתוך מתחם סורי גדול ובמקום התפתח קרב שארך שמונה שעות. בתום הקרב נאלצו כוחות צה"ל לסגת. התוצאות, כאמור היו קשות, ורק לפני ארבע שנים הושבה גופתו של באומל בזמן שצבי פלדמן ויהודה כץ עדיין מוכרזים נעדרים. רק בסוף השבוע האחרון הלכה לעולמה מרים באומל, אמו של זכריה, שנאבקה במשך שנים למען השבת בנה וחבריו.

יוני דינור הוא מורה דרך ומדריך תיירים. בזמנו הפנוי הוא משקיע שעות ארוכות ב"מסעות" וירטואליים ברשתות חברתיות, בעיקר ממצרים ומסוריה. דינור למד לימודי מזרח תיכון ויודע ערבית. בחיפושיו הוא מתעניין בעיקר בחומרים שקשורים למלחמות יום כיפור ולבנון הראשונה. לעיתים הוא מצליח ליצור קשר עם אזרחים במדינות השכנות ומקבל מהם חומרים שמהם ניתן ללמוד על הקרבות מנקודת הראות של האויב.

כך, למשל, קיבל חומרים שצילם קולנוען סורי במוצב החרמון, אחרי שנכבש על ידי צבא סוריה במלחמת יום כיפור. במקרה אחר יצר קשר עם אדם שהיה טייס בחיל האויר הסורי ושנפל בשבי הישראלי. דינור אף הצליח לאתר את הישראלי ששמר כל השנים על הקסדה של אותו טייס.

אלחמסי מחזיק בדגל סימון סטנדרטי  של חיל שריון סמוך למגח נטוש, סוריה. ללא, מערכת וואלה!
אלחמסי מחזיק בדגל סימון סטנדרטי של חיל שריון סמוך למג"ח נטוש בלבנון/מערכת וואלה!, ללא
סולטאן יעקב בבוקר אחרי הקרב. ללא, מערכת וואלה!
סולטאן יעקוב בבוקר אחרי הקרב בלבנון/מערכת וואלה!, ללא

אל-חומסי הגיע לשדה הקרב אחרי נסיגת הכוחות הישראליים וצילם טנקים ישראלים פגועים ושלמים, בהם גם טנקים שמוסעים מהמקום. דינור גם איתר לאחרונה סרטון שבו נראה טנק מג"ח ישראלי, כמו אלה שנלקחו שלל בידי הסורים בסולטאן יעקוב. מקורו של הסרטון בסוריה. לדבריו הוא צולם בין השנים 1988-1984.

בין התמונות שמצא דינור היו גם תמונות שצולמו יום לפני קרב סולטאן יעקוב. מדובר ביום שבו נערך "מבצע ערצב" של חיל האוויר הישראלי להשמדת סוללות טילי קרקע-אוויר שהציבו הסורים בבקעת הלבנון. מדובר במבצע מזהיר, שבו השמידו טייסי חיל האוויר את כל 19 סוללות הטילים והפילו 23 מטוסי קרב סוריים, ללא אף פגיעה במטוס ישראלי. בתמונות נראה מטוס מיג 23 סורי שנפגע בקרב ותמונה ובה פטריית עשן מאיזור ההפצצות.

טנק סורי. ללא, מערכת וואלה!
טנק ישראלי בסוריה/מערכת וואלה!, ללא
טנק ישראלי. ללא, מערכת וואלה!
טנק ישראלי בסוריה/מערכת וואלה!, ללא
טנק. ללא, מערכת וואלה!
טנק סורי שנשאר בשדה הקרב בסולטאן יעקוב/מערכת וואלה!, ללא

זיאד אל חומסי, שצילם את מרבית התמונות, עלה לכותרות לפני 15 שנים לאחר שנעצר בלבנון בחשד שגויס על ידי המוסד הישראלי. הטענה הייתה כי נוכח ההיכרות שלו עם קרב סולטאן יעקוב, הוא יוכל לסייע לישראל להשיג מידע על הנעדרים הישראלים. באותה תקופה פורסם כי הוא נחשף בשל טעות שעשה סוכן המוסד בן זיגייר. על פי אותה גרסה, זיגייר חשף את שמו של אל חומסי בשעה שניסה לגייס מקור לבנוני. עוד נטען אז כי זו הייתה הסיבה למעצרו של זיגייר, ששם קץ לחייו בכלא בדצמבר 2010.

קרב סולטאן יעקוב. ללא, מערכת וואלה!
חוגגים אחרי הקרב בסולטאן יעקוב/מערכת וואלה!, ללא
מיג 23 סורי מופל 9.6.82. ללא, מערכת וואלה!
מטוס מיג 23 מופל במהלך הקרב/מערכת וואלה!, ללא
פטריות עשן ביום הפצצת סוללות הטק"א הסוריות 9.6.82. ללא, מערכת וואלה!
פטריות עשן ביום הפצצת סוללות הנ"מ הסוריות ב-9.6.82/מערכת וואלה!, ללא
ירי קטיושות סורי. ללא, מערכת וואלה!
ירי קטיושות של צבא סוריה/מערכת וואלה!, ללא
טנק ישראלי שנלקח שלל. ללא, מערכת וואלה!
טנק ישראלי שנלקח שלל על ידי צבא סוריה/מערכת וואלה!, ללא
יוני דינור, סייע בהכנת הכתבה. ללא, מערכת וואלה!
יוני דינור/מערכת וואלה!, ללא

אל חומסי ישב בכלא בלבנון שלוש שנים ואחרי שחרורו השתלב מחדש בחברה הלבנונית. "בשנים האחרונות, אולי כניסיון לשפר את תדמיתו ולהציג עצמו כקורבן, הוא החל להציג תמונות מסולטאן יעקוב בספר שפרסם בלבנון ובכל מיני מקומות אחרים", מספר דינור. "כך אני הגעתי לתמונות שרובן המוחלט לא פורסמו מעולם בישראל, סביר להניח שהיו מוכרות למודיעין הישראלי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully