וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי 37 שנים: הושבה גופתו של זכריה באומל מנעדרי קרב סולטאן יעקוב

בחשאיות ודרך מדינה שלישית, הועברה גופת אחד משלושת הנעדרים בקרב הקשה ביותר במלחמת לבנון הראשונה לישראל. ב-2016 הוחזר טנק בקרב שהוביל למבצע "זמר נוגה", בסופו הושבה הגופה. דיווח: שרידיו נמצאו באל-ירמוכ בדמשק. מפקד המבצע: "לפי הכיתובים ידענו - השרידים בידינו"

צילום: דובר צה"ל, רוני כנפו, עריכה: איתי עמרם

השבת גופתו של זכריה באומל - כל הפרטים:

- גופתו של הנעדר זכריה באומל הושבה לישראל אחרי 37 שנים
- הגופה הוחזרה בתום מבצע "זמר נוגה", דרך מדינה שלישית
- צה"ל: מחויבים להמשך המאמצים לאיתור כל נעדרי צה"ל
- 20 חיילים נהרגו בקרב סולטאן יעקוב בלבנון ושלושה נעדרו
- דיווח: שרידי הגופה נמצאו באל-ירמוכ שבפאתי דמשק
- אחותו של באומל: כעת נוכל לתכנן את ההלוויה

דובר צה"ל תת-אלוף רונן מנליס אמר היום (רביעי) לוואלה! NEWS כי זוהתה גופתו של רב-סמל זכריה באומל, אחד משלושת נעדרי הקרב בסולטאן יעקוב. הרב הצבאי הראשי, תת-אלוף איל קרים, זיהה הבוקר את הגופה וקבע את מותו. ראש אכ"א, אלוף מוטי אלמוז, מסר את ההודעה למשפחתו. אחותו, אסנה הברמן, הודתה הערב לראש הממשלה בנימים נתניהו והוסיפה כי "כעת נוכל לתכנן את ההלוויה".

"לאורך השנים בוצעו הרבה מאמצים מבצעיים, מחקריים ומודיעיניים בצה"ל, בשב"כ, במוסד ובענף איתור נעדרים באכ"א", אמר תא"ל מנליס. ביוני 2016 הוחזר הטנק שהיה מעורב בקרב והתפתחה פעולה שהבשילה בימים האחרונים למבצע "זמר נוגה" בהובלת סא"ל א' מאגף המודיעין. לדברי מנליס, "מאמצים שהתרכזו לחודשים האחרונים איפשרו את הבאת הגופה לישראל, וכעת היא נמצאת במכון לרפואה משפטית באבו כביר".

קרב סולטאן יעקוב היה אחד הקרבות הקשים ביותר במהלך מלחמת לבנון הראשונה, והוא התרחש בין צה"ל לצבא סוריה בצומת שמדרום לכפר השוכן בבקעת הלבנון. 20 חיילים נהרגו בקרב, פרט לשלושת הנעדרים - זכריה באומל, יהודה כץ וצבי פלדמן.

לקריאה נוספת בנושא
דאעש חיפשו את נעדרי סולטן יעקוב? "מעריכים שיהודה עדיין חי"
דיווח: מורדים בסוריה חיפשו את נעדרי סולטן יעקוב לבקשת ישראל
אחות נעדר סולטן יעקוב מול משרד נתניהו: "לא מפקירים חיילים בקרב"

זכריה באומל. דובר צה"ל, אתר רשמי
נעדר מאז 1982. זכריה באומל/אתר רשמי, דובר צה"ל

"יש מספר פרטים שיתבהרו בימים הקרובים ויש מספר פרטים שלא ימסרו ולא יתבהרו", אמר דובר צה"ל. הוא הוסיף כי הגופה הועברה לישראל דרך מדינה שלישית, אולם לא מסר את שם המקום. "לא הייתה כאן עסקה, אלא פעילות מבצעית. הלוואי והייתי יכול לספר לכם על סיפורי הגבורה". כשנשאל אם יש קשר לנסיעתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לרוסיה, ענה: "אני לא רוצה להתייחס".

"לא אשכח לעולם את הזיהוי הראשוני של הסרבל והנעליים. ישר זיהינו שזה סרבל שיריון", שחזר בהתרגשות אל"מ א' מאגף המודיעין, מפקד מבצע "זמר נוגה". "כשהסתכלנו על הכיתובים מקדימה בעברית, זה היה רגע מרגש. לא יכולנו לעצור את הדמעות וידענו שסוף סוף אחרי 37 שנים - השרידים נמצאים בידינו".

ראש מחלקת שבויים ונעדרים באמ"ן, סגן-אלוף אבי כאלו, סיפר כי "שורת מאמצים ובהם פעילויות מבצעיות ומודיעיניות להשבת נעדרי קרב סולטאן יעקב... הביאו להשבתו ארצה של לוחם השריון הנעדר, רב-סמל זכריה באומל. מדובר במאורע מרגש ואבן דרך משמעותית בפעילות מחלקת השבויים והנעדרים באגף המודיעין. התהליך לא היה יוצא לפועל ללא שותפות אמיתית ורבת שנים של כלל הגורמים בקהילת המודיעין ובצה"ל, מתוך הבנה של חשיבות המשימה ומחויבותם העמוקה של צה"ל ומדינת ישראל להשבת לוחמיה משדה הקרב".

בתוך כך, בריאיון לרשת "אל-מיאדין" אמר אנוואר רג'א, בכיר בחזית העממית לשחרור פלסטין, כי ארגוני הטרור שפעלו במחנה הפליטים אל-ירמוכ שבפאתי דמשק הם ככל הנראה אלו שהעבירו את שרידיו של באומל. דברים דומים כבר אמר במאי שעבר, כשטען שכוחות מורדים ואנשי דאעש חפרו בקברים במחנה הפליטים בחיפושיהם אחרי גופות השלושה, שהועברו מלבנון לסוריה. לדברי רג'א, היה תיאום בין המודיעין הישראלי לבין ארגוני הטרור במקום וככל הנראה הגופה הועברה לשטחה של טורקיה, שהעבירה אותה לישראל.

מימין מפקד מבצע ״זמר נוגה״ מאגף המודיעין, אלוף-משנה א׳ וראש מחלקת שבויים ונעדרים באגף המודיעין, סגן-אלוף אבי כאלו. דובר צה"ל, אתר רשמי
מפקד המבצע, אל"מ א', וראש מחלקת שבויים ונעדרים באמ"ן סא"ל אבי כאלו/אתר רשמי, דובר צה"ל
"אני מודה לצה"ל שתפס את עצמו בשנים האחרונות בידיים והחליט לשים לעצמו מטרה להשיב את הנעדרים הביתה"

באשר לשני הנעדרים הנוספים, אמר מנליס כי איתור גופתו של באומל "מאפשר את המשך המאמצים. הם כבר נעשים וימשיכו להיעשות". לדבריו, "ראש אכ"א שוחח עם המשפחות. שיחות מאוד מרגשות. המשפחות יודעות היום שנעשה כל מאמץ להשיב את כולם. מה שראינו היום זו הוכחה למחויבות הזו". גם משפחות הנעדרים גולדין, שאול וארד עודכנו טלפונית.

פרחיה היימן אחות של הנעדר יהודה כץ מסרה בתגובה: "התרגשות עצומה. אני ברגשות מעורבים, מצד אחד כאב עצום, ומצד אחר אני בטוחה שאבן נגולה מליבם של משפחת באומל כי אין שמחה כהסרת הספקות. המשפחה של זכריה תזכה להביאו לקבר ישראל. זה לא דבר פשוט, אני מודה לצה"ל שתפס את עצמו בשנים האחרונות בידיים והחליט לשים לעצמו מטרה להשיב את הנעדרים הביתה, אני בתקווה שיהודה יחזור חי, לא אאבד תקווה עד שלא אראה חלילה גופה מונחת לפניי".

צילום: קונטקט, כאן 11, מאיה הורדניצ'אנו, עריכה: איתי עמרם

"מדובר במאמץ רב שנים של קהילת המודיעין וענף איתור הנעדרים במחלקת נפגעים במהלכו בוצעו פעילויות מבצעיות שונות לאיתור נעדרי הקרב", נמסר בהודעת דובר צה"ל. "שיאו של המאמץ בסדרת פעילויות שהוביל בחודשים האחרונים צה"ל בראשות אגף המודיעין והביאה לאיתורו והשבתו ארצה של רב-סמל זכריה באומל. צה"ל מחויב להמשך המאמצים לאיתורם של רב-סמל יהודה כץ, רב-סמל צביקה פלדמן וכל נעדרי צה"ל וחללי צה"ל שמקום קבורתם לא נודע. הרמטכ"ל, רב-אלוף אביב כוכבי, מפקדי וחיילי צה"ל, מחבקים את כל המשפחות ובתוכן משפחות באומל, פלדמן וכץ ברגעים מורכבים אלה".

הרמטכ"ל אביב כוכבי התייחס להודעה בטקס החלפת מפקד פיקוד צפון בצפת, ואמר כי "מדובר במאמץ רב שנים של קהילת המודיעין קהילת המודיעין וענף איתור הנעדרים באגף כח אדם. על כתפיהם של מפקדי צה"ל, ואני בראשם, מוטלת המחויבות הגדולה, המחויבות לדאוג לכל חייל המצטרף לצה"ל ונשבע למדינת ישראל. המחויבות היא כלפי כל משפחה המפקידה בידינו את הנכס היקר לה מכל, והמחויבות לחברה הישראלית השמה בנו את מבטחה". כוכבי הוסיף כי "אנו מתחייבים להמשיך בכל דרך לאתר את כלל הנעדרים של צה"ל. גופתו של באומל המובאת לקבורה לישראל היא עדות למחויבות של צה"ל למלא כל יעד ולעשות ככל שביכולתנו להשבת הנעדרים ארצה".

"הצלחנו במשימה באופן חלקי"

מתאם השבויים והנעדרים, ירון בלום, ציין כי מדובר ב"הישג גדול מאוד של מדינת ישראל, מערכת הביטחון צה"ל, השב"כ והמוסד לאורך 37 שנים. מאמצים גדולים מאוד". בלום סיפר כי בשנים האחרונות ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון היו מעורבים באופן אישי בניסיון להביא את גופותיהם של שלושת הנעדרים. "הצלחנו במשימה באופן חלקי ונמשיך בה".

"אנו מחבקים את המשפחה והמשפחות וצריכים לזכור שיש לנו עוד משימה גדולה. אל תשכחו את ארבעת אזרחינו וחיילינו בעזה", הוסיף. בלום סירב להתייחס לשאלת מעורבות רוסיה בהחזרת הגופה.

שגריר ארצות הברית בישראל, דיוויד פרידמן, התייחס להחזרת גופתו של באומל, וכתב בטוויטר שלו כי "במשך שנים התפללנו להחזרתו של זכריה באומל וחבריו, שנפלו במלחמת לבנון הראשונה. היום, שרידיו של זכריה, אזרח אמריקני וישראלי, סוף סוף חוזרים אל משפחתו. ברוך הבא זכריה, נוחו על משכבך בשלום".

רגע זיהוי עצמותיו של באומל במכון לרפואה משפטית. המכון לרפואה משפטית, משרד הבריאות, אתר רשמי
זיהוי גופתו של באומל במכון לרפואה משפטית, הבוקר/אתר רשמי, המכון לרפואה משפטית, משרד הבריאות

גופתו של באומל הובאה הבוקר למכון לרפואה משפטית באבו כביר, שם נערכו בדיקות DNA לזיהויו. "שילוב היכולות המדעיות והטכנולוגיות במכון לרפואה משפטית... הובילו לזיהוי חיובי של רב-סמל זכריה באומל ולחשיפת ממצאים פורנזיים שאפשרו לשפוך אור על אופן וסיבת המוות של המנוח", נמסר בהודעה מטעם המכון.

ד"ר חן קוגל, מנהל המכון, הוסיף כי "המכון רואה זכות גדולה לקחת חלק במאמץ הלאומי, משולב הכוחות עם צה"ל וגורמי הביטחון להחזרת הנעדרים והשבויים הביתה". סגן שר הבריאות, ח"כ יעקב ליצמן, מסר כי "מדובר בעבודת קודש ובמאמצים עילאיים שנעשו להביא לקבורה את החללים. ליבנו ביום הזה עם המשפחות השכולות ומקווים שהדבר יביא להם מנוח".

שאלת המעורבות הרוסית

אחרי הפלת המטוס הרוסי בלטקיה בספטמבר האחרון, זעמו ברוסיה על ישראל והאשימו אותה בכפיות טובה. הם אמרו אז כי הם נענו לבקשתה לחפש בשטח שבשליטת דאעש בסוריה אחרי שרידים של חיילים שנהרגו בקרבות. הם לא פירטו מתי והיכן התרחש המבצע הזה, אך לפי ההערכות החיפושים היו אחרי שרידי גופות נעדרי סולטאן יעקוב.

דובר משרד ההגנה אמר אז כי מבצע החיפושים אורגן אחרי הסכמה של רוסיה עם שותפיה בסוריה. לדבריו, אחד החיילים אף נפצע במהלך אותו מבצע.

(עדכון ראשון: 17:10)

יהודה כץ, זכריה באומל, צבי פלדמן, נעדרי קרב סולטן יעקב. מאי 2013. באדיבות המשפחה
נעדרי קרב סולטאן יעקוב. יהודה כץ, זכריה באומל וצבי פלדמן/באדיבות המשפחה
מפה ותצ״אות מזירת קרב ״סולטן יעקב״. דובר צה"ל, אתר רשמי
צילום זירת הקרב בסולטאן יעקוב/אתר רשמי, דובר צה"ל
מפה ותצ״אות מזירת קרב ״סולטן יעקב״. דובר צה"ל, אתר רשמי
מפת זירת הקרב בסולטאן יעקוב/אתר רשמי, דובר צה"ל
אחותו של זכריה באומל. רוני כנפו
אחותו של זכריה באומל, היום/רוני כנפו
בית משפחתו של זכריה באומל בירושלים 3 באפריל 2019. רוני כנפו
בית משפחת באומל בירושלים/רוני כנפו
הרמטכ"ל, אביב כוכבי במהלך טקס החלפת מפקד פיקוד צפון, צפת. אתר רשמי
"מתחייבים להמשיך בכל דרך לאתר את כלל הנעדרים של צה"ל". כוכבי, היום/אתר רשמי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully