וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מכונת דיוק קטלנית ומשומנת: מאחורי תקיפות חיל האוויר בעלות השחר

עודכן לאחרונה: 4.2.2023 / 7:24

כוכבי הודה לצוותי האוויר שנטלו חלק בתקיפות במבצע. בין השאר פגש בנווטת קרב שתכננה את חיסול ג'עברי. הצצה מיוחדת למחלקה במטה המבצעי והסנכרון בין הטייסות השונות שהופכות יחד את החיל למכונת דיוק מפלצתית שתוקפת יעדי אויב ונערכת לתקוף גם באיראן

בווידאו: מפקד בסיס חיל האוויר חצרים מסכם את מבצע "שומר החומות"/צילום: שי מכלוף

במסגרת טקסי הפרידה של הרמטכ"ל לשעבר אביב כוכבי מיחידות צה"ל השונות הוא הגיע לבסיס חצרים והודה לצוותי אוויר שנטלו חלק בחיסולים הממוקדים של מבצע עלות השחר בנוסף לתקיפות עמומות במזרח התיכון. באחד מהתחקירים נחשף לנווטת קרב סרן נ', שתכננה את החיסול הממוקד של בכיר הג'יהאד האסלאמי תייסיר אל-ג'עברי והשתתפה למחרת בתקיפת הבכיר ח'אלד מנסור. הצצה לסודות מכונת הדיוק המפלצתית של חיל האוויר הישראלי שתוקפת יעדי אויב ונערכת גם לתקיפה באיראן.

אלו היו ימים חמים באוגוסט האחרון, תרתי משמע. בהם שב"כ ואמ"ן הפעילו מאמצים אדירים לאתר חוליית נ"ט של הג'יהאד האסלאמי, שחיפשה נקמה לאורך גבול רצועת עזה אחרי שבלב מחנה הפליטים ג'נין נעצר בסאם א-סעדי, בכיר הארגון הפלסטיני בג'נין.

מפקד פיקוד הדרום אלוף אליעזר טולדנו, בצעד חריג, החליט לסגור את הצירים בעוטף עזה על רקע החשש מהרג אזרחים וחיילים. חלק מהיישובים נותרו נצורים. סא"ל א', מפקד טייסת קרב בבסיס חצרים, נקט יוזמה על רקע המצב המתוח, והנחה להתקשר למחלקת השתתפות במטה חיל האוויר, בה מתכננים תקיפות עתידיות.

סרן נ', נווטת קרב, במפגש עם הרמטכ"ל אביב כוכבי, בסיס חצרים, 20 בדצמבר 2022. ראובן קסטרו
בשיחה עם צוותי אוויר מטייסת קרב בחצרים. כוכבי וסרן נ' נווטת קרב/ראובן קסטרו

"מחמשים מטוסים, מוכנים תוך דקות לכל קריאה שתרצו"

היוזמה של סא"ל א' נדחקה בשלב זה הצידה אך כעבור יומיים צלצל הטלפון, ועל הקו מפקד מחלקת השתתפות שהופך אותו לשותף סוד. במטה הכללי של צה"ל בפיקוד כוכבי הוחלט לצאת למבצע יזום ששמו "עלות השחר". את שלב הפתיחה שלו, סיכול ממוקד של מפקד החטיבה הצפונית של הג'יהאד האסלאמי בעזה תייסיר ג'עברי, מטילים על הטייסת של סא"א א', טייסת 107 המכונה גם טייסת אבירי הזנב הכתום.

מועד התקיפה נקבע תחילה ליום חמישי ובהמשך נדחה לשבת בעקבות חשש לפגוע בבלתי מעורבים, ולבסוף הוקדם ליום שישי. העקרונות שנקבעו לטייסת 107 היו ברורים, שני מטוסים יצאו למשימה וכל אחד מהם יטיל ארבעה חימושים מסוג "ברד חד". מחלקת השתתפות במטה העבירה דגשים לחשאיות הפעולה, צמצום פגיעה בבלתי מעורבים עד כמה שאפשר, ודיוק קריטי בשניות. חשיבות הדיוק הייתה מאחר ובמקביל תוכננה פעולה קרקעית עם סיום תקיפת הדירה בה מסתתר ג'עברי.

מתחילת התקיפה ועד סופה לא נשמעה אף הערה בקו השני בטייסת. מכונת התכנון של חיל האוויר החלה לעבוד מאותו רגע על תכנון החיסול הממוקד שיוכתר מאוחר יותר כאחד המבצעים המדוייקים והמהירים שביצע צה"ל בעשורים האחרונים.

הרמטכ"ל אביב כוכבי, בסיס חצרים, 20 בדצמבר 2022. ראובן קסטרו
"משחררים יחד חימושים, עוזבים בתמרון חכם". כוכבי יחד עם צוותי הטכני בבסיס/ראובן קסטרו

לא בכדי, החליט הרמטכ"ל לשעבר להגיע לפני כמה שבועות לבסיס חצרים ולהודות לצוותי האוויר והצוותים הטכניים בטייסת הקרב 107. הוא נכנס לבוש במדי ב' לחדר הדיונים, לא לפני שנעצר בכניסה, התעניין בקורות החיים של הצלם הצבאי שליווה אותו, חייל על הרצף האוטיסטי, והעניק לו חיבוק.

בכניסה לשיחה עם כוכבי המתין רס"ר הבסיס, שקיבל אותו בהצדעה וסימן לו את מקום מושבו לצד בכירי בסיס חצרים. על הבמה עמד סא"ל א', ומאחוריו התנוסס עמוד במצגת, "סיכול תייסיר ג'עברי". א', שמנבאים לו בחיל מסלול ארוך, שחזר את תחקיר הסיכול הממוקד.

הרמטכ"ל אביב כוכבי, בסיס חצרים, 20 בדצמבר 2022. ראובן קסטרו
הרמטכ"ל לשעבר, כוכבי/ראובן קסטרו

"ידענו שאנחנו צריכים להיות ללא חתימה. ששני המטוסים יגיעו לאותה נקודה בשמיים", מסביר סא"ל א'.
"לדייק את זמן המעוף לחימוש בהתחשבות ברוח, מהירות המטוס, תמרון שהפצצה עושה, גובה, טמפרטורה, כך שכל הטילים יפגעו יחד במבנה אחיד. זה דורש תיאום מושלם בין שני המטוסים. ברגע שאני על הזמנים סופרים 1, 2, 3, והטייסים לוחצים על הפיקל יחד, משחררים חימושים ועוזבים בתמרון חכם ללא רעש".

הרמטכ"ל קטע אותו תוך שהמשיך לתאר את מהלך התקיפה ושאל בסקרנות, "את החישוב שנדרש לעשות על מנת שהפצצה תפגע במטרה מבצעים כאן או במטה בקריה בתל אביב?". מפקד הטייסת השיב במהירות, "כאן. חישוב של סוג הפצצות שיעשו את המשימה? זה במטה. המידע מגיע אלינו וכאן מבצעים תכנון של חישוב נקודות, מסלולים ורוחות".

חברי טייסת 69, במפגש עם הרמטכ"ל אביב כוכבי, בסיס חצרים, 20 בדצמבר 2022. ראובן קסטרו
אנשי הטייסת בביקור כוכבי/ראובן קסטרו

כשכוכבי ביקש לדעת מי עמד מאחורי תכנון המשימה הוא נדהם לגלות שהיה זה התכנון הראשון בלבד של סרן נ', נווטת קרב בטייסת. שטסה בעצמה בחיסול הממוקד השני, בו חוסל ח'אלד מנסור. התקיפה על הדירה בה שהה ג'עברי בליל שישי בוצעה כשעברו שבע שניות מהטלת הפצצה הראשונה לאחרונה, תוך הטלה מכמה זוויות שונות בו זמנית, על מנת שלא יוכל להימלט.

כשהציגו לרמטכ"ל את תחקיר התקיפה השנייה, התברר כי תחילה הייתה אמורה טייסת האדיר 116 מנבטים לבצע אותה, אך לבסוף הוחלט לדחות את מועד התקיפה בשל החשש מפגיעה בבלתי מעורבים.

ביקור הרמטכ"ל אביב כוכבי בבסיס "חצרים". דצמבר 2022. ראובן קסטרו
פרידה נרגשת. הרמטכ"ל לשעבר/ראובן קסטרו

שעות בודדות לפני החיסול הממוקד השני, צלצל הטלפון בטייסת 107 ומעבר לקו עדכנו אותם נציגי המטה בקריה שהוטלה עליהם גם משימת חיסולו של מנסור. כך הפך מועד התקיפה מיום ללילה וחייב תכנון מחודש. בתדריך סיפר מפקד הטייסת שהמטה דרשו מהם תחילה לפגוע בקומה התחתונה של המבנה בו הסתתר מנסור ואחר כך בקומות העליות, לפי סדר עולה.

מפקד חצרים, תא"ל גיא דוידסון, שיתף בימים מן העבר בהם ישב יחד עם כוכבי בתפקידיו הקודמים בתא השליטה במטה בזמן מבצעים מורכבים, והשניים קיבלו יחד החלטות בזמן אמת. "אנחנו מרגישים שסומכים עלינו כשנותנים לנו משימות מורכבות ועם זאת גם תחושת מסוגלות משמעותית. לקבל רוח גבית פיקודית זה לא מובן", אמר דויסון. "זו תקופה היסטורית בה חיל האוויר וכלל מערכת הביטחון פועלים בצורה בלתי רגילה. מניח שעוד שנים יסתכלו אחורה וידברו רבות על התקופה הזו".

"מכונת תקיפות קטלנית ומשומנת"

כוכבי התייחס לתקיפות של המערכה בין המלחמות בסוריה. הוא פנה בהערכה לצוותי האוויר, שחלק לא מבוטל מהם תקף טילי קרקע אוויר. "אני יודע שמרווח הטעות מאוד קטן מאחר ומדובר בדקה מסויימת ובגובה מסויים. אני יודע מה האיום שיש על המטוסים", אמר. "ללכת על הקצה במובן של שינויים בלתי מתוכננים, שינויי משימה ונהלים באופן הכי קצר שאפשר. במבצע עלות השחר לאורך 55 שעות ו-200 מטרות, שהקטנה בהן במשקל חצי טון, הצלחנו לפגוע בכל המטרות ולהשיג את יחס הנפגעים הטרוריסטיים לאזרחים הנמוך ביותר בהיסטוריה. זה לא מובן מאליו ואלו החומרים מהם עושים אסטרטגיה".

בסיום השיחה עם הרמטכ"ל לשעבר, שוחחו ביניהם הטייסים הוותיקים והסכימו שכוכבי ומפקד חיל האוויר לשעבר, עמיקם נורקין, הותירו אחריהם מכונת תקיפות קטלנית ומשומנת מהמדוייקות שיש בצבאות המערביים, שרק מעט מתוכה הוצג בחדר הדיונים באותו יום. חלקם הצביעו על תפקיד המטה המבצעי של חיל האוויר, שהייחודיות שלה היא לחבר בין השפות השונות של הפיקודים המרחביים לחיל האוויר.

ביקור הרמטכ"ל אביב כוכבי בבסיס "חצרים". דצמבר 2022   סרן   נעמה. ראובן קסטרו
נווטת הקרב סרן נ' שתכננה את חיסול הבכיר ג'עברי/ראובן קסטרו

על אל"מ נ', ראש מחלקת השתתפות במטה המבצעי, הלחץ הרבה יותר גדול. כך לפחות מזווית הראייה שלו. טייס הקרב הותיק שפיקד בעבר על טייסת F-35 נדרש לפקד על התכנון והסנכרון בין הגופים השונים בזמן החיסול הממוקד הראשון במבצע עלות השחר, ובמקביל נערך גם לדקות שאחרי התקיפה, והרגעים בהם יתחילו לעוף רקטות על עורף מדינת ישראל וכל חיל האוויר יהיה עסוק בלהגן אך גם לתקוף מטרות".

כאמור, מחלקת השתתפות היא אחת מהמחלקות המתכננות פעילויות מבצעיות, תחת להק מבצעי אוויר במטה חיל האוויר בקריה. ייעוד המחלקה הוא לתכנן את הפעילות האוויריות לכל משימות הפיקודים בצה"ל, ועל כן שמה.

המחלקה הובילה בחיל האוויר את ההערכות וביצוע המבצעים בכלל הזירות. לכן, בשיחה עם קצין בכיר המשרת בה, ניתן להבין כי גודלה וכוחה של מפלצת התכנון גדול הרבה יותר ממבצע עלות השחר - בו התאפשר לטייסות הקרב לפגוע בג'עברי, שהסתתר בבניין בן 14 קומות, או במבנה המורכב שבו הסתתר מנצור.

"המסר שלנו כמחלקה המשתתפת ולוקחת חלק במשימות הפיקודים הוא מאוד פשוט", הסביר הקצין מהמחלקה. "אל תגיד לי אני רוצה מטוס קרב אלא את מה אתה רוצה לתקוף, באיזה זמן, תא שטח ומרחב. תשאיר לי את החופש ואני אתכנן. אני צריך לדעת מה ההקשר, זירת עזה? מב"מ? (המערכה בין המלחמות) או רב זירתי?".

עובדים כמו תזמורת - "איש איש בתפקידו"

בהמשך הסביר אותו קצין ביחידה, שממבצע הפתיחה של עלות השחר אפשר ללמוד הרבה על איך תהליך תכנון מורכב בא לידי ביטוי בתוצאה סופית טובה. מדובר בסנכרון של הרבה גורמים אוויריים, יבשתיים ומודיעיניים. "מאחורי אירוע חזותי של שמונה שניות בהם יש פיצוצים וחימושים, יושבים מאות אנשים. איש איש בתפקידו. סוג של תזמורת. התלכדות של הרבה תנאים לכמה שניות בודדות".

ברקע המטוסים שמטילים את הפצצות, יש עשרות כלי טיס בשמיים - מטרתם לתמוך בפעולה או להיערך למשימות נוספות. יש מערך מודיעיני עצום שכולל את אמ"ן ושב"כ שיכול לשנות בכל רגע את מתאר התקיפה ואף לדחות אותה. "תדמיין את סנכרון כלל מערכות הקשר בתאי השליטה. מכמה מקומות שונים בארץ כולם מסונכרנים לרמת השנייה להנחיית מפקד שאומר: 'פעל'. כולם צריכים להסתנכרן לאותה שנייה. כל אחד יכול להרוס לאחר, אם הוא לא מוכן או פועל מאוחר או מוקדם מדי. כל מרכיב כזה הוא חלק מפאזל שלם. לפעמים נערכים לפעולה כזו במשך ימים בודדים ולפעמים שעות".

כשהקצין מספר על פקודיו בצוותים השונים, הוא החל להאט את קצב הדיבור. "אנחנו יורדים לפרטים קטנים מאוד. מפקד החיל עובר על התוכנית ומאשר אותה. אני זוכר שבשלב מסויים לפני החיסול הראשון, האלוף תומר בר רכן מעל השולחן ועבר פעם נוספת על הפרטים. על הטמפרטורה, גובה, ונקודות הציון. כל חמישה קשרים ברוח ישפיעו על זמן התעופה של חימוש וזמן הטיסה של כלי טיס. אין כאן אדם אחד שעושה את הכול. אנחנו מגדירים שנייה ובה אחראי כל אחד לחלק שלו בשמיים".

"אותו מפעיל כלי טיס, בין אם הוא טייס, מפעיל כטמ"מ (כלי טיס מאוייש מרחוק) או כל בעל תפקיד בשרשרת הזו - אם הוא לא ידאג לבצע את תפקידו ולהיות בדיוק באותה שנייה במקום שאמרו לו, זה קריטי ולכן כל אחד והחלק שלו. זה היופי בסנכרון ומקצועיות. שמונה פצצות בשמונה שניות".

מטוס F15, בסיס חצרים, 20 בדצמבר 2022. ראובן קסטרו
מטוס F-15I בחצרים, טייסת הפטישים/ראובן קסטרו

בהמשך הראיון עימו, הסביר הקצין שבכל מבצע יש שלב שבו כבר אין מה לעשות. לאחר שיוצאים לתקוף לא נשאר אלא רק לעבוד לפי התכנון, שצריך להיות עם שוליים מספיק רחבים ומודיעין מדוייק כדי שהתקיפה תצליח. לטענתו, מתערבים במבצע רק כדי למנוע טעויות גדולות, לדייק ולתת אישור לשיגורים. חוץ מזה הכל צריך להתנגן לפי התכנון שידוע מראש.

מכאן נולד הצורך להשתמש בשעון אחיד ומדוייק לכל חיל האוויר שמופיע בכל מחשב, מערכת, טייסת וחדר דיונים. זאת כדי להכניס את המשמעת בשגרה ובפעילות מבצעית לדיוק על השניות. "אני מתמלא גאווה לראות חיילים בני 19-20. נגדות בנות 20 עושות תהליכים כל כך מורכבים, שבסופו של דבר כל טעות שלהן באפקט הפרפר יכולה להביא לאי עמידה בהישג", אמר הקצין.

על הקשר בין יכולות הדיוק שחשף החיל ברצועת עזה ליכולות נגד יעדים בלבנון או במעגלים רחוקים יותר אמר הבכיר: "יש למדינת ישראל יכולות מאוד חזקות וכשהיא בוחרת להפעיל אותן בצורה נכונה כולם מבינים זאת ונעשות השלכות רחבות יותר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully