הרמטכ"ל אביב כוכבי, צאלים, 15 בדצמבר 2022. ראובן קסטרו
הרמטכ"ל אביב כוכבי, צאלים, 15 בדצמבר 2022/ראובן קסטרו

כוכבי נפרד מצה"ל: "אסור לאף גורם חיצוני להתערב בקבלת ההחלטות ובערכים של הצבא"

עודכן לאחרונה: 13.1.2023 / 13:51

הרמטכ"ל היוצא מקווה שהמצב "יישאר הכי קרוב לנוכחי" גם עם החלטות הממשלה החדשה. הוא בטוח שהשיח הפוליטי לא גולש לצה"ל, ומכריז שישראל מוכנה לתקיפה באיראן. רגע לפני פרישתו לאזרחות, הוא מצהיר בריאיון לוואלה!: "התקיפה שתהיה בלבנון - תהיה חסרת תקדים"

הרמטכ"ל אביב כוכבי צעד בהתרגשות לתוך גף "הציוד המיוחד" של טייסת הקרב 69 בבסיס חיל האוויר חצרים שבנגב. הוא הניח את ידו על אחד הטילים הקטלניים והמדויקים של צה"ל והתקשה להסתיר את גאוותו על כך שהצליח, חרף הקושי התקציבי, לחמש את הצבא בכמות מכובדת של טילים, שהפכו בשנים האחרונות לאימת האיראנים, הסורים וחיזבאללה. בימים אלו, מסכם הרמטכ"ל כוכבי את ארבע שנות כהונתו - והפוליטיקאים לא נשארו אדישים. "הוא מכין את הקרקע לכניסה לפוליטיקה", תקף סמוטריץ'.

בריאיון לוואלה התייחס להשפעת השיח הפוליטי והחלטות הממשלה על הצבא ("מקווה שהמצב יישאר הכי קרוב למצב הנוכחי"), פירט איך לדעתו תיראה המלחמה הבאה ("לחימה מורכבת ומאתגרת בשטח בנוי") והצהיר - "אף אחד לא יתערב, לא בתכנים של צה"ל ולא ברוח של צה"ל".

בווידאו: אמיר בוחבוט בראיון סיכום כהונה עם הרמטכ"ל אביב כוכבי/ניב אהרונסון, ראובן קסטרו, אבי רוקח

הטיל המדויק עליו הצביע השמיד בשנים האחרונות מגוון מערכות הגנה רוסיות בסוריה ושיירות נשק. "יש כל מיני סיבות למה נרצה את סוג החימוש הזה ולא במקרה פיתחנו אותו", אמר הרמטכ"ל, ברמיזה לתקיפת מטרות באיראן. זמן קצר קודם לכן, נפגש כוכבי עם אנשי צוות של טייסת 69 ושמע כיצד תוך שמונה שניות חיסלו בסיכול ממוקד את בכיר הג'יהאד האסלאמי, תייסיר ג'עברי, במבצע עלות השחר. כבר בפתח הריאיון, נדמה שכוכבי רוצה שיזכרו שהיה רמטכ"ל יוזם והתקפי. גם נוכח המבצעים בעזה ופרסומים זרים אודות פיצוצים בסוריה, לבנון, עיראק, בלב הים האדום וביעדים נוספים - אך גם שהשאיר אחריו מכונה עוצמתית שמתכוננת לתקיפת מתקני הגרעין באיראן.

בין ירושלים לטהראן: "צה"ל יהיה מוכן לתקיפה באיראן ביום פקודה"

השאלה המתבקשת בפתח הריאיון היא רמת המוכנות לתקיפה באיראן.

"איראן משימה מרכזית שלנו. צה"ל האיץ מודיעין לתקיפה. תרגלנו פעמיים בחצי השנה האחרונה עם עשרות מטוסים. צה"ל יהיה מוכן ביום פקודה לפעול את פעולתו".

אם ארצות הברית לא תצטרף לתקיפה?

"ישראל חייבת שתהיה לה היכולת להפעיל את המבצע הזה, גם אם זה אומר לפעול לבד".

אם תהיה תקיפה באיראן, הפצצות יוצאות מפה?

"חד משמעית. זה מוכן כבר בתור 'קיטים', זה נכון למעגל שלישי (איראן - א"ב), ולכל מבצע במעגל ראשון (סוריה, עזה, לבנון - א"ב), ברמת מוכנות סופית. כל מה שצריך זה לגרור את העגלה, להדביק לכנפיים של המטוס והוא ממריא".

האתגר של חיל האוויר הוא הקצב וההיקף?

"בוודאי. היו פה מבצעים שהחבר'ה האלה לא ישנו 24/7. פרדוקסלית, בגלל היקף המטרות שמאוד מאוד גדל לנו, היקף המשימות שאנחנו שולחים אותם לתקוף גדל בצורה משמעותית, אז היקף הרכבת החימושים חייב להיות יותר גדול".

ברגע שיחליטו על תקיפה באיראן, מה באמת יקרה?

"נכנסים פה לקצב גבוה ביותר של הרכבת חימושים. קצב גבוה ביותר של כל שרשרת הערך, מהרכבה ועד המראה. אבל תזכור עוד דבר - זה מפעל אחד מתוך הרבה מפעלים. בהרבה מאוד בסיסים בארץ יש את כל הקונצרט הזה, שמנגן בו זמנית. מתרוממים מטוסים ממספר גדול של בסיסים. הם יכולים להתרומם ולהיפגש באוויר, ועכשיו עשרות מטוסים יכולים לטוס אל היעד שסימנו להם".

עוד בוואלה!

חבית נפץ ושמה עזה: מה יקרה ביום בו ייצאו מחבלים ממנהרה בגבול?

לכתבה המלאה
חברי טייסת 69, במפגש עם הרמטכ"ל אביב כוכבי, בסיס חצרים, 20 בדצמבר 2022. ראובן קסטרו
"אם יחליטו על תקיפה באיראן, ניכנס כאן לקצב גבוה מאוד". כוכבי בבסיס חצרים/ראובן קסטרו

בכהונתך איראן המשיכה להעלות את אחוזי העשרת האורניום.

"איראן מבינה שיש קו אדום מסוים שבסוף יגרור פעולה, בין אם פעולה שלנו, של האמריקנים או של מישהו אחר".

אתם תדעו לזהות מתי האיראנים פורצים בהיקף העשרת האורניום לרמה בה הם יכולים לייצר פצצה גרעינית?

"המודיעין שלנו מצוין. זו המשימה המרכזית של אגף המודיעין והמוסד, איתו אנחנו עובדים בשיתוף פעולה, ועל פי התוצאות אנחנו יודעים בזמן אילו פעולות מתרחשות אצל האיראנים. הם יודעים שאנחנו יודעים, וזו אחת הסיבות שמונעת מהם להתקדם".

התחלפו כמה ממשלות בכהונה שלך. היו לך מחלוקות איתן על דרכי הפעולה והיחס לאיראן?

"יש הסכמה גורפת: אסור לאפשר לאיראן להגיע ליכולות גרעיניות. אסור גם לאפשר לאיראן יכולות סף. לכן בזמנו התנגדתי להסכם הגרעין. גם לגבי תוכניות הפעולה, יש הסכמה גורפת".

יש לך קווים אדומים לגבי איראן?

"יש הגדרות שלנו שקובעות מתי אנחנו צריכים לפעול ובאיזה היקף. יש מגוון תוכניות שאנחנו יודעים לפעול לפיהן".

הרמטכ"ל אביב כוכבי, בסיס חצרים, 20 בדצמבר 2022. ראובן קסטרו
"כל תשתית שמשרתת את חיזבאללה בלחימה היא לגיטימית והיא תיתקף". כוכבי בבסיס חצרים/ראובן קסטרו

מה דעתך על ההתקרבות בין איראן לרוסיה?

"ההתקרבות ביניהן היא התפתחות שלילית. היא בינתיים טקטית, עוד לא אסטרטגית. אני מאוד מקווה שהיא לא תתפתח ולא תתבסס, ואני מקווה שימצאו את הדרכים לעצור את ההתקרבות שנוצרה".

הרמטכ"ל כוכבי מבקש להרגיע כי לא עברו טילי יאחונט מתקדמים מסוריה ללבנון. "מי שפועל כל השנים האלה באופן אינטנסיבי נגד חיזבאללה בסוריה, זה אנחנו", חושף כוכבי. "חלק גדול מהפעולות הוא כדי למנוע טילים בכלל ומדויקים בפרט. יש לנו לא מעט הצלחות. הן לא עומדות על מאה אחוז. ביום מלחמה, יש לנו דרכים לפגוע גם במעט הטילים שחיזבאללה הצליח למקם או לבנות".

לפי פרסומים זרים תקפתם שדות תעופה בסוריה שהועברו בהם אמצעי לחימה. תתקפו שדות תעופה אזרחיים בביירות?

"עצם המחשבה על להעביר את אמצעי הלחימה דרך טיסות בשדות תעופה אזרחיים מעידה כאלף עדים על העובדה שחיזבאללה לא מצליחים להעביר בציר האווירי, הקרקעי או הימי את אמצעי הלחימה שלהם לסוריה ומשם ללבנון. אנחנו מקשים עליהם בעניין הזה, זו הצלחה משמעותית. כרגע אין העברות. אם ציר כזה יתפתח אנחנו לא נעמוד מנגד".

אסד לא מונע מהאיראנים המשך הברחות לשטחו.

"אסד מבין את הנזק שהכוחות הזרים האלה (חיזבאללה ואיראן - א"ב) מסבים לו בסוריה. ההתנהגות שלו מעידה על רמת המורתעות שלו מפני תגובה ממדינת ישראל".

לפני זמן קצר שמענו את הטייסים מספרים לך שבמקרה אחד לפחות שיגרו לעברם יותר מ-70 חימושים בו זמנית. מה עובר על רמטכ"ל ברגע כזה?

"כל אחד מהם הוא כמו בן בשבילך. בהכי אותנטי, אני מאוד סומך עליהם. הם טייסים בלתי רגילים. הם אנשי מקצוע. ולראייה, הם מצליחים להתגבר על כל טילי הקרקע שיורים עליהם ולבצע את המשימה ברמה גבוהה מאוד".

ראובן קסטרו
כוחות מג"ב מכוונים נשק בהפגנות יום הזעם של הפלסטינים באזור בית אל בגדה המערבית ב-26 בנובמבר 2019. רויטרס
"אני מקווה שהמצב יישאר כפי שהוא". לוחמי מג"ב ביהודה ושומרון/רויטרס

"מקווה שהמצב יישאר כפי שהוא, כי זה המצב הנכון"

בסיכום שנת 2022 יש יותר מ-150 פלסטינים שנהרגו מאש צה"ל ביהודה ושומרון.

"זה ביטוי לצערי להיקף ההתרעות והפעילות החבלנית הטרוריסטית, שתפקידנו למנוע אותה. הרוב המכריע של המחבלים שנהרגו היו כאלה שתכננו פיגועים או כאלה שבזמן אמת ניסו לפגוע בכוחותינו בזמן מעצרים. הייתי שמח אם הרשות הפלסטינית הייתה עושה עם המנגנונים את העבודה הזו. אנחנו צריכים להגן על מדינת ישראל ועל אזרחי המדינה. אנחנו ניכנס לכל מחנה פליטים, לכל סמטה, לכל מקום כדי לעקור את הטרור וכדי שאזרחי המדינה ישנו בשקט. אנחנו כבר במצב בו יהודה ושומרון אינו יציב ואינו שקט, והרשות הפלסטינית לא שולטת בעוצמה ובאופן ההדוק שהיינו רוצים".

האם צה"ל ערוך להוצאת מג"ב מהמשטרה בשטחי יהודה ושומרון? האם אתה בעד או נגד הצעד? איך אתה רואה את התהליך הזה?

"אני מקווה שהמצב יישאר כפי שהוא. זה לא העניין שלנו אם מג"ב כפוף ארגוני לגוף כזה או אחר. מה שחשוב לנו שהוא נמצא בכפיפות מבצעית לגזרות של יהודה ושומרון ושהוא יהיה כפוף למפקד הגזרתי, בין אם מדובר במפקד החטיבה או במפקד האוגדה. כל עוד המצב הזה יימשך, אז אין מניעה שהתפקוד יישאר. אין כרגע החלטה אחרת ואני מקווה שגם לא תהיה. אני חושב שהמצב צריך להישאר כמו שהוא מכיוון שיש למג"ב ניסיון מצטבר, גדול מאוד וחשוב מאוד. יש למג"ב סמכויות שיטור שגם הן חשובות. אני חושב שהמינון הנכון בין כוחות צה"ל למג"ב מייצר רמת תפקוד מאוד גבוהה ביו"ש ולכן ראוי להשאיר את זה כך".

כרגע אתה מזהה כרסום או פגיעה בתיאום הביטחוני עם הפלסטינים ביהודה ושומרון?

"לא. התיאום הביטחוני נשמר. הוא ברמה טובה. לצערי, מנגנוני הביטחון הפלסטיניים לא פועלים במרחב שכם וג'נין כפי שהיינו מצפים מהם וכפי שהם מחויבים".

אתה מסכם כעת כהונה בת ארבע שנים. אנחנו רואים השבוע פיגוע בהר חברון. היה חיכוך בשכם שהסתיים במחבל הרוג. שישה מחבלים הרוגים בחודש ינואר. אנחנו קרובים לאינתיפאדה שלישית ברקע החיכוך ביהודה ושומרון? בן גביר וסמוטריץ' רוצים לשנות את הסטטוס קוו ביהודה ושומרון?

"אני חושב שבמבחן התוצאה מנענו מאות פיגועים במהלך עשרת החודשים האחרונים במבצע שובר גלים. לצערי לא מנענו את כולם. אבל היקף הטרור כרגע נמצא במגמת ירידה. אני מאוד מקווה שהמגמה הזו תימשך, אבל אני גם לא יודע להבטיח את זה. הוא באותה מידה יכול להתגבר. אנחנו צריכים להמשיך בפעילות הזו ביתר שאת. כמו שאתה יודע היא נמשכת בקו התפר, בעומק השטח וכמובן במעצרים היום-יומיים בעומק הערים הפלסטיניות. אני רוצה לקוות שהאפקטיביות של הפעילות שלנו, כולל כל היחידות ומג"ב שעושים עבודה יוצאת מן הכלל, תגרום לגל הטרור הזה לדעוך".

יש טענה שבמהלך הכהונה שלך צה"ל לא פעל נגד אלימות מתנחלים בשטחי יהודה ושומרון.

"צה"ל פועל יום-יום, שבוע-שבוע, בכל רחבי יהודה ושומרון, בשני מאמצים עיקריים. המאמץ הראשי והבולט הוא סיכול טרור, והמאמץ השני הוא חוק וסדר לכל הצדדים, בין אם פלסטינים ובין אם יהודים. אנחנו פרוסים מראש במוקדי חיכוך. אנחנו מטפלים בכל אירוע חריג שמתפתח, ביחד עם מג"ב והמשטרה. האירועים האלה לא הרבה יותר גדולים ממה שהם בגלל הנוכחות שלנו בשטח. לכן, כל טענה כזו היא חסרת שחר. אין לה בסיס עובדתי ואנחנו רואים במשימה הזו חלק מהמשימות שלנו".

דובר על העברת סמכויות ואחריות של מתאם פעולות הממשלה בשטחים והמנהל האזרחי מחוץ לצבא. אתה בעד או נגד? מצאת קשב של רה"מ נתניהו לנושא?

"קודם כול, הצגנו את כל הנימוקים וההשלכות בנושאים השונים, לרבות סוגיית המנהל האזרחי, ומצאתי רמת קשב גבוהה מאוד. לעצם העניין - הפנייה שלי לרה"מ נבעה מהצורך לשקף את ההמלצות של ההחלטות שעשויות להתקבל. הן הרי לא התקבלו. זה לא בלתי לגיטימי לקבל החלטות אחרות, אבל חייבים להבין את ההשלכות שלהן. הצגנו את כל המשמעויות, אני מקווה שהמצב יישאר הכי קרוב למצב הנוכחי, כי הוא המצב הנכון".

לוחם גבעתי שתועד מקלל פעיל שמאל, 29 בנובמבר 2022. לפי סעיף 27 א', אתר רשמי
"סימנו בטיפול את המצפן המקצועי והערכי". לוחם גבעתי שתועד מקלל פעיל שמאל/אתר רשמי, לפי סעיף 27 א'

לגבי האירוע של לוחמי גבעתי בחברון, במהלכו פגעו באזרחים ואמרו למצלמות "בן גביר יעשה כאן סדר". אתה חושב שהגבת בצורה חדה מספיק, נכון היה לא להסתפק רק באיגרת למפקדים? אולי אפשר היה למנוע את המתקפה של סמוטריץ' ובן גביר על צה"ל?

"אנחנו פעלנו בצורה חדה כדי לסמן את הערכים שלנו וכדי לשמור על הערכים שלנו. עוד באותו היום התקיים תחקיר גם של המ"פ וגם של המג"ד, זה כבר מעיד על נמרצות בטיפול. למחרת, מעבר לטיפול שנעשה בחטיבת גבעתי ובפיקוד המרכז, אני פרסמתי איגרת עם המסרים המקצועיים והערכיים שלנו. זו לא רק סוגיה ערכית, אלא גם מקצועית, איך מטפלים בהתפרעות. זו סוגיה מקצועית עם השלכה ערכית. אני חושב שהאיגרת אמרה את הדברים בצורה מפורשת. זה התפקיד של מפקדי צה"ל ושלי כמפקד הצבא - לסמן את המצפן המקצועי והערכי, כך היה נכון לעשות וכך יקרה אני מניח באירועים הבאים".

בן גביר עלה להר הבית. ראינו מיד את ההשלכה ברצועת עזה, שיגור רקטה. העיסוק סביב הר הבית וההתלהמות של הפוליטיקאים, משפיעים על הערכת המצב הביטחונית?

"כל דבר שקורה במדינת ישראל, בוודאי באזורים רגישים, משפיע על הערכת המצב הכוללת ועל ההתפתחויות. אבל כמו תמיד, צריך להבדיל בין החלטות לגיטימיות לבין כאלה שאינן. אנחנו צריכים להתמודד גם אם התקבלה החלטה שיש בה רגישות מסוימת. כל עוד היא לגיטימית אז זה מצב סביר".

אנחנו נמצאים במקום מסוכן על רקע ההתבטאויות הפוליטיות והדיבור על מלחמת אזרחים? אתה חושש ממלחמת אחים בישראל?

"זה לא תפקידי לעסוק בחברה הישראלית. אני המפקד של הצבא. אני צריך לראות שהצבא מקצועי ומוכן. אני צריך לראות שהצבא מגובש ומלוכד בתוכו וערכי. זה התפקיד שלי ושל מפקדי צה"ל".

שומעים לאחרונה לא מעט פוליטיקאים שהפכו את צה"ל לשק חבטות. אמירות פוליטיות נגד רמטכ"ל. מפקדים בכירים. מג"דים. איך אתה מרגיש, גם כרמטכ"ל וגם ברמה האישית?

"לצה"ל יש מנוע פנימי חזק, שמורכב משני גורמים עיקריים. האחד, קוד מקצועי ברור, כללים ועקרונות מקצועיים; השני, אמות מידה וקוד ערכי. אנחנו דבקים בעקרונות המקצועיים והערכיים שלנו. אנחנו נמשיך לפעול לפי העקרונות האלה, ובמקום שצריך אנחנו נרים דגל או נשים גדר מאוד ברורה, במקום שאסור לאף גורם חיצוני, יהיה אשר יהיה, להתערב. לא בקבלת ההחלטות שלנו, לא בנורמות והערכים שלנו, ובוודאי שלא בקצינים שלנו. אלו הקצינים של כל מדינת ישראל, שמגנים לא פעם על מי שאולי תוקף אותם".

היה איזה אירוע אישי? ביקורת שלקחת אישית?

"אני משתדל אף פעם לא לקחת באופן אישי. זה גם מה שאני מייעץ לקצינים הצעירים שאני משוחח איתם".

לאחרונה הודיעה ה-FBI על פתיחה בחקירה לגבי מותה של העיתונאית שירין אבו עקאלה.

"אני רוצה ללכת ישר לשורה התחתונה. אף חייל של צה"ל לא ייחקר על ידי אף גורם שהוא לא המערכת הצבאית בצה"ל. אני מקווה מאוד שהאמריקנים ימצאו את הפתרון, אחרי שאנחנו חקרנו בצורה יסודית ביותר את מותה של אבו עקאלה ושיתפנו אותם בכל פרטי החקירה".

הפגנת מחאה נגד המהפכה המשפטית של נתניהו, קפלן פינת אבן גבירול, 7 בינואר 2022. ראובן קסטרו
"זה לא תפקידי לעסוק בחברה הישראלית". הפגנה נגד המהפכה המשפטית/ראובן קסטרו

בשנים האחרונות עלו טענות כי פרשת אלאור אזריה תפגע בביטחון האישי של לוחמי צה"ל, שיהססו לפתוח באש לעבר מחבלים. הטענות התבררו כנכונות לדעתך?

"אני חושב שהאירועים מדברים בעד עצמם. חיילי צה"ל נמצאים לאורך קו התפר, פועלים באופן חופשי ופותחים באש מתי שצריך. אנחנו שולחים אותם לילה-לילה, לפעמים יום-יום, לתוך הסמטאות. הם יודעים לפתוח באש. אגב, הם מאוד ערכיים ויודעים מתי לנצור את האש. אני יודע משיחות רבות שאני מקיים עם חיילים ומפקדים - הם, במיוחד החיילים, מרגישים בטוחים. הם מרגישים שהם יודעים מה הן הוראות הפתיחה באש. הם יודעים למשל, שברור שכשיש סכנה כלפיהם, הם צריכים מיד לפתוח באש כדי לנטרל את האיום. והתוצאות מדברות בעד עצמן. היקף הפיגועים שהחיילים, המפקדים והיחידות הצליחו למנוע הוא בזכות שאנחנו נותנים להם לפעול באופן חופשי, אבל מקצועי וערכי".

אז איך נתפסות בעיניך הביקורות על הוראות הפתיחה באש?

"אני אומר פעם נוספת, הדברים מדברים בעד עצמם. הלוחמים מסכלים טרור. הם פוגעים באנשים שמנסים לחצות את קו התפר, על פי הפקודות. הם יורים, בצדק ובאופן מקצועי, במי שיורה עליהם, ואני מאוד גאה בהם כי הם יודעים מתי לא לפתוח באש ומתי לא צריך ללחוץ על ההדק".

הרמטכ"ל, אביב כוכבי 8 בינוי 2021. ראובן קסטרו
הרמטכ"ל, אביב כוכבי 8 בינוי 2021/ראובן קסטרו

משומר החומות ועד עלות השחר: ההצלחה בזירה הדרומית

אחרי מבצע שומר החומות הייתה ביקורת על תקיפת ה"מטרו", המנהרות ההגנתיות של חמאס שנחפרו מתחת לעזה. אתה עם תחושת החמצה, או שיש אי-הבנה של ההישג הגדול שהבאתם?

"הייתי מעורב בראשית האיסוף המודיעיני של המנהור התת-קרקעי, שאתה קורא לו מטרו, כראש אמ"ן. הייעוד המרכזי של הפגיעה בתת-קרקע הייתה להשמיד את התת-קרקע, כמה שיותר קילומטרים, מכיוון שזה המרחב החדש שבו חמאס פועל. זה גם היה הייעוד במבצע שומר החומות. שיתקנו להם ממד שלם. לקחנו לחמאס את ממד התת-קרקע בשומר החומות. ידענו שהסיכוי לפגוע באותו הרגע באותו הקשר בפעילים הוא לא גבוה. הלכנו לזה בעיניים פקוחות. המשימה הייתה להשמיד את התת-קרקע, והשמדנו היקף גדול מאוד".

בשומר חומות ראינו אלימות בתוך הערים המעורבות בישראל שגם גלשה לעבר חיילי צה"ל. היו חיילים שלא רצו לשרת באותה תקופה. זה הפתיע אתכם? מה דעתך על הסוגיה הזו?

"מה שקרה בערים המעורבות בוודאי שהיה לנו חדש ובמובן מסוים גם מפתיע, אבל צה"ל נלחם מול אויביו בזירות השונות ולא מול אזרחיו בערים המעורבות, ולכן אני משאיר את הטיפול בעניין הזה למשטרת ישראל".

חיל האוויר. דובר צה"ל
"יכולות בלתי רגילות". מטוס חיל האוויר/דובר צה"ל

הייתם קרובים לחיסול יחיא סינואר בשומר חומות? לכן הוא מורתע ולא התערב במבצע עלות השחר?

"השקט שהיה במבצע עלות השחר הוא במידה כמעט מוחלטת תוצאה של עוצמת המהלומה שחמאס ספג במבצע שומר החומות, אז נפגעו לו נכסים רבים, לרבות תת-קרקע. כל צמרת התעשייה הצבאית שלו נפגעה. כל הפיגועים שהוא ניסה להוציא, באוויר, בים וביבשה, כולם סוכלו, כולל 18 מחבלים במנהרה בשעה מסוימת ובעומק מסוים, שידענו לפגוע בהם כדי שלא יחדרו למדינת ישראל. האימפקט הזה יצר רמת הרתעה מאוד-מאוד גבוהה. זו הסיבה שסינואר החליט שכרגע המוטיב של ההתנגדות והטרור הוא לא הדרך הנכונה".

אתה מנהל עם ראש הזרוע הצבאית של חמאס מוחמד דף מלחמת מוחות קרוב לעשרים שנה. לא הצלחת לסכל אותו.

"כל אויבנו בכל הזירות בוודאי הבכירים הם מטרות שלא ננוח ולא נשקוט עד שתהיה לנו הזדמנות לפגוע בהם".

אורון שאול והדר גולדין. פצע מדמם בעיני הלוחמים ומפקדים. כשאתה מקבל את ההחלטה לאשר או להמליץ על כניסה של פועלים פלסטינים מעזה לישראל אתה חושב על שניהם? אתה חושב על האירוע?

"אנחנו עושים מאמצים גדולים מאוד לאורך השנים. אני יכול לומר לך שבשנתיים האחרונות הייתה התקדמות בנושא השבויים והנעדרים בכלל, ובראש ובראשונה הדר ואורון. לצערי אני עוד לא יכול להיות איש בשורות, וכמובן שבסוף ההחלטה היא החלטה של דרג מדיני, אבל אני אומר לך שהמאמצים הם כבירים, ואני מאוד מקווה שיום אחד נוכל להביא את הבשורה".

שקלתם במהלך כהונתך להגיע אליהם? אתם יודעים איפה הם נמצאים ברצועת עזה?

"אני לא אכנס לפרטים האלה".

בין המגדלים של צור: כך תיראה המלחמה הבאה בלבנון

איך תיראה המלחמה הבאה בלבנון?

"מורכבת יותר, עם לחימה בשטח בנוי. בצור למשל יש בניינים של 12-8 קומות. תהיה לחימה מאתגרת יותר. אנחנו נתקוף במרחב הבנוי, נזהיר אותם ונודיע להם. אנחנו נתקוף במרחב הבנוי כל בניין שיש בו רקטות ומפקדה, בכל בניין שיש בו כיתה של כוח אויב. לשמחתי המודיעין שלנו והיקף המטרות השתפרו באופן ניכר. תהיה פה הפעלת אש, מהיבשה ומהאוויר, בעוצמה גדולה מאוד".

מה על הפרק?

"יש לנו אלפי מטרות בלבנון. מהגבול ועד ביירות. בצה"ל יש כיום כושר התקפי גדול מאוד, בין אם כמויות חימושים, יכולות תקיפה, תאי תקיפה ותמרון השתפרו, גם בחיל האוויר וגם בחיל היבשה. אנחנו נתקוף כל מטרה שיש בה פעילים, אמצעים או תשתיות של חיזבאללה, בין אם זה בקומת מרתף, בית של שתי קומות או בניין של 15 קומות בלב ביירות. התקיפות האלה מתוכננות. התמרון היבשתי גם הוא. כל דבר שמהווה תשתית לאומית דואלית שמספקת חשמל לחיזבאללה - ייתקף. כל גשר, ציר או כביש, כל תשתית שמשרתת את חיזבאללה בלחימה היא לגיטימית והיא תיתקף. התקיפה שתהיה בלבנון - ואני אומר זה בכל האחריות - היא חסרת תקדים".

אם תתפתח מלחמה בזירה צפונית, שיירות של צבא - נגמ"שים, טנקים ותגבורים אחרים, יעברו דרך ואדי ערה?

"צה"ל יעבור בכל מקום שהוא יבחר, לרבות ואדי ערה. צה"ל פיתח תוכנית שלמה מקיפה של אלפי קילומטרים של צירים אלטרנטיביים בכל מדינת ישראל כחלק מהמעבר משגרה לחירום. יותר מזה, הקמנו יחידות ייעודיות שהתפקיד שלהן לאבטח מקומות מסוימים שנחשוב שצריך לתת להם הגנה יותר טובה".

דובר רבות על המתיחות בין חיל האוויר לכוחות היבשה, והתרומה של הטייסים לתמרון היבשתי.

"לחיל האוויר יש יכולות בלתי רגילות ודווקא בגלל היכולות האלה הוא צריך להיות שותף בכל סוגי המבצעים ולתרום את תרומתו לכל החילות והזרועות, בראש ובראשונה לזרוע היבשה. אני חושב שהחיבור וההידוק שיש היום קיים גם בזכות המודיעין שמוזרק לכוחות התמרון, אבל גם בזכות הרבה בעלי תפקידים, ששתלנו ומיסדנו בתוך היחידות המתמרנות, שמאפשרות תקשורת עם חיל האוויר. שיתוף הפעולה הזה מאפשר לנו להביא את כל סוגי היכולות של חיל האוויר, מפצצות דרך איסוף ועד ליכולות מסווגות, ולשלב אותן בתוך התמרון. המסר הוא שחיל האוויר 'יורד לרחוב', לעזור לשלומי המ"כ ולגיל המ"פ כדי להביא תוצאה מבצעית הרבה יותר טובה".

"אנחנו קונים יותר פלטפורמות אוויריות, אנחנו מצטיידים בחימושים בהיקפים עצומים שמעולם לא היו לצה"ל. חלק מהחימושים האלה הם לכוחות היבשה. חלק מהחימושים הם לדן מג"ד השריון, שבזכות שיתוף הפעולה עם חיל האוויר ומודיעין, יכול לתקוף הרבה יותר מטרות ועכשיו להיכנס ולכבוש את הכפר שנמצא בדרום לבנון ונמצאים בו אנשי חיזבאללה".

רה"מ, בנימין נתניהו והרמטכ"ל אביב כוכבי במהלך סיור ביטחוני בצפון 25 באוגוסט 2019. חיים צח/לע״מ, אתר רשמי
כוכבי בסיור ביטחוני עם נתניהו בצפון/אתר רשמי, חיים צח/לע״מ

במהלך הכהונה שלך נשמעה ביקורת מצד מפקדי הפלוגות ומפקדי הגדודים, שמדברים על האמון בתמרון היבשתי, גם של הדרג המטכ"לי והמדיני. מה יש לך להגיד למפקדים ולציבור, שחושבים שצה"ל לא ימהר להפעיל תמרון כי הוא לא מאמין בו?

"בנימה אישית, אני מאמין אמונה גדולה בתמרון. הפתרון שלנו לאתגרים כמו מלחמה כוללת בלבנון הוא תמרון מסיבי לצד הפעלת אש, כשהכול מבוסס מודיעין איכותי. התמרון נחוץ גם להגנה וגם להתקפה, לכן אנחנו משקיעים בו. שנית, 40% מהתקציב של צה"ל הוא ליבשה ולתמרון. בתוך התמרון השקענו בשנים האחרונות בפלטפורמות, נגמ"שים וטנקים, יכולות מיגון, אש, בכל שנה משתחררים עשרות רבות של כלי רק"ם חדשים, טנקים ונגמ"שים.

"הזרקנו יכולות אש חדשות. הזרקנו יכולות מודיעין חדשות. ההשקעה בתמרון היא עצומה. רק לאחרונה סיימנו 'חודש מלחמה' שבמרכזו עמד התמרון. ריצפנו את כל הרמות ביכולות תקיפה, מרמת הפלוגה ועד מטכ"ל. לכל זה בנינו מתקני אימון חדשים וסימולטורים חדשים. ביום פקודה, התוכניות שלנו, החיצים שלנו, מייעדים משימות חשובות לתמרון".

בראשית הכהונה שלך דובר רבות על פערים בימ"חים, מחסני חירום, מחסור בציוד. איפה זה עומד כעת?

"לפני כשנתיים סיימנו פרויקט שנקרא 'הגדוד כאתרוג'. מילאנו את הגדודים הסדירים בכוח אדם, אמל"ח, תחמושת, כלי רכב. לצד זה, לפני כשנה שיפרנו את המצב במחסני החירום. בשני המקומות האלה, אלופי המטכ"ל ירדו לשטח ועשו מסדר, גם על הגדודים וגם על הימח"ים. לא השלמנו את הכול בימ"חים, יש עוד תחומים שמחייבים שיפור, יש תחומים שייקח זמן, בין אם בגלל סיבות טכנולוגיות או אפילו תקציב, מגבלות שקיימות, אבל רמת המוכנות היא מוכנות טובה, גם של הגדודים גם של הימ"חים. השלב הבא שאותו אנחנו מאוד מרכזים הוא במערך המילואים".

הרמטכ"ל אביב כוכבי,מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי, ראש המוסד דדי ברנע וראש השב"כ רונן בר, טקס יום השואה. ראובן קסטרו
אין דם רע. כוכבי, שבתאי, רונן בר ודדי ברנע/ראובן קסטרו

היה דם רע בין שב"כ לצה"ל. מי טעה במערכת היחסים? מה קרה במהלך הכהונה שלך?

"שיתוף הפעולה עם שב"כ והמוסד הוא פשוט בפסגה. בוא נעזוב את העבר. יש הרבה פחות אגו והבנה פשוטה - שטובים השניים מהאחד. במקרה הזה, טובים השלושה מהאחד".

מה מבטיח שלא יהיה דם רע בעתיד?

"הקמנו בשנים האחרונות ארבע יחידות משותפות. כבר זה לבד מבטיח את ההצלחה. אבל יש פה עוד משהו - הניסיון. אנשים רואים שזה טוב ושזה עובד. הדור הבא של צה"ל, אגף המודיעין ושב"כ הוא אנשים שכבר גדלו עם שיתוף הפעולה הזה, ושלא תהיה להם שום סיבה לא לרצות להמשיך את זה".

"כל אזרח צריך לתרום": בין שירות נשים לשירות חרדים

מה עמדתך בנושא שירות נשים בצבא?

"לנשים יש תפקיד עצום ואדיר בצה"ל. קודם כול, הגדלנו את מספר התפקידים במאות אחוזים. 45% מהקצונה בדרגת הסגן והסג"ם הן נשים. איכותן ברורה לגמרי ותרומתן ברורה לגמרי. אנחנו לא רק נמשיך את המגמה הזו, אלא נעצים אותה בכל מקום שרק אפשר".

לאחרונה אישרת שירות בנות ביחידת יהל"ם, ב-669. מה הסיכוי שנראה לוחמות בסיירת מטכ"ל, בצוללות או במקומות אחרים שכרגע סגורים לנשים?

"בכל מקום שאישה יכולה לשרת גם בתפקיד קרבי - שתשרת. אבל אנחנו לא נוריד את הרף המקצועי כדי שייכנסו נשים. הקמנו ועדה. היא עבדה באופן מקצועי ביותר, יותר משנה ניתחה את המשמעויות הפיזיולוגיות, וקבענו על בסיסה אילו יחידות ייפתחו לנשים. יש שמשמיעים את הטענה 'אבל תנו להן לנסות'. אז אולי ניתן להן לנסות, ובגיל 27-26 נגלה שהן סובלות מבעיות בריאות? יש הבדל בין גבר לאישה. זה לא מקרי שברוב העולם זה לא הצליח. אני מציע ללמוד גם מזה".

כל צעיר וצעירה חייבי גיוס צריכים להתגייס לצה"ל, או שיש הקלות למגזרים מסוימים?

"קודם כול כדאי להבהיר - חוץ מהחברה הערבית והחרדית, 85% מהצעירים מתגייסים לצה"ל. ארבעת העשירונים הגבוהים ואלו עם הנתונים האישיים הגבוהים נמצאים יותר בתפקידי לחימה ויותר בתפקידי יחידות מתמרנות, חי"ר, שריון והנדסה. הנתונים כבר טובים. אני חושב שבאופן בסיסי כל אזרח במדינת ישראל, בתורו ובפרקו, צריך לתרום באחד מהשניים - או בהגנת המדינה בשירות צבאי או ביטחוני, או בשירות לאומי".

מצד אחד, צה"ל מתאמץ לגייס בני נוער על הרצף האוטיסטי. מנגד, יש לא מעט משתמטים. האם צה"ל נשאר צבא ממלכתי? יש סכנה שהוא כבר לא יהיה צבא העם עם המגמות הללו? מגזר חרדי שלא מתגייס, פטור על סעיף נפשי.

"חוץ מהחברה החרדית והערבית, 15% שלא מתגייס, בין אם מסיבות בריאותיות או מסיבות אחרות, זה סביר לגמרי בחברה נורמלית וזה אומר הכול. זה צבא ממלכתי. זה צבא העם במיטבו. זה דור נהדר. זה נוער נפלא. הם מחפשים משמעות, צה"ל לשמחתי מספק להם משמעות. אני שקט".

אתה אסטרטג. כשאתה מביט קדימה, אתה מזהה בעיית מוטיבציה לשירות קרבי בצה"ל?

"המוטיבציה לשירות קרבי היא יוצאת מן הכלל. האחוזים של החיילים שרוצים להצטרף ליחידות קרביות גבוה. אני רואה איך הם מדברים, יש פה רוח יוצאת מן הכלל. אני לא מוטרד".

לוחמות בטנקים, 27 באוקטובר 2022. דובר צה"ל
"איכותן ברורה לגמרי ותרומתן ברורה לגמרי". לוחמת שריון/דובר צה"ל

"ישראל צריכה להירתם בנושא שכר משרתי הקבע"

אתה מזהה משבר בדרגי הסרן והרס"ן שרוצים להישאר בצבא? להמשיך ולשרת בצבא קבע?

"אני אספר לך שני סיפורים. בכל פעם שאני בא לשיחה בקורס מ"פים, הם אומרים לי שזה המחזור עם הקצינים הכי טובים. אני עונה להם, זה מה שאמרתם לי בפעם הקודמת. סיפור נוסף. בחצי השנה האחרונה, יחידה 8200 החתימה 600 קצינים בדרגת הסרן והרס"ן בין שנתיים לשש שנים. הנה לך שני סיפורים שמספרים על הצלחה לא מבוטלת".

"מצד שני, אני לא רוצה להקל ראש. יש לנו מקומות שיש לנו בהם אתגרים. אבל האתגרים נובעים בראש ובראשונה בגלל שאורח החיים בצבא הוא תובעני ביותר. התחרות עם המשק בחוץ היא תחרות לא פשוטה, ואני שמח שלנו יש להציע להם משמעות מאוד גדולה, ועל זה רבים מהם נשארים. אנחנו צריכים להמשיך ולשפר גם את התגמול ואת התנאים שלהם. היינו כמעט על סף חתימת הסכם חדש עם האוצר לקצינים בדרגי הסרן והרס"ן, אך לצערי הבחירות החמישיות עצרו את כל התהליך. אני מקווה שהדבר הזה ייפתר בקרוב".

בנוגע לסוגיית השכר והביקורת בנושא, בין אם נכונה או שגויה. מה הבשורה למשרתי הקבע הראשוני, שרוצים להישאר בצבא, אבל השכר לא מספיק ואפילו לא מתחרה עם מה שקורה בחוץ?

"קודם כול, אנחנו רוצים את האנשים שלנו עם משמעת ומחויבות, ואלה שיש להם - נשארים. עם זאת, זה לא מספיק. אנחנו צריכים לתת להם תגמול. אנחנו עושים את כל המאמצים כדי שהשכר שלהם יהיה הולם. הגדלנו בצורה משמעותי את המענקים בשנים האחרונות. אנחנו נותנים להם עוד תנאים. מרכב ועד טיפולי שיניים, ועוד סדרה ארוכה של תנאים. אנחנו מתאמצים מאוד להשאיר אותם. מבחינתנו כל אדם יקר ואנחנו רוצים שאנשים יישארו.

"אבל, גם מדינת ישראל צריכה להירתם. במקום שאפשר לעזור, למשל בשכר, צריך לעשות את זה. אנחנו למשל, לא יכולים להגדיל שכר באופן מלא, יש לנו תקרה מסוימת. ולכן, יש כאן בפירוש משימה של מדינת ישראל. אם אנחנו רוצים להתמודד עם שש זירות שעליהן דיברנו, ואם אנחנו רוצים להיות הצבא הטוב ביותר, זה רק בזכות האנשים. כדי שיהיה פה צבא מצוין אתה חייב את האנשים הכי טובים. האנשים הכי טובים זה משמעות, הוקרה אבל זה גם תגמול".

הרצי הלוי והרמטכ"ל אביב כוכבי בטקס חילופי סגן רמטכ"ל, מחנה רבין, תל אביב, 11 ביולי 2021. ראובן קסטרו
הרמטכ"ל כוכבי ומחליפו הרצי הלוי/ראובן קסטרו

"עושים מה שאפשר כדי להקל עליהם": אתגר המילואים

מה יש לך להגיד לאותם חיילי מילואים מלאי ביקורת שכורעים תחת העומס, שנמצאים במוקד של תשומת הלב המבצעית, על מעמדם בחברה?

"ברמה האישית יש לי הערכה מאוד גדולה להם ולמשפחות שלהם, שהן חלק מהמאמץ הזה. הם עושים עבודה יוצאת מן הכלל. חלק גדול מהשיפורים שעליהם דיברנו, המודיעין, התקשוב, הכושר ההתקפי - כולם חלים גם על המילואים. משיחות שלי עם חיילי המילואים, הם זוכים להערכה רבה מאוד בסביבה שבה הם פועלים, דווקא כי זה הולך ומתמעט. אנחנו עושים כל מה שאפשר כדי להקל עליהם, בשיפור התנאים שלהם, עשינו כמה דברים ואנחנו צריכים להמשיך ולשפר, להוקיר ככל שאפשר ולתגמל ככל שאפשר. הם מלח הארץ, בוודאי הלוחמים".

בימים האחרונים אנחנו שומעים לא מעט התבטאויות של קצינים במילואים, טענות פוליטיות כאלה ואחרות על המהפכה המשפטית. התואר הזה של קצין במיל', משליך על הצבא? האם אתה חושש מהשפעות קיצוניות? מדברים על מלחמת אזרחים. האם היא תחדור לשורות הצבא? בסוף צה"ל הוא מראה של החברה הישראלית.

"אני חושב שצה"ל עמד באתגרים של יחסי צבא-חברה לאורך כל השנים שבהם הוא קיים, גם כשהיו תקופות של מתיחות בחברה הישראלית. צה"ל ידע לשמור על עצמו ברוב המכריע של המקרים מחוץ למחלוקות ולהתמקד בשני דברים עיקריים: במשימות שלו ובערכים שלו. יש כוח גדול מאוד למפקדים בצה"ל. הם אלו שעל פי הם ועל פי הפקודות שלהם נוהגים החיילים, הם אלו שלהם מחויבים החיילים. הרוב המכריע של החיילים מבינים את העניין הזה. וגם פה לראייה, כמעט ואין מקרים חריגים. אנחנו נמשיך לומר לחיילים שלנו, שברגע שאתם שמים עליכם מדים, אתם שייכים לצבא ההגנה לישראל ופועלים רק למען קידום המשימות והמטרות של הצבא הזה".

"זו בדיוק הסיבה שבגללה גם חיזקנו את העיקרון הזה כשהכנסנו את עיקרון הממלכתיות לרוח צה"ל. העיקרון הזה אומר שכל חייל, מהראשון ועד אליי, מחויב קודם כול למדינת ישראל, למשימה ולצה"ל. הוא צריך לעשות את זה באופן ענייני בלבד, בלי שום שיקול זר. לכך אנחנו מחנכים. לכך ההוראות הספציפיות שלנו מכוונות. ואנחנו נמשיך לשמור על התפקוד באופן הזה של צה"ל".

אנחנו שומעים לאחרונה לא מעט ביקורת על מעורבות של רבנים בשיקול הדעת של מפקדים. נדרשת לזה? היית עד לאירוע בסוגיה הזו?

"אני הבהרתי בכמה הזדמנויות שצה"ל נמצא בידי מפקדיו, גם בפן המקצועי וגם בפן הערכי. אף אחד אחר לא יתערב לא בתכנים של צה"ל ולא ברוח של צה"ל, המסר חד וברור. עומדים על המשמר בנושא הזה בצורה חדה מאוד".

ביקור הרמטכ"ל אביב כוכבי בבסיס "חצרים". דצמבר 2022. ראובן קסטרו
"גם מפקדים מצפים לצדק, כמו שחייל רוצה שיעשו לו משפט צדק". כוכבי/ראובן קסטרו

"כאב גדול מאוד": הטרגדיות בכהונת כוכבי

הירי הדו-צדדי, במהלכו נהרגים שני קצינים בכירים ביחידת אגוז, מטלטל את צמרת הצבא?

"זה אירוע מכביד מאוד ברמה האישית. זה כאב גדול מאוד עליהם. כאב גדול למשפחות, לבנות הזוג. אני מכיר אותם. נפגשתי איתם יותר מפעם אחת. זה אירוע שלא היה צריך לקרות, ולצערי שילמנו בדם, ובדם כבד. זה אירוע שמצד שני מחדד בכל הצבא נהלים והוראות. עשינו יישור קו בכל הצבא של נהלים ונורמות מקצועיות ושגרתיות, ולפחות יוצא מזה גם משהו טוב".

אחרי מותם של הקצינים, מפקד יחידת אגוז, סא"ל אפרים תהילה, הציג לרמטכ"ל כוכבי את תחקיר האירוע - וקיבל עונש מקל יחסית. חודשים לאחר מכן, הוצגו לרמטכ"ל ממצאים לפיהם תהילה שיקר למפקדיו בתחקיר צבאי אחר, שנערך אחרי שריפה שהוצתה במהלך אימון. כוכבי החליט להדיח את המפקד.

אתה מצטער על ההחלטה להכיל את האירוע הראשון?

"מפקד היחידה הציג תחקיר נוקב, חד וברור, ואני החלטתי, כמו תמיד, לעשות משפט צדק. משפט הוגן שבו תמיד אתה שוקל אם הייתה מודעות או שמא לא הייתה מודעות לפעולות. יותר מזה, אם הייתה אחריות ישירה או אחריות עקיפה על התוצאה. צריך לקבל החלטות הוגנות כלפי הקצין. קצינים לא רוצים שננהג כלפיהם בשרירות, שנערוף ראשים ושננהג באופן שלא שוקל את כל השיקולים. אני חשבתי, ועוד רבים מעמיתיי למטה הכללי חשבו, שהעונש שהוא קיבל חמור דיו. עצרנו לו את דרגת האל"ם, עיכבנו לו את המינוי בשנתיים".

"המקרה שקרה אחר כך לצערי, הוא מקרה אחר לגמרי. ולראיה, פה הייתה מודעות ופה הייתה אחריות ישירה, ולכן המסר היה ברור. זה לא בבית ספרנו, זה לא בצה"ל. אגב הוא מבין את זה מצוין ולוקח אחריות. לכן אלו שני מקרים שונים לחלוטין. אני מנצל את ההזדמנות לומר לך ולכולם, גם למפקדים יש זכויות. גם מפקדים מצפים לצדק. כמו שחייל רוצה שיעשו לו משפט צדק, וההורים והציבור רוצה שיהיה משפט צדק, יש גם זכויות למפקדים. אנחנו לא צריכים להעניש אותם על דברים שאין להם אחריות ישירה עליהם או שההקשר הכולל זה לא החלק שלהם".

ת', "הקצין מאמ"ן", מצא את מותו בכלא הצבאי ועד כה לא ברור ממה מת. האם נעשו טעויות בפרשה?

"קודם כול זה אירוע מצער מאוד. צר לי. הקצין היה מצוין, הוא היה חייל שלנו, הוא היה חייל שלי. הוא עדיין. אני מצטער על הבחירות בהן בחר. הוא עשה מעשים חמורים ביותר שלא ייעשו. אנחנו חקרנו את הפרשה הזו. יותר מזה, הוצאנו את החקירה למשטרה, נתנו להם את האפשרות להקים צוות מיוחד. אנחנו ביקשנו שיבדקו אם היה משהו שיכולנו לעשות אחרת. יש לקחים טקטיים, שלא קשורים באופן ישיר לתוצאה המאוד, מאוד מצערת. בכל מקרה, גם את הלקחים האלה, כמו בכל אירוע, אנחנו לומדים וניישמם".

"5 מערכות בחירות לא אפשרו מודל קבע חדש"

יש משהו שאתה להגיד על התמורות של הסכמי אברהם? איך מתרגמים את זה לפעילות מבצעית במזרח התיכון?

"אני יכול להגיד לך ששיתוף הפעולה האזורי לא קפץ כיתה - הוא עבר בית ספר. זה נמצא ברמת שיתוף פעולה גבוהה. לא במונחים כלליים אלא במעשים, דרך תוכניות, מערכות משותפות. יש פוטנציאל אדיר לעתיד. דברים שרובם השתיקה יפה להם".

מה מאחד אתכם? האיום האיראני?

"אין ספק שהאיום האיראני הוא מקור מרכזי לשיתוף הפעולה הזה, אבל יש גם סיבות אחרות".

יש סיכוי שצה"ל יחזור לשיתוף פעולה עם צבא טורקיה? יבצעו תרגילים משותפים?

"אני לא רואה בשלב הקרוב התקדמות משמעותית, ואת הרובד הדיפלומטי אני משאיר לדרגים אחרים"

הרמטכ"ל אביב כוכבי, צאלים, 15 בדצמבר 2022. ראובן קסטרו
בעל, אב וסבא. כוכבי/ראובן קסטרו

מה לא הספקת בתפקיד שלך?

"לא הספקתי לצערי לעשות מודל קבע חדש, עם הסכם שכר חדש. זה עניין מאוד מרכזי בצה"ל. לצערי חמש מערכות בחירות לא אפשרו זאת. כל פעם טיפסנו בעלייה והיינו צריכים לעצור. זה דבר מאוד משמעותי. הייתי שמח להגדיל אפילו עוד יותר את הכושר ההתקפי של צה"ל. הייתי שמח לראות את כל גבול הצפון מוקם, אבל התחלנו לעבוד עליו לפני שנה והוא מתקדם בקצב מאוד מהיר. אני חושב ששמנו את צה"ל על מסילה של חדשנות, של השתנות, של רלוונטיות. צה"ל היום - אני אומר את זה באחריות - יותר מוכן, יותר מותאם לשדה הקרב האורבני, ויש לו כושר התקפי הרבה יותר גבוה ממה שהיה לו אי פעם".

המשפחה, התחביבים והתוכניות לשחרור: אביב כוכבי כפי שלא הכרתם

הציבור לא באמת מכיר אותך. אתה אבא. אתה סבא. ספר לנו קצת על עצמך. על אביב כוכבי.

"אני קודם כול בעל ליעל, זוגתי, חברתי מבית הספר. אני אב לשלוש בנות יוצאות מן הכלל. והנה, אני גם סבא בשנה וחצי האחרונות. אני אגיד לך, בתפקיד הזה הרבה דברים שאני אוהב כמו לקרוא, לשמוע מוסיקה, לראות סרטים והצגות, פחות בא בחשבון. אבל אני מבטיח לחזור לכל הדברים האלה ולהשלים הרבה פערים".

אתה סבא ששומר על נכדים או שזה עוד לא חונה באזור הזה בגלל העומס בתפקיד הנוכחי?

"בשבת הקרובה ממש אני הולך ביחד עם יעל אשתי לבלות את כל השבת בדירה של עמית בתי ואושר בעלה. אנחנו שולחים אותם לחופש ואנחנו הולכים לשמור על גאיה הקטנה. אבל אני חייב לומר לך בגילוי לב, שיש סיכוי שגם בדירה של עמית ואושר אני חלק גדול מהזמן אעבוד, ויעל כנראה תהיה עם הנכדה".

אתה חובב אומנות. אתה מצייר. ביקרת לאחרונה במרוקו. היה איזה חיבור בתחום האומנות? אתה חובב אומנות מרוקאית עד כמה שאני זוכר.

"כן, אני אוהב אומנות. אני מאוד אוהב אומנות מרוקאית. הבית שלנו עם כמה פריטים משמעותיים מסוג האומנות הזו, כולל אומנות יהודית מרוקאית. וגם לזה יהיה זמן לטפח בקרוב".

זו תחושת גאווה? לראשונה רמטכ"ל ישראלי נוחת על מדים במרוקו?

"לכל אורך הביקור במרוקו ליוו אותי שלוש תחושות משמעותיות. האחת, הם מתייחסים אלינו בהערכה יוצאת דופן למדינת ישראל ולצה"ל בפרט. השנייה, כשאני הולך עם משלחת במדי צה"ל בבית הקברות העתיק של מרקש, בית קברות משנת 1492, כשאתה מסייר בין הקברים, אתה לא יכול שלא לחשוב, אם הם רק היו יודעים שעכשיו אנחנו משלחת, ממדינת ישראל הריבונית והעצמאית, שמגנה על עצמה בכל הזירות, אנחנו מסיירים בין הקברים שלכם, אם רק היה אפשר להעביר להם את התחושה הזו להם ולכל הדורות. זו הייתה תחושה מאוד משמעותית".

"התחושה השלישית; בסוף חלק לא קטן מיהדות מרוקו גורש או ברח. כשאנחנו חוזרים לשם ומתקבלים בכזו אהדה וכזה כבוד, אתה מרגיש שאתה מייצג שם דורות על גבי דורות של הקהילה המפוארת שחיה שם".

הרמטכ"ל, השנה אביך נפטר. זו הזדמנות נוספת להשתתף בצערך. על מה מדבר רמטכ"ל עם אביו, אתה יכול לשתף אותנו?

"הוא מאוד התרגש כשהוא שמע שמוניתי לתפקיד הרמטכ"ל. אבא בכלל, יש לו ריספקט מאוד גדול למדינת ישראל ולכוחות הביטחון. הוא היה נער כשהוקמה המדינה. אחיו בין משחררי העיר צפת, והוא עצמו היה חייל בנח"ל לאורך גבולות רצועת עזה. הייתה לו התרגשת עצומה שאני מודה שהוא לא הצליח לעצור אותה שבועות רבים גם אחרי המינוי. הוא אמר לי שהוא גם מאוד מתרגש וגם מאוד דואג".

מה התוכניות לחופשת השחרור?

"הרבה הרבה משפחה. זמן כמובן לקרוא ולבלות, אבל גם זמן לחשוב באופן צלול, נקי, משוחרר, מבלי מחויבות ואחריות. אני מקווה לנצל כל רגע בתקופה הזו".

מה אתה רוצה שיזכרו מהכהונה שלך?

"צה"ל הוא ארגון מיוחד במינו. קודם כול בזכות האנשים. אנחנו יושבים פה בדיר תת-קרקעי, יש לידינו מטוס F-15. מטוס F-15 ודיר תת-קרקעי יש בעוד הרבה מאוד צבאות, אבל לבצע את הפעילויות שאנחנו עושים בעזה או בצפון, או עכשיו כשמתארגנים 15 צוותים למעצרים במקומות הכי מורכבים בעולם, זה רק צבא מיוחד מאוד יכול. אנחנו צבא מקצועי וערכי מאוד. גם אם יש שגיאות ותקלות אנחנו מתחקרים לעומק. זה צבא עם אנשים יוצאים מן הכלל ואני יכול לומר לך שהם יחסרו לי, האנשים. אני כבר מתגעגע".

רמטכ"לים רבים לפנייך מצאו את דרכם אחרי תקופת הצינון רצים לפוליטיקה. יש סיכוי שנמצא אותך הולך לפוליטיקה, מוביל את מדינת ישראל כראש ממשלה בעתיד?

"זה לא רלוונטי עכשיו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully