וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

185 מרצים למשפטים נגד הרפורמה של לוין: "מהפך בשיטת הממשל"

עודכן לאחרונה: 24.1.2023 / 8:33

פסקת ההתגברות ושינוי הוועדה לבחירת שופטים: הרפורמה של לוין במערכת המשפט/מערכת וואלה!

185 מרצים למשפטים, חברי סגל בכיר במוסדות להשכלה גבוהה ברחבי הארץ, חתמו על גילוי דעת נגד המהפכה המשפטית שמקדמת הממשלה. בההודעה שפורסמה היום (שלישי) נכתב: "אנו, חברי וחברות סגל בכיר בפקולטות למשפטים בישראל, מתנגדים נחרצות למהפך שמבקשת הממשלה לעשות בשיטת המשטר בישראל, במסווה של 'רפורמות'".

"מינוי שופטים על ידי הקואליציה בלבד, ביטול הביקורת השיפוטית כמעט לחלוטין, ביטול מוסד היועצים המשפטיים כשומרי סף, פגיעה בתקשורת החופשית - כל אלה משמעותם שלא תהיה מערכת משפט עצמאית בישראל, לא תהיה הפרדת רשויות ולא יהיה שלטון חוק", הוסיפו חברי הסגל הבכיר. "אין שום דמוקרטיה בעולם שמתקיימת בצורה כזו. מכלול ההצעות הוא מזעזע ומסוכן, ויביא לפגיעה קשה בזכויות האדם והאזרח בישראל, ולאובדן המבנה הדמוקרטי של המדינה".

שר המשפטים יריב לוין בדיון ועדת החוקה, חוק ומשפט- הצגת תהליך העבודה של הוועדה בנוגע לחקיקה להסדרת מערכת היחסים שבין הכנסת והממשלה לבין מערכת המשפט, כנסת, 11 בינואר 2023. יונתן זינדל, פלאש 90
"לא תהיה מערכת משפט עצמאית בישראל". לוין/פלאש 90, יונתן זינדל

המרצים קראו להימנע ממהלכים פזיזים, והוסיפו בגילוי הדעת: "אנו קוראים למעורבים בהליך החקיקה להימנע מחקיקה חוקתית חפוזה שתשנה את פני המדינה, ולפתוח בהידברות פתוחה, מכבדת וסובלנית על הסוגיות שבמחלוקת מתוך שאיפה להגיע להסכמה רחבה בנושאים גורליים אלה".

אתמול הודיע יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד כי הציע לנשיא יצחק הרצוג להקים ועדה נשיאותית, שתגבש חלופה לרפורמה להחלשת מערכת המשפט ששר המשפטים יריב לוין מבקש להעביר. לדבריו, הרצוג בוחן את ההצעה. "הוועדה תגבש הצעה אמיתית, מאוזנת ושקולה, לתיקון ושיפור מערכת המשפט, ולהסדרת היחסים בין הרשות השופטת לרשות המחוקקת", אמר לפיד בישיבת סיעתו. בתוך כך, לוין נפגש עם נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות, כדי לדון ברפורמה.

הנשיא אישר את הדברים. "כחלק משיחות שמקיים נשיא המדינה בשבועות האחרונים במטרה למנוע משבר חוקתי היסטורי ולעצור את המשך הפילוג בעם, שוחח הנשיא גם עם יו"ר האופוזיציה", נמסר מטעמו של הרצוג. "נשיא המדינה ממשיך במאמצים בלתי פוסקים עם כלל הגורמים הרלוונטיים, במטרה ליצור דיאלוג ושיח רחב היקף, קשוב ומכבד, בתקווה להגיע להבנות רחבות ככל שניתן".

עוד בוואלה!

"אנחנו נוקטים עמדה, זו רק ההתחלה": בעלי העסקים ששובתים נגד המהפכה המשפטית

לכתבה המלאה
הפגנה נגד ההפיכה המשפטית, קפלן, תל אביב, 21 בינואר 2023. ראובן קסטרו
הפגנה נגד הממשלה והרפורמה בתל אביב. סוף השבוע/ראובן קסטרו

גם יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ התייחס לסוגיה, ולדבריו, "אני רואה את ההשפעה העצומה של הזעקה הציבורית וההפגנות, ואני מתחיל לשמוע קולות מקרב גורמים בקואליציה שרוצים להגיע להסכמות ולא רוצים "לשפוך את הדמוקרטיה עם המים".

לפני כשלושה שבועות הציג שר המשפטים יריב לוין את הרפורמה שהוא מבקש להעביר במערכת המשפט. הצעדים שהוא מבקש לנקוט: שינוי הנציגים בוועדה לבחירת שופטים, העברת פסקת ההתגברות, ביטול "עילת הסבירות" ושינוי היחס כלפי היועצים המשפטיים.

תחילה, לוין מבקש לשנות את השיטה לבחירת שופטים, בכך שיוציא מהוועדה את שני נציגי לשכת עורכי הדין ויחליפם בחברי כנסת. "לא עוד מצב שבו השופטים בוחרים את עצמם בחדרי חדרים ללא פרוטוקול, אלא ייצוג שווה לשלוש רשויות השלטון בוועדה לבחירת שופטים", טען שר המשפטים.

יאיר לפיד בישיבת סיעת יש עתיד, 9 בינואר 2023. אוליבייה פיטוסי, פלאש 90
הציע מהנשיא לגבש חלופה לרפורמה. לפיד/פלאש 90, אוליבייה פיטוסי

לוין הסביר כי הוא מעוניין להסדיר את פסילת החוקים ופסקת ההתגברות. לדבריו, תחוקק פסקת ההתגברות, ולפיה ברוב של 61 חברים, הכנסת תוכל לבטל פסילת חוק על ידי בית המשפט. "תתאפשר פסילת חוקים בבית המשפט העליון, בהרכב מלא וברוב מיוחד", אמר לוין, והסביר שלצורך פסילת חוק תידרש הסכמה פה אחד של השופטים הדנים בו.

בנוסף, שר המשפטים מבקש לבטל את "עילת הסבירות" - אותה עילה שבגינה מבקשת היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה לפסול את מינויו לשר של יו"ר ש"ס אריה דרעי. "לא עוד פסילת החלטות חוקיות לגמרי של ממשלה נבחרת בתירוץ של חוסר סבירות בעיני השופט, במקום זאת החזרת יכולת ההחלטה לממשלה הנבחרת", קבע השר.

לבסוף לוין מבקש לשנות את המדיניות כלפי היועצים המשפטיים, ולבטל את הקביעה כי עמדתם מחייבת את הדרג המדיני לפעול לפיה. "לא עוד כפיפות של הממשלה לדרג לא נבחר. היועצים המשפטיים כשמם כן הם, 'יועצים' ולא 'מחליטים'", אמר שר המשפטים. "כשהם מייצגים את הממשלה, הם צריכים לייצג את הממשלה, ולא את דעתם הפרטית".

  • עוד באותו נושא:
  • יריב לוין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully