וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אנחנו נוקטים עמדה, זו רק ההתחלה": בעלי העסקים ששובתים נגד המהפכה המשפטית

עודכן לאחרונה: 24.1.2023 / 8:27

עובדים ביותר מ-400 חברות, בהן ענקיות הייטק, הכריזו על שביתה של שעה, כצעד ראשון שייצא לפועל השבוע במאבק נגד הממשלה. "אנחנו מודאגים מהרוח שנושבת מהממשלה החדשה", הסביר בעלי סטודיו לקעקועים. יועצת ארגונית הדגישה, "המגזר העסקי לא מתכוון לשבת מנגד"

בווידאו: דויד גרוסמן בהפגנה בתל אביב/צילום: Satview

עובדים בכ-430 חברות ישבתו היום (שלישי) במחאה על המהפכה המשפטית שמקדמת הממשלה. ליוזמה הצטרפו ענקי הייטק לצד עסקים קטנים ועצמאיים, שיפסיקו לעבוד בין 11:00 ל-12:00, עם התאמות אפשריות. יהיה זה השלב הראשון מבין שלושה שיצאו לפועל השבוע במאבק נגד הממשלה.

שלושה מבעלי העסקים הסבירו בשיחה עם וואלה! על המניע למהלך ועל המטרות שברצונם להשיג. "בראש ובראשונה הבעיה היא שמערכת המשפט הולכת להיות מוגבלת על ידי הממשלה. זה הזוי, וגם המינוי של אנשים שמעורבים בפלילים כמי שמוביל את הדמוקרטיה", אמר ליאור לחמן, בשנות ה-30 לחייו. לחמן ושותפתו תמר בר הם הבעלים של "סטודיו לב" לקעקועים בתל אביב, והוא מחזיק בסטודיו נוסף ביפו עם שותף אחר. שני המקומות יפסיקו את עבודתם.

לדבריו, "אנחנו מודאגים מהרוח שנושבת מהממשלה החדשה - נגד ערכים של סובלנות, הכלה, הגדרה עצמית. אלה ערכים ששמנו לעצמנו בסטודיו בראש ובראשונה. הקהילה שלנו מייצגת דור שלם של מעצבים שמנפים אותם מלהיות שווי זכויות". הוא מוכן לשלם את המחיר. מבחינתו, הכסף הוא לא העניין כאן. "כל אחד צריך לשלם מחיר מסוים עבור הדבר הזה, גם אם סמלי. התורים שלנו יידחו, לא נהיה זמינים והערך הסימבולי של זה שווה הרבה יותר מהערך הכלכלי של הפסד כספי".

איה לחמי בעלת עסק. שרון לוין, אתר רשמי
"זו רק תחילת הדרך". איה לחמי/אתר רשמי, שרון לוין

איה לחמי, הבעלים של AL יועצים ארגוניים, מוסיפה כי הסיכון המרכזי הוא כלל לא ההכנסות שייפגעו משעת העבודה החסרה. "מעבר לעניין הכספי, הצעד כרוך באמירה פוליטית שנמנענו מלהגיד. אנחנו צריכים להצהיר על עמדה, זה הרבה יותר משמעותי", הדגישה. "אנחנו מאוד מודאגים משינויים בלתי הפיכים שנעשים בדמוקרטיה. אנחנו מוכנים להגיד את זה בקולם רם ולעשות מעשה אמיץ מבחינתנו. אני מקווה שזו תהיה רק תחילת הדרך ושיבינו שהאוכלוסייה מודאגת".

"אני חושבת שהמגזר העסקי לא מתכוון לשבת מנגד", אמרה. "אנחנו שומעים על משקיעים שלא רוצים להשקיע בישראל, יכולה להיות לזה השפעה כלכלית ענקית. אבל גם מבחינת המרקם החברתי שיהיה פה: לא אכפת לי אם הממשלה תהיה שמאל או ימין, רק שהשלטון הדמוקרטי והפרדת הרשויות יישמרו. שזכויות אדם לא יהיו משהו שאנחנו מפחדים שייפגע או ייעלם, שלא נפחד להפגין ולהביע עמדה".

מארגני מחאת עובדי ההייטק הכריזו על שלושה מוקדים שבהם יתקיימו הפגנות במהלך השביתה, כולם סמוכים לאזורי משרדים - בשדרות רוטשילד ומתחם שרונה בתל אביב וברחוב אבא אבן בהרצליה פיתוח. "אני מעריך שרוב גדול של העובדים ישבות ואני מקווה שנגיע גם להפגין פיזית", אמר סמנכ"ל בינה מלאכותית בחברת ספארקביונד, מאיר מאור.

מאיר מאור, סמנכ״ל בינה מלאכותית בספארק ביונד. באדיבות המצולמים
"חרד לעתיד הדמוקרטיה הישראלית". מאיר מאור/באדיבות המצולמים

מאור היה זה שהוביל את ההחלטה לאפשר למאה עובדי החברה להשתתף במחאה, ולכבות את הלפטופ לכמה רגעים. "אני חרד לעתיד הדמוקרטיה הישראלית", הסביר. "שלחתי את ההודעה על המחאה בקבוצה של ההנהלה ושאלתי מה אנחנו חושבים. ישר כולם ענו שנצטרף. אני ביטלתי פגישה שהייתה לי עם עורך דין - והוא שמע את הסיבה ואמר שגם הוא ישבות".

לגבי המשך מאבק בעלי העסקים, העריך כי "אם יהיה צורך נראה גם צעדים חריפים יותר, אבל לא בטוח שתהיה אותה רמה של התגייסות כמו עכשיו. אני מקווה שמישהו למעלה יתעשת ויבין שמהפכות משטריות לא עושים ברוב מקרי, ושלא נצטרך לנקוט אמצעים יותר קיצוניים".

בעלי העסקים ליאור לחמן ותמר בר- סטודיו לב וסימבול פלייס. 24 בינואר 2023. אור עדני, אתר רשמי
"מודאגים מהרוח שנושבת מהממשלה החדשה". ליאור לחמן ותמר בר בעלי סטודיו לב וסימבול פלייס/אתר רשמי, אור עדני
הפגנה נגד ההפיכה המשפטית, קפלן, תל אביב, 21 בינואר 2023. ראובן קסטרו
המפגינים ישובו לתל אביב גם במוצאי השבת הקרובים/ראובן קסטרו

שבוע המחאה לא יסתיים שם. אחרי השביתה, שהפעיל החברתי תומר אביטל נמצא בין מוביליה, צפויות פעולות מחאה נוספות ביום חמישי, שייתכן ויכללו חסימות כבישים. במוצאי שבת תתקיים הפגנה נגד מהלכי הממשלה זה השבוע השלישי ברציפות, בין השאר ברחוב קפלן בתל אביב.

בסוף השבוע האחרון הפגינו כ-130 אלף בני אדם בתל אביב, ירושלים, באר שבע, חיפה, הרצליה ועוד. כ-110 אלף מהם היו בצומת עזריאלי והבימה בתל אביב ומשם המשיכו לצעדה ברחבי העיר. כבישים מרכזיים רבים בעיר היו חסומים לתנועת כלי רכב למשך שעות ארוכות לטובת הניהול התקין של ההפגנה.

במסגרת התוכנית שמקדם שר המשפטים יריב לוין, הממשלה מתכוונת לחוקק פסקת התגברות ברוב של 61 חברי כנסת, לבטל את עילת הסבירות, לשנות את חברי הוועדה לבחירת שופטים ולהחליש את היועצים המשפטיים. המהפכה עוררה ביקורת ציבורית, גם מצד מומחים משפטיים, מחשש לפגיעה באיזון בין הרשויות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully