וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גורמים משפטיים בכירים חוששים: לוין יעביר את המהפכה המשפטית בלי להישמע לעמדתנו

עודכן לאחרונה: 15.1.2023 / 21:21

בכירים בהנהלת בתי המשפט, לשכת עורכי הדין ומשרד המשפטים העלו חשש כי שר המשפטים יגיש את הצעות החוק של המהפכה המשפטית מטעם ועדת החוקה, עליה אחראי ח"כ שמחה רוטמן, בדרך שתאפשר 'עקיפה' של העמדה המשפטית בנושא. לפי הגורמים, השיח בין הצדדים אינו עולה יפה

בווידאו: השופטת אסתר חיות/צילום: שלומי גבאי

גורמים בכירים בהנהלת בתי המשפט, לשכת עורכי הדין ומשרד המשפטים חוששים כי השר יריב לוין יתחמק מעמדתם בנוגע לחוקי המהפכה המשפטית. הגורמים העלו את החשש כי שר המשפטים יגיש את הצעות החוק מטעם ועדת החוקה, עליה אחראי ח"כ שמחה רוטמן, בדרך שתאפשר "עקיפה" של הגורמים המשפטיים בשלב גיבוש כתיבת ההצעה.

בחמישי האחרון, היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה אמרה כי "הייעוץ המשפטי לממשלה לא היה שותף לתהליך גיבוש הצעות החוק טרם ההודעה עליהן בתקשורת", ביחס לטיוטות הצעות החוק שפורסמו על ידי לוין ורוטמן. הצעות החוק מבקשות לשנות את הרכב הוועדה לבחירת שופטים, להגביל את האפשרות של בג"ץ לפסול חוקים, לחוקק פסקת התגברות ברוב של 61 ח"כים, לבטל את עילת הסבירות וכן לקבוע שהייעוץ המשפטי לא יחייב את הממשלה.

שר המשפטים יריב לוין בדיון ועדת החוקה, חוק ומשפט- הצגת תהליך העבודה של הוועדה בנוגע לחקיקה להסדרת מערכת היחסים שבין הכנסת והממשלה לבין מערכת המשפט, כנסת, 11 בינואר 2023. יונתן זינדל, פלאש 90
"יתחמק" מהעמדה המשפטית? לוין/פלאש 90, יונתן זינדל

גורמים בכירים בהנהלת בתי המשפט, לשכת עו"ד ומשרד המשפטים, העלו תמונה עגומה, לפיה דו השיח בין שלושת הגורמים המקצועיים האמונים על התחום המשפטי בישראל לבין שר המשפטים - אינו עולה יפה. אותם גורמים הביעו חשש כי במידה ולא תימצא הסכמה בין שלושת הגורמים לבין השר, האחרון יוכל להגיש את הצעות החוק שלו באמצעות ועדת החוקה חוק ומשפט, בדומה למה שנעשה עם הצעת חוק היועמ"שים שהוגש בסוף השבוע האחרון ע"י יו"ר הועדה ח"כ שמחה רוטמן.

הצעת חוק מטעם ועדה יכולה לעסוק רק בחוקי יסוד, והיא לא נדרשת לעבור את שלב הדיון המוקדם בכנסת - ההצבעה בקריאה טרומית. כך, היא יכולה 'לעקוף' את קבלת הייעוץ המשפטי ממשרד המשפטים, מנהלת בתי המשפט ולשכת עורכי הדין. אומנם, אלה יוכלו להביע את עמדתם בדיונים שיערכו בוועדה.

עוד בוואלה!

נשיאת העליון חיות נגד הרפורמה של לוין: "תוכנית לריסוק מערכת המשפט"

לכתבה המלאה
בית המשפט העליון ירושלים. ראובן קסטרו
"השיח בין הגורמים לא עולה יפה". בית המשפט העליון/ראובן קסטרו

מחר (שני) צפוי להתקיים דיון נוסף בוועדת החוקה בנושא הרפורמה המשפטית. כותרת הדיון היא "סמכות הממשלה והשרים לקבוע את עמדתם המשפטית בפעולתם השוטפת ובפני ערכאות שיפוטיות", והוא צפוי לעסוק במה שקרוי חוק היועמ"שים.

שר המשפטים יריב לוין אמר בשבוע שעבר בדיון בוועדת החוקה ששום איום לא ירתיע אותו וכי הוא נחוש להעביר את הרפורמה. לוין אמר גם כי הוא מתכוון לשמוע את העמדות של כולם בדיון וכי "החוכמה לא נמצאת במקום אחד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully