וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוק היועמ"שים נחשף: עמדתם לא תחייב את הממשלה

עודכן לאחרונה: 12.1.2023 / 9:02

עוד עולה מטיוטת החוק, שיעלה לדיון בוועדת חוקה, שהממשלה תקבע את עמדתה המשפטית בעצמה. ח"כ רוטמן שהפיץ את המכתב כתב כי מדובר בנוסח ראשוני. חוק זה מצטרף לשורת חוקים שהממשלה החדשה רוצה לקדם במסגרת המהפכה המשפטית אותה הציג שר המשפטים

בווידאו: היועמ"שית מגיבה לראשונה לסערת מינוי הרמטכ"ל: "ההחלטה תתקבל בלי השפעות זרות"/ניב אהרונסון

טיוטת חוק היועמ"שים הופצה במהלך הלילה (חמישי) לחברי וועדת החוקה, ולפיה עמדת היועצים המשפטיים לא תחייב את הממשלה. בנוסף נכתב כי הממשלה תקבע את עמדתה המשפטית בעצמה. ישיבת הוועדה בה יתקיים הדיון בנושא תיערך ביום שני הקרוב.

מי שהפיץ את נוסח הצעת החוק הוא יו"ר ועדת החוקה בכנסת, ח"כ שמחה רוטמן מהציונות הדתית. במכתב לחברי הוועדה כתב כי זהו נוסח ראשוני מטעמו בהמשך לבקשות חברי הוועדה שעלו במהלך ישיבת הוועדה אתמול, וכי הנוסח ישמש מצע לדיון והצעת נוסח ראשונית לתיקון חוק-יסוד: הממשלה, לקראת ישיבת הוועדה ביום שני.

עוד ציין רוטמן כי הצעת נוסח ומצע לדיון בסוגיות הנוגעות לחוק יסוד: השפיטה, יועברו בהקדם האפשרי. רוטמן הפיץ את הנוסח לאחר ביקורת של חברי הכנסת באופוזיציה נוכח זאת שאין בפניהם נוסח להצעות החוק הנדונות במסגרת הרפורמה המשפטית.

היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב מיארה, בהשתלמות השנתית של משרד המשפטים, אילת 8 בנובמבר 2022. לע״מ יוד צילומים, אתר רשמי
הממשלה תקבע את עמדתה המשפטית בעצמה. בהרב-מיארה/אתר רשמי, לע״מ יוד צילומים

בתגובה לטיוטה שהופצה, אמר חבר ועדת חוקה ח"כ יואב סגלוביץ מיש עתיד כי "הצעת החוק שהפיץ אמש יו"ר ועדת חוקה שמחה רוטמן היא הצעת חוק המאפשרת לפוליטיקאים לעשות ככל העולה על רוחם במשרד עליהם הם מופקדים ללא עכבות וללא גבולות, רק כי הם יכולים. זהו חלק ממהלך כולל של ריסוק".

חכ קארין אלהרר מיש עתיד הגיבה גם היא לטיוטה ואמרה: "יועץ משפטי במשרד ממשלתי הוא מייצג הציבור ולא מייצג השר. בשם סיסמאות חלולות של משילות וחיזוק הדמוקרטיה, הממשלה הזו מובילה אותנו לתהום חוקתי".

עוד בוואלה!

היועמ"שית הבינה שאין לה ממה לחשוש, והחלה את קרבות הבלימה מול הממשלה החדשה

לכתבה המלאה

בתגובה לטיוטה שהופצה, אמר חבר ועדת חוקה ח"כ יואב סגלוביץ מיש עתיד כי "הצעת החוק שהפיץ אמש יו"ר ועדת חוקה שמחה רוטמן היא הצעת חוק המאפשרת לפוליטיקאים לעשות ככל העולה על רוחם במשרד עליהם הם מופקדים ללא עכבות וללא גבולות, רק כי הם יכולים. זהו חלק ממהלך כולל של ריסוק".

החוק מובא לוועדה כחלק מהרפורמה המשפטית אותה הציג שר המשפטים יריב לוין בשבוע שעבר. לוין מבקש לשנות את המדיניות כלפי היועצים המשפטיים, ולבטל את הקביעה כי עמדתם מחייבת את הדרג המדיני לפעול לפיה. "לא עוד כפיפות של הממשלה לדרג לא נבחר. היועצים המשפטיים כשמם כן הם, 'יועצים' ולא 'מחליטים'", אמר שר המשפטים. "כשהם מייצגים את הממשלה, הם צריכים לייצג את הממשלה, ולא את דעתם הפרטית".

שר המשפטים יריב לוין בדיון ועדת החוקה, חוק ומשפט- הצגת תהליך העבודה של הוועדה בנוגע לחקיקה להסדרת מערכת היחסים שבין הכנסת והממשלה לבין מערכת המשפט, כנסת, 11 בינואר 2023. יונתן זינדל, פלאש 90
"הצעת החוק תאפשר לפוליטיקאים לעשות ככל העולה על רוחם". דיון ועדת החוקה, אתמול/פלאש 90, יונתן זינדל

בדיון ועדת החוקה בכנסת שהתקיים אתמול נרשמו ויכוחים סוערים בין חברי הכנסת, שחלקם הוצאו מהמקום. בדיון נאם שר המשפטים יריב לוין אך נקטע בשל חילופי המהלומות בין המשתתפים. לאחר שהופרע אמר כי הוא "נחוש לקדם את הרפורמה שקידמתי ולא יעזרו כל האיומים. אני נרגש לראות את התמיכה הציבורית האדירה ברפורמה, כמו גם את הקולות ההולכים ומתעצמים של משפטנים שתומכים בה. הגיע הזמן להחזיר לעם את כוחו לבחור את חייו, אין נעלים ואין נחותים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully