וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארדואן על ההפגנות בשבדיה: "שלא יצפו לתמיכתנו בהצטרפות לנאט"ו"

עודכן לאחרונה: 24.1.2023 / 8:31

נשיא טורקיה הביע זעם על שטוקהולם, בעקבות המחאות האנטי-טורקיות בבירת שבדיה, שכללו שריפת ספר קוראן. "אלו שתומכים בחילול הקודש ליד השגרירות שלנו לא יכולים לצפות לתמיכתנו", אמר ארדואן. "שיבקשו מארגוני הטרור ואויבי האסלאם". בשבדיה סירבו להגיב: "מחויבים להסכם"

הפגנה נגד נשיא טורקיה ארדואן, שטוקהולם שבדיה, 21 בינואר 2023. רויטרס
בארה"ב רומזים שמארגני ההפגנות מנסים לחבל ביחסים. עצרת פרו-כורדית בשטוקהולם, שבת/רויטרס

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן אמר אמש (שני) כי על שבדיה לא לצפות לתמיכת אנקרה בהצטרפותה לנאט"ו - זאת בעקבות המחאות שנערכו נגדה, כולל שריפת הקוראן בסמוך לשגרירות טורקיה, בבירת שבדיה בסוף השבוע. ההפגנות שנערכו נגד טורקיה בשטוקהולם בשבת ונגד הצטרפותה של המדינה הסקנדינבית לנאט"ו הגבירו את המתיחות מול אנקרה, שלאישורה זקוקה שבדיה כדי להצטרף לברית הצפון-אטלנטית.

"אלו שמאפשרים חילול הקודש מול השגרירות שלנו כבר לא יכולים לצפות לתמיכתנו בחברותם בנאט"ו", אמר ארדואן בנאום לאחר ישיבת הממשלה. "אם אתם כל כך אוהבים את חברי ארגוני הטרור ואויבי האסלאם ומגנים עליהם, אז אנחנו ממליצים לכם לבקש את תמיכתם בביטחונה של ארצכם", תקף.

שר החוץ של שבדיה, טוביאס בילסטרום, סירב להגיב על דבריו של ארדואן, וציין כי הוא רוצה להבין בדיוק את דבריו. "אבל שבדיה תכבד את ההסכם שקיים בין שבדיה, פינלנד וטורקיה לגבי החברות שלנו בנאט"ו", הוסיף בהצהרה שמסר לסוכנות הידיעות רויטרס.

שבדיה ופינלנד ביקשו בשנה שעברה להצטרף לנאט"ו בעקבות פלישת רוסיה לאוקראינה, אך כל 30 המדינות החברות בברית חייבות לאשר את הצעותיהן. אנקרה אמרה בעבר שקודם כל, על שבדיה לנקוט עמדה ברורה יותר נגד "טרוריסטים", בהתייחסה לתומכים של הכורדים ושל איש דת גולה שאותו היא מאשימה בניסיון ההפיכה שאירע ב-2016.

הפוליטיקאי הדני הימני קיצוני רסמוס פלודן שורף ספר קוראן בסמוך לשגרירות טורקיה בשטוקהולם, שבדיה, 21 בינואר 2023. רויטרס
"משהו יכול להיות חוקי - אבל נוראי". הפוליטיקאי הדני רסמוס פלודן שורף קוראן, שבת/רויטרס

דובר משרד החוץ של ארצות הברית, נד פרייס, אמר שפינלנד ושבדיה ערוכות להצטרף לברית, אך הוא סירב להגיב אם וושינגטון סבורה שמשמעות דבריו של ארדואן היא סגירה סופית של הדלת בפניהן. "בסופו של דבר, פינלנד ושבדיה יצטרכו להגיע להחלטה ולהסכמה עם טורקיה", אמר פרייס.

פרייס אמר בתדרוך לכתבים כי שריפה של ספרים שרבים רואים בהם קדושים היא הבעת חוסר כבוד עמוק. הוא הוסיף כי ארצות הברית מודעת לכך שמי שעשוי לעמוד מאחורי האירועים בשבדיה ייתכן שמנסה להחליש את האחדות בשורות מדינות המערב. "יש לנו ביטוי במדינה הזו - משהו יכול להיות חוקי אבל נוראי. אני חושב שבמקרה של שבדיה זה נכנס לקטגוריה הזו", אמר פרייס.

שריפת הקוראן נעשתה על ידי רסמוס פלודן, מנהיג מפלגת ימין קיצוני בדנמרק המחזיק גם באזרחות שבדית, שכבר קיים בעבר הפגנות שבהן שרף את הספר הקדוש למוסלמים.

כמה מדינות ערביות ומוסלמיות, בהן ערב הסעודית, איראן, ירדן וכווית, גינו את שריפת הקוראן בחריפות. טורקיה כבר זימנה בתגובה את שגריר שבדיה במדינה לשיחת הבהרה וביטלה ביקור מתוכנן של שר ההגנה של שבדיה באנקרה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully