וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מיקי זוהר טוען שלא יעצור את מיזם התרבות בשבתות: "ספין תקשורתי שקרי"

עודכן לאחרונה: 23.1.2023 / 11:30

על אף ההודעה כי הוא מתכוון לבחון את מיזם "שבת ישראלית", שר התרבות אמר כי הוא מתכוון לשמור על הסטטוס-קוו ש"הופר" בכהונת השר הקודם. לדבריו, משרדו לא יזום פעילויות בשבת "כמו כל גוף ממשלתי - כך היה מאז ומעולם וכך יהיה"

בווידאו: דרעי נעדר מפתיחת ישיבת הממשלה, נתניהו לא הזכיר את הנושא/רוני כנפו

שר התרבות והספורט מיקי זוהר אמר הבוקר (שני) כי אינו מתכוון לבטל אירועים או לשלול מימון של מוסדות תרבות הפועלים בשבת, וטען כי מדובר ב"ספין תקשורתי שקרי". זאת, על אף שאתמול כתב בטוויטר כי הנחה את צוות משרדו לבחון את תוכנית "שבת ישראלית", שנערכת בשבת ובכך "מפלה" את ציבור שומרי השבת.

השר זוהר טען כי קודמו בתפקיד, חילי טרופר, הפר את הסטטוס-קוו, והוא מחזיר את המצב לקדמותו. "הבהרתי חד משמעית כי נשמור על הסטטוס-קוו ועל החופש של אזרחי ישראל ובין היתר גם הבהרתי שאני לא אתערב בקיום משחקי הכדורגל בשבת", הסביר. "קיים בישראל סטטוס קוו שלצערי השר היוצא הפר אותו בשנה האחרונה, ולראשונה בתולדות משרד התרבות הוא החליט ליזום באופן אקטיבי פעילות שמתקיימת דווקא ביום שבת, מה שלא היה אף פעם".

שר התרבות מיקי זוהר בראיון לוואלה! תרבות, ינואר 2023. ראובן קסטרו
מחזיר את הסטטוס קוו? זוהר/ראובן קסטרו

עוד מסר השר כי "כמו שאף גוף ממשלתי רשמי בישראל לא יוזם מטעמו פעילות בשבת, גם משרד התרבות והספורט לא יזום פעילות בשבת. כך היה מאז ומעולם וכך יהיה. מיותר לציין שיש כאן מעשה לא שוויוני שמפלה לרעה חלק ענק מהציבור. כמובן שבישראל מתקיימים וימשיכו להתקיים אירועי תרבות רבים בשבת שהמשרד מתקצב וכך גם יימשך, אך לא ניזום אותם".

ההחלטה של הממשלה הקודמת לגבי פעילות יזומה בשבת אינה עולה בקנה אחד עם המדיניות של השר זוהר והשמירה על הסטטוס קוו. לכן, הנחה השר את צוות משרדו לבחון את התוכנית מחדש. מיותר לציין כי מוזיאונים ימשיכו להיות פתוחים בשבת אך לא במימון המשרד", נכתב. יש לציין שחלק גדול מהפעילויות של המיזם הינו באתרי המועצה לשימור אתרי מורשת, שעברה לפעול תחת משרד המורשת של השר עמיחי אליהו מעוצמה יהודית.

עוד בוואלה!

בנימין ושרה נתניהו יעלו לדוכן העדים בדיון תביעת הדיבה של מקורבם

לכתבה המלאה

יו"ר מרכז השלטון המקומי, חיים ביבס, שלח מכתב לשר זוהר וביקש להימנע מהמהלך. "מעבר להפקרה הכלכלית של עולם התרבות, כמי שגדל בפרפריה אתה וודאי יודע מה חשיבות המיזם, ומה חשיבות המיזם גם בשבת", כתב ביבס. "64% מתושבי מדינת ישראל אינם שומרי שבת, אל לך לפגוע בחופש הדת ואל לך להיות בתפקיד המצפון של הציבור מדובר בכפייה דתית".

ביבס ביקש מזוהר להיעזר בראשי הרשויות כדי לדעת מה התמהיל הנכון ביותר לכל יישוב. "כמי שעומד בראש משרד כל כך חשוב לציבור לנוער ולילדים, נבקשך לגלות אחריות ולפעול למען העם החופשי בארצנו", הוסיף יו"ר השלטון המקומי. "כדור השלג שאתה מבקש לגלגל בעצירת פעילות אתרים בשבת, ועצירת אירועי תרבות, יעצור בעתיד תחרויות ספורט, משחקי ליגה, ועוד, לא ניתן לזה לקרות".

מיזם "שבת ישראלית" איפשר למשפחות לצאת ולהכיר אתרי מורשת, מוזיאונים ועוד שלל פעילויות ללא עלות במהלך סופי השבוע. מיזם "שבת ישראלית" נעשה בסיבסוד של משרד התרבות והספורט, וכלל אתרי ארכיאולוגיה, היסטוריה, מורשת, טבע, מדע, טכנולוגיה, אמנות, עיצוב, תיאטרון, קולנוע, מוזיקה ועוד.

מנהלי אתרים שהשתתפו במיזם אמרו שעצירתו היא מכה קשה. לדבריהם, מספר המבקרים בשבתות במסגרתו היה משמעותי, בחלק מהאתרים מדובר בשליש מכמות המבקרים. עוד אמרו שהמיזם עזר לאתרים לעמוד על הרגליים ולהתייצב, בעיקר אחרי התקופה הקשה במהלך הקורונה, שהעמידה אותם בסכנת סגירה. כמו כן, הם ציינו כי המיזם הנגיש פעילויות תרבות, מורשת ואמנות לכל אזרח, גם מי שלא יכול לממן פעילות כזאת לכל המשפחה. מדובר בפעילויות, שגם אם אינן יקרות, יש משפחות שלא מסוגלות לעמוד בהוצאה הזאת ורק בזכות המיזם הגיעו לאותם אתרים.

לדברי ראש המועצה האזורית הגליל העליון, גיורא זלץ, מכיוון שהמדינה מסבסדת 90% מעלות האירועים, משמעות הדבר היא ביטול שורה של אירועים המיועדים לאלפי תושבים מיישובי המועצה ומהגליל העליון כולו. "יש לקוות כי המיזם המקסים והחשוב הזה יחודש, אחרת מדובר בבשורות קשות וחמורות, ובפגיעה ממשית בזכותם של תושבי המדינה לצרוך תרבות ישראלית איכותית", אמר זלץ. "הדבר נכון שבעתיים במקרה שלנו, מועצה הנמצאת בפריפריה ומרבית יישוביה הם יישובי קו עימות", הוסיף.

  • עוד באותו נושא:
  • מיקי זוהר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully