וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המתקפה על מערכת המשפט, נתניהו ובן גביר - והסודות האישיים: יאיר לפיד בריאיון בלעדי

בן כספית

עודכן לאחרונה: 9.1.2023 / 13:23

מהמהפכה המשפטית, דרך גנץ, מיכאלי והרמטכ"ל ועד מחדל איראן. יו"ר יש עתיד טוען שהמצב החדש צריך להדאיג את כולם. הוא מפויס, אך גם יורק אש. וגם: מה היה משנה בעצמו ומה לא ידענו על בנט. "עלינו להילחם על מערכת המשפט, יש סכנה שנהיה דמוקרטיה מינוס" | חלק 1 - מחר

ראיון יאיר לפיד בן כספית/יותם רונן, ניב אהרונסון,מייקל ברהם

יו"ר יש עתיד יאיר לפיד מתרגל בימים אלה למעמדו החדש-ישן כיו"ר האופוזיציה. בריאיון עומק מיוחד, לראשונה מאז ירד מכס השלטון, הוא מסביר מדוע נתניהו הצליח לסחוף אחריו את הגוש שלו, מספר מה הדבר שהכי מפחיד אותו בממשלה החדשה (וזה לא מה שאתם חושבים), מפרט על הטענות למחדלים של נתניהו בנושא איראן, חושף סודות אישיים - וגם יורק אש.

הדבר שמרתיח אותו יותר מכול, הוא המהפכה המשפטית, עליה הכריז אתמול שר המשפטים הנכנס יריב לוין, ערב לפני הדיון בבג"ץ על מינוי אריה דרעי לשר. לוין נראה נחוש, אך לפיד משדר שמבחינתו, המצב לא אבוד. "מערכת המשפט לא נחרבת כל כך מהר", טוען לפיד. "אנחנו נקיים דיאלוג גם עם אנשים מתוך הקואליציה בניסיון להסביר להם ולדבר איתם על זה שמה שקורה פה הוא לא תקין באופן עמוק".

יאיר לפיד,1 בינואר 2023. ראובן קסטרו
"אנחנו צריכים להילחם על מערכת המשפט". לפיד/ראובן קסטרו

אתה תולה תקוות במישהו מהם?

"כן, אבל אם אני אגיד את זה, בזה נגמרו התקוות, אז אני לא אפרט. אנחנו צריכים להילחם על מערכת המשפט. אנשים לא מבינים, מדינה היא מוסד משפטי, מראש. כלומר כל המהות של מה היא מדינה זה שמדינה היא מוסד משפטי. יש בו חוק ובית המשפט העליון הוא הפרשן של החוק", אומר יו"ר האופוזיציה. "זה הדבר שעליו הם מתמודדים עכשיו, ואנחנו ניאבק על זה. אנחנו נפגין על זה, והמערכת המשפטית אני מאמין שתעמוד על שלה. לא כל כך מהר הורסים דמוקרטיות. אני לא חושב שיש סכנה. את הונגריה אני מכיר לא רע מהבית, אני לא חושב שיש סכנה שנהפוך להיות הונגרים. יש סכנה שנהיה דמוקרטיה מינוס, זו מטרתם. זה לא יעצור גם במקום שנתניהו רוצה לעצור".

"לוין מתכוון להעביר את כל הדברים שהוא דיבר עליהם. לנקות במרכאות את בית המשפט העליון. הם כבר משנים את בחירת השופטים, הממשלה תבחר את השופטים, זה הרי אירוע משוגע ואף אחד לא מבין על מה אני מדבר", מזהיר לפיד ומוסיף כי "כל מה שהם יעשו, אנחנו נהפוך ברגע שנחזור לשלטון. ראשי האופוזיציה, לא יודע אם החמצת את זה, התכנסו לפני שבוע וזו ההודעה שהוצאנו, אנחנו נהפוך את כל מה שהם עושים עכשיו".

עוד הוא מבהיר מה דעתו על דברי המפכ"ל לשעבר על עסקת טיעון עם נתניהו וגם אומר בתוקף: "היועמ"שית, הרמטכ"ל וראש שב"כ לא צריכים להתפטר, זה הפתרון הקל. האנשים האלה נשבעו אמונים למדינת ישראל, לא לממשלת ישראל".

יאיר לפיד,1 בינואר 2023. ראובן קסטרו
יאיר לפיד,1 בינואר 2023/ראובן קסטרו

"נתניהו יודע שבן גביר מסוכן, אך הוא חלש מדי"

משרד המשפטים אינו היחיד שמדאיג את יו"ר האופוזיציה, שמביט בדאגה גם במעשי השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר. "התרשמתי שנתניהו מודאג מבן גביר, ויודע שהוא מסוכן, אך הוא חלש מכדי לעשות משהו", אומר לפיד. הוא מסביר מה לדעתו עומד מאחורי הרצון לשנות את חוק השבות ומבטיח: "ב-2024 נלך שוב לבחירות, ספק אם הממשלה תחזיק אפילו שנה וחצי. נתניהו לא רגיל ולא יודע להיות חלש, לא סופרים אותו ממטר. אנחנו נחזור לשלטון".

יו"ר האופוזיציה דוחה את הביקורות כלפיו בעקבות ההפסד בבחירות: "לא ימכרו לי תחושת כישלון". הוא מותח ביקורת על חברי הגוש מפני שלא עמדו מאחוריו, אך מבהיר כי אינו כועס על מרב מיכאלי ובני גנץ: "אף אחד לא עושה את כל ההחלטות הנכונות. לפני שנה וחצי אני הייתי הגאון ונתניהו היה הלוזר, עכשיו זה מתחלף ובפעם הבאה זה יתחלף שוב. אז להתעסק בשאלה מי אשם?".

יאיר לפיד, בן כספית,1 בינואר 2023. ראובן קסטרו
החלק הראשון של הריאיון מחר בוואלה!. לפיד ובן כספית/ראובן קסטרו

בריאיון מספר לפיד גם על יאיר - למה בכלל נכנס לפוליטיקה, עד כמה היה מאוכזב מתוצאות הבחירות, איך הוא מתמודד עם הכישלון ואיך עודד את בני משפחתו אחרי שהבינו שנתניהו ניצח. וגם: מה היה משנה בעצמו (תצליחו לנחש?), על מה הוא מתחרט, במה הוא גאה, מה מעציב אותו בפוליטיקה, מי בממשלה החדשה דווקא יהיה שר טוב, מה הוא חושב על בני גנץ ומה לא ידענו על נפתלי בנט?

הריאיון המלא יפורסם בוואלה! בשלושה חלקים, החל ממחר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully