וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועדת החקירה להסתערות על הקפיטול עשתה היסטוריה: יש בסיס להגשת אישום פלילי נגד טראמפ

עודכן לאחרונה: 19.12.2022 / 21:54

לאחר 18 חודשים של ראיונות ואיסוף מידע, וועדת בית הנבחרים סיימה את החקירה לגבי המתקפה ומעורבותו של הנשיא לשעבר - והציגה ממצאים חמורים וחסרי תקדים. הוועדה המליצה למשרד המשפטים להגיש אישומים פליליים נגד טראמפ ועמיתיו על המרדה, שיבוש הליכים ותרמית בחירות

ועדת החקירה של המתקפה על גבעת הקפיטול ב-6 בינואר 2021 הגישה היום (שני), בצעד חסר תקדים בהיסטוריה האמריקנית, את הדו"ח הסופי למשרד המשפטים האמריקני שבו המליצה להגיש נגד הנשיא לשעבר דונלד טראמפ כתבי אישום פליליים, כולל סיוע להמרדה, שיבוש הליכים חוקיים של הממשל ותרמית בחירות. הדו"ח הסופי במלואו אמור להתפרסם ביום רביעי.

כינוס הוועדה מהווה סיכום של חקירה בת 18 חודשים לגבי התקרית. כל חברי הוועדה אישרו את הדו"ח בן 165 העמודים, כולל שני החברים הרפובליקנים. ההמלצה להגיש כתבי אישום נגד הנשיא לשעבר אינה מחייבת, ורק משרד המשפטים יכול להגיש תביעה נגד טראמפ.

יו"ר הוועדה בני תומפסון אמר בתחילת המפגש: "אם אנחנו רוצים לשרוד כאומה של חוק ודמוקרטיה, אסור שדבר דומה לזה יקרה שוב לעולם". הוא תקף את טראמפ על כך שהזמין את ההמון לעלות על גבעת הקפיטול, ותקף אותו על כך שחתר תחת האמון במערכת הדמוקרטית. "אם האמון הזה יאבד, כך גם הדמוקרטיה שלנו. דונלד טראמפ הפר את האמות הזה", אמר תומפסון.

לחץ, לחץ, לחץ

לטראמפ מצפה שבוע קשה. לאחר השימוע הציבורי האחרון של הוועדה הערב, מחר ועדת המסים בבית הנבחרים (House Ways and Means Committee) תיפגש כדי לדון בפרטיות במסמכי המס של הנשיא לשעבר משש השנים האחרונות. הוועדה קיבלה את המסמכים החודש לאחר ארבע שנים של ניסיונות חסימה מצד טראמפ. הוועדה עשויה גם להחליט לפרסם את המסמכים.

ביום רביעי, ועדת גבעת הקפיטול תפרסם את הדו"ח הסופי המלא של חקירתה, לצד תמלילים וראיונות עם עדים. אף שהיחיד שיכול להגיש כתביי אישום פליליים נגד טראמפ הוא משרד המשפטים - כל ההתרחשויות האחרונות צפויות להגביר את הלחץ שמופעל על הנשיא לשעבר, שנתון בכמה חקירות מקבילות - והכריז באחרונה על התמודדותו בבחירות לנשיאות ב-2024.

טראמפ נמצא בעמדת חסרון ואחוזי התמיכה בו נמוכים, במיוחד לאחר הכישלון של מרבית המתמודדים שבהם תמך בבחירות אמצע הכהונה בנובמבר לקונגרס ולתפקידים ציבוריים אחרים. גורמים במפלגה הרפובליקנית החלו להאשים אותו בתוצאות המאכזבות, ואפילו התקשורת ימנית מתחה ביקורת נדירה.

לצד אלה, דורך כוכבו של מושל פלורידה, רון דסנטיס בן -43, שבסקר עדכני שבו התבקשו המשתתפים הרפובליקנים לבחור את המועמד המועדף עליהם לנשיאות, הוא הוביל על טראמפ בהפרש ניכר.

ועדת החקירה של בית הנבחרים לגבי האירועים בגבעת הקפיטול ב-6 בינואר 2021, במפגש הציבורי האחרון ב-19 בדצמבר 2022. pool, אתר רשמי
השימוע הציבורי האחרון של ועדת בית הנבחרים לחקירת אירועי גבעת הקפיטול ב-6 בינואר 2021/אתר רשמי, pool

השימוע האחרון היה סיכום של סדרת השימועים הציבוריים שערכה הוועדה, וכל אחד מהחברים בה סיכם חלק אחר בו, כולל תפקיד המקורבים לטראמפ, ואלה שהיו נתונים למרותו. מהדברים שהוזכרו היתה העובדה שהיועצים של טראמפ התחננו שיגיד לתומכים שלו לשמור על השלום במהלך ההסתערות על גבעת הקפיטול, אך הוא סירב אינספור פעמים - גם במהלך האלימות.

למרות ידיעתו שהמצב נפיץ, הוא נשא נאום מסית לפני הצעדה שבה עודד את הקהל להתסער על גבעת הקפיטול, ויש ראיות שהוא התכוון להגיע לאתר בעצמו. העובדה שהוועדה מצאה מדהימה במיוחד היא שטראמפ צפה במתרחש ממשרד בבית הלבן בטלוויזיה במשך יותר משעתיים ולא מצא לנכון לקרוא למתפרעים להתפזר. במשך 187 דקות הוא התעלם מחובתו לדאוג לכך שהחוק יישמר - התנהלות שהוועדה כינתה "הזנחה פושעת".

גם כשפרסם הודעה בטלוויזיה, הנשיא לשעבר לא גינה את האלימות, אלא ניסה להצדיק אותה. הוא המעיט בערך האלימות בימים שאחרי כן, רצה לחון את הפורעים, ואמר שיעשה זאת. "טראמפ הדליק את הלהבה, שפך עליה נפט, וגם היום הוא ממשיך להפיח אש בלהבות".

עוד בוואלה!

פאנל אירועי גבעת הקפיטול צפוי להמליץ על כתב אישום פלילי נגד טראמפ

לכתבה המלאה
טיילר וולש סלייקר, השתתף בהסתערות על גבעת הקפיטול ב-6 בינואר 2021. FBI, אתר רשמי
המתקפה על גבעת הקפיטול, 6 בינואר 2021/אתר רשמי, FBI
בווידאו: עדותה של קאסידי האצ'ינסון, עובדת לשעבר בבית הלבן בועדת החקירה לאירועי הפריצה לקפיטול/רויטרס

ועדת החקירה של בית הנבחרים בנוגע לאירועי ה-6 בינואר נוצרה ביולי 2021, לאחר שדוברת הבית דאז, ננסי פלוסי, ניסתה לגבש ועדה מיוחדת, דו-מפלגתית ועצמאית לחקר המתקפה. הוועדה כללה שבעה דמוקרטים ושני רפובליקנים ששברו שורות כדי להצטרף אליה: חברת הקונגרס ליז צ'ייני וחבר הקונגרס אדם קינזינגר.

הוועדה החלה את חקירתה בשימוע ציבורי ביולי 2021 שבו הופיעו אנשי כוחות הביטחון. במהלך 11 חודשים, הוועדה ערכה יותר ממאה ראיונות, כולל עם מקורבים לטראמפ ומשפחתו, ובחנה יותר מאלף מסמכים.

לאחר מכן, ערכה הוועדה שורה של שימועים ציבוריים, שהחלו ביוני 2022 עד היום, שבהם הוצגו הראיות שאספה. בשימועים התמקדה הוועדה בניסיונות של טראמפ ושל בעלי בריתו להפוך את תוצאות הבחירות לנשיאות של 2021, כולל קמפיין לחצים שהופעל על סגן הנשיא דאז מייק פנס וצוותו, כמו גם בכירים במשרד המשפטים ונבחרי ציבור מקומיים.

עוד נחשפה תוכנית של טראמפ ובעלי בריתו להחליף אלקטורים בשבע מדינות מתנדנדות שבהן ניצח ג'ו ביידן, באלקטורים שטראמפ זייף.

דונלד טראמפ בעצרת לפני המתקפה על גבעת הקפיטול ב-6 בינואר 2021. רויטרס
דונלד טראמפ בנאום לפני המתקפה/רויטרס
ליז צ'ייני ובני תומפסון, השימוע הראשון של הוועדה המיוחדת למתקפה על גבעת הקפיטול ב-6 בינואר 2021. 10 ביוני 2022. רויטרס
יו"ר הוועדה בני תומפסון וסגניתו, ליז צ'ייני/רויטרס

השימועים ביקשו לקשור את טראמפ לקמפיין גיוס התומכים שלו בגבעת הקפיטול ב-6 בינואר. הוועדה הציגה עדויות מוקלטות של עדים, סרטון שלא נראה קודם לכן של המתקפה, עדות משוטר שנפצע במהומות וראיונות עם עובדי הבית הלבן תחת טראמפ, עובדים בקמפיין שלו, במשרד של פנס, שופט שפרש, גורמים רשמיים שעבדו בבחירות ברמה המדינית והמקומית ודובר לשעבר של המליציה הימנית-קיצונית "שומרי השבועה".

בשימוע האחרון באוקטובר, הוועדה הצביעה על הוצאת זימון לטראמפ, אך הנשיא לשעבר הגיש תביעה לבטלו. לדבריו, הוא לא עשה דבר והחקירה היא "צייד מכשפות".

הוועדה הגישה המלצות לכתבי אישום פליליים למשרד המשפטים נגד עמיתים של טראמפ שסירבו לשתף פעולה ולהופיע בפניה, כולל היועץ לשעבר סטיב בנון, שנשפט והורשע בשני סעיפים של ביזיון הקונגרס. הוועדה מסיימת את תפקידה לפני שמושב הקונגרס הבא, שבו הרוב בבית הנבחרים יהיה רפובליקני, יחל בינואר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully