וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב: ראיות "שלא נראו קודם לכן" צפויות בשימוע הראשון על מתקפת הקפיטול

עודכן לאחרונה: 9.6.2022 / 13:38

הלילה ייערך השימוע הציבורי של הוועדה המיוחדת של בית הנבחרים שחוקרת כשנה את ההסתערות, שבה נפצעו 100 שוטרים וכמה אנשים נהרגו, ואת המעורבות של טראמפ. למעט פוקס ניוז, כל ערוצי הטלוויזיה ישדרו את השימוע בשידור חי

ועדת בית הנבחרים האמריקני חקרה במשך כשנה את המתקפה על גבעת הקפיטול ב-6 בינואר 2021 ואת האירועים שהובילו אליה. מאוחר יותר היום (חמישי) ייערך השימוע הציבורי הראשון שבו ייחשפו חלק מממצאי החקירה.

במשך 11 חודשים, הוועדה ראיינה מאות עדי ראיה ובדקה אלפי שעות של סרטוני וידאו ויותר ממאה אלף מסמכים כתובים. השימוע שישודר בטלוויזיה בשעת השיא הוא הראשון בשורה של שימועים שייערכו במהלך יוני. השימוע יחל בשעה 8 בערב שעון ניו יורק. רוב הערוצים ורשתות הכבלים בארצות הברית ישדרו אותו בשידור חי, למעט פוקס ניוז.

בשימוע, הפאנל יציג "חומרים שלא נראו לפני כן לגבי המתקפה ויספק לעם האמריקני סיכום של ממצאיו לגבי הניסיון המתואם והמורכב להפוך את תוצאות הבחירות ב-2020", נמסר בשבוע שעבר מהוועדה.

ג'ייקוב צ'נסלי בעת ההסתערות על גבעת הקפיטול של ארה"ב, 6 בינואר 2021. רויטרס
המתפרעים בגבעת הקפיטול נכנסו לבניין. 6 בינואר 2021/רויטרס

הפורעים, ששולהבו בעצרת לוחמנית של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ שהתקיימה בסמוך לקונגרס, פילסו את דרכם אל הקפיטול, צדו אחר יו"ר בבית הנבחרים הדמוקרטית ננסי פלוסי, וקראו "לתלות את מייק פנס", סגנו של טראמפ שסירב לשתף עמו פעולה בניסיון לסכל את ההפסד של טראמפ. יותר ממאה שוטרים נפצעו במתקפה וכמה אנשים מתו לאחר שהמפגינים הסתערו על גבעת הקפיטול.

עבודתה של ועדת החקירה נהפכה עם הזמן למחלוקת פוליטית. חלק מהמחוקקים הרפובליקנים ממשיכים להתעקש שהאירועים ב-6 בינואר היו בסך הכול הפגנה שלווה, כשהם מאמצים את שקריו של טראמפ בדבר גניבת הבחירות ממנו.

בשל כך, חברי הוועדה מסגרו את החקירה שלהם בתור חיפוש אחר האמת. "אנחנו יודעים שיש ראיות לכך שהייתה זו מתקפה מתוכננת", אמר ביולי 2021 יו"ר הוועדה, בני תומפסון הדמוקרטי. "אנחנו יודעים שהגברים והנשים שהסתערו על הקפיטול רצו לשבש את העברת השלטון החלקה במדינה הזאת". תומפסון הבטיח שהוועדה "תפעל רק לפי העובדות", והוסיף כי אין מקום ל"פוליטיקה או מפלגתיות בחקירה הזאת".

שוטרים מזילים דמעה במהלך עדותם בקונגרס על המהומות בגבעת הקפיטול 27 ביולי 2021. רויטרס
שוטרים בוכים במהלך עדותם בקונגרס על המתקפה בגבעת הקפיטול/רויטרס

מנהיגי הוועדה אמרו כי המוקד היום יהיה בהצגה של ציר הזמן המלא של המתקפה, החל מהבחירות בנובמבר 2020, ועד למתקפה והתקופה שאחריה. הדמוקרטים שמעורבים בחקירה אמרו כי הראיות שיציגו יחברו את הנקודות בין הקמפיין שהנשיא לשעבר טראמפ ובעלי בריתו השיקו כדי להפריך את תוצאות הבחירות ואת הניסיון של המתפרעים בגבעת הקפיטול לשבש את הליך אישור הקונגרס של תוצאות הבחירות.

השימוע צפוי להדגיש את המעורבות של ארגון הנערים הגאים (Proud Boys), ארגון ימין קיצוני אנטישמי המקבל לשורותיו גברים בלבד ומוגדר כארגון טרור בקנדה. חברי הארגון מילאו תפקיד מרכזי במהומות בגבעת הקפיטול. הוועדה אמרה כי בין עדי הראיה תהיה גם קרוליין אדוארדס, שוטרת של משטרת הקפיטול שנפצעה במתקפה.

פינוי מייק פנס בעת המהומות בקפיטול, 11 פברואר 2021. רויטרס
פונה במהלך המהומות בגבעת הקפיטול. סגן הנשיא מייק פנס/רויטרס

שימועים נוספים יתמקדו בסוגיות אחרות, כמו הניסיון של טראמפ להחדיר איש הנאמן לו במשרד המשפטים, בלחץ שהופעל על סגן הנשיא לשעבר למנוע מהקונגרס לאשר את תוצאות הבחירות ובדרך שטראמפ עודד את תומכיו - כולל קבוצות מיליציה ימניות קיצוניות - להגיע לוושינגטון לעצרת ב-6 בינואר שהקדימה את המהומות.

את השימוע היום ינהלו יו"ר הוועדה, חבר הקונגרס בני תומפסון, דמוקרטי ממיסיסיפי, סגניתו, חברת הקונגרס ליז צ'ייני, רפובליקנית מוויומינג ששברה את הקו המפלגתי ומבקשת להטיל את האחריות למתקפה על טראמפ.

השימוע הבא של הוועדה צפוי להיערך ביום שני הבא בשעה 5 בערב שעון ישראל. שני שימועים נוספים ייערכו בשבוע הבא ואחרים בשבוע אחרי. הדו"ח הסופי של הוועדה אמור להתפרסם בספטמבר לקראת בחירות אמצע הקדנציה בנובמבר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully