דונלד טראמפ בעצרת לפני המתקפה על גבעת הקפיטול ב-6 בינואר 2021. רויטרס
דונלד טראמפ בעצרת לפני המתקפה על גבעת הקפיטול ב-6 בינואר 2021/רויטרס

שימוע אירועי המתקפה על הקפיטול - משכנעים את המשוכנעים

עודכן לאחרונה: 12.6.2022 / 12:24

השימוע הציבורי הראשון של ועדת בית הנבחרים האמריקני לאירועי ה-6 בינואר 2021 כלל עדויות מטלטלות לגבי התפקיד שמילא טראמפ. אך השאלה היא אם מידע זה יצליח לחדור למוחם ולליבם של הבוחרים הרפובליקנים ולשנות את דעתם כשיגיעו לקלפיות בנובמבר, וחשוב מכך - ב-2024

קארל פלאדינו, רפובליקני שמתמודד על מושב בבית הנבחרים האמריקני במחוז מערב ניו יורק, הילל את אדולף היטלר בשנה שעברה בפני תומכיו, ואמר כי הרודן הנאצי הוא "סוג המנהיג שאנחנו צריכים כיום".

בראיון מ-2021, פלאדינו אמר כי התרשם מהאופן שבו מנהיג גרמניה והמפלגה הנאצית "עורר את הקהל" בנאומיו ורמז כי הרפובליקנים בניו יורק ובוושינגטון צריכים להעתיק את הגישה של היטלר.

"הוא היה עולה לבמה וצורח כינויים והאנשים האלה שהיו שם - הוא היפנט אותם", אמר פלאדינו בראיון שהגיע לידי הארגון ללא מטרות הרווח Media Matters. "אני מניח שזה סוג המנהיג שאנחנו צריכים כיום. אנחנו צריכים מישהו שמהווה השראה. אנחנו צריכים מישהו שעושה. הרפובליקנים שלנו ישנים".

ליז צ'ייני ובני תומפסון, השימוע הראשון של הוועדה המיוחדת למתקפה על גבעת הקפיטול ב-6 בינואר 2021. 10 ביוני 2022. רויטרס
יו"ר ועדת הבית הנבחרים לאירועי ה-6 בינואר, בני תומספון, וסגניתו, ליז מ'ייני/רויטרס

פלאדינו הוא תומך של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ עוד מ-2013, אז שקל איל הנדל"ן טראמפ להתמודד במרוץ למושלות מדינת ניו יורק. כיום, פלאדינו זקוק לטראמפ ולתמיכה שלו בהתמודדות על המושב של מחוז 23.

הברכה הפוליטית של טראמפ, גם ב-2022, עדיין נחשבת משמעותית בחוגים רפובליקנים רבים, ובמיוחד באלה שבהם מסתובב פלאדינו, שבעבר אמר כי אסור "לשטוף את מוחם" של ילדים כך שיחשבו שלהיות הומו זה מקובל, ואף הציע לשחרר את הגברת הראשונה לשעבר מישל אובמה "באזורי הספר של זימבבואה".

הרפובליקנים האלה לא ישתכנעו לעולם בהאשמות שמועלות נגד טראמפ על ידי הוועדה המיוחדת של בית הנבחרים למתקפה על גבעת הקפיטול ב-6 בינואר 2021 - ללא קשר לכמות הראיות המזעזעות והעדויות המדהימות שוועדה זאת הציגה אמש ותמשיך להציג החודש בפני הציבור.

הרפובליקנים האלה האמינו אז וממשיכים להאמין כיום שהניצחון של הנשיא ג'ו ביידן בבחירות לנשיאות בנובמבר 2020 הוא הונאה ובפועל הבחירות נגנבו מטראמפ, המנצח החוקי והראוי.

המתקפה על גבעת הקפיטול ב-6 בינואר 2021, וושינגטון הבירה. רויטרס
מסתערים על גבעת הקפיטול ב-6 בינואר 2021/רויטרס

לפחות 21 מחוקקים - כולם רפובליקנים - השתתפו ברמה כזאת או אחרת באירועי ה-6 בינואר, על פי מחקר של הארגון במפלגה הדמוקרטית שפועל לבחירת מחוקקים דמוקרטים (DLCC) . יותר מרבע מהם מתמודדים כעת על מושב בבית נבחרים או בסנאט, לקראת בחירות אמצע הקדנציה בנובמבר הקרוב. אחד מהם, הסנאטור מייק אייזינגר מווירג'יניה המערבית, אמר בראיון לניו יורק טיימס באחרונה, כי הוא שמח שהלך לעצרת של טראמפ שנהפכה לאחר מכן להסתערות על גבעת הקפיטול. "אני מקווה שטראמפ יקרא לנו שוב רק כדי להרגיז את השמאל שמנסה להרוס אותו, ולדעתי, את הרפובליקה".

חלק מאותם מחוקקים שהיו מעורבים באירועים מתמודדים כעת עם ההשלכות המשפטיות והמקצועיות של פעולותיהם, אבל רק אחד הביע חרטה באופן ציבורי על מעשיו. דריק אוונס שאך נבחר לבית הנבחרים של וירג'יניה המערבית כששידר בסטרימינג את השתתפותו בהסתערות.

אוונס נעצר יומיים לאחר מכן והואשם בשיבוש הליכים פדרליים. הוא מיד נטל אחריות למעשיו והתפטר מבית הנבחרים. באחרונה הוא חתם על הסכם הודאה באשמה, וממתין לגזר דין שעשוי לכלול קנס בסך 250 אלף דולר בנוסף לחמש שנים בכלא. שימוע גזר הדין שלו ייערך ב-22 ביוני.

מחוקקים רפובליקנים אחרים לא הביעו חרטה ולא שינו את עמדתם מאז. יש להם אלפי תומכים נלהבים, והקריירה הפוליטית שלהם נמשכת ללא הפרעה.

המתקפה על גבעת הקפיטול, 6 בינואר 2021. רויטרס
המתקפה על גבעת הקפיטול ב-6 בינואר 2021/רויטרס

חוסר החרטה הרפובליקנית, הן מצד המחוקקים האחראים והן מצד ההמון הסוער, מחוזקת כל העת על ידי ערוץ פוקס ניוז, שנהפך לשופרו של טראמפ ואיבד כל אמינות ואחיזה במציאות.

פוקס ניוז, בדומה לאותם רפובליקנים, פועל בעולם של מציאות חלופית, מעין "עולם ההיפך", שבו טראמפ הוא המנהיג היחיד שיכול להיות לארצות הברית. ביום חמישי, כשכל ערוצי ורשתות החדשות במדינה שידרו את השימוע הציבורי הראשון של הוועדה שחוקרת את אירועי ה-6 בינואר, פוקס ניוז, בהובלת השדרן טאקר קרלסון, התעלמה מהרגע רב המשמעות בהיסטוריה הפוליטית של ארצות הברית, והמשיכה למכור את תיאוריית ה"שקר הגדול" של טראמפ.

ג'ייקוב צ'נסלי בעת ההסתערות על גבעת הקפיטול של ארה"ב, 6 בינואר 2021. רויטרס
המסתערים נכנסו לבניין. המתקפה על גבעת הקפיטול ב-6 בינואר 2021/רויטרס

המתקפה הקטלנית, שבה נפצעו כ-150 שוטרים ותשעה בני אדם נהרגו, היתה, לדברי קרלסון בסך הכל "התפרצות שולית ונשכחת של המון אלים, שקרתה לפני יותר משנה חצי".

קרלסון הוסיף כי "כל העניין מעליב. האמת זה מטורף. ולא נשתף פעולה עם זה. לא נשדר את התעמולה הזאת בשידור חי. הם משקרים, ולא נעזור להם. פעם עיתונאות היתה מקצוע מכובד. כיום היא מבישה". מציאות חלופית זאת, למרבה הצער, לא נחלשה מאז ניצחונו של ביידן. נהפוך הוא.

עלייה בתמיכה

משפט ההדחה השני, שנערך לטראמפ חודש אחרי המתקפה ב-9 בפברואר 2021, חשף כבר אז מידע רב לגבי מה שקרה בגבעת הקפיטול. בשימוע הראשון ב-27 ביולי 2021 שערכה הוועדה לאירועי הקפיטול, נשמעו עדוית מטלטלות של ארבעה שוטרים שנפצעו קשה באותו יום. אך גם המשפט וגם השימוע לא השפיעו אז על אחוזי התמיכה בטראמפ, על פי סקרים.

בפועל, הדבר היחיד שהשפיע על אחוזי התמיכה בו היו אירועי ה-6 בינואר עצמם - שבועיים לאחר המתקפה, טראמפ עזב את הבית הלבן עם 38% אחוזי תמיכה בלבד - הנתון הנמוך ביותר בכהונה שלו.

ואולם כעת, סקרים מראים שחוסר שביעות הרצון של הבוחרים שכך - ואמריקנים רבים שכחו כבר למה כעסו על טראמפ מלכתחילה. על פי סקר של אתר 538 מה-8 ביוני, ל-41.9% מהנסקרים היתה דעה חיובית על טראמפ. הוא עדיין לא פופולארי כשהיה - אך התמיכה בו מספיקה בשביל התמודדות בבחירות ב-2024, ואולי אפילו בשביל ניצחון.


סקר של NBC ניוז, שנערך שבועיים לאחר המתקפה, מצא כי 47% מהבוחרים חשבו כי טראמפ כלל אינו אשם במתקפה, או אשם חלקית. סקר שנערך באחרונה הראה כי כעת 55% מהבוחרים סבורים שטראמפ כלל לא היה אחראי לאירועי ה-6 בינואר, או שהיה אחראי חלקית בלבד - עלייה של 8%.

משטרת הקפיטול מול תומכיו של נשיא ארה"ב היוצא דונלד טראמפ בעצרת מחוץ לגבעת הקפיטול, וושינגטון, 6 בינואר 2021. רויטרס
משטרת הקפיטול ב-6 בינואר 2021/רויטרס

השימועים הציבוריים הנוספים שייערכו בהמשך החודש אמורים לחשוף עוד מידע לגבי המזימה של טראמפ להפוך את תוצאות הבחירות לנשיאות ב-2020, ואת הדמוקרטיה האמריקנית. אך השאלה היא אם מידע זה יצליח לחדור למוחם ולליבם של הבוחרים הרפובליקנים ולשנות את דעתם כשיגיעו להצביע בקלפיות בנובמבר, וחשוב מכך - ב-2024.

המפלגה הרפובליקנית כמובן שונאת את ההתמקדות ב"שקרים האלה". היא רוצה להמשיך הלאה מאירועי אותו יום בינואר, ואם אפשר, היתה מוחקת את הזיכרון של האמריקנים באמצעות גלולת פלא לקראת בחירות אמצע הקדנציה בנובמבר, אז תיבחן הנאמנות של בסיס הבוחרים שלה.

הדמוקרטים מקווים שהמידע החדש יסייע להם לגייס את הבוחרים שאינם מרוצים מההתנהלות של הנשיא ביידן עד כה, ואולי גם בוחרים "מתנדנדים" שאינם בטוחים לגבי השייכות הפוליטית שלהם.

ואולם, גם לאחר השימוע המטלטל אמש, בשטח נראה כי לטראמפ יש עדיין השפעה גדולה דיה על הבוחרים הרפובליקנים, וכי תיאוריית "השקר הגדול" שלו צפויה להתחזק עוד יותר עד נובמבר בעזרת כל אותם מחוקקים שעדיין סבורים כי אפילו שהוא כבר אינו נשיא המדינה החזקה בעולם בפועל, טראמפ יכול לבנות או להרוס את הקריירה שלהם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully