וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המנהלות שמובילות את המאבק באבי מעוז: "להעביר את הסמכות להומופוב - צעד מסוכן"

עודכן לאחרונה: 5.12.2022 / 8:13

ברקע התנגדותם של כ-350 מנהלי בתי ספר להעברת האחריות על תכנים חינוכיים ליו"ר נעם, יוזמות המחאה הסבירו על הסכנות שעלולות לעלות מהמהלך. "הוצאת תכנים רלוונטיים תיאלץ את בתי הספר למצוא מקורות תקציביים אחרים"

בווידאו: יו"ר סיעת נעם: "לא דרשתי בהסכמים הקואליציוניים לבטל את מצעדי הגאווה"/ערוץ הכנסת

כ-350 מנהלי בתי ספר מרחבי הארץ חתמו על מכתב נגד העברת האחריות ליחידה לתוכניות חיצוניות במשרד החינוך ליו"ר מפלגת נעם אבי מעוז. בשיחה עם וואלה! יוזמות המהלך ואלה שהשתתפו בכתיבת המסמך הסבירו מדוע עשו זאת, סיפרו על החששות משינויים במערכת החינוך והצהירו על הכוונות להמשך המחאה.

"לא ראוי שאדם גזען, חשוך, הומופוב ושונא נשים יהיה אמון על היחידה. החלטנו להוציא מכתב בעקבות הוצאת היחידה", אמרה רותי שמרון, מנהלת בית הספר שבילים בפרדס חנה, שיחד עם מנהלות נוספות עומדת מאחורי שליחת המכתב. "יש לי חשש גדול שיוסרו מהמאגר תוכניות שדוגלות בדמוקרטיה, פלורליזם, זכויות להט"ב ומיניות בריאה - ושיוכנסו במקומן תוכניות ברוח האדם שינהל את היחידה. וגם אם נניח שתישאר לי אוטונומיה להביא תוכניות לבית ספר, אם הן יוצאו ממאגר הגפ"ן אני אצטרך להשיג תקציבים נוספים ולא כל בתי הספר יכולים לעמוד בזה".

לדבריה, לא מדובר במחאה נגד הממשלה החדשה: "הכי קל להסית את הנושא לשם ולא להתייחס לגופו של עניין. יש משמעות למי שעומד בראש המערכת ולמסר שיעבור דרך האפשרויות במאגר. בסוף זה ישפיע על הרצון של חלק מהמנהלים להביא את התוכניות האלה לבית ספר. אם רוח המפקד תהיה שהן לא מתאימות אולי הם יבחרו בעצמם לא להזמין אותן". היא הדגישה כי "ככל שיותר אנשים ימחו ככה עולה הסיכוי שיבינו שזאת טעות. לא תמיד מנהלים כל כך תגובתיים, אבל כנראה שהפעם זה נוגע להרבה אנשים ומניע אותם".

רותי שמרון, מנהלת בית ספר שבילים בפרדס חנה. באדיבות המצולמים, באדיבות המצולמים
"לא ראוי שאדם גזען, חשוך, הומופוב ושונא נשים יהיה אמון על היחידה". רותי שמרון/באדיבות המצולמים, באדיבות המצולמים

במסגרת ההסכם עם הליכוד הוחלו שהיחידה האחראית על התכנים הנלווים למערכת השעות הרגילה, בהם הרצאות, מפגשים, סדנאות למורים ועוד, תוצא ממשרד החינוך ותעבור למפלגת נעם. יו"ר המפלגה התבטא בעבר לא פעם נגד קהילת הלהט"ב, שירות נשים בצה"ל ושילוב מורים ערבים במערכת החינוך, וטען כי במערכת החינוך קיימות "3,000 תוכניות פרוגרסיביות" שיילחם לביטולן.

יותר מ-70 ראשי רשויות יצאו נגד המהלך וחלקם אף הצהירו שיממנו תוכניות שיבוטלו באמצעות כספי העירייה. אליהם הצטרפו מאות מורים לאזרחות ומאות מנהלי בתי ספר שהדגישו את הסכנות האפשריות. במכתב ששלחו המנהלים לראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו הם הבהירו: "לא ניתן לעמדות חשוכות להכתיב את סדר היום בבתי הספר שלנו ואנו קוראים וקוראות לשינוי ההחלטה באופן מידי".

בין מובילות המחאה נמצאת גם ליאור לב-רן, מנהלת בית הספר גבעול בחדרה. "התכנים האלה הם לב ליבה של מערכת החינוך", אמרה. "מערכת השעות אומרת הרבה על הערכים והתפיסות של בית הספר. אנחנו מביאים הרצאות ותכנים לפי הקהילה שלנו. ההחלטה להוציא אותם ממשרד החינוך, שמפקח ומאשר תוכניות בצורה מקצועית, ולהעביר אותם לאדם עם דעות הומופוביות מקצועית היא צעד מאוד מסוכן".

עוד בוואלה!

בכירים בליכוד: נממש את ההסכם עם מעוז, מדובר בקמפיין נגד הממשלה

לכתבה המלאה
שרון מיכאלי רמון, מנהלת כולנא-יחד בתל אביב. באדיבות המצולמים, באדיבות המצולמים
"מבטל קהילה שלמה". שרון מיכאלי רמון/באדיבות המצולמים, באדיבות המצולמים

"רותי ואני דיברנו והבנו שצריך לפעול ולהביע את הקול של המנהלים והמנהלות, של מי שמוביל את בתי הספר", המשיכה. "הגענו למאות חתימות, אבל לא כולם מבינים לעומק את הדברים, את המשמעות והרלוונטיות של צעד כזה. אם אני מסתכלת ברמה רחבה יותר הוצאת תכנים רלוונטיים תיאלץ את בתי הספר למצוא מקורות תקציביים אחרים. הרשויות שלנו מגבות אותנו, אבל לא כל רשות תתמוך כספית בחלופות. זה לא עניין של ימין ושמאל, אלא של לסמוך על המנהלים להחליט על התכנים המתאימים לבתי הספר בהתאם להיכרות עם הקהילות והצרכים הייחודיים שלהם".

בתוך אלפי התוכניות שעלולות להיות על הכוונת בולטות אלה שעוסקות במגדר וזהות מינית, נושאי דגל של מעוז. "ביום חמישי שעבר נפתחה קבוצה של מנהלים למען זכויות אדם כתגובה לסיפור הלהט"בי", סיפרה מנהלת בית הספר היסודי כולנא-יחד בתל אביב, שרון מיכאלי רמון, שהשתתפה בכתיבת המכתב. "יש לנו המון ילדים ומשפחות מהקהילה והאמירות של אבי מעוז מאוד בעייתיות. הן מבטלות קהילה שלמה. רצינו לשלוח מכתב לראש הממשלה המיועד והבאתי כדוגמה מכתב ששלחתי בבית הספר שלי".

אבי מעוז בהשבעת הכנסת ה-25, 15 בנובמבר 2022. ראובן קסטרו
אבי מעוז/ראובן קסטרו

"האמירה היא שהתכנים בבתי הספר צריכים להיות מקצועיים. הוועדה שקבעה אותם עד עכשיו הייתה א-פוליטית. ברגע שבן אדם אומר שהתפיסה הפוליטית שלו תכריע, אנחנו כמנהלי בתי ספר לא מוכנים שזה יהיה. לא יכול להיות שבגלל שהוא לא מאמין במשפחות חד-מיניות או בשירות נשים בצבא הוא ימנע מעמותות להיכנס לבית ספר. בסופו של דבר מנהלות בתי ספר שמחזיקות בכוח חינוכי משמעותי יצטרכו לקבל החלטה ערכית", אמרה, והבהירה: "גם אם היה בא אדם שרוצה חינוך שמאלני קיצוני זה לא היה בסדר. אנחנו מנסים לחשוב מה עוד ניתן לעשות, החל מהפגנה, עד לנייר עמדה ועוד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully