וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אפקט מעוז: רשויות ברחבי הארץ מורדות, חשש בקרב בני נוער בקהילה הגאה

עודכן לאחרונה: 2.12.2022 / 12:13

רה"מ לפיד קרא לראשי הרשויות להחרים את היחידה שתועבר למעוז: "הממשלה החדשה הפקירה את חינוך ילדינו". בת"א, גבעתיים, הרצליה ורשויות נוספות הודיעו שיתקצבו תוכניות חינוכיות שיוסרו לדרישת נעם. תלמידים מקהילת הלהט"ב מודאגים: "הקיום שלנו בסכנה"

בווידאו: יו"ר סיעת נעם: "לא דרשתי בהסכמים הקואליציוניים לבטל את מצעדי הגאווה"/ערוץ הכנסת

העברת חלק מסמכותיו של משרד החינוך לידי יו"ר מפלגת נעם אבי מעוז מעוררת דאגה בקרב בני נוער מקהילת הלהט"ב, ובמקביל גורמת לרשויות לפנות נגד מהלכים שמעוז עלול לבצע במסגרת תפקידו. עד כה, תל אביב, גבעתיים, רמת גן, הרצליה, רמת השרון, הוד השרון והרצליה הודיעו כי יתקצבו תכנים שיוסרו לדרישת יו"ר מפלגת נעם.

ראש הממשלה יאיר לפיד שלח מכתב לכל ראשי הערים והרשויות ברחבי הארץ וקרא להם להחרים את היחידה שתועבר לאבי מעוז. "עליכם לשמש שומרי סף", כתב. "אני פונה אליכם בדאגה רבה לעתיד מערכת החינוך והמדינה - שכן הממשלה החדשה המוקמת בישראל, הפקירה את חינוך ילדינו והעבירה אותם לידי הגורמים הקיצונים והחשוכים ביותר בחברה הישראלית".

עוד התייחס לפיד ליו"ר מפלגת נעם אבי מעוז שעתיד להתמנות לסגן שר בממשלה הבאה. "כפי שאתם יודעים מדובר במפלגה קיצונית, גזענית, הומופובית ומסוכנת", אמר. "אני קורא לכם לא לשתף פעולה עם היחידה לתוכניות ושותפויות חיצוניות במשרד החינוך כל עוד היא בשליטתו של מעוז".

"האחריות הכבדה על תכני החינוך שילמדו ילדינו בבתי הספר - עוברת עכשיו אליכם", הוסיף. "כדי לשמור על מערכת החינוך ממלכתית וליברלית, כפי שהייתה עד עכשיו, ולהפעיל את זכותו של השלטון המקומי לעצב את החינוך בתחומו, עליכם לשמש כעת כשומרי סף. אינכם לבד במאבק הזה - אנחנו פה ונשמח לסייע ולשתף פעולה בכל דרך אפשרית".

אבי מעוז בהשבעת הכנסת ה-25, 15 בנובמבר 2022. ראובן קסטרו
קיצוניותו מעוררת דאגה. אבי מעוז/ראובן קסטרו

ראש מינהל החינוך בעיריית תל אביב, שירלי רימון ברכה, שלחה היום מכתב למנהלים בעיר בעקבות העברת הסמכויות למעוז. "זה אינו אירוע פעוט, זו דרמה ניהולית שעלולה להפוך גם לדרמה ערכית". כתבה. "אני מניחה שכולנו חוששים מהתערבות פוליטית חד-צדדית וקיצונית בתכנים הנכנסים לבתי הספר".

עוד בוואלה!

ההסכם של הליכוד עם אבי מעוז: מפלגת נעם תקבל אחריות על תכני חינוך בישראל

לכתבה המלאה
יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד במהלך ישיבת סיעתו בכנסת 21 בנובמבר 2022. יונתן זינדל, פלאש 90
"לשמש שומרי סף". לפיד/פלאש 90, יונתן זינדל

בני הנוער מהקהילה הגאה גם הביעו חשש, נוכח התבטאויותיו הרבות של מעוז נגד הקהילה, בהן אמירתו כי יפעל לביטול מצעד הגאווה בירושלים. רבים מתלמידי בית הספר, חברי הקהילה הגאה, מבטאים את חששם מפני השינוי, שעשוי לפגוע בהם אישית, ומספרים על החשיבות של הקניית תכנים בנושא מגדר לילדים ולנוער בבתי הספר.

"זהות מגדרית זה לא משהו שרוב הילדים באזור שלי יודעים מה הוא", המשיך. "יצא לי להסביר על זה שוב ושוב. כניסה של תכנים כאלה למערכת החינוך עוזרת להרחבת האופקים של בני נוער ולהבין את הזהות שלהם".

"מעבר של האחריות לאדם כזה מעורר תחושת פחד", הוא אמר. "המצב יכול להידרדר. מפחיד שלבן אדם יש התנגדות לעצם הקיום שלי ושל אנשים אחרים שאני מכיר. צריך לעשות מאמץ כדי שלא תהיה פגיעה בתוכניות, זה המקום שלנו בתור להט"בים לקום ולמחות. הקיום שלנו בסכנה".

בר זוהר, בן 17 מבאר שבע, טרנסג׳נדר. באדיבות המצולמים
"אם מעוז יהיה אחראי על התכנים שעוברים זה ייפגע בנו". בר זוהר/באדיבות המצולמים

גם בר זוהר, בן 17 מבאר שבע, טרנסג'נדר, ביטא את חששו מכניסתו הצפויה של יו"ר נעם לתפקידו החדש. "לצערי אני מכיר את אבי מעוז. הייתי נוסע הרבה בכביש 6 לבדיקות והיינו רואים את השלטים של מפלגת נעם בדרך, ואני הייתי מזדעזע. מה שהמפלגה מסמלת היא שאין מקום לקהילה הגאה בישראל. זה רעיון לא מציאותי ב-2022.

"כשראיתי שמעוז יהיה אחראי על תכנים במשרד החינוך הייתי המום. איך אפשר אחרי כל מה שאמר לתת לו את זה? בית ספר אמור להיות הבית השני של הילדים, ואם הוא יהיה אחראי על תכנים שעוברים בו זה ייפגע בנו. הקהילה הגאה הרבה יותר חשופה לאלימות גם שם והתכנים שעוברים בנושא להט"ב הם קריטיים כדי למנוע את זה".

ניר כנרי, בן 17 מקיבוץ גבת, טרנסג׳נדר ביסקסואל. באדיבות המצולמים
"יגדל דור של אנשים שלא מודעים לנושא של זהות מגדרית". ניר כנרי/באדיבות המצולמים

"הסיפור הזה מאוד מפחיד. גם ככה התוכניות האלה הן אקסטרה ומאוד קשה להעביר אותן דרך ועדי הורים וגופים אחרים. עכשיו זה רק יהיה יותר קשה", צופה ניר כנרי, בן 17 מקיבוץ גבת, טרנסג'נדר ביסקסואל. "בטיפול בתכניות האלה מינו מישהו שבאופן אקטיבי יוצא נגדן", הוא אמר.

"יכול להיות שהתוכניות האלה, שתורמון המון לתלמידים, ייפסקו, והביטחון של התלמידים ייפגע", ניר מזהיר. "נוער שקצת פחות מודע למה שקורה נחשף לדברים האלה רק דרך המסגרות החינוכיות. יגדל דור של אנשים שהרבה פחות מודע למין בטוח, הסכמה ותכנים בנושא זהות מגדרית. לפגוש אנשים מקהילה בלי לקבל הסבר חינוכי יכול לגרום לתגובה קשה, של הפתעה או שאלות לא נעימות, אפילו יחס לא הוגן. לא בכוונה, פשוט מחוסר הבנה".

אופק אהרון, א-בינארי וביסקסואל, בן 16 מכפר ורדים. באדיבות המצולמים
אופק אהרון/באדיבות המצולמים

"לא הרגשתי בנוח עם הגוף שלי והיו לי מחשבות קשות לפני שגיליתי על הקהילה הא-בינארית", שיתף בחוויותיו אופק אהרון, א-בינארי וביסקסואל, בן 16 מכפר ורדים. "אם לא יספרו על הקהילה הגאה בבתי הספר תלמידים יכולים להרגיש פחות בנוח, ואחוז הבריונות וההערות הפוגעניות ייגבר. יש ילדים בשכבה שלי שזרקו הערות פוגעניות, ואחרי שבשנה שעברה היה מפגש עם מישהו מהקהילה הגאה מספר ההערות פחת. מפגש עם אנשים חיצוניים שמסבירים על נושאים כאלה גורמים לילדים להבין את המקום של אנשים אחרים בחברה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully