וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנשיא הרצוג בהשבעת הכנסת ה-25: "אזרחי ישראל מותשים - יש להיגמל מההתמכרות לעימותים"

עודכן לאחרונה: 15.11.2022 / 18:22

בפעם החמישית תוך פחות מ-4 שנים תושבע במליאה כנסת חדשה, שבה יהיו רק 29 נשים ו-3 להט"בים מוצהרים. הנשיא לח"כים: "יש לכם אחריות לשילוב זרועות, בהמשך מסענו המשותף". יו"ר הכנסת מיקי לוי: "השבעת כנסת חדשה מהווה שעות רצון לתיקון ולהתנהלות אחרת"

בווידאו: השבעת הכנסת ה-25/צילום: ערוץ הכנסת

בפעם החמישית בתקופה של פחות מארבע שנים - הכנסת ה-25 הושבעה היום (שלישי) בישיבה חגיגית במשכן. 120 נבחרי הציבור הצהירו אמונים בטקס חגיגי במליאה, זאת ברקע שיחות המשא ומתן המתקיימות בגוש הימין להקמת הממשלה הבאה בראשות בנימין נתניהו. אחרי הטקס, נתניהו נפגש עם יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ', בניסיון לפתור את העיכובים במשא ומתן הקואליציוני.

הנשיא יצחק הרצוג פתח את דבריו בהתייחסות לפיגוע באריאל בו נהרגו שלושה בני אדם. "פיגוע שפוצע את הלב ומטלטל את הנפש", אמר. הוא רמז להצבעה באו"ם, בה נקבע שבית הדין בהאג יחווה את דעתו המשפטי על "הכיבוש המתמשך" בישראל. "לכל אויבי ישראל וחורשי רעתנו (...), למי שרוצה לראותנו מפולגים וחלשים, אני מעביר מכאן מסר חד-משמעי: לא תצליחו לערער את עוצמתנו ואת לכידותנו לא באמצעות איומים, לא באמצעות אלימות, לא באמצעות טרור, ולא באמצעות מהלכים נואלים בזירה הבינלאומית".

הרצוג הדגיש, על רקע האיומים על בית המשפט העליון, כי "המערכות המדיניות והמשפטיות של מדינת ישראל, לרבות בית המשפט העליון שלנו, ימשיכו להיות חומת מגן מדינית ומשפטית עבורנו בחזית הבינלאומית".

טקס השבעת הכנסת | נשיא המדינה, יצחק הרצוג 15 בנובמבר 2022. ראובן קסטרו
"לנסות ולהיגמל מההתמכרות לעימותים הבלתי פוסקים". הרצוג/ראובן קסטרו
נשים בכנסת. עיבוד תמונה, אתר רשמי
שמונה ערבים, שלושה להט"בים מוצהרים. חלוקת הכנסת ה-25/אתר רשמי, עיבוד תמונה

הנשיא ציין את מרצ והבית היהודי, "שתי מפלגות שיחסרו לי באופן אישי, ובוודאי גם לחלקכם, בכנסת הנוכחית, שתי מפלגות בעלות שורשים היסטוריים ועמוקים של כמאה שנות תרומה לבניין עמנו, ארצנו ומדינתנו".

בנוגע לכנסת שמושבעת היום הנשיא הרצוג אמר, "אזרחי ישראל ניצבים היום, כשהם גאים במדינתם, שתחגוג השנה 75 להיווסדה, ומאמינים בצדקת דרכה; אבל בה בעת, אם להודות על האמת - הם מותשים מהמאבק הפנימי, ומההשלכות שלו". הוא קרא לנבחרי הציבור "לנסות ולהיגמל מההתמכרות לעימותים הבלתי פוסקים, ומהשתעבדות מופרזת ל'מה יכתבו ומה יגידו', ל'מה יזכה ליותר תגובות, לייקים ושיתופים' ול'איך נביא לסערה ברשתות'". הוא הדגיש, "יש אוכלוסיות, ובעיקר אוכלוסיות מיעוט, החרדות שצרכיהן לא יהיו חלק מסדר היום. עליכם - על נבחרות ונבחרי הציבור - לתת דעתכם על כך, ולהציב גם אותן לנגד עיניכם".

על רקע סעיף פסקת ההתגברות שחלק מחברי הקואליציה מעוניינים לחוקק, הרצוג הדגיש, "כוחה של הרשות המחוקקת, הוא חלק ממערכת הכרחית ורחבה של איזונים ובלמים. לא רק שאפשר לשנות, יש דברים שראוי ורצוי לשנות. מותר ולפעמים גם נחוץ לדון מחדש בחלוקת הכוח והסמכויות בין הרשויות השונות, המאזנות האחת את השנייה. אך שומה עלינו לעשות זאת בהקשבה, בדיון פתוח, בשיח מכבד, ובהוגנות".

נשים בכנסת. עיבוד תמונה, אתר רשמי
בכנסת ה-25 מכהנות 29 נשים בלבד/אתר רשמי, עיבוד תמונה

אחרי הנשיא עלה יו"ר הכנסת, ח"כ מיקי לוי מיש עתיד, והצהיר את אמונו בכנסת. הוא אמר, "הכנסת הקודמת היוותה נקודת שפל בתולדות המדינה, בשיח הפוגעני והמשתלח, בערעור על הלגיטימציה של ממשלה שקיבלה את אמון הכנסת ובשבירת כל כללי המשחק הנהוגים שידע הבית הזה", טען. עם זאת הביע תקווה, "השבעתה של כנסת חדשה מהווה שעת רצון לתיקון, להתחדשות ולהתנהלות אחרת".

הוא המשיך ופנה לחברי הכנסת ה-25, להם אמר, "הדברים שאנו מסכימים עליהם גדולים לאין שיעור מהמחלוקות בינינו. חברי הכנסת שיושבים באולם הזה הגיעו לבית הזה מתוך שליחות ומתוך רצון אמיתי לעבוד קשה כדי לקדם את החברה הישראלית". לוי קרא "לקדם את המשותף בינינו ולא להדגיש את המפריד, לכבוש שיאים חדשים של שיתוף פעולה בינינו ולא נדרדר לשנאה ולאיבה". הוא הדגיש, "בואו ננהל את המחלוקות בינינו בכבוד הדדי ובענייניות. אחוז ההצבעה הגבוה בבחירות האחרונות רק מוכיח כי הציבור מאמין בבית הזה ונושא אליו את עיניו בתקווה".

משם יו"ר הכנסת בירך את ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו והזהיר, "אחד האתגרים הגדולים שעומדים בפניך הוא הקרע ההולך וגדל בעם. השנים האחרונות קרעו אותנו מבפנים, וזוהי הסכנה הקיומית הגדולה ביותר שמדינת ישראל ניצבת בפניה".

הסיעות הדתיות בכנסת. עיבוד תמונה, אתר רשמי
הסיעות הדתיות בכנסת ה-25/אתר רשמי, עיבוד תמונה

ראש הממשלה יאיר לפיד התייחס בנאומו להחלטת ה-FBI לחקור את מותה של העיתונאית שירין אבו עאקלה בג'נין. "צה"ל הוא צבא מוסרי וערכי. חיילי צה"ל ומפקדיו מגנים על מדינת ישראל, מתחקרים ביסודיות כל אירוע חריג, ומחוייבים לערכי הדמוקרטיה ולחוקיה", אמר וקבע, "חיילי צה"ל לא ייחקרו בידי ה-FBI ולא בידי אף גוף זר או מדינה זרה, ידידותית ככל שתהיה. לא נפקיר את חיילי צה"ל לחקירות זרות ומחאתנו החריפה הועברה לאמריקנים בדרגים המתאימים".

ביחס לכנסת אמר ראש הממשלה היוצא, "הכנסת תהיה מקום של ויכוח על דיעות ומחשבות, לא מקום שכל מהותו היא חילופי עלבונות. אנחנו צריכים שהיא תהיה המקום שאזרחי ישראל נושאים אליו עיניים, לא המקום שאזרחי ישראל מתביישים בו ומתביישים בנציגיו. זו משימתנו. זו תהיה מטרתנו".

הכנסת ה- 25. מערכת וואלה!, עיבוד תמונה
הכנסת ה- 25/עיבוד תמונה, מערכת וואלה!
הכנסת ה- 25. מערכת וואלה!, עיבוד תמונה
הכנסת ה- 25/עיבוד תמונה, מערכת וואלה!
הכנסת ה- 25. מערכת וואלה!, עיבוד תמונה
הכנסת ה- 25/עיבוד תמונה, מערכת וואלה!
הכנסת ה- 25. מערכת וואלה!, עיבוד תמונה
הכנסת ה- 25/עיבוד תמונה, מערכת וואלה!

למרות שיסיים את תפקידו בקרוב, מי שניהל את הטקס החגיגי במליאה הוא יו"ר הכנסת מיקי לוי. בינתיים, בליכוד נמנעו מהחלפתו של לוי וימתינו לפחות עד שבוע הבא, אז יוחלט על זהותו של הח"כ מהליכוד שיכהן בתפקיד.

בפתח הישיבה קרא מוישי הולצברג, נער ששרד כתינוק את הפיגוע בבית חב"ד בהודו שבו נרצחו הוריו גבריאל ורבקה הולצברג ב-2008, את מזמור קכב בתהילים. במלוא 14 שנים לפיגוע, הוא הקריא את המזמור מתוך ספר התהילים שאיתו התפללו הוריו ושרד את התופת.

במקביל, הוקרנו קטעים מתוך ההכרזה על הקמת מדינת ישראל. מזכיר הכנסת עו"ד דן מרזוק קרא בשמם של 120 חברי הכנסת, שבתורם יקומו ויענו: "מתחייב אני" או "מתחייבת אני". לסיום, תשיר מקהלת הילדים את "התקווה". מיד לאחר מכן יתקיים בטרקלין שאגאל הצילום המסורתי של ראשי הרשימות הנבחרות, יחד עם ארבעת סמלי השלטון - יו"ר הכנסת, נשיא המדינה, ראש הממשלה ונשיאת בית המשפט העליון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully