וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: טראמפ יכריז על ריצה לנשיאות ב-14 בנובמבר

עודכן לאחרונה: 5.11.2022 / 16:33

באתר החדשות AXIOS דווח כי ההודעה הרשמית תלווה ככל הנראה באירועים פוליטיים רבים שייפרסו לאורך כמה ימים. זאת, בהמשך לגל ההצלחות הצפוי למועמדים הרפובליקנים בבחירות האמצע בארה"ב - עליו מתכנן טראמפ לרכוב במטרה לכבוש מחדש את הבית הלבן. מדובריו לא נמסרה תגובה

בווידאו: ה-FBI פשט על ביתו של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ בפלורידה/רויטרס

המעגל הפנימי של נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ דן בהכרזה על השקת קמפיין לנשיאות ב-2024 ב-14 בנובמבר - כך דווח היום (שישי) באתר החדשות AXIOS. דובר מטעם טראמפ סירב להגיב לפרסום.

לפי הדיווח, ההודעה הרשמית תלווה ככל הנראה באירועים פוליטיים רבים שייפרסו לאורך כמה ימים - כך אמרו שלושה מקורות שמכירים את הדיונים הרגישים סביב הנושא.

נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ בכנס השמרני CPAC בדאלאס, 6 באוגוסט 2022. רויטרס
נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ, באוגוסט/רויטרס

זה שבועות שטראמפ ויועציו הבכירים מאותתים שהכרזה על 2024 קרובה. עם זאת, בהמשך לסקרים שמצביעים על תוצאות טובות עבור הרפובליקנים בבחירות האמצע ביום שלישי, טראמפ מעוניין "לעלות על הגל" כדי לבנות מומנטום למאמץ שלו לכבוש מחדש את הבית הלבן. כך, הוא צפוי לקחת קרדיט על הניצחונות הרפובליקנים באופן כללי, ובעיקר על אלה שהוא סייע להם.

בעצרת שקיים ביום חמישי בסיוקס סיטי, איווה, אמר הנשיא לשעבר כי "כדי להפוך את המדינה שלנו למצליחה ובטוחה ומפוארת, אני כנראה מאוד-מאוד-מאוד שאעשה את זה שוב... תתכוננו, זה כל מה שאני אומר לכם - בקרוב מאוד. תתכוננו".

17 ביולי 2017 – סגן נשיא ארה"ב מייק פנס, פורץ בצחוק לאחר שדונלד טראמפ אוחז אלת בייסבול, באירוע של מוצרים מתוצרת מקומית בבית הלבן. רויטרס
פנס וטראמפ בבית הלבן, ב-2017/רויטרס

לפני כשבועיים קבע שופט פדרלי כי טראמפ חתם על מסמך משפטי שטען להונאת בוחרים ב-2020 למרות שנאמר לו כי הנתונים שמוכיחים את התיק הם מזויפים. השופט המחוזי דיוויד קרטר פסק כי הנשיא לשעבר "חתם על המסמך שמאשר כי הנתונים לגבי הונאה הם אמיתיים ונכונים למיטב ידיעתו". אך מיילים שלו הראו כי הוא ידע שהנתונים האלה הם לא נכונים והמשיך בכל זאת לומר שהם מדויקים, בבי המשפט ובאופן פומבי. בית המשפט מצא כי המיילים האלה קשורים לקונספירציה לגבי הונאה".

למחרת, סגן נשיא ארצות הברית לשעבר מייק פנס אמר כי "אולי יהיה מועמד אחר שאעדיף יותר", במידה וטראמפ יתמודד שוב לנשיאות. זאת, לקול צחוק ומחיאות כפיים של סטודנטים באוניברסיטת ג'ורג'טאון. לעת עתה, אמר פנס כי הוא מתמקד רק בבחירות אמצע הכהונה בנובמבר, אך הוסיף, "אעדכן אתכם". כמה אנשים שהיו בקהל יצאו מהאולם במחאה על דבריו.

ועדת בית הנבחרים של ארצות הברית החוקרת את הפריצה לקפיטול בינואר 2021, 13 באוקטובר 2022. רויטרס
ועדת בית הנבחרים, בחודש שעבר/רויטרס

לפני כשלושה שבועות הצביעה הוועדה של בית הנבחרים, החוקרת את ההתקפה ב-6 ביוני 2021 על גבעת הקפיטול פה אחד בעד זימונו של טראמפ למסור בפניה עדות. ההצבעה התקיימה בסוף הישיבה המסכמת של דיוני הוועדה. סירוב של הנשיא לשעבר לציית להוראת הוועדה עלול להוביל להגשת אישומים פליליים נגדו, שהעונש עליהם הוא בין חודש ל-12 חודשי מאסר. בעד ההחלטה הצביעו גם שני החברים בה מהמפלגה הרפובליקנית. בנוסף לעדות, טראמפ יידרש להציג מסמכים הקשורים לחקירה.

"הוא צריך לשאת באחריות לפעולותיו. הוא צריך לשאת באחריות אל מול השוטרים שסיכנו את חייהם כדי להגן על הדמוקרטיה, ולספק תשובות למיליוני אמריקנים שהוא ביקש להשליך לפח את ההצבעה שלהם במזימתו להישאר בעמדת כוח", אמר יו"ר הוועדה בני תומפסון.

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בנאום בוושינגטון, 3 בנובמבר 2022. רויטרס
ביידן/רויטרס

בליל חמישי אמר נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בעצרת בחירות כי האיומים של כמה מועמדים רפובליקניים שיסרבו לקבל את תוצאות הבחירות בנובמבר, אם יפסידו, הוא איום על הדמוקרטיה. הוא האשים את הנשיא לשעבר טראמפ בכך שהוא עורר בהם את ההשראה לכך. "עלינו להחליט אם שלטון החוק ינצח, או שנאפשר לכוחות אפלים ולתאוות כוח להכריע את העקרונות שהנחו אותנו מאז ומתמיד", אמר ביידן.

"שלא תהיה לכם טעות. מה שמוטל על כף המאזניים בהצבעה היא הדמוקרטיה", אמר ביידן בנאומו, פחות משבוע לפני בחירות אמצע הקדנציה, שבהן יוכרע אם המפלגה הדמוקרטית תשמור על הרוב שלה בסנאט ובבית הנבחרים, או תאבד אותו לרפובליקנים.

ביידן הזכיר את התקיפה של בעלה של יו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי בפטיש כראיה לאיום על הדמוקרטיה. "התוקף נכנס לבית ושאל 'איפה ננסי'? אלה אותן מילים שבהן השתמש ההמון שהסתער על גבעת הקפיטול ב-6 בינואר 2021", אמר ביידן. הוא קראה למצביעים "לחשוב היטב ולעומק על הרגע שבו אנחנו נמצאים".

"בעת שאני עומד כאן היום, ישנם מועמדים המתחרים על כל דרגי הממשל במדינה, ממושלים ועד חברי קונגרס ותובעים כלליים, שלא מתחייבים לקבל את תוצאות הבחירות", אמר ביידן. לדבריו, מי שהעניק את ההשראה למכחישי התוצאות הוא דונלד טראמפ, המתכנן להתמודד על הנשיאות פעם נוספת בשנת 2024. "הדמוקרטיה האמריקנית נתונה במתקפה", אמר ביידן, "בגלל שטראמפ לא מקבל את תוצאות הבחירות ב-2020. הוא סירב לקבל את רצון העם".

המתקפה על גבעת הקפיטול ב-6 בינואר 2021, וושינגטון הבירה. רויטרס
ההסתערות על הקפיטול בינואר 21/רויטרס

על פי רוב התחזיות, המפלגה הרפובליקנית עתידה לזכות ברוב בבית הנבחרים. באשר לסנאט, התחזיות אינן חד משמעיות. "חבריי האמריקנים, אנחנו נתמודד עם הרגע הזה. אנחנו חייבים לזקור מי אנחנו. אנחנו ארצות הברית של אמריקה. שום דבר אינו מעל לכוחנו, אם נעשה זאת ביחד", אמר ביידן.

על פי סקרים, 49 אחוז מהאמריקנים חוששים מזיוף תוצאות הבחירות. זאת למרות העובדה שזיופים כאלה בארצות הברית הם נדירים ביותר. למרות החשש, 67% אמרו שהם משוכנעים שבקלפיות שבהן הם יצביעו, ספירת הקולות תהיה מדויקת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully