וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משלושה יצא אחד? ההתפתחות בתיק ראדה עשויה לטרוף את הקלפים במשפט זדורוב

עודכן לאחרונה: 18.7.2022 / 22:10

תוצאות המעבדה שנחשפו בוואלה! מוסיפות עוד ספקות לגבי אשמתו של זדורוב ברצח ראדה. הפעם, לעומת הבדיקה הקודמת, גדלה ההסתברות שהשערה שנמצאה ב-DNA היא אכן של חבני, שטוען שקרבצ'נקו לבשה את מכנסיו ביום שרצחה את ראדה. לגבי זדורוב? שום ממצא בבדיקה לא קושר אותו לרצח

בווידאו: אדיר חבני, מתייחס לרצח תאיר ראדה/קרדיט: צל של אמת, הוט 8

עם סיום שלב הראיות במשפט החוזר של רומן זדורוב, הצדדים כבר החלו לחשוב על עבודת הנמלים שמצפה להם לקראת הגשת הסיכומים לבית המשפט. הררים של עדויות וראיות צריכים לעבור זיקוק ותמצות תחת ידי ההגנה והתביעה, כדי שלידי השופטים יגיע מסמך בהיר ומשכנע.

לפני שכולם עזבו את האולם עוד הזכירו כי במכון לרפואה משפטית באבו כביר מחכות 56 שערות לבדיקות דנ"א מיטוכונדריאלי. תקלה שנמצאה בערכת הבדיקות המיוצרת בחו"ל היא שעיכבה את הליך הבדיקה, אולם התחושה היתה כי בדיקות אלו, לא הן שיטו את הכף לכאן או לכאן במשפט.

בבדיקה דומה בעבר כבר נמצאה הסתברות כלשהי כי השערה עשויה להיות שייכת לאדיר חבני. לאורך המשפט ניכר היה כי השופטים ייחסו משקל לראיות אחרות, בעוד שלתחום בדיקת הדנ"א המיטוכונדריאלי ייחסו חשיבות פחותה.

ד"ר נורית בובליל. אלי אשכנזי
ב-17 השיערות שנבדקו במכון לרפואה משפטית, קיימת הסתברות סטטיסטית שהן שייכות לתאיר ראדה. ד"ר נורית בובליל, מנהלת המעבדה/אלי אשכנזי

בזמן שעבר עבדו במכון לרפואה משפטית על הפקת הדנ"א מהשערות. 18 מ-56 השערות הניבו דנ"א מיטוכונדריאלי. הסבר: משערה עם שורש ניתן להפיק דנ"א גרעיני. בדנ"א גרעיני הזיהוי הוא ודאי. בשערה ללא שורש אי אפשר לבצע בדיקה של דנ"א גרעיני, אלא בדיקה של דנ"א מיטוכונדריאלי. בניגוד לוודאות הזיהוי שמושגת מהדנ"א הגרעיני, הרי שבבדיקת הדנ"א המיטוכונדריאלי קשה לקבוע את מידת ההתאמה לאדם מסויים, וניתן לקבוע רק כי קיימת הסתברות סטטיסטית כלשהי.

תוצאת הבדיקה שפרסמנו היום קובעת כי ב-17 השיערות שנבדקו על ידי ד"ר נורית בובליל, מנהלת המעבדה הביולוגית במכון לרפואה משפטית, קיימת הסתברות סטטיסטית שהן שייכות לתאיר ראדה. בשערה ה-18 יש הסתברות סטטיסיטית כי היא מגופו של אדיר חבני. חבני היה בן זוגה של אולה קרבצ'נקו, והוא טוען כי קרבצ'נקו היא זו שרצחה את תאיר ראדה, ושהיא לבשה את מכנסיו באותו יום.

ההסתברות כי השערה הזו שייכת לחבני גדולה יותר מההסתברות שיוחסה לשערה הראשונה "שלו" שנמצאה. בנוסף, מהשערות שנבדקו כעת ובעבר לא התקבל פרופיל מיטוכונדריאלי שתואם לרומן זדורוב או לאולגה קרבצ'נקו.

"ממצא מפתיע"

בעדותה במשפט אמרה בובליל כי התוצאה שהניבה השערה "הראשונה" היו עבורה "ממצא מפתיע", והיא אף אמרה שהיא התרגשה נוכח אותה תוצאה. באופן חריג ביותר שמעולם לא היה כמוהו עד אז ומאז, היא ומנהל המכון לרפואה משפטית, ד"ר חן קוגל, אף שיחררו הצהרה מצולמת שהופצה לכלי התקשורת.

המשך עדותו של רומן זדורוב, הנאשם ברצח תאיר ראדה המחוזי, נצרת 13 במרץ 2022. אלי אשכנזי
רומן זדורוב בבית המשפט, במרץ/אלי אשכנזי

לבנה נוספת לצד הספקות

כיצד ישפיע הממצא החדש על הדמויות המרכזיות בפרשה? הנאשם רומן זדורוב יכול היום לחוש כי נוספה לבנה נוספת לצד הספקות שכבר הצטברו לדעת השופטים. לאורך המשפט לא הסתירו השופטים את תחושותיהם על קיומו של ספק באשמתו של הנאשם. דווקא ראיית הדנ"א המיטוכונדריאלי נראתה כשולית.

ייתכן שעכשיו לא יוכלו לדחוק הצידה את הדיון בראיה הזאת וידרשו לעסוק בכך. חנן מלצר, שופט בית המשפט העליון, בהחלטתו על משפט חוזר, גם הוא לא ראה בכך נושא שניצב בלבו של המשפט, והסתפק בסוג של המלצה לפיה "ההרכב שידון במשפט החוזר, יבחן, ככל שימצא לנכון, אף את האפשרות לדון בהשלכות שתיתכנה, אם בכלל, לממצאים המיטוכונדריאליים הנטענים". כעת הסוגיה שבה לפתחם והסניגור, עורך הדין ירום הלוי, דורש דיון דחוף בנושא.

אדיר חבני המכונה  א"ח. שימוש לפי סעיף 27 א', אתר רשמי
אדיר חבני, שטען שקרבצ'נקו התוודתה בפניו על הרצח/אתר רשמי, שימוש לפי סעיף 27 א'

תוצאות המעבדה מהיום מחזירות לבמה את אדיר חבני ואולה קרבצ'נקו. חבני, שהיה בן זוגה של קרבצ'נקו בתקופה שבה אירע הרצח, טען שש שנים מאוחר יותר כי היא התוודתה בפניו על הרצח. לטענתו היא סיפרה לו שלבשה את מכנסיו באותו יום.

השופט מלצר בהחלטתו על משפט חוזר כבר קבע כי "הגירסה המפלילה שנמסרה על ידי חבני בעייתית, וכי לא נמצאו אמירות מפי קרבצ'נקו הקושרות אותה ישירות לביצוע הרצח. לפיכך נפסק כי מעטות הן הראיות שיש לייחס להן משקל בקשר למעורבות הנטענת של קרבצ'נקו ברצח, ודאי שלא כאלו שיש בכוחן בשלב זה 'להפוך את הקערה על פיה' ולהטיל ספק ממשי בהרשעת המבקש, קל וחומר שאין בראיות אלו כדי להוכיח את אשמתה של קרבצ'נקו במעשה".

במשפט החוזר נשמעו עדויות קרבצ'נקו וחבני בדלתיים סגורות וקשה היה להתרשם מה משקלן. עם זאת, ניתן היה להבין כי הרכב השופטים לא פנה לנתיב זה ועסק בכובד ראש בסוגיות אחרות, דוגמת עקבות הנעליים הזרות. השאלה האם כעת יחליט בית המשפט לשוב לעסוק בנושא השערות ואיזה משקל יהיה לכך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully