וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנט גולש למדיניות ביביסטית בנושא איראן, ישראל עלולה להישאר שוב מאחור

24.11.2021 / 6:40

שלושה חודשים אחרי שהבטיח לנשיא ביידן שלא ינהל קמפיין פומבי נגד חזרה אמריקנית להסכם הגרעין, נראה שראש הממשלה חוזר אט אט לסגנון של קודמו בתפקיד. זה קורה בזמן שהאמריקנים אפופי סקפטיות לקראת חידוש השיחות עם איראן בשבוע הבא

בווידאו: עיקרי נאום רה"מ בנט בעצרת הכללית של האו"ם/צילום: רויטרס ולע"מ

אחד המסרים המרכזיים של ראש הממשלה נפתלי בנט בפגישתו הראשונה עם הנשיא ג'ו ביידן בבית הלבן בסוף אוגוסט היה כי אין בכוונתו לנהל קמפיין פומבי נגד חזרה אמריקנית להסכם הגרעין עם איראן, בניגוד לקודמו בנימין נתניהו, וכי יתמקד בשיח אינטימי ושקט עם הממשל.

ההבטחה הזו לביידן החזיקה שלושה חודשים בלבד. בשבועיים האחרונים נראה שבנט חוזר אט אט לאותה שיטת עבודה שאפיינה את נתניהו מול ממשל אובמה. זה התחיל בשבוע שעבר כאשר בנט ויועציו תדרכו עיתונאים נגד השליח האמריקני לנושא איראן רוב מאלי לקראת ביקורו בישראל.

ראש הממשלה נפתלי בנט בכנס הביטחוני-מדיני של המכון למדיניות ואסטרטגיה (IPS), באוניברסיטת רייכמן בהרצליה, 23 בנובמבר 2021. עמוס בן גרשום, לשכת העיתונות הממשלתית
מאבד את קור הרוח. בנט/לשכת העיתונות הממשלתית, עמוס בן גרשום

בנט אף ביקש משר החוץ יאיר לפיד לא להיפגש עם השליח האמריקני. מקור ישראלי שמעורה בפרטים אמר כי לפיד דחה את הבקשה ואמר לבנט שהוא לא מודאג מביקורת שתימתח עליו מצד האופוזיציה. "במשך שנתיים עבדתי כדי להוציא את נתניהו מלשכת ראש הממשלה ולהחליף אותו, אני לא מתכוון עכשיו להימנע מלעשות דברים מחשש שהוא ימתח עלי ביקורת", אמר לפיד לבנט.

אתמול (שלישי) המשיך בנט באותו הקו כשבנאום פומבי אמר כי על רקע חידוש שיחות הגרעין עם איראן תיתכן מחלוקת עם ארצות הברית ושאר בנות בריתה של ישראל. הוא אמר כי אם תהיה חזרה להסכם ישראל לא תהיה מחויבת לו ותשמור על חופש הפעולה שלה.

זה היה איום מרומז לכך שישראל עשויה לתקוף את מתקני הגרעין של איראן גם אחרי חידוש של הסכם הגרעין. קשה לראות תרחיש כזה מתממש למרות האיומים שמפזר בנט. העובדה שבנימין נתניהו לא הורה על תקיפה צבאית באיראן לאחר החתימה על הסכם הגרעין ב-2015 לא נבעה מרפיון או הירדמות בשמירה כפי שטען בנט בנאומו, אלא מהבנה שמהלך כזה יבודד את ישראל בעולם וישרת את האינטרס האיראני.

הצהרת בנימין נתניהו במשרד החוץ בירושלים, 09.09.19. ראובן קסטרו
נתניהו. ספטמבר, 2019/ראובן קסטרו

לא ברור מה גורם לבנט לאבד את קור רוחו ולשנות מדיניות עליה החליט רק לפני מאה ימים. בכירים בממשל ביידן שמעורבים בצורה ישירה במו"מ עם איראן אמרו שהם סקפטים מאוד שתהיה איזושהי התקדמות בסבב השיחות שיתחיל בווינה ב-29 בנובמבר. הם אמרו כי ההערכה בוושינגטון היא שהאיראנים יציגו עמדות קיצוניות ושהשיחות יהיו קצרות ויתפזרו אחרי יום-יומיים בלבד.

בכיר ישראלי אמר כי דבריו של בנט נבעו מהחשש בישראל שבשל הקושי לחזור להסכם הגרעין מ-2015 ארצות הברית תחתור להסכם ביניים עם האיראנים, כפי שפורסם בוואלה! בשבוע שעבר. "זה ממש לא כמו ביבי", אמר הבכיר הישראלי. "בנט אמר דברים לגיטימיים. ובכל מקרה אנחנו לא ננתק מגע עם האמריקנים. אם צריך, נשב בחדר ונתווכח".

ההתנהלות של בנט מתקבלת בוושינגטון בהרמת גבה. בכירים אמריקנים מזהים חוסר הלימה בין הסגנון של התבטאויותיו הפומביות של ראש הממשלה לבין הסגנון של המסרים שהם שומעים בשיחות הסגורות שהם מקיימים עם יועצו לביטחון לאומי איל חולתא.

בנאומו ביום שלישי מתח בנט ביקורת חריפה על הירושה שהשאיר לו נתניהו בנושא האיראני. לכן לא ברור מדוע הוא מתעקש לאמץ בהדרגתיות את מדיניותו ואת הרטוריקה שלו. התנהלות נתניהו בנושא הגרעין האיראני במהלך כהונת אובמה הפכה את ישראל ללא רלוונטית וחסרת השפעה על מדיניות ארצות הברית בנושא האיראני. התנהלות בנט בשבועיים האחרונים עלולה להביא את ישראל לאותו המצב במהלך כהונת ביידן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully