וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב בדקה את עמדת ישראל לגבי "הסכם ביניים" עם איראן

17.11.2021 / 22:00

הרעיון עלה לראשונה מכיוון אחת ממעצמות אירופה, ונדון בשיחות שהתקיימו בשבועות האחרונים בין היועץ לביטחון לאומי בארה"ב ג'ייק סאליבן למקבילו הישראלי איל חולתא. לפי אפשרות זו, איראן תשעה את העשרת האורניום ל-60% בתמורה להפשרת כספים שמוקפאים במערב. ישראל מתנגדת

בווידאו: דובר משרד החוץ באיראן על שיחות הגרעין/צילום: רויטרס

היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן ג'ייק סאליבן העלה לפני כמה שבועות, במהלך שיחה עם מקבילו במשרד ראש הממשלה איל חולתא, רעיון לפיו ארצות הברית ושאר המעצמות יגיעו ל"הסכם ביניים" עם איראן שמטרתו להקפיא את העשרת האורניום לרמה גבוהה ולקנות עוד זמן למשא ומתן על חזרה להסכם הגרעין מ-2015 - כך אמרו שלושה גורמים ישראלים ואמריקנים שמעורים בפרטים. ישראל הביעה הסתייגות מהרעיון.

הרעיון שהעלה יועצו לביטחון לאומי של הנשיא ביידן בפני מקבילו הישראלי היה ראשוני בלבד ולא ייצג בשלב ההוא שינוי במדיניות האמריקנית. ארצות הברית עדיין מתעקשת כי כל הסכם עם איראן חייב לכלול יישום מלא של הסכם הגרעין מ-2015. אבל לקראת חידוש שיחות הגרעין בווינה ב-29 בנובמבר, הרעיון שהציפו האמריקנים בפני ישראל נותן הצצה לחלק מהחשיבה של ממשל ביידן בנושא.

היועץ לביטחון לאומי של ביידן, ג'ייק סאליבן, נואם לצידו של נשיא ארה"ב הנבחר. 14 בדצמבר 2020. אי-פי, AP
העלה את הרעיון. סאליבן/AP, אי-פי

שני גורמים אמריקנים שמעורים בנושא אמרו כי הרעיון של "הסכם הביניים" עלה בשיחה בין סאליבן לחולתא כחלק מ"סיעור מוחות". לדבריהם, יועצו לביטחון לאומי של ביידן רק הציג למקבילו הישראלי רעיון שהועלה במקור על ידי אחת מבנות בריתה של ארצות הברית באירופה שמעורבות בשיחות עם איראן וכי לא היה מדובר ברעיון אמריקני.

לפי הגורמים האמריקנים, ההגיון מאחורי הרעיון של הגעה ל"הסכם ביניים" הינו בכך שתכנית הגרעין של איראן השיגה התקדמות דרמטית במיוחד בכל הנוגע להעשרת האורניום לרמה של 60%. האיראנים נמצאים היום במצב בו קרובים מאוד להעשרת אורניום לרמה של 90% ממנה ניתן לייצר נשק גרעיני.

הגורמים האמריקנים אמרו כי הרעיון הוא שבתמורה להקפאה של חלקים בתכנית הגרעין האיראנית, למשל העשרת האורניום לרמה של 60%, ארצות הברית ובנות בריתה יפשירו כספים איראנים שמוקפאים במערב או יאפשרו לאיראן לרכוש סחורות הומניטאריות שהיא אינה יכולה לרכוש כיום בגלל הסנקציות המוטלות עליה.

חולתא אמר לסאליבן כי הוא סבור שלא מדובר ברעיון טוב והדגיש כי ישראל חוששת שהסכם ביניים יהפוך בסופו של דבר להסכם קבוע בלי לפרק את התשתיות של תכנית הגרעין האיראנית ובלי לטפל במאגר האורניום המועשר שכבר נמצא בידי איראן, אמרו בכירים ישראלים. חולתא חזר על עמדת ישראל נגד הסכם הביניים גם בפגישה עם השליח האמריקני לנושא איראן רוב מאלי שביקר בישראל השבוע.

ד"ר איל חולתא לשעבר ראש אגף מדיניות במוסד מונה לתפקיד היועץ לביטחון לאומי. ללא, אתר רשמי
סבור שלא מודבר ברעיון טוב. איל חולתא/אתר רשמי, ללא

בפגישה עם השליח מאלי וכן בשיחה נוספת שקיים עם סאליבן אתמול הדגיש היועץ לביטחון לאומי הישראלי כי ארצות הברית ומעצמות אירופה חייבות לדחוף להעברת החלטת גינוי נגד איראן במהלך הכינוס הקרוב של מועצת הנגידים של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית שתתכנס בווינה ב-24 בנובמבר - חמישה ימים בלבד לפני המועד לחידוש שיחות הגרעין. חולתא הדגיש כי מהלך כזה הוא חשוב דווקא עכשיו כדי להבהיר לאיראנים כי יש מחיר לצעדים שהם מבצעים בתכנית הגרעין שלהם ולהגבלות שהם מטילים על פקחי האו"ם.

במהלך ביקורו של מאלי בישראל הוא שמע גם משר החוץ לפיד וגם משר הביטחון גנץ כי אם ארצות הברית רוצה שאיראן תחזור להסכם הגרעין משנת 2015 היא חייבת להגביר עליה את הלחץ ולצרף אליו איום בפעולה צבאית. בלי שני הצעדים הללו האיראנים לא יחזרו להסכם, אמרו לפיד וגנץ לשליח האמריקני.

יאיר לפיד ובני גנץ בישיבת סיעת כחול לבן, 18 בנובמבר 2019. ראובן קסטרו
"חייבים לצרף להסכם איום בפעולה צבאית". גנץ ולפיד/ראובן קסטרו

מאלי הבהיר שגם ממשל ביידן סבור שיהיה צורך להפעיל לחץ על איראן כדי להחזיר אותה להסכם הגרעין אולם ההבדל העיקרי בין ארצות הברית לישראל הוא העיתוי של ביצוע מהלכים כאלה. הגישה האמריקנית היא להגיע לסבב השיחות הקרוב בווינה עם רצון טוב ולראות מה האיראנים יציעו. האמריקנים סבורים כי אם האיראנים יציגו עמדות קיצוניות ולא מציאותיות הם יוכלו לאחד את כל המעצמות כולל רוסיה וסין מאחורי מהלך להגברת הלחץ על איראן.

ביום שני הבא יגיע מנכ"ל הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית רפאל גרוסי לביקור בטהראן כדי לדון בשורה ארוכה של דאגות שיש לסוכנות לגבי הגבלת פעילות פקחי האו"ם במדינה. יומיים לאחר הביקור תתכנס מועצת הנגידים של הסוכנות בווינה. בדו"ח שפרסמה הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית לקראת כינוס מועצת הנגידים נמסר כי איראן הצליחה לאגור עד כה 17.7 ק"ג של אורניום מועשר לרמה של 60% - עליה של 8 ק"ג מאז חודש אוגוסט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully