וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תושבי ניצן נאבקים על הסדרת כביש לכניסה ליישוב: "הטילו עלינו מצור"

עודכן לאחרונה: 30.10.2021 / 11:19

יותר משבוע חוסמים תושבי ניצן את תנועת הרכבות ליישוב, במחאה על סגירת צומת שחיבר בינו לכביש 4, שגורמת להארכת זמן היציאה ממנו. אולם במשרד התחבורה מתעקשים שסגירת המעבר הייתה הכרחית להצלת חיי אדם. על פי תוכנית התשתיות באזור, פתרון למצב הסבוך רחוק מאוד

תושבי היישוב ניצן שבמועצה האזורית חוף אשקלון ממשיכים במאבקם להסדרת הכניסה ליישוב, וזה שבוע חוסמים כמעט מדי ערב את מסילת הרכבת שעוברת בכניסה אליו. לדבריהם, הפתרונות שמשרד התחבורה אינם ראויים.

סיפור הסגירה של המחלף התחיל ביולי 2020, אז נפתח מחלף אשקלון החדש ובמקביל אליו נסגר הצומת המחבר בין היישוב ניצן לכביש 4, החולף מצפון לדרום וכולל גם מפגש כביש-מסילה. לדברי משרד התחבורה, מפגש זה סווג במשך שנים רבות כאזור מסוכן ביותר עם מאות "אירועים אדומים", בהם ישנה קרבה מסוכנת בין כלי רכב לרכבות. המפגש נסגר כחלק ממהלך נרחב מאוד של משרד התחבורה בשנים האחרונות, המקדם סגירה של מפגשים כאלו. ואכן, עשרות נקודות נסגרו בשנים האחרונות, תוך מניעה של לא מעט תאונות.

הפתרונות המסופקים במקרים כאלו הם הפרדה מפלסית בין הכביש לבין המסילה, אולם נכון לעכשיו הדבר הזה עוד רחוק מלהתממש. ביולי 2020 הוא היה בשלב של תכנון מוקדם וסטטוטורי, כשההערכות האופטימיות ביותר היו לפתיחה בשנת 2023. נכון להיום, לא היה כל שינוי במצב ואפילו החמרה בסיכוי למציאת פתרון. לדברי גורם בנתיבי ישראל, רק כשיסתיים התכנון, יידעו להעריך את צפי העבודה, שכן זה תלוי תקצוב. והתכנון עצמו? זה נעשה כחלק מתת"ל (תוכנית תשתיות לאומיות) למקטע הדרומי של כביש 4, שאופק הביצוע שלה כרגע לא נראה לעין.

תושבי ניצן מפגינים. -, אתר רשמי
"משרד התחבורה הטיל מצור על היישוב ניצן"/אתר רשמי, -

איתמר רביבו, ראש המועצה חוף אשקלון, שהוא ממובילי המאבק, טוען כי במצב הנתון משרד התחבורה למעשה מטיל מצור על היישוב ניצן. "הם באו בהחלטה שרירותית, סגרו את מעבר הכניסה ליישוב, טענו שיש בעיות חשמול של המסילה, ואמרו שתוך חודשיים יסתיימו. כמו שאנחנו רואים עד לרגע זה לא נפתח המעבר".

הדבר מביא לכך שתושבי ניצן צריכים לנסוע כל יום ארבעה קילומטרים דרומה למחלף אשקלון צפון ואז צפונה. מדובר בעיכוב זמן הנסיעה שלהם בחצי שעה לפחות בכל יום. אולם העניין חורג מעבר לתחום אי הנוחות כשאמבולנס או רכב כיבוי צריכים להגיע בבהילות לשם.

"קידמנו תוכנית לנתיבי ישראל ליציאה צפונית מהיישוב ניצן", אומר רביבו. "יש הרבה התנגדויות, ורק עכשיו מתחילים לחשוב על פתרון, אבל בינתיים אנחנו סובלים. כעת אנחנו דורשים פתיחה של היישוב ניצן עד לפתרון".

לטענת תושבי ניצן ישנה תוכנית משנת 2010 להפרדה מפלסית של הכביש והמסילה תוך פתרון תחבורה ליישוב. "בכל מקום שסוגרים מעבר עושים גשר כדי שאנשים יוכלו לצאת, לא זורקים את האנשים. עכשיו כשאני פונה למנכ"ל הרכבת הוא טוען כי לא קיבל הנחייה לבצע את התוכנית הקיימת משנת 2010. הזעם שרואים בצומת נובע מתסכול של התושבים. אלו לא אנשים שבאים סתם להפגין, כואב להם ואף אחד לא שומע אותם".

עוד בוואלה!

בעקבות פגיעת משאית בגשר: כביש 1 נחסם לכיוון תל אביב במשך שעות

לכתבה המלאה
תושבי ניצן מפגינים. -, אתר רשמי
"דורשים פתיחה של היישוב עד שיימצא פתרון"/אתר רשמי, -

בנוסף לתושבי ניצן שעושים שימוש יומיומי בכביש, מדובר בכביש המשמש מאות אלפי האנשים שמגיעים לחוף הים למשל. "מאיפה הם ייסעו? מדרך שהיא בלי שוליים? רוצים לקדם דרך? אין בעיה - תפתחו עד שיימצא פתרון הולם. את כל הפתרונות היה צריך למצוא לפני שסגרו את המעבר. אנו מתכוונים להחמיר את המחאה אם לא נקבל תשובות ברורות ממשרד התחבורה. אני מעביר את הלשכה שלי לצומת על המסילה, הלשכה של ראש המועצה תגיע עד לצומת ניצן".

מוביל המחאה מוטי אלבז טוען כי מדובר בפגיעה קשה בתושבי ניצן, שלעיתים אף גורמת לחשש גדול לחיי אדם. "רכבת ישראל מגדירים את זה כ'פתרון חליפי בקרבת מקום', מה זה בעצם אומר? שאם אתה יוצא ונכנס מניצן אתה צריך לנסוע 16 ק"מ נוספים. בשעות העומס מדובר בחצי שעה של נסיעה בגלל השימוש בכביש צר".

לא מדובר בבעיה של נהגי הרכב הפרטי בלבד, אלא גם של נוסעי התחבורה הציבורית - אותה תחבורה ציבורית ששרת התחבורה העלתה לראש סדר העדיפויות של המשרד. "ברגע שעשו את הדבר הזה יצרו בעיה קשה לתחבורה הציבורית", אומר אלבז, "רוב האנשים שמשתמשים בתחב"צ נוסעים בקווים שהם מצפון לדרום, עוצרים בצומת ונכנסים פנימה, למשל בן אדם שעובד בתל אביב, לוקח נגיד אוטובוס לאשקלון, עוצר בצומת ניצן ואוספים אותו משם. ברגע שסגרו את הצומת אין אפשרות כזו. עכשיו אותם אנשים צריכים לנסוע עד ליעד, למשל אשקלון, ומשם לקחת עוד אוטובוס לניצן, והתדירות שלהם היא בעיה בפני עצמה כי יש בסך הכל 8-10 נסיעות כאלו ביום. כך שבעצם ריסקו גם את משתמשי התחב"צ בניצן".

לטענתו, גם ההכרה בבעיה מצד הרשות הארצית לתחבורה, והוספת הקווים, לא באמת מספקות פתרון. "הם תגברו את מספר האוטובוסים לניצן וזה נחמד, אבל רוב האנשים לא נוסעים בקווים האלו כי הם לא נוסעים לאשקלון או לאשדוד. סגירת הצומת כמעט הכפילה את הדרך מאשדוד לניצן". עוד הוא מוסיף לדבר על הסכנה בכביש הגישה למחלף, "הכביש מאוד מסוכן. זה כביש שנועד לנסיעה בין שני ישובים, אבל היום עוברות שם משאיות ואוטובוסים בכביש שהוא כל כך צר ונטול שוליים לברוח אליהם, כי מצד אחד יש מדרכה ומצד שני יש תעלה. כלומר אתה סוטה מהכביש ועף או לתאונה חזיתית או לתעלה - רק תבחר איפה יש לך יותר סיכוי לחיות".

ממשרד התחבורה נמסר כי "משרד התחבורה והבטיחות בדרכים שם בראש סדר העדיפויות את בטיחות הנוסעות והנוסעים בכל אמצעי התחבורה והדרכים, ופועל לאור זה. בשל הסגירה, תושבי היישוב ניצן מופנים ליציאה ממחלף אשקלון צפון, מרחק של כ-2 ק"מ מהיישוב. כמו כן, רכבת-ישראל נמצאת בתהליך מתקדם להסכם עם חקלאים הנפגעים כלכלית מהסגירה, בגישה לשדותיהם.
אנו פועלים גם כדי למצוא פתרון לטענות תושבי ניצן, נמצאים בקשר שוטף עם התושבים והמועצה, וקוראים להם לחדול מההפגנות, הפוגעות בתחבורה הציבורית, שהנה תשתית לאומית קריטית למדינה.
ככל שההפגנות תימשכנה, גורמי המשרד מטפלים בכך באופן שוטף מול גורמי האכיפה, על מנת להבטיח לנוסעי ונוסעות התחבורה הציבורית, נסיעה בטוחה וללא הפרעות".

מרכבת ישראל נמסר כי "המפגש המדובר נסגר מוקדם יותר השנה על פי הנחיות הממונה על התעבורה, לאחר שהושלם גשר המהווה הפרדה מפלסית חלופית בקרבת המפגש, המאפשרת את סגירתו תוך שמירה על בטיחות כלל משתמשי הדרך וכן שיפור השירות הרכבתי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully