וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות הסערה: שטרן הסיר את מועמדותו לראשות הסוכנות היהודית

עודכן לאחרונה: 12.10.2021 / 18:30

יומיים לאחר הריאיון ב-103FM בו טען שהתעלם מתלונות אנונימיות בתקופתו כראש אכ"א, שר המודיעין הודיע על פרישה מהמרוץ לתפקיד יו"ר הסוכנות. "באווירה שנוצרה אני לא רואה לנכון להעמיד את עצמי לבחירה, מתנצל בפני מי שנפגע"

בווידאו: השר אלעזר שטרן בראיון ל-103fm/מתוך "שבע עד תשע" עם גולן יוכפז וענת דוידוב 103fm, עריכה: עמית שמחה

שר המודיעין אלעזר שטרן הסיר היום (שלישי) את מועמדותו לתפקיד יו"ר הסוכנות היהודית. בהודעתו הסביר כי ההחלטה באה בעקבות הסערה שנוצרה מהודאתו בריאיון ב-103FM בגריסת תלונות אנונימיות כשהיה ראש אגף כוח האדם בצה"ל, שהפחיתה משמעותית את סיכוייו להיבחר. הוא התנצל בפני הנפגעים.

"באווירה שנוצרה, איני מוצא לנכון להעמיד את עצמי כרגע לבחירה לראשות הסוכנות היהודית. אני עושה זאת בידיים נקיות ובלב שלם ויודע שכל שנותיי, עברי ומעשיי מעידים על דרכי", הודיע בפוסט בפייסבוק. "אני מתנצל בפני מי שנפגעה או נפגע מהמילים שנאמרו ומהפרשנות שניתנה להן ומתנצל בפני משפחתי, שעומדת איתן איתי על אף הקושי. אמשיך לפעול ככל יכולתי, בכל מקום בו אהיה, להבטחת עתיד טוב יותר למדינת ישראל ולעם היהודי".

מקורביו של שטרן אמרו כי הוא קיבל את ההחלטה לפרוש מהמירוץ לסוכנות בעצמו, ובניגוד לדעת אנשי לשכתו שסברו שעליו להמשיך. "זו החלטה אישית שלו, בגלל התחושה שהוא עבר בימים האחרונים ציד מכשפות שלא מאפשר לו להתמודד. זו החלטה אישית שנובעת מתחושת עוול שנעשתה לו בתקשורת, ומכיוון שהרגיש שהשם שלו קשור להטרדה מינית - למרות שלא הטריד בעצמו - הוא החליט שהוא לא ממשיך להתמודד". הם הוסיפו כי שטרן צפוי להמשיך בתפקידיו כשר וח"כ כרגיל.

שר המודיעין אלעזר שטרן בכנס של מפלגתו יש עתיד, 21 בספטמבר 2021. גילי יערי, פלאש 90
פורש מהמרוץ. שטרן/פלאש 90, גילי יערי

שטרן היה מועמד הקואליציה לתפקיד, וזכה לתמיכת ראש הממשלה נפתלי בנט וראש הממשלה החליפי יאיר לפיד. לא ברור אם בנט ולפיד יציבו במקומו מועמד חלופי, מה שעשוי לגרור דחייה של התהליך כולו. לפיד עצמו, השוהה בארצות הברית, העדיף שלא להתייחס להחלטתו של שטרן ואמר: "בוושינגטון אני אדבר על וושינגטון".

עזיבתו של שטרן את המרוץ מותירה שמונה מתמודדים שמתראיינים בימים אלה בפני ועדה משותפת להסתדרות הציונית ונציגים מיהדות התפוצות, שכוללת עשרה חברים. בראשה עומד יו"ר ההסתדרות הציונית, איש הליכוד יעקב חגואל. שטרן עצמו היה אמור להופיע בפני הוועדה מחר, אך כעת מועמדותו מוסרת. חגואל התייחס לפרישתו של שטרן בוועידת הג'רוזלם פוסט: "לאור הנסיבות, אני מכבד את החלטתו. אני יודע שהוועדה שיש לי הזכות לעמוד בראשה, תבחר את המועמד או המועמדת הטובים ביותר שיעמדו בראש הסוכנות היהודית".

המועמדים שנותרו הם שגריר ישראל באו"ם לשעבר דני דנון, שגריר ישראל בארצות הברית לשעבר מייקל אורן, יו"ר מוזיאון העם היהודי "אנו" אירינה נבזלין, רעייתו של ח"כ יולי אדלשטיין, ושרת התפוצות לשעבר עומר ינקלביץ', שזוכה לתמיכה וגיבוי נמרצים מיו"ר כחול לבן בני גנץ. חברי הכנסת לשעבר עוזי דיין ומיכל קוטלר-וונש, סגנית ראש עיריית ירושלים פלר חסן-נחום, ויו"ר ות"ת פרופ' יפה זילברשץ יופיעו גם הם בפני ועדת הבחירה.

לפיד מסרב להגיב על סערת שטרן: בוושינגטון אני אדבר על וושינגטון/ברק רביד
רה"מ נפתלי בנט, שר החוץ יאיר לפיד ושר הביטחון בני גנץ בדיון במליאת הכנסת, 2 בספטמבר 2021. דני שם טוב, דוברות הכנסת
יתמכו במועמד יחד? בנט, לפיד וגנץ/דוברות הכנסת, דני שם טוב

כדי לזכות בתפקיד יו"ר הסוכנות, כך לפי התקנון, על מועמד לזכות בתמיכתם של תשעה מתוך עשרת חברי הוועדה. בעבר, באופן מסורתי, הוועדה נטתה לתמוך באופן אוטומטי במועמד המומלץ של ראש הממשלה, אך המסורת הזו נשברה ב-2018, על ידי יו"ר הסוכנות הקודם, היום נשיא המדינה יצחק הרצוג, שנבחר לתפקיד והביס את המועמד של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו.

לפרישה של שטרן מהמרוץ יש גם משמעות קואליציונית: על בסיס הבטחת המינוי העתידית שלו לראש הסוכנות התרקמה "עסקת אלי אבידר", שבמסגרתה אבידר התמנה לשר במשרד ראש הממשלה ואמור להתמנות במקומו בהמשך למשרד המודיעין. אם הבחירה שלו לתפקיד תשתבש, והוא יישאר שר בממשלה, אבידר יצטרך להחליט אם הוא ממשיך בתפקידו כשר "לתכנון אסטרטגי" במשרד ראש הממשלה, למרות שהעסקה לא הושלמה.

ח"כ עומר ינקלביץ', כנסת, 14 במאי 2019. הדס פרוש, פלאש 90
זוכה לתמיכת גנץ. ינקלביץ'/פלאש 90, הדס פרוש

הסערה החלה בתחילת השבוע, כשהשר השיב "המגרסה עבדה מהר מאוד" כשנשאל על טיפולו בתלונות אנונימיות כראש אכ"א. "כן. חד משמעית", ענה כשעומת שוב עם הנושא, שעלה בעקבות הפצת המכתב האנונימי נגד ראש שב"כ המיועד רונן בר. גובה הלהבות עלה עם פרסום עדות בתכנית "הצינור" בערוץ 13, שם סיפרה חיילת בעילום שם כי במהלך שירותה הצבאי התלוננה על הטרדה מינית - ושטרן איים עליה לחדול, בשיחה משותפת עם הנגד שלדבריה פגע בה. "אם תדברי על מה שהיה פה בחדר או מה שהנגד ניסה לעשות לך, הימים שלך בצבא יהיו שחורים ומרים. יהיה לך הכי רע בעולם", הזהיר.

אמש התפרסמה בחדשות 13 עדות נוספת, של קצינה ששירתה תחת שטרן בזמן שכיהן כמפקד בה"ד 1. הקצינה לשעבר טענה כי שטרן התעלם מתלונתה על הטרדה מינית ושל חיילות נוספות. "הוא אמר 'שטויות, שום דבר, בסדר אני אבדוק. קיוויתי שהוא יבדוק אבל ידעתי שלא. כשניסיתי לברר הוא התחמק".

בעקבות הדברים, שטרן ספג ביקורת נוקבת מצד ארגוני נשים, בטענה שהמעשים שתיאר הם דוגמה לתרבות קלוקלת בצה"ל. חלק מחברי הקואליציה מתחו גם הם ביקורת על אמירותיו, אך יו"ר מפלגתו לפיד אימץ את טענתו שהתכוון שגרס תלונות אנונימיות שאינן קשורות בעבירות מין והביע תמיכה פומבית בשטרן.

במערכת הפוליטית העריכו כי ההסתבכות המילולית תפגע בו דרמטית ותשפר את סיכוייהם של כל המועמדים האחרים בקרב על התפקיד. "לא מן הנמנע שבנט ולפיד יעדיפו למשוך את המועמדות של שטרן ולהציע מועמד אחר במקומו או לנסות לדחות את תהליך הבחירה עד שהאש סביבו תירגע", העריך גורם פוליטי בכיר.

"לקיחת אחריות - חלק מתהליך הריפוי של הנפגעות"

התגובות לפרישתו של השר שטרן מהמרוץ לא איחרו לבוא. יו"ר נעמת, חגית פאר, בירכה על הסרת המועמדות ואמרה כי: "המסר הציבורי החד משמעי שחייב לעבור בעקבות הפרשה הוא שאין ולא תהיה גריסת תלונות על הטרדות מיניות. הימים של טאטוא תלונות חלפו מן העולם. חשוב שנשים אמיצות תשמענה זאת בין אם החליטו לספר את סיפוריהן בגלוי או בצורה אנונימית".

גם ח"כ מיכל רוזין (מרצ), חברתו של שטרן לקואליציה, תמכה בהחלטה: "‏לקיחת אחריות, למידה מטעויות, עבודה ליצירת תיקון ושיפור והכרה בפגיעה הם חלק מתהליך הריפוי עבור נפגעות, בפרט, ועבור תיקון החברה ממגפת האלימות המינית בכלל. אני מקווה שלא רק שטרן מבין את הטעות, אלא מנהלים ומפקדים בארגונים השונים שעדיין צריכים לעבור דרך ארוכה בכל הנוגע לטיפול בתלונות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully