וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השר שטרן: כראש אכ"א, גרסתי תלונות אנונימיות על הטרדות מיניות

עודכן לאחרונה: 10.10.2021 / 21:17

שר המודיעין התייחס לסערת המכתב נגד ראש שב"כ המיועד, ואמר שיש להתעלם מתלונות שהוגשו בצורה נסתרת. "אנשים שיש להם דברים להגיד על אחרים צריכים לדבר גלויות", טען ב-103FM. מרכזי הסיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית: "ככה תוחזקה בצה"ל תרבות רעילה של ניצול מיני"

בווידאו: הוועדה למינוי בכירים התכנסה לדון במינוי ראש שב"כ/צילום: רוני כנפו

שר המודיעין אלעזר שטרן הודה הבוקר (ראשון) כי התעלם מתלונות אנונימיות על עבירות מין בתקופתו כראש אגף כוח האדם בצה"ל. "המגרסה עבדה מהר מאוד", אמר בריאיון ל-103FM, ולא הסתייג מדבריו כשעומת שוב ושוב עם הנושא. "כן. חד משמעית", השיב כשנשאל אם גרס תלונות שהגיעו אליו. את הדברים אמר בהתייחס למכתב האנונימי נגד ראש שב"כ המיועד ר'.

"אנשים שיש להם דברים להגיד על אחרים צריכים לדבר גלויות", הבהיר שטרן, חבר מפלגת יש עתיד, את דעתו על הסערה סביב המינוי. "אסור לתת יד לתרבות האנונימיות על חשבון עידוד התלונה על מה שבאמת נעשה. בירכתי את ר' על המינוי אחרי החלטת הוועדה. עם ישראל יכול להיות מאוד שקט במינוי הזה".

אלעזר שטרן, 22 בספטמבר 2021. ראובן קסטרו
"אסור לתת יד לתרבות האנונימיות". שטרן/ראובן קסטרו

שטרן הסביר כי הוא "יצר אווירה אצל החיילות שיש להן אצל מי להתלונן, ויש בצה"ל גם לחיילת בקצה אצל מי להתלונן אצל מי שהכי נוח לה. אני גם יוצר אווירה שמעודדת להתלונן ושמגבה את המתלוננות. אבל אני לא חושב שעל חשבון עידוד החובה, התלונה על מה שבאמת נעשה, אני יכול לתת יד לזה".

הוא הוסיף כי "בארגונים הגדולים יש ברירות איפה להתלונן ואיך יבדקו את הדברים כמו שצריך. הלוואי שהייתי יכול לאפשר שכל אחד יכתוב מכתב אנונימי. אבל אני חושב שהנזק, גם אם מדי פעם יהיו יתרונות למכתבים אנונימיים, הנזק התרבותי הוא הרבה יותר גדולים מהרווחים פה ושם. צריך לקבל החלטות".

לאחר הריאיון נמסר מטעמו של שטרן כי "למען הסר ספק, בכל תפקידיי, וגם כמפקד ובוודאי כראש אכ"א בצה"ל, פעלתי לעודד כל חיילת או חייל שהוטרדו מינית או אחרת, להתלונן על כך ובמקביל פעלתי לטיפול חסר פשרות במי שנמצא אשם. כל תלונה של חיילת או חייל, בדבר הטרדה מינית, נבדקה לעומקה. אמרתי רבות בעבר עד כמה תרבות של יחסי מין תחת יחסי מרות, הינה הרסנית לחוסנו המוסרי של צה"ל ועל כך אני עומד גם הבוקר".

בארגוני הנשים זעמו על דבריו של שטרן. יו"ר "נעמת", חגית פאר, מסרה כי "בושה וחרפה שזה המסר שבוחר להעביר הבוקר שר בממשלה לציבור בישראל. יש להזכיר לכבוד השר שהחוק במדינת ישראל מחייב לבדוק תלונות בעניין הטרדה מינית - גם אנונימיות. כדאי לבדוק היטב מה בדיוק גרס השר שטרן בתפקידו כראש אכ"א. יש לבדוק כל תלונה, גם אם היא אנונימית, קל וחומר בנושאים רגישים הקשורים להטרדות מיניות".

"אני מזועזעת. לא ייאמן שבשנת 2021, שר בממשלה, שראש הממשלה החליפי שהוא מנהיג את המפלגה שלו אומר דברים בעד המאבק והאלימות מינית כל הזמן, ופתאום עומד בן אדם מהמפלגה שלו ומציג דעה כזו חשוכה", מסרה לוואלה! ברכה ברד מתנועת "כולן". "אם שרים בממשלה או מנהלים של מערכות גדולות רוצים שנשים יתלוננו, הם לא יכולים לדרוש מהם לא באנונימיות לפני שהם מתקנים את המערכת, שלא תהרוס להם את החיים ואת הקריירה ושיפוצו עליהן שמועות".

יו"ר "אמונה", ליאורה מינקה, אמרה כי "התבטאות כזו של ראש אכ"א לשעבר פוגעת במאמץ הגדול של צה"ל ושל החברה הישראלית למנוע הטרדות ופגיעות בנשים. אם שטרן חשש מתלונות שווא, היה עליו למנות אנשי מקצוע שיחקרו כל תלונה ולא לוותר עד שיהפכו כל אבן בדרך לגילוי האמת והענשת האשם".

חגית פאר יו"ר נעמת. ג'ון פרץ, אתר רשמי
"כדאי לבדוק היטב מה גרס". פאר/אתר רשמי, ג'ון פרץ

המכתב האנונימי ובו טענות על התנהגות בלתי הולמת מצדו של ר' פורסם ימים ספורים לפני הדיון על מועמדותו בוועדה למינוי בכירים. הוא נשלח שנתיים קודם לכן, עם מינויו של ר' לתפקיד סגן ראש שב"כ, לראש הממשלה באותה תקופה, בנימין נתניהו, וכן לשרים נוספים בממשלה. "מאחורי המכתב עומד גורם בעל אינטרס שביקש לפגוע כבר אז בשני מינויים", הגיב ר'. "המכתב חסר בסיס עובדתי, רצוף בשקרים ונועד גם הפעם לפגוע במינוי".

למרות המכתב, הוועדה למינוי בכירים אישרה ביום שישי את מועמדותו של ר'. חברי הוועדה ציינו כי בדקו את המכתב והחליטו כי "לא נמצא פגם בטוהר מידותיו", וכן כי לא נמצא פגם בשיקולים סביב ההחלטה על מינויו. ההחלטה נמסרה לראש הממשלה נפתלי בנט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully