וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תחקיר מות לוחם מג"ב: הכוח היה צריך לסגת אחרי ניסיון חטיפת הנשקים

מפקד פיקוד דרום הציג בבית המשפחה את מסקנות הביניים מתחקיר התקרית בה מחבל ירה בסמ"ר בראל חדריה שמואלי בגבול רצועת עזה. מממצאי התחקיר, אותו אישר הרמטכ"ל, עולה כי הוראות הפתיחה באש לא שונו, אך פריסת הכוחות בשטח היתה שגויה. המשפחה: "ניתן היה למנוע את הטרגדיה"

בווידאו: הלווית סמ"ר בראל חדריה שמואלי/צילום: דוברות מג"ב

מפקד פיקוד דרום אלוף אליעזר טולדנו הציג הבוקר (שישי) את מסקנות הביניים מתחקיר מותו של לוחם מג"ב סמל ראשון בראל חדריה שמואלי בפני בני משפחתו בביתם, לפיו הוראות הפתיחה באש לא שונו בזמן התקרית בה נורה בגבול רצועת עזה. עם זאת, התחקיר, שאושר על ידי הרמטכ"ל אביב כוכבי, מעלה כי "נכון היה לפרוס ולהפעיל את הכוחות באופן שונה מרגע הגעת ההמון האלים לקיר המגן".

כמו כן, עיקר הביקורת בתחקיר התייחס לכך שהכוחות לא נסוגו מקו החומה לאחר ניסיונות חטיפת הנשקים מהם.

שמואלי נפצע ב-21 באוגוסט באורח אנוש לאחר שנורה בידי מחבל בגבול הרצועה, ומותו נקבע בבית החולים סורוקה בבאר שבע ביום שני האחרון. דובר צה"ל פרסם היום את התחקיר נוכח הביקורת החריפה שהתעוררה עם פציעתו, וגברה לאחר מותו.

בראל חדריה שמואלי. דוברות מג"ב, אתר רשמי
בראל חדריה שמואלי/אתר רשמי, דוברות מג"ב

אל מפקד הפיקוד טולדנו התלוו לבית המשפחה גם מפקד אוגדת עזה תת אלוף נמרוד אלוני ומפקד החטיבה הצפונית לשעבר אלוף משנה יואב ברונר. כשניצה אמו של שמואלי שאלה את השלושה "מי אשם?", הם השיבו: "אנחנו שלושתנו".

עוד בוואלה!

הרמטכ"ל על מות לוחם מג"ב: הוראות הפתיחה באש ברורות, לא מבטיחים אפס שגיאות

לכתבה המלאה
בראל חדריה שמואלי, לוחם מג"ב שנפצע באורח אנוש בהפגנות בגבול רצועת עזה. פייסבוק, אתר רשמי
"בראל לא הכיר את הגזרה"/אתר רשמי, פייסבוק

מממצאי מסקנות הביניים הודגש כי "לא נמצא כל פער ביחס להוראות הפתיחה באש, והן לא שונו בשום שלב לפני האירועים או במהלכם. הרמטכ"ל קבע כי ההוראות אפשרו את ביצוע המשימה המבצעית והסרת כל איום מסכן חיים". כמו כן, פורט כי "נמצא כי גם באירוע זה בוצע ירי משמעותי בתגובה להתפרעויות".

עוד נכתב כי משלב זה של התחקיר, עולה כי "נוהל הקרב וההיערכות המבצעית להתפרעויות האלימות בוצעו בצורה יסודית ומקיפה וכללו תגבור של כוחות כשירים ומאומנים ובהם קלעים וצלפים". כמו כן, הובהר כי במהלך האירוע המפקדים "נכחו בקו המגע ופיקדו על הכוחות מלפנים".

בתחקיר נכתב גם כי קיר המגן הוקם סך הכול ב-2019, וכמות ההתפרעויות הלכה וירדה - והאירוע הזה קרה אחרי הרבה זמן שלא התרחשו התפרעויותת באיזור. בצבא לא ציפו שהאירוע ייגמר בצורה טראגית.

הבעיה העיקרית לפי מה שמזהים בצבא, זה סוגיית הקרבה לקיר המגן, לחומה, לחרך. היו צריכים להתבצע שינויים מיד לאחר שהלוחמים בחוליות הרגישו שאין להם יתרון יחסי כשהם קרובים וצמודים לחרך עצמו, לא כל שכן שניסו לחטוף להם את הנשק. היה נכון לשנות הערכות. הדבר הזה ימשיך וייבדק, ובינתיים לא רוצים להסתפק במסקנות הביניים.

עימותים בין פלסטינים לחיילי צה"ל בגבול רצועת עזה, 21 באוגוסט 2021. רויטרס
פלסטינים בגדר הגבול בעזה, אוגוסט/רויטרס

בסוגיית התשתית, זוהי נקודה של הפרות סדר רבות. גם כאן הפתיעה את הלוחמים נוכחות האקדח ושליפתו מתחת לבגד והירי לעבר סמ"ר בראל חדריה שמאולי.

בנוסף לכך, בצבא לא היו רוצה לסיים את האירוע על כל מורכבותיו בעשרות הרוגים פלסטינים, דבר שהיה מוביל את ישראלי למקום אחר.

בתוך כך, הרמטכ"ל הנחה להמשיך בתהליכי התחקור, עד להשלמת התחקיר המלא, וכן הנחה ליישם את הלקחים שהופקו. זאת, שעה שמפגינים בגבול הרצועה ממשיכים בימים האחרונים לקיים הפרות סדר אלימות במוקדים רבים, בהן הם משליכים לעבר כוחות צה"ל מטעני חבלה ומבעירים צמיגים.

התקרית בגבול רצועת עזה 21 באוגוסט 2021. אתר רשמי, מערכת וואלה!
חרך הירי ממנו נורה סמ"ר בראל/מערכת וואלה!, אתר רשמי

"לא מסתפקים בתחקיר, דורשים ביקורת שקופה"

עו"ד רן כהן רוכברגר, המייצג את משפחתו של בראל, מסר לאחר שהתחקיר הוצג בפני המשפחה כי: "לפני זמן קצר עזבו את אלוף הפיקוד, מ' האוגדה והמחט הגזרתי את הביקור בבית המשפחה והציגו למשפחה את התחקיר המתהווה. המשפחה הפנתה שאלות קשות מאוד למפקדים - אך לא קיבלה תשובות מספקות".

"כהן רוכברגר הוסיף ותקף: "המשפחה, בסערת רוחות גדולה, מתוסכלת, כואבת, פגועה, לא מקבלת את הממצאים והמסקנות מהתחקיר, ובוודאי את השורה התחתונה שלפיה אף אחד מהגורמים הפיקודיים לא יתן את הדין. צריך לזכור שבראל נפל לא במסגרת פעילות מבצעית בתוך עזה בתיאום עם מפקדים, הוא נפל בעומדו בשטח ישראל, בעומדו ליד חומת בטון אל מול הפרת סדר, שהיערכות מתאימה ומקדימה וטיפול ראוי, היו יכולים למנוע את הטרגדיה הנוראה".

"לכן אנחנו עומדים ותובעים לא להסתפק בתחקיר הפנים פיקודי צבאי, אנחנו עומדים על זה שמה שיהיה כאן זו ביקורת שקופה, שתיעשה באמצעות ועדת חקירה צבאית מקצועית ואובייקטיבית, בה יוסקו המסקנות הראויות הנכונות גם בצד האישי וגם בצעד המערכתי, למנוע את האסון הבא".

ניצה, אמו, מסרה באמצעות רוכברגר כי "יש כאן מחדל ענק. אני ציפיתי שהמפקדים לא יקחו אחריות במילים אלא גם במעשים. בראל אף פעם לא היה בגזרה הזאת לפני המקרה, לא הכיר אותה. איך המפקדים נתנו לו להגיע לשם לא מוכן? אני לא יכולה לראות את הסרטים מהירי בבראל שהראו בטלוויזיה. בראל היה המרכז של החיים שלי. הוא כל כך אהב את המדינה כל כך אהב לתרום לה".

בראל חדריה שמואלי. דוברות מג"ב, אתר רשמי
בראל חדריה שמואלי/אתר רשמי, דוברות מג"ב

אמש כוכבי אמר בטקס החלפת מפקד חיל הים בבסיס חיפה כי צה"ל משלים תחקיר "יסודי שהופך כל אבן, שמבוסס על מקצועיות וערכיות בלבד", וכן ציין כי "לא נבטיח אפס שגיאות, אך אנו מחויבים למאמץ קבוע של תחקור ושיפור". עם זאת, כוכבי הדגיש כי "החיילים והמפקדים מצוידים בכל הכלים ובהוראות פתיחה באש חדות וברורות, כל טענה אחרת אינה אלא שקר מוחלט".

עוד הדגיש הרמטכ"ל בנאומו כי "כל חייל הניצב בפני איום וסכנת חיים, בשגרה או בלחימה, רשאי, צריך ומחויב לפעול בחדות, לחתור למגע ולסכל את האיום". בנוסף, הסביר כי בשל ההתרחשויות הפתאומיות בשדה הקרב אין אפשרוות לצפות כל אירוע, ולכן לא ניתן להימנע מטעויות. "מסיבה זו מפקדי צה"ל לא שולחים חיילים לקרב - הם יוצאים איתם ומובילים אותם. גם באירוע זה המח"ט והמפקדים הובילו מלפנים ושהו עם החיילים בקו המגע עם האויב".

"באירוע בו מנעו כוחות צה"ל פגיעה בריבונות מדינת ישראל, ועמדו בין המחבלים לבין תושבי נחל עוז. שילמנו על כך מחיר כבד, איבדנו את בראל חדריה שמואלי. אני מחבק את המשפחה ומחזק אותה", אמר. "ארגון מצוין אינו חף מטעויות אבל מקיים תהליך למידה יסודי. זוהי חובתנו למקצוע, לביטחון, לחברה הישראלית, להורים, למשפחות ומעל לכל, לחיילים".

שבעה בבית משפחת החייל בראל חדריה שמואלי, באר יעקב, 31 באוגוסט 2021. ספיר לוי
עמדת זכרון לבראל בשבעה בבית משפחת שמואלי בבאר יעקב, שלישי/ספיר לוי

בראל הובא למנוחות בערב שני בבית העלמין הצבאי בקרית שאול, בהלוויה בה השתתפו אלפים. אמו ספדה לו במהלך הלווייה, ותקפה בחריפות את הממשלה, כוחות הביטחון והממונים על בנה: "ילד יקר של אמא, אני אמשיך את המלחמה שלך. המדינה, ממשלת ישראל, צבא הגנה לישראל, משמר הגבול ויחידת ימ"ס - שלחו אותך להיות קרטון מול מחבלים של חמאס".

"אתה יודע, בראל, מה התשובה היחידה שקיבלתי מכולם? מהרמטכ"ל, מהמח"ט: 'לא ידענו שהמחבל החביא אקדח בתחתונים'", המשיכה האם בדמעות, "אני פונה לכל העולם: למשטרת ישראל, אני רוצה לשמוע שאחד יגיד לי מתי מחבל הגיע עם בקלאווה וסוכריות טופי?".

שמואלי התגייס במרץ 2019 לאחר שעשה מכינה קדם צבאית ביישוב אשלים, שובץ למשמר הגבול, ובתום הכשרה יצא לקורס מסתערבים וצורף ליחידה הדרומית, שם שימש כצלף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully