וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גנץ בעקבות המחאה על מות בראל: לחיילים גיבוי מלא לפעול, אך בהתאם לפקודות

עודכן לאחרונה: 1.9.2021 / 19:29

שר הביטחון השיב לביקורת שנמתחה על תקרית הירי בלוחם מג"ב, ואמר כי על הלוחמים לפעול על פי הוראות הדרג הצבאי. הוא התייחס לתחקיר האירוע בגדר הגבול וציין כי הוא "סומך על הרמטכ"ל וכלל הגורמים שידעו להפיק את הלקחים הנדרשים"

בווידאו: בני גנץ בטקס חילופי מפקד חיל הים והפרקליט הצבאי הראשי/צילום: תקשורת שר הביטחון

שר הביטחון בני גנץ אמר היום (רביעי) כי לחיילי צה"ל יש גיבוי מלא לפעול כדי לנטרל חשודים, אך בהתאם לפקודות. זאת, בתגובה לביקורת שנשמעת מאז פציעתו ומותו של לוחם מג"ב בראל חדריה שמואלי בתקרית הירי בגבול הרצועה.

"אני מבקש להדגיש כי לחיילי צה"ל יש גיבוי מלא לפעול לנטרול כל מי שיש לו אמצעי וכוונה ובהתאם לפקודות", אמר גנץ בטקס חילופי מפקד חיל הים. "את הוראות הפתיחה באש קובע הדרג הצבאי בלבד, בהתאם לחוק ולפי הצורך המבצעי וכך גם ימשיך להיות", הוסיף.

גנץ התייחס לתחקיר האירוע החמור בגדר הגבול וציין כי הוא "סומך על הרמטכ"ל וכלל הגורמים שידעו להפיק את הלקחים הנדרשים באופן הכי עמוק ובשקיפות בכל ההיבטים". עוד הוא אמר כי "צה"ל הוא גוף שתרבות התחקירים בו היא מהטובות בארץ ובעולם".

בראל חדריה שמואלי. דוברות מג"ב, אתר רשמי
בראל חדריה שמואלי/אתר רשמי, דוברות מג"ב

התקרית בה נפגע שמואלי אנושות ולאחר תשעה ימי אשפוז מת מפצעיו גררה ביקורת חריפה מצד הוריו, ניצה ויוסי, וכן מכיוונם של גורמים נוספים סביב התנהלות צה"ל מול חמאס ברצועת עזה, טיפול כוחות הביטחון בהפגנות האלימות בגבול וההתקפות החוזרות ונשנות של ארגון הטרור נגד ישראל. השבוע אמר עורך הדין של המשפחה כי נדרשת ועדת חקירה לאירוע.

פיקוד דרום ערך תחקיר ראשונה לתקרית שבה נורה לוחם יחידת ימ"ס במהלך הפרות סדר על גדר הגבול בידי פעיל חמאס. על פי הממצאים, העמדה שבה עמד הלוחם חשפה אותו לסכנה שלא לצורך, לאחר שיעילותה נפגעה בהתחשב במרחק הקרוב שאליו הגיעו הפלסטינים.

במוקד התחקיר עמדו לא רק ההכנות להפרת הסדר האלימה אלא גם חרך הירי. מתברר כי נעשה בו שימוש לאורך השנתיים האחרונות ולא היו סביבו אירועים חריגים. לדברי גורמים בפיקוד הדרום, הכוחות בשטח לא הפנימו כי החרך איבד מהיעילות שלו ברגע שההמון הגיע אל החומה.

התקרית בגבול רצועת עזה 21 באוגוסט 2021. אתר רשמי, מערכת וואלה!
רגע הירי של איש חמאס דרך חרך הירי. גבול הרצועה, 21 באוגוסט/מערכת וואלה!, אתר רשמי

מהתחקיר עולה כי אוגדת עזה בפיקודו של תת-אלוף נמרוד אלוני נערכה באמצעות מודלים ותגבורי כוחות של לוחמים, צלפים, כוח שריון ואיסוף לקראת הפרת סדר במהלכה נהרג לוחם יחידת המסתערבים בראל חדריה שמואלי. שבוע קודם לכן היו ראש הממשלה נפתלי בנט ושר הביטחון בני גנץ באוגדה והתרשמו מההכנות.

סמוך לשעה 16:00 החלו להתרכז מפגינים בכמה מוקדים למעט אירועים נקודתיים של ידוי אבנים וניסיונות התקרבות לגדר לא נרשמו אירועים חריגים. באותן דקות נראו בחמ"לים של אוגדת עזה והתקבל מידע מהשטח על כך שחמאס מכפיל את כוחות "מגני הספאר", כ-120 במוקד מול אזור מעבר קרני, שאמורים לחצוץ בין חיילי צה"ל למפגינים ולמנוע מהם להגיע אל הגדר.

סמוך לשעה 17:00 הגיעו כ-300 מפגינים למרחב קרני ומסיבה לא ברורה לא הצטרפו לנאום של הדרשן המרכזי ולא המתינו לתפילות. אחד הפלסטינים מאותם מאות מפגינים החל להתקרב אל הגדר והאירוע הוגדר כ"חריג". מפקד החטיבה הצפונית אל"מ יואב ברונר עזב את החמ"ל בנחל עוז והגיע אל החומה כדי לעקוב מהשטח אחר ההתנהלות של הלוחמים.

העימותים בגבול

בווידאו: עימותים על גבול הרצועה ולוחם מג"ב ו-2 פלסטינים נפצעו/צילום: רויטרס

בסביבות השעה 17:30 באחד האירועים פלסטיני ניסה לחטוף נשק מלוחם של חטיבת גולני שהוציא את הקנה מבעד לחרך הירי. הלוחם ירה ופגע בפלסטיני בחזה שהתמוטט במקום. מאוחר יותר בהתאם לתחקור שבוצע הצליח איש חמאס להיטמע בהמון שהתקרב אל מרחב הגבול, כשהוא חמוש באקדח, הלך לאורך החומה כשהוא מנסה להתקרב אל חרך הירי. הכוחות בשטח כולל התצפיתניות לא זיהו שהוא חמוש.

בשלב זה אישר מפקד החטיבה הצפונית לבראל לבצע ירי. הוא הכניס את הנשק וניסה לירות ולפי העדויות מהשטח הוא זיהה את הפלסטיני החמוש, הסיט את ראש לאחור ונפגע מקליע אחד. במרחק של 2 מ' ממנו עומד המח"ט ושלושה לוחמי ימ"ס ותיקים שאבטחו אותו. בראל התמוטט ופנה במהירות באמצעות אמבולנס. התחקיר מעלה כי תוך 52 דקות הוא הגיע לבית החולים בסורוקה כשמצבו מוגדר אנוש.

כעבור תשעה ימי אשפוז, ביום שני האחרון, קבעו הרפואים בבית החולים כי הוא מת מוות מוחי. באותו ערב הוא הובא למנוחות כשאלפים ליוו אותו בדרכו האחרונה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully