וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פעל באיחור והתעלם מהמלצות: הליקויים שנמצאו בטיפול נתניהו בקורונה

עודכן לאחרונה: 31.8.2021 / 17:20

דוח המבקר מצביע על שורת פגמים בקבלת ההחלטות בגל הראשון והשני. הביקורת נגעה בהשתהות בפעולות כמו מינוי פרויקטור, הקמת קבינט והפעלת מערך חקירות אפדימיולוגי. עוד נכתב על התעלמות מהמלצות לאסטרטגיית יציאה מהסגר, והחלטות מרכזיות שקבע נתניהו ולא נידונו בממשלה

בווידאו: המבקר אנגלמן על הליקויים שמצא בהתנהלות הממשלה במשבר הקורונה/צילום: משרד מבקר המדינה

דוח מבקר המדינה שמתפרסם היום (שלישי) מצא שורת ליקויים בקבלת ההחלטות בנושא משבר הקורונה בתקופת ממשלת נתניהו. בין הליקויים שנמצאו היו השתהות במינוי פרויקטור, הקמת קבינט קורונה והפעלת מערך חקירות אפימדיוליוגיות, התעלמות מהמלצות המל"ל לאסטרטגיית היציאה מהסגר, והפניית 96% מהחוזרים מחו"ל לבידוד ביתי שנמצא לא יעיל. עוד עולה כי החלטות מרכזיות כמו הסתייעות במשרד הביטחון וההחלטה על רכש מכונות הנשמה לא נידונו בממשלה, אלא על ידי פורומים מצומצמים בראשות נתניהו.

לאורך תקופת שני הגלים - הגל הראשון שנמשך ממרץ עד מאי 2020 וגל התחלואה השני שנמשך מיוני עד ספטמבר 2020 - קיימה הממשלה 24 דיונים שעסקו בנושא ההתמודדות עם משבר הקורונה. כמו כן, קיימה ועדת השרים להכרזת אזור מוגבל שבעה דיונים.

נוסף על כך, קיים ראש הממשלה נתניהו 31 דיונים בפורום בהרכבים שונים, חלקם בהשתתפות שרים. בדוח נכתב כי ההחלטות של הקבינט ביולי ובאוגוסט 2020, ובכלל זה אישור תוכנית הרמזור, פגעו ביכולת לצמצם את התחלואה על פי המלצת הגורמים המקצועיים, והדבר השפיע על ההחלטה בדבר הטלת סגר ארצי נוסף בספטמבר אשתקד.

נושאים נוספים בדוח המבקר:
הלמידה בזום הגבירה את חוסר השוויון
עיכוב בהעברת דגימות ואובדן נתונים
מידע חסר מנע סיוע הכרחי לקשישים
שיקולים זרים פגעו באכיפה
מאות אלפי מובטלים ללא מענה

ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון בני גנץ, שר הבריאות יולי אדלשטיין ופרויקטור הקורונה מציגים את התוכנית הלאומית למיגור הקורונה - ״מגן ישראל״, במשרד החוץ בירושלים. 28 ביולי 2020. עמוס בן גרשום, לשכת העיתונות הממשלתית
מציג את התכנית למאבק בקורונה. נתניהו בגל השני/לשכת העיתונות הממשלתית, עמוס בן גרשום

בביקורת כתב המבקר מתניהו אנגלמן כי "נמצאו ליקויים בתהליכי קבלת החלטות והוצאתן לפועל". בביקורת עלה כי הממשלה לא הסמיכה קבינט קורונה, וכי לא הוכרז על הפעלת הממשלה במתכונת חירום. עוד עלה כי ההחלטות על הסתייעות במשרד הביטחון, הצגת חלופות לתחזיות התחלואה וההחלטה על רכש מכונות הנשמה בתקופת הממשלה ה-34 התקבלו במסגרת פורומים שונים בראשות ראש הממשלה ולא נידונו במליאת הממשלה.

ההחלטות התבססו על תרחישים מחמירים של משרד הבריאות, ולא נערך תרגיל ייחוס שיתן תמונה יותר מדויקת. כתוצאה מכך נרכשו וסופקו כ-6,500 מכונות הנשמה, בעלות של כ-444 מיליוני שקלים. מעבר לשיפור בבלימת הקורונה שהפכה את המכונות למיותרות, הבעיה היתה שאין מספיק כח אדם רפואי כדי לטפל במונשמים.

98% מהנכנסים לישראל - לבידוד ביתי לא יעיל

נושא נוסף בו נגע הדוח הוא הטיפול בנכנסים לארץ מחו"ל. מתחילת מאי 2020 ועד לקראת סוף דצמבר 2020, תקופה בה גדל באופן עקבי שיעור התחלואה בישראל, לא נקבעה חובת בידוד במלוניות. הממשלה או קבינט הקורונה לא בחנו את עמדת משרד הבריאות בנוגע לשילוב בדיקות לנכנסים מחו"ל או לבחינת חלופות נוספות לשהייה של 14 ימים במלוניות, על אף ההבנה שללא בקרה ופיקוח הדוקים יותר על הנכנסים מחו"ל יהיה קשה למנוע "יבוא" של גל תחלואה חדש לישראל.

כמו כן, על אף ההכרה בסכנה של כניסת וריאנטים של הנגיף לישראל העלולים להעמיד בסכנה את מבצע החיסון, הפעולות שננקטו מאז נודע על הווריאנט האנגלי לבלימת כניסתו איפשרו מעבר של כ-98% מהנכנסים מחו"ל לבידוד ביתי, בידוד שלא נמצא כיעיל הן מבחינת הציות של המבודדים והן מבחינת פעולות האכיפה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר ישראל כץ בפגישה עם נציגי העצמאים. 10 ביולי 2020. עמוס בן גרשום/לע"מ, אתר רשמי
נתניהו וכץ בפגישה עם נציגי העצמאים, יולי 2020/אתר רשמי, עמוס בן גרשום/לע"מ

ביקורת נוספת נכתבה על ההשתהות במערך החקירות האפידמיולוגיות, שהחל לפעול במתכונת מלאה לאחר שצה"ל הקים את מפקדת אלון בתחילת נובמבר 2020. זאת, כתשעה חודשים לאחר פרוץ משבר הקורונה וחצי שנה לאחר הנחיית ראש הממשלה דאז להקמתו, שניתנה עוד בתחילת היציאה מהסגר הראשון.

מבקר המדינה המליץ כי המל"ל יערוך בחינה מקיפה בשיתוף כל הגורמים המעורבים בניהול המשבר, ובראשם משרד הבריאות, כדי להצביע על החלופה הנכונה שתיתן מענה להיבט המבצעי, ובכלל זה את בחינת הנורמות הנוכחיות לטיפול במגפה כפי שנקבעו לפני פרוץ משבר הקורונה ובהתאמה לצרכים המיוחדים לטיפול בהיקף נרחב של אירוע דומה בעתיד.

עוד הומלץ כי הממשלה תקיים דיון, בהתאם לממצאי בחינת המל"ל, לגבי הלופות השונות לניהול של משבר מסוג מגיפה. עוד הומלץ כי המל"ל יפעל להשלמת תהליכי הפקת הלקחים ובהם ישולבו לקחי כלל הגורמים הרלוונטיים. בנוסף מומלץ כי הממשלה או קבינט הקורונה יקיימו דיון בעניין הפקת הלקחים, ובפרט עם סיום גל התחלואה, זאת לצורך שיפור ההיערכות לקראת גלי התחלואה הבאים, אם אלה אכן יתרחשו.

תגובת הליכוד

"נקרא ונלמד את הדוח. במבחן התוצאה ראש הממשלה לשעבר נתניהו הוציא את ישראל ראשונה בעולם ממגיפת הקורונה בזכות מיליוני החיסונים שהביא - מהר יותר והרבה יותר מכל מדינה אחרת. יותר מכך, ההצלחה הישראלית שימשה מודל לעולם כולו. בימים אלה רואים כיצד ההזמנה מראש של החיסון השלישי לישראל על ידי נתניהו הצילה פעם נוספת חיים רבים".

גורם בכיר נוסף בליכוד התייחס לדוח המבקר: "דוח המבקר עסק 'בתהליכי' קבלת ההחלטות, כלומר בפרוצדורה ולא במהות. במהות, לא נכתבה בדוח כמעט מילה אחת על הפתרון היחיד לקורונה - החיסונים שנתניהו הביא לישראל לפני כל מדינה אחרת. זה מזכיר את דוח המבקר על השריפה בכרמל שבו לא נכתבה מילה אחת על טייסת הכיבוי שהקים נתניהו, התשובה היחידה לשריפות ענק.

תקופת הביקורת מסתיימת בסוף ינואר 2021, כלומר באמצע הגל השלישי, בעיצומו של מבצע החיסונים. או שמבקרים את כל התקופה או שלא מדברים על הגל הזה בכלל, אבל לעצור בדיוק לפני שמבצע החיסונים הופך להצלחה עולמית - זה הזוי בלשון המעטה. הכי חשוב - במבחן התוצאה ראש הממשלה לשעבר נתניהו הוציא את ישראל ראשונה בעולם ממגיפת הקורונה בזכות מיליוני החיסונים שהביא - מהר יותר והרבה יותר מכל מדינה אחרת. יותר מכך, ההצלחה הישראלית שימשה מודל לעולם כולו. בימים אלה רואים כיצד ההזמנה מראש של החיסון השלישי לישראל על ידי נתניהו הצילה פעם נוספת חיים רבים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully