וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מידע חסר שמנע סיוע הכרחי: המענה הלקוי לקשישים בתקופת הקורונה

31.8.2021 / 14:00

המבקר מצא חוסרים בפרטי התקשרות של מיליון האזרחים הוותיקים בישראל, בהיעדר גוף אחד שמרכז את המידע. לצד זאת, הצביע על תיאום לקוי בין משרדי הממשלה השונים שאחראים לנושא. הכשלים הביאו לכך שהעזרה לקשישים בגל הראשון והשני של המגיפה הגיעה באיחור, או כלל לא ניתנה

בווידאו: בן 102 קורא להתחסן במנה השלישית/צילום: יח"צ משען

כשלים במאגרי המידע ובמענה הממשלתי מנעו מקשישים סיוע בגל הראשון והשני של נגיף הקורונה - כך עלה היום (שלישי) מדוח מבקר המדינה. המבקר מתניהו אנגלמן מצא כי קיים חוסר בפרטי התקשרות של מיליון האזרחים הוותיקים בישראל, שנובע בין היתר מכך שאין גוף אחד שמרכז מידע בסיסי עליהם.

למרות שהקשישים עשויים להזדקק לסיוע מיוחד בשעת חירום, עולה כי אין בישראל גוף רשמי שמאפשר איסוף מידע והעברתו לגופים המעורבים בטיפול באזרחים הוותיקים באמצעות מנגנון מוסדר. ברשויות המקומיות היה חוסר במידע על אזרחים ותיקים הזקוקים לסיוע ובפרטי ההתקשרות עמם, מה שעיכב את מתן הסיוע להם, בייחוד עם פרוץ משבר הקורונה ובמהלך הסגר הראשון.

ניסים מנדיל,ניצול שואה המתגורר במגדלי הים התיכון והתחסן מנה שלישית לקורונה, גני תקוה, 1 באוגוסט 2021. ראובן קסטרו
פרטים חסרים. קשיש מתחסן/ראובן קסטרו

ערב משבר הקורונה לא היה ברשויות גורם שריכז מידע שלם ומעודכן על האזרחים הוותיקים ומאפייניהם, שאִפשר הגשת סיוע לאוכלוסייה זו. במאגר העיקרי שבו מרוכז מידע כללי על תושבי ישראל, מרשם האוכלוסין, לא היה עם פרוץ משבר הקורונה מידע שיאִפשר לרשויות המקומיות, למשרדי הממשלה ולגופי סיוע אחרים לאתר ולמפות את האוכלוסייה המבוגרת ולפנות אליה במהירות כדי להושיט לה סיוע.

המבקר מצא כשל בכך שגופי הסיוע לא פנו תחילה ללשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס), גוף שבידיו טלפונים טפרים מעודנים של האזרחים הוותיקים, מה שיכול היה לחסוך זמן ביצירת הקשר עמם וברור של צרכיהם.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
דייר בחצר בית האבות בצפת 13 ביולי 2021. שלומי גבאי
בעיית בדידות/שלומי גבאי

בנוגע לטיפול בהפגת הבדידות של האזרחים הוותיקים, נקבע בדוח כי משרד הרווחה הכיר בחשיבותם של מרכזי היום "אופק" בתקופה זו ואפשר את פתיחתם החל בגל השני תחת הגבלות התו הסגול. ואולם, מצוקת התקציבים של מרכזי היום לא קיבלה מענה, מה שהשפיע על היכולת לספק שירותים נאותים לאזרחים הוותיקים בשגרה ובחירום.

"כדי להשיג טאבלט עבור הקשישים הייתי צריכה לכתוב ולבקש בקבוצת פייסבוק ביישוב, למרות שהיה לי לא נעים. קיבלתי טאבלט ישן ללא מטען, ואני עדיין מחפשת מטען מתאים", סיפרה מנהלת מרכז יום.

עוד עולה בביקורת כי משרד הרווחה והמשרד לשוויון חברתי לא פעלו לידע את האזרחים הוותיקים שעמם יצרו קשר על המענים של המשרד האחר, ובכך להנגיש אותם. בעקבות זאת נמנע מאזרחים ותיקים רבים מידע על מגוון פעילויות שעשויות היו להועיל להם ולשפר את איכות חייהם.

לצד הביקורת הקשה, הדוח האיר צדדים חיוביים בטיפול בקשישים. במהלך המשבר הפעילו משרדי הממשלה מיזמים ותוכניות סיוע ייחודיים: משרד הרווחה חילק יותר משש מיליון ארוחות לביתם של כ-127 אלף אזרחים ותיקים בהשקעה תקציבית של כ-260 מיליון שקלים, וכן לחצני מצוקה וחיישני נפילה לכ-18 אלף מהם. כמו כן, גיבש משרד הרווחה, בשיתוף עם המשרד לשוויון חברתי וגופים נוספים, תכנית לאומית להגנה על אוכלוסיית הגיל השלישי החיה בקהילה, שנקראה "מגן זהב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully