וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכללים השתנו: האיראנים זיהו את נקודת התורפה הישראלית - ותקפו. הפעם כדי להרוג

עודכן לאחרונה: 31.7.2021 / 18:31

תקיפת האונייה "מרסר סטריט" שבבעלות ישראלית מצביעה על שינוי במערכה הימית המתמשכת שכללה עד כה בעיקר פגיעות בכלי שיט. הרג שני אנשי הצוות הוא מסר ברור שמעבירה טהראן לישראל, שללא נוכחות אמריקנית באזור והרמת ראש של רוסיה - מדיניותה עומדת כעת בפני אתגר גדול

חיבור כל האירועים והפיצוצים המסתוריים בזירה הימית, שיוחסו לפי פרסומים זרים לאיראן וישראל בשנה האחרונה, מצביעים על מערכה חשאית מתמשכת שכללה בעיקר פגיעות וגרימת נזק לכלי שיט. אך התקפת המל"טים (מטוסים לא מאוישים) על אוניה יפנית בבעלות ישראלית ביום חמישי האחרון מול חופי עומאן, מצביעה על שינוי כללי המשחק. לא בגלל שיטת התקיפה, אלא בגלל שההתקפה הסתיימה עם שני הרוגים על הסיפון.

התקיפה ליד עומאן מצביעה כי כבר לא מדובר באיתות או העברת מסר, אלא בגביית מחיר קטלני. לפי הדיווחים הראשונים, בפעם הראשונה תקפו האיראנים את האוניה בשעות בבוקר לאור יום, ללא הצלחה. לאחר מכן ביצעו התקפה שנייה ורשמו פגיעה מדויקת מבחינתם. מכיוון שגשר הפיקוד של האוניה הוא זה שהותקף, נראה שכוונתם של מבצעי ההתקפה היתה להרוג.

המכלית "מרסר סטריט" בנמל רוטרדם. רויטרס
התכוונו להרוג. המכלית "מרסר סטריט" שהותקפה אתמול/רויטרס

ביממה האחרונה התפרסמו ידיעות בערוצים שונים, כולל בישראל, לפיהם התקיפה שמיוחסת לאיראן היא תגובה לתקיפה בסוריה בשבוע שעבר שיוחסה לישראל. שני הצדדים יודעים שאת רוב הפעולות ניתן להכחיש ולהשאיר במרחב עמימות כל עוד אין הרוגים. אך הפעם זה לא קרה. אם לנתח את האירועים בחודשים האחרונים, התקשורת הערבית במזרח התיכון הצביעה על שני מקרים חריגים שלא יוחסו לישראל.

מדובר על שני בכירים שנהרגו בסוריה: גנרל איראני ובכיר בזרוע הצבאית של חיזבאללה שפיקד על מיליציות שיעיות בסוריה. בשני המקרים טענו בלבנון כי מדובר בתאונות, אך המסתוריות והעמימות שמאפיינת את המרחב הסורי-לבנוני-ישראלי משאירה הרבה מקום לפרשנות ודימיון.

הדרג המדיני הבכיר בישראל כולל צמרת המטה הכללי של צה"ל התגאו בתקיפות מוצלחות, קרובות ורחוקות, במסגרת המערכה שבין המלחמות. בפועל, עד לתקיפות האיראניות בזירה הימית משטר האייתוללות לא רשם הצלחות ראויות לציון. לכן, אם אכן הפרסומים מדויקים והפיצוצים העמומים שייכים לכיפופי הידיים בין ירושלים לטהראן, כשברקע מאמץ לקדם את פרויקט הגרעין, תוך התבססות בסוריה ומימון טרור במזרח התיכון, איכשהו התהפכה המציאות ומיתרון עצום ניתן להעריך שהמערכה הפכה להיות נקודת תורפה אחת גדולה. אם האיראנים יתחילו להגיב בזירה הימית על תקיפות בסוריה, אזי זה אומר שמערכת הביטחון הישראלית מסרה את נקודת התורפה שלה.

עוד בוואלה!

גנץ והרמטכ"ל דנו בתקיפת הספינה לחופי עומאן: בכיר ישראלי; סביר שנגיב

לכתבה המלאה

האם ההליכה הישראלית על הקצה סיפקה לאיראנים קלף בחינם?

אם התהליך ייפתח לכיוון המדובר, התקפות גלויות שכוללות הרוגים, המדיניות הישראלית תעמוד תחת אתגר גדול מאוד במיוחד, אחרי שארצות הברית החלה להדיר את עצמה מאירועים במזרח התיכון ואחיזה בקרקע שם, רוסיה מרימה את ראשה בכל מה שקשור לענייניה באזור ומדינות העולם מתקרבות לאיראן למרות שהחוזה על פרויקט הגרעין בין טהראן לוושינגטון טרם נחתם.

הדרג המדיני בישראל טרם גיבש מדיניות מוצקה ומובהקת כלפי התהליכים שמובילה איראן במזרח התיכון. אתמול הפיץ שר החוץ יאיר לפיד הודעה כי מדובר בבעיה עולמית אך כדי להגן על "הוילה בג'ונגל", על ישראל להגן על עצמה בכוחותיה ולא לצפות לפעולות מדיניות או צבאיות של אחרים. ראש הממשלה נפתלי בנט נערך לביקור ראשון בארצות הברית ולכן הוא מתעכב עם ביקור במוסקבה. אך נוכח ההתפתחויות באזור יהיה עליו לשלוח בדחיפות שליח לרוסיה כדי לרסן את המצב ולמנוע הידרדרות נוספת מצד האיראנים, שמזהים את תהליך המשא ומתן האמריקני על הגרעין כחולשה.

אבראהים ראיסי, נשיא איראן הנבחר, במסיבת עיתונאים ראשונה, טהראן, 21 ביוני 2021. רויטרס
מדינות העולם מתקרבות אליה. נשיא איראן ראיסי/רויטרס

רק לפני כעשרה ימים פורסם בוואלה! כי גורמי צבא אישרו כי צה"ל והמוסד עובדים על תכניות מבצעיות נפרדות ומשולבות במסגרת ההיערכות למערכה עתידית נגד איראן. "יש תכניות גדולות ויש תכניות קטנות", אמרו הגורמים שבקיאים בתהליך מאחורי הקלעים, והדגישו כי "ישראל צריכה להציב קו עיקש שאולי יכלול המון מבצעים קטנים וחשיפות שיביכו את האיראנים. כל זה במטרה לייצר תחושת נרדפות".

  • עוד באותו נושא:
  • איראן
  • צה"ל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully