וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גנץ והרמטכ"ל דנו בתקיפת הספינה; בכיר ישראלי: סביר שנגיב

לפי דיווח באיראן, התקיפה בוצעה כתגובה למתקפה ישראלית בסוריה בשבוע שעבר. לפי גורם אמריקני, היא ככל הנראה בוצעה בידי כמה מל"טים מתאבדים. שר הביטחון וכוכבי קיימו התייעצות ביטחונית עקב האירוע, ודנו בדרכי תגובה צבאיות ומדיניות. "איראן זורעת הרס באזור"

שר הביטחון, בני גנץ, קיים הערב (שישי) התייעצות ביטחונית עם הרמטכ"ל אביב כוכבי וגורמים נוספים בנושא הספינה שהותקפה לחופי עומאן, שנמצאת בבעלותו של איש העסקים אייל עופר. זאת, במקביל לדיווחים באיראן כי המתקפה הייתה תגובה לתקיפה ישראלית בסוריה בשבוע שעבר.

גורם ישראלי בכיר אמר כי גנץ וכוכבי קיבלו במהלך ההתייעצות סקירה על המידע המודיעיני שבידי ישראל, ודנו בדרכי תגובה צבאיות ומדיניות. משרד הביטחון צפוי להעביר למשרד החוץ את המידע שבידיו כדי לתדרך את הקהילה הבינלאומית על התקיפה. במקביל, בכיר ישראלי אחר אמר כי סביר שישראל תגיב על התקיפה. "השאלה היחידה היא איך ומתי נגיב", הוסיף.

בתוך כך, גורם אמריקני סיפר לסוכנות הידיעות אי-פי כי המתקפה בוצעה על ידי מל"ט מתאבד וככל הנראה על ידי מל"טים נוספים.

המכלית "מרסר סטריט" בנמל רוטרדם. רויטרס
הותקפה בידי מל"טים. המכלית "מרסר סטריט" בנמל רוטרדם/רויטרס

גורם מדיני הגיב לדיווחים ואמר כי "איראן זורעת אלימות והרס בכל פינה באזור. מרוב להיטות לתקוף מטרה ישראלית הם סיבכו והפלילו את עצמם בהרג אזרחים זרים". לדברי הגורם, "ההתקפה האיראנית מתבצעת ימים ספורים לפני השבעתו של הנשיא החדש ראיסי, נאמנו של המנהיג העליון האיראני, שהיה אחראי על חיסולים המוניים של מתנגדי משטר. המסכות יורדות ואי אפשר להעמיד פנים שלא יודעים מה טיבו של המשטר האיראני".

הגורם הוסיף כי "איראן היא לא רק בעיה של ישראל, היא בעיה עולמית, והתנהגותה מסכנת את חופש השיט והמסחר העולמיים. המערכה שלנו מולם תימשך".

אבראהים ראיסי, נשיא איראן הנבחר, במסיבת עיתונאים ראשונה, טהראן, 21 ביוני 2021. רויטרס
התקיפה בוצעה ימים ספורים לפני השבעתו של הנשיא החדש ראיסי. ראיסי, יוני/רויטרס

מוקדם יותר אמרו גורמים במזרח התיכון שבקיאים באירוע כי "מהמידע שיש בידינו היו שתי התקפות על האוניה ששמה 'מרסר סטריט' - אחת בבוקר ואחת בערב חמישי. אין אימות שמדובר באיראנים. זו רק הערכה".

"צריך לציין כי מדובר באוניה בבעלות יפנית שמופעלת על ידי חברה בריטית בבעלות אזרח ישראלי מאוד מוכר" הוסיפו הגורמים. "התקפה אחת פספסה ואחת פגעה. לפי מה שאנחנו יודעים מדובר בהתקפת מטוס לא מאויש. אם מדובר באיראנים זה אירוע מסוג שלא ידענו עד כה כי יש הרוגים כתוצאה מהתקיפה. כבר לא מדובר באיתות או בניסיון להעביר מסר. הרוגים זה סיפור אחר".

שר החוץ לפיד אמר כי "איראן אינה רק בעיה ישראלית, אלא יצואנית של טרור הפוגע בעולם כולו". בנוסף שוחח לפיד עם מקבילו הבריטי, דומיניק ראאב, והדגיש לו את הצורך להגיב בחומרה על המתקפה בה נהרג אזרח בריטי. שר החוץ הנחה את השגרירויות בוושינגטון, בלונדון ובאו"ם לפעול מול בני שיחם בממשל ובמשלחות הרלוונטיות במטה האו"ם בניו יורק. "לעולם אסור לשתוק למול הטרור האיראני הפוגע גם בחופש השיט", הוסיף.

משרד החוץ האמריקני מסר כי הם מודאגים מהדיווחים על ההתקפה. "אנחנו בקשר עם השותפים ובני הברית שלנו באזור ומבררים את העובדות לגבי התקרית", נמסר.

בתקיפה לחופי עומאן נהרגו שני אנשי צוות, אזרחי בריטניה ורומניה - כך מסרה חברת "זודיאק מריטיים", שמפעילה את הספינה ונמצאת בבעלותו של איש העסקים הישראלי אייל עופר. מוקדם יותר, משרד ההגנה של בריטניה הודיע על התקיפה, והוסיף כי הוא עדיין חוקר את התקרית שדווחה על ידי שירות הסחר הימי של בריטניה.

חברת "זודיאק מריטיים" טענה כי הייתה זו מכלית הנפט "מרסר סטריט", ששטה תחת דגל ליבריה ונמצאת בבעלות יפנית. החברה הוסיפה כי התקיפה בוצעה בידי פיראטים, בעת שהייתה בדרכה מדאר א-סלאם שבטנזניה לנמל פוג'יירה שבאיחוד האמירויות הערביות, מבלי שהיה על סיפונה מטען. בשעה זו הספינה מפליגה בשליטת הצוות שלה למקום בטוח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully