וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב במסר לנשיא איראן החדש: לא תקבל הסכם גרעין טוב יותר גם אם תקשיח עמדות

עודכן לאחרונה: 29.7.2021 / 18:48

בשיחה עם וואלה! אמר בכיר בממשל האמריקני כי חלון ההזדמנויות של איראן לחזרה להסכם הגרעין עדיין פתוח, אך לא להרבה זמן. "מקווים שהממשלה החדשה לא חושבת שתקבל יותר מהקודמת אם תציג עמדות קשוחות יותר. עמדתנו לא תשתנה והאיראנים לא יוכלו להמציא מחדש את ההסכם"

שבוע לפני השבעת נשיא איראן החדש, איבראהים ראיסי, מדגישים בכירים בממשל ביידן במסר לאיראנים כי גם אם הממשלה החדשה בטהראן תקשיח את עמדותיה בנושא החזרה להסכם הגרעין - היא לא תקבל ויתורים נוספים מארצות הברית.

ממשל ביידן קיווה להשיג הסכם עם איראן על חזרה להסכם הגרעין מ-2015 עוד לפני הבחירות לנשיאות איראן, אך הדבר לא קרה. לאחר מכן, קיוו האמריקנים כי יושג הסכם לפני השבעתו של ראיסי, בימים האחרונים בתפקיד של הנשיא רוחאני. גם זה לא עומד לקרות.

אחרי שישה סבבים של מו"מ בווינה בחודשים האחרונים בין איראן למעצמות, השיחות הוקפאו על ידי האיראנים מיד אחרי ניצחונו של ראיסי בבחירות. האיראנים הבהירו כי המו"מ העקיף עם ארצות הברית יחודש רק אחרי הקמת הממשלה החדשה ומינוי צוות מו"מ חדש, דבר שעשוי להימשך יותר מחודש. מי שמסתמן כשר החוץ בממשלתו של ראיסי הוא עלי באגירי, דיפלומט שמרן שנמנה על ראשי המחנה ומתח ביקורת על הסכם הגרעין ב-2015.

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בבית הלבן, וושינגטון, 26 ביולי 2021. רויטרס
ארה"ב לא תסכים לוויתורים נוספים בהסכם. ביידן/רויטרס

בשבועות האחרונים, מאז הקפאת המו"מ, הופיעו בתקשורת האיראנית התבטאויות סותרות לגבי שיחות הגרעין. דוברים מטעם הממשלה היוצאת הדגישו כי בששת סבבי השיחות בווינה הושגה טיוטת הסכם שמסירה מעל איראן את רוב הסנקציות האמריקניות. מנגד, אנשיו של הנשיא הנכנס ראיסי הדגישו כי לא הושג הסכם בשיחות וינה וכי ההצעות האמריקניות לא מקובלות עליהם.

לפי דיווחים בתקשורת האיראנית, ראיסי וצוותו מתכוונים לנקוט בקו קשוח יותר במו"מ העקיף עם ארצות הברית מזה שנקט רוחאני. ראיסי ואנשיו דורשים לבלט לחלוטין את כל הסנקציות שהוטלו על איראן מאז כניסת טראמפ לתפקידו - גם אלה שאינן קשורות לסוגיית הגרעין וכן לקבל התחייבות אמריקניות כי לא ניתן יהיה להטיל אותן מחדש.

בווידאו: ראיסי מתייחס לראשונה מאז שנבחר לנשיא איראן להסכם הגרעין/צילום: רויטרס

ממשל ביידן עוקב אחרי הוויכוח הפנימי באיראן אבל רוצה להמתין לכניסת ראיסי לתפקיד כדי להבין מה תהיה המדיניות הרשמית. בכיר בממשל ביידן שעוסק בנושא האיראני אמר לוואלה! כי בשבועות האחרונים לא קיבלה ארה"ב כל מידע או מסר רשמי מאיראן לגבי עמדת הממשלה הנכנסת בנושא הסכם הגרעין. הבכיר האמריקני ציין כי חלון ההזדמנויות לחזרה להסכם הגרעין עדיין פתוח, אך לא לעוד הרבה זמן. לכן, הוא הדגיש, על איראן לחזור לשולחן המו"מ במהירות.

"אנחנו מקווים שהממשלה האיראנית החדשה לא חושבת שתקבל יותר מהממשלה האיראנית היוצאת בגלל שהיא תציג מולנו עמדות קשוחות יותר", אמר הבכיר האמריקני. "השאלה אינה כמה קשוחים הם יהיו, אלא אם הם מוכנים לחזור ליישם באופן מלא את הסכם הגרעין מ-2015. עמדת ארצות הברית לא תשתנה והאיראנים לא יוכלו להמציא מחדש את הסכם הגרעין ולא יהיו במצב בו הם עושים פחות וארצות הברית עושה יותר".

צנטריפוגות חדשות מוצגות לנשיא איראן חסן רוחאני ביום הגרעין האיראני, 11 אפריל 2021. רויטרס
"לחזור להסכם זו האופציה המועדפת עלינו"/רויטרס

הבכיר האמריקני ציין כי עלולה להגיע נקודה בעוד כמה חודשים שבה מדינתו תסבור שחזרה להסכם הגרעין מ-2015 אינה משתלמת, מפני שתכנית הגרעין של איראן התקדמה לנקודה שבה ההגבלות שבהסכם הגרעין לא יכולות להחזיר את איראן למרחק של שנה מ"פריצה" לנשק גרעיני.

"אנחנו עדיין מעדיפים לחזור להסכם הגרעין וזו האופציה המועדפת עלינו אבל חלון ההזדמנויות לא יישאר פתוח מבחינתנו עוד הרבה זמן", אמר הבכיר בממשלה ביידן. "יש עסקה על השולחן ואם האיראנים רוצים להסיר מעליהם את הסנקציות האמריקניות יש להם דרך לעשות זאת".

ד"ר איל חולתא לשעבר ראש אגף מדיניות במוסד מונה לתפקיד היועץ לביטחון לאומי. ללא, אתר רשמי
יגיע בשני לוושינגטון לשיחות עם יועציו של ביידן. ראש המל"ל החדש/אתר רשמי, ללא

ביום רביעי נפגש המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי בפעם האחרונה עם רוחאני וחבר ממשלתו. במהלך הפגישה מתח חמינאי ביקורת על הממשלה היוצאת בנושא הסכם הגרעין ואותת לגבי עמדתו כלפי המו"מ עם ארצות הברית. הוא ציין כי ממשלת ראיסי צריכה ללמוד את הלקח מממשלת רוחאני "ולהימנע לחלוטין מלבסס את תכנית הממשלה על המו"מ עם המערב, כיוון שזו הדרך להיכשל".

למרות דבריו של חמינאי, אירועי השבועות האחרונים באיראן מצביעים על השפעת הסנקציות הכלכליות הקשות על המדינה והקושי שהן יוצרות באספקת שירותים בסיסיים לאזרחים. במחוז חוזיסטן מתקיימות כבר כמה שבועות הפגנות נגד המשטר על רקע מחסור חמור במים. הפגנות גדולות התקיימו השבוע גם בטהראן ואיספהן על רקע הפסקות חשמל ארוכות כתוצאה מהתשתיות הרעועות.

ביום שני יגיעו לוושינגטון ראש המל"ל החדש, אייל חולתא, והיועצת המדינית של ראש הממשלה, שמרית מאיר, לשיחות עם יועציו של הנשיא ביידן לקראת הפגישה בין בנט לבין נשיא ארצות הברית במחצית השנייה של אוגוסט. הנושא האיראני צפוי לתפוס חלק מרכזי בשיחות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully