וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שומר החומות - היום שאחרי: ההישגים, הפערים וההשפעה על עתיד המדינה

כל עוד רעמו התותחים, על המדינה היה להתמודד עם האיום הישיר. אך עם שוך המטחים מעזה ועצירת תקיפות צה"ל ברצועה - אין מנוס מעיסוק בבעיות שנותרו על כנן. היכן נכשל צה"ל, כיצד יש להגיב לשיגור הבא ואיך השפיעה המערכה על הקמת הממשלה. מסקנות הסבב הנוכחי

בווידאו: חגיגות ברצועת עזה אחרי הפסקת האש/רשתות חברתיות

בסיומם של 11 ימי לחימה קשים, עם יותר מ-240 הרוגים פלסטינים ו-12 הרוגים ישראלים, עשרות אלפים שאיבדו את בתיהם בעזה ויותר מאלף מתושבי הרצועה שנפצעו, חוזרים חמאס וממשלת ישראל בדיוק לאותה נקודה שבה החלה המערכה.

כל עוד רעמו התותחים, על המדינה היה להתמודד עם האיום הישיר. אך עם שוך המטחים מעזה ועצירת תקיפות צה"ל ברצועה - אין מנוס מעיסוק בבעיות שנותרו על כנן. היכן נכשל צה"ל, כיצד יש להגיב לשיגור הבא ואיך השפיעה המערכה על הקמת הממשלה. אלו הן מסקנות סבב הלחימה הנוכחי.

שר החוץ גבי אשכנזי ושר החוץ הגרמני הייקו מאס במקום פגיעת הרקטה בפתח תקווה, 20 במאי 2021. מירי שמעונוביץ,
המבצע בעזה הסתיים, אך ההתמודדות עם התוצאות רק מתחילה. מקום פגיעת רקטה בפתח תקווה, השבוע/מירי שמעונוביץ

במישור הטקטי חמאס לא רשם הישגים ניכרים, אבל הוא הצטיין במיוחד בצירוף זירות נוספות ללחימה, עם מהומות בגדה וירי מלבנון וסוריה. עם הבתים ההרוסים בעזה הם כבר יסתדרו בעזרת הכסף שיועבר, כנראה, הודות לממשלת נתניהו והמדיניות השערורייתית שבה נקטה במשך יותר מעשור.

חמאס, שיצא להרפתקה הצבאית הזו לפני כמעט שבועיים עם שיגור של שש רקטות לעבר ירושלים, הצליח הרבה מעבר למצופה במישור האסטרטגי, כלומר, בצירופן של זירות חדשות ללחימה שלו: שיגורי רקטות מלבנון, מהומות בגדה המערבית ואפילו כמה טילים מסוריה. מעבר לכך, חמאס הצליח לייצר ברחבי העולם אשליה שלכאורה ישראל היא התוקפנית והיא שיזמה את המלחמה - בעוד שבפועל היה זה חמאס שפתח במלחמה במטרה אחת ברורה: לפגוע קשות בפתח וברשות הפלסטינית. הישראלים במקרה הזה היו מטרת משנה.

לכתבה המלאה:
חמאס יצא מהמבצע בשן ועין, אבל במישור אחד הוא הצליח הרבה מעל למצופה

עוד בוואלה!

שבת בעוטף עזה אחרי 11 ימי לחימה: "הסבב הבא הוא רק עניין של זמן"

לכתבה המלאה
חגיגות בעזה לאחר סיכום על הפסקת אש בין ישראל לחמאס 21 במאי 2021. רויטרס
במישור האסטרטגי, חמאס הצליח הרבה מעבר למצופה. החגיגות בעזה/רויטרס

מבצע שומר החומות תפס את ישראל בעוד רגע פוליטי מכריע, ורוב השחקנים כבר לא במקום שבו היו בתחילת המערכה. עם החזרה לשגרה, המתווכים והשליחים ישובו לעבודה, תרחישים יוצאי דופן יעלו ביתר שאת - וכולם ינסו למקסם את מקומם על המגרש, בין בחירות חמישיות לממשלת רוטציה: חלק שיפרו עמדות, חלק חטפו מכת אש ונסוגו הרחק לאחור. עם שוך הלהבות, המשחק נפתח מחדש.

לכתבה המלאה:
אלה ששיפרו עמדות ואלה שחטפו מכת אש - ערפל הקרב שקע, והמשחק הפוליטי נפתח מחדש

לפיד, בנט. מרים אלסטר, פלאש 90
ערפל הקרב שקע, והמשחק הפוליטי נפתח מחדש. לפיד ובנט/פלאש 90, מרים אלסטר

תחושת הא-סימטריה בין הישגי צה"ל הרבים למה שחש הציבור נובעת בעיקר מהיכולת של חמאס לשגר במהלך המבצע מאלפי בורות שיגור מטחים כבדים לעבר גוש דן, השפלה, אזור הדרום והנגב המערבי תוך איומים מפורשים על תקיפות בשעה ומרחב, הובילו לתחושת חמיצות רחבה בציבור הישראלי.

כל מטח העמיק את ההבנה על הפער המודיעיני בצה"ל בעולם התלול-מסלול - אלפי בורות שיגור ומשגרי רקטות שהמודיעין כלל לא ידע על קיומם, ויש מי שטוען במערכת הביטחון בימים האחרונים להזנחה של התחום ולקונספציה צה"לית שכשלה ומחייבת חשבון נפש ופיתוח תפיסה חדשה ויצירתית להתמודדות עם הרקטות.

לכתבה המלאה:
הקונספציה שכשלה וההסברה המסורבלת - לצד ההישגים, צה"ל נדרש לחשבון נפש

התייעצות ביטחונית של ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון בני גנץ בקריה בתל אביב, 17 במאי 2021. טל עוז, משרד הביטחון, אתר רשמי
טענות שהקונספציה קרסה. הערכת מצב בקרייה, השבוע/אתר רשמי, טל עוז, משרד הביטחון

בסיום כל מלחמה או סבב אלימות בעזה ב-12 השנים האחרונות התברר כי ישראל הידרדרה או נגררה אליו במתכוון או במחדל בגלל הזנחה, הדחקה, קוצר רואי והיעדר מדיניות בנושא הפלסטיני. אחרי כל סבב הבינו נתניהו ושרי הקבינט שיש לגבש אסטרטגיה כוללת עבור רצועת עזה והיחסים עם הפלסטינים בכלל. בכל פעם הנושא נשכח או נדחק הצידה תוך כמה שבועות. עד להידרדרות הבאה. אין שום סיבה לחשוב שהפעם זה יהיה אחרת: ניסיון העבר מוכיח שהסיכוי שהממשלה תתמודד עם השאלות - נמוך.

לכתבה המלאה:
המבצע בעזה הסתיים, אך ההתמודדות עם התוצאות רק מתחילה

חיילים בגבול עזה 21 במאי 2021. ראובן קסטרו
המבצע בעזה הסתיים, אך ההתמודדות עם התוצאות רק מתחילה/ראובן קסטרו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully