וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלה ששיפרו עמדות ואלה שחטפו מכת אש: ערפל הקרב שקע, והמשחק הפוליטי נפתח מחדש

עודכן לאחרונה: 21.5.2021 / 10:15

מבצע "שומר החומות" תפס את ישראל בעוד רגע פוליטי מכריע, ורוב השחקנים כבר לא במקום שבו היו בתחילת המערכה. עם החזרה לשגרה, המתווכים והשליחים ישובו לעבודה, תרחישים יוצאי דופן יעלו ביתר שאת - וכולם ינסו למקסם את מקומם על המגרש, בין בחירות חמישיות לממשלת רוטציה

בווידאו: לפיד מבהיר שהוא לא מתכוון לוותר על המנדט/צילום: קונטקט

עם כניסת הפסקת האש לתוקף, ערפל הקרב שבו שהתה המערכת הפוליטית ב-12 הימים האחרונים יתפוגג, ויתחיל להתגלות התוהו ובוהו. בניגוד לקלישאה הישנה והתמימה, שגורסת שכשהתותחים רועמים - המוזות הפוליטיות שותקות, הפעם הן לא נאלמו דום ולו לרגע. מבצע "שומר החומות" תפס את ישראל בעוד רגע מכריע בפלונטר הפוליטי, ותוך כדי הלחימה - חולל בו תהפוכות. כמעט כל השחקנים המכריעים לא נמצאים באותו מקום בו היו בתחילת המערכה: חלק שיפרו עמדות, חלק חטפו מכת אש ונסוגו הרחק לאחור. ועם שוך הלהבות, המשחק נפתח מחדש, וכולם ינסו למקסם את מקומם על המגרש.

מבלי להיכנס לוויכוח הסוער על התזמון המדויק להפליא של ההסלמה, קשה להתווכח עם מבחן התוצאה: האיום המיידי שהיה על שלטונו של בנימין נתניהו הוסר, והוא ניצב בחוד החנית של משפרי העמדות. ההחלטה של נפתלי בנט לחסל את מיזם השינוי עם יאיר לפיד הותירה את הגוש המתנגד לו, בפעם הרביעית, עם רוב בכנסת אבל בלי קואליציה שיכולה להחליף אותו. וללא ממשלה חלופית, כך מאמינים בליכוד, כשאיום הבחירות החמישיות יהפוך לממשי, הסיכוי לגייס עוד מפלגה או עריקים לממשלה עם נתניהו יעלה. על שעון המנדט של לפיד יש עוד 12 יום, אבל את רוב המאמצים שלו יצטרך להקדיש למאמצים של נתניהו להמשיך לפורר לו את הגוש.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו ושר הביטחון, בני גנץ במהלך מליאת הכנסת 24 באוגוסט 2020. יהונתן סמייה, דוברות הכנסת, אתר רשמי
בחוד החנית של משפרי העמדות. נתניהו וגנץ/אתר רשמי, יהונתן סמייה, דוברות הכנסת

בנט, בקצה הקיצוני המנוגד לנתניהו, מסתמן כמפסיד הגדול של הסבב. עם תחילתו, הוא היה בדרך להיות ראש הממשלה. בסופו הוא חוזר לנהל מו"מ עם הליכוד על שריונים ובחירות ישירות, תחת חשש מרחף להימחק בבחירות חמישיות. בימינה עושים עכשיו קולות פנימיים של חרטה על טריקת הדלת לממשלת האחדות, אבל ההתנגדות של איילת שקד עומדת בעינה, ובגוש השינוי גם לא מחכה אותה הצעה מפתה של ראשות ממשלה שתהיה שווה את המחיר הפוליטי של פיצול ופירוק השותפות ההיסטורית או את ההפגנות הקשות מימין. גם בליכוד לא ברור מה יישאר מכל ההבטחות וההצעות. חלום ראשות הממשלה נגנז, ויחד איתו גם החלום של לפיד, שהיה מוכן לתת הכל ושוב הימר על השותף הלא נכון. לפיד קצר תשבוחות על הויתור על האגו למען בנט, אבל הכישלון להחליף את נתניהו עשוי גם לדבוק בו ולערער את מעמדו במחנה שהוא מוביל.

עוד בוואלה!

במערכת הפוליטית תקפו את נתניהו על ההסכמה להפסקת אש: "מביך, צריך להכריע"

לכתבה המלאה
יאיר לפיד במהלך נאומו בישיבת סיעת יש עתיד 10 במאי 2021. יש עתיד, פלאש 90
החלום נגנז לבינתיים. לפיד/פלאש 90, יש עתיד

חזרה לצד המרוויח ולקברניט המבצע לצדו של נתניהו, שר הביטחון בני גנץ. בעוד נתניהו סופג את חיצי הביקורת, מימין ומשמאל, על מחדלי המדיניות המתמשכים מול החמאס ומול הפורעים מבית, גנץ קצר את ההצלחות הצבאיות וקיבל הזדמנות יוצאת דופן למתג את עצמו כמר ביטחון. יחד עם שר החוץ גבי אשכנזי, הוא סיפק לנתניהו את המגן המדיני במגעים המתוחים עם ממשל ביידן ומדינות אירופה, וחיזק את תדמיתו כמבוגר האחראי עם האצבע על הדופק. מקורביו מתעקשים שההתקרבות הביטחונית בינו ובין נתניהו לא מעידה על התקרבות פוליטית, ודוחים בתוקף כל אזכור לרוטציה מחודשת בטענה שהוא מחויב לממשלת השינוי.

גם יו"ר תקווה חדשה, גדעון סער, התמקם במהלך המבצע בעמדה משופרת. הביקורת התקיפה והנחרצת על אוזלת היד ואובדן המשילות והריבונות בעזה ובלוד סייעו לו להחזיר נקודות בימין, והוויתור של בנט על מעמד לשון המאזניים העביר את כל כובד המשקל של הליכוד והימין הישר לזרועותיו - והפך אותו למועמד פוטנציאלי לראשות הממשלה. בגוש של לפיד היו מוכנים להמליך אותו מחר, לו רק היה מסכים להסתמך על האצבעות של הרשימה המשותפת, אבל כל הקונספט של שיתוף פעולה יהודי-ערבי ספג מכה קשה - שלא לדבר על מצבו של יו"ר רע"מ מנסור עבאס, שנכנס למאבק מנהיגות בתוך מפלגתו שעשוי לאלץ גם אותו לוותר על מעמד לשון המאזניים.

גדעון סער ונפתלי בנט במליאת הכנסת. מרים אלסטר, פלאש 90
ההצעות הנדיבות מנתניהו נכנסו לקיפאון עמוק. בנט וסער/פלאש 90, מרים אלסטר

יו"ר הציונות הדתית, בצלאל סמוטריץ', מנסה לגבש מתווה שבו סער יהיה ראשון ברוטציה ויעמוד בראשות ממשלת 65 של הימין; גם בנט ושקד מקווים לשכנע את גנץ או סער לחבור לגוש אחד לממשלה עם נתניהו - כל זאת, בהמתנה לפקיעת המנדט של לפיד, והעברת המנדט חזרה לכנסת. עם החזרה לשגרה, המתווכים והשליחים ישובו לעבודתם, והתרחישים והתסריטים היצירתיים יתעופפו באוויר ביתר שאת. רק שאחרי פירוק מיזם השינוי, כל ההצעות הנדיבות ששוגרו לבנט, גנץ וסער על ידי שליחים מטעמו של נתניהו וכאלה שלא, נכנסו לקיפאון עמוק. האיום הישיר על בלפור הוסר, יריביו פועלים בווקטורים מנוגדים - וברירת המחדל, בחירות חמישיות, משאירה אותו לפחות עוד כמה חודשים במקום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully