וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי מאבק ממושך: השרה גמליאל מקפיאה את משרפת הפסולת במישור אדומים

במכתב ששיגרה לחשב הכללי באוצר, טוענת השרה כי המכרז לבניית המתקן קודם ללא ידיעתה וללא אישורה. במקביל, נתניהו הודיע על הקמת צוות בין משרדי שיבחן את הפרויקט, שנגדו מתנהל מאבק אזרחי של תושבי האזור וארגונים ירוקים

50 טון אשפה פונו מנחלי הגליל העליון בחול המועד; היקף פסולת דומה לזו של פסח שנה שעברה/צילום: מ.א גליל עליון, עריכה: יאיר דניאל

השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל הודיעה היום (ראשון) כי היא החליטה להקפיא את קידום המתקן לשריפת פסולת במישור אדומים. במכתב ששיגרה לחשב הכללי של משרד האוצר, טוענת השרה כי המכרז קודם באופן המעלה חשד להתנהלות פסולה, וזאת ללא ידיעתה וללא אישורה.

במקביל, ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע על הקמת צוות בין משרדי שיבחן את הקמת המתקן לצד השפעותיו הסביבתיות על האזור. נתניהו הודיע על המהלך בתום פגישה שערך עם ראש העיר מעלה אדומים, בני כשריאל, שביקש לבחון מחדש את המהלך. זאת, למרות תמיכה שהביע בעבר בקידומו. הצוות, אותו יוביל מנכ"ל משרד רה"מ צחי ברוורמן, יכלול את נציגי משרדי הגנת הסביבה, האוצר, הבריאות לצד נציגים מעיריית מעלה אדומים ומהמועצה האזורית בנימין.

המהלכים של השניים מגיעים לאחר מאבק שארך חודשים רבים בו תושבי האזור וארגונים סביבתיים מחו על קידום הפרויקט בטענה כי מדובר במחטף, בו מתקן בעל השפעה סביבתית יוקם ללא בדיקת כלל השפעותיו וללא בחינת חלופות.

ההתנחלות מעלה אדומים ב-18 ביוני 2019. רויטרס
ראש העיר שינה כיוון. מעלה אדומים/רויטרס

המתקן לשריפת הפסולת שהמדינה מקדמת לבנייה באתר "השומרוני הטוב" במישור אדומים אמור לקלוט פסולת ולייצר חשמל. אולם, כפי שפורסם בוואלה! NEWS, הוא מקודם על בסיס תכנית ישנה משנת 2005 שעסקה בהקמת מטמנה במקום ולא במשרפה. תושבים מהאזור וארגונים ירוקים עתרו לבג"ץ בנושא וטענו כי לא נעשו הבדיקות הסביבתיות והבריאותיות הנדרשות.

המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו, פנה אף הוא לאחרונה למשרד להגנת הסביבה וציין כי יש לבחון את השלכות הקמת האתר במקום. עם זאת, המכרז קודם וכן נחתם הסכם בין עיריית ירושלים למדינה הנוגע להעברת הפסולת העירונית למתקן.

לאחרונה פרסמה השרה גמליאל תכנית אסטרטגית חדשה למתקני השבת פסולת, ובמשרד להגנת הסביבה אומרים כי הסבירו שלתכנית עשויה להיות השפעה גם על משרפת הפסולת המתוכננת במישור אדומים. לפי גמליאל, מבירורים שערכה עולה חשד "להתנהלות פסולה וחסרת תום לב מצד ועדת המכרזים המטפלת בקידום המתקן".

עוד בוואלה!

משרד הבריאות: לבחון סיכונים בריאותיים לפני הקמת מתקני שריפת פסולת

לכתבה המלאה
גילה גמליאל. ראובן קסטרו
"מהלכים שאושרו בחוסר הלימה לעקרונות האסטרטגיה שאישרתי". גמליאל/ראובן קסטרו

במכתב לחשב הכללי יהלי רוטנברג כתבה כי ועדת המכרזים אישרה לפרסם את המכרז, שטרם היה מוכן, ללא צורך בכינוס מלא של הוועדה הכוללת גם את נציגי המשרד להגנת הסביבה. ובהתאם לכך שלושה שבועות אחרי כן הוחלט פרסם אותו על ידיד נציגי משרד האוצר. "מהלכים אלו נעשו ללא ידיעתי וללא אישורי, ובחוסר הלימה מוחלט לעקרונות האסטרטגיה שאישרתי ואימצתי אך לפני זמן קצר, וכל זאת תוך פעולה מאחורי גבם של גורמי המקצוע במשרדי העוסקים בגיבוש האסטרטגיה, ובראשם המנכ"ל", כתבה, והודיעה כי הורתה לגורמי משרדה להקפיא את כלל הפעילות להקמת המתקן.

"עמדה באופן אמיץ מול בעלי אינטרסים"

במטה המאבק לעצירת המשרפה מסרו כי הם מברכים את השרה ש"בחרה באופן אמיץ לעמוד אל מול בעלי אינטרסים עלומים ולא לאפשר מחטף להקמת משרפה מסוכנת, ראשונה בישראל ומהגדולות בעולם - וזאת בצמוד לתושבים. אנו קוראים לשרה להמשיך בעמידתה האיתנה גם בדיון בבג"ץ ולא להסס לעצור את המתקן באופן סופי, לצד פנייה למבקר המדינה ולמשטרת ישראל לפתוח בחקירה נגד התנהלות כל הנוגעים בדבר".

ממשרד האוצר טרם נמסר תגובה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully