וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד הבריאות: לבחון סיכונים בריאותיים לפני הקמת מתקני שריפת פסולת

המשרד ממליץ להרכיב צוות שייבחן את ההשפעה על הציבור בטרם הקמת המתקן, שעלול לפלוט חומרים מסרטנים ומתוכנן סמוך לבית ספר בכפר אדומים. התושבים עתרו נגד הקמת המשרפה, שמקודמת על בסיס תכנית מלפני 15 שנה, וטוענים כי על אף העתירה ההקמה נמשכת

צילום: דוברות משטרה

משרד הבריאות ממליץ להקים צוות רב-מקצועי בטרם הקמת מתקן שריפת הפסולת במישור אדומים. על פי המשרד, יש לבחון את ההשפעה האפשרית של מתקן מסוג זה על בריאות הציבור ולגבש הנחיות מתאימות לתסקיר סביבתי כדי להעריך "סיכונים בריאותיים באוכלוסייה הקרובה".

המתקן שמתוכנן לקום באתר "השומרוני הטוב" אמור לקלוט פסולת ולייצר חשמל. אולם, כפי שפורסם בוואלה! NEWS הוא מקודם על בסיס תכנית ישנה משנת 2005, שלא כללה שטח למטמנה. ביולי האחרון עתרו תושבים מאזור מעלה אדומים נגד התכנית ואמרו כי מדובר ב"מחטף". המדינה טענה כי יש לדחות את העתירה על הסף, משום שטרם הוגשה בקשה להיתר למתקן, ודיון בעתירה נקבע לחודש ינואר הקרוב. אך לפי התושבים, המדינה ממשיכה בקידום המתקן, וזאת בעוד ששלוש משרפות אחרות ברחבי הארץ הוקפאו על ידי המשרד להגנת הסביבה עם כניסתה של השרה גילה גמליאל לתפקיד.

ההתנחלות מעלה אדומים לצד ההתנחלות קידר בגדה המערבית ב-27 בינואר 2020. רויטרס
עתרו נגד התכנית. מעלה אדומים/רויטרס

בין היתר פנה בנושא ראש מועצת בנימין ישראל גנץ למשרד הבריאות. במכתב התשובה ששלחה לאחרונה מנהלת המחלקה לאפידמיולוגיה סביבתית במשרד הבריאות, ד"ר איזבלה קרקיס, צוין כי המשרד תומך במקורות אנרגיה מתחדשים, אך "על דעת משרד הבריאות, תסקיר השפעה על הסביבה בהקמת פרויקט מסוג זה אמור לכלול הערכות של החומרים הנפלטים בתהליכי עיבוד הפסולת", חומרים שעלולים להיות מסוכנים.

קרקיס הוסיפה במכתב, שעותק שלו נשלח גם למנכ"ל המשרד להגנת הסביבה כי "מידע זה יאפשר הערכת רמת החשיפה באוכלוסייה המתגוררת בסמכות המקום. רוב קבוצות החומרים המפורטים כאן כוללים חומרים מסרטנים, חומרים הגורמים לבעיות במערכת הנשימה, בעיות התפתחות העובר וסכרת".

עוד בוואלה!

תושבים במעלה אדומים עתרו נגד הקמת משרפת פסולת: "דורשים הליך תקין"

לכתבה המלאה
אתר ההטמנה תאנים, זבל, גליל. איגוד ערים פסולת מוצקה, אתר רשמי
"גורמים לבעיות במערכת הנשימה ובהתפתחות העובר". אתר השלכת פסולת/אתר רשמי, איגוד ערים פסולת מוצקה

בעתירת התושבים נגד הקמת המתקן נכתב כי הוא "בעל השפעה סביבתית אדירה. ללא תיקון התכנית, ללא בחינת חלופות וללא מתן זכות לציבור להגיש התנגדויות תשלול מהציבור את זכותו הבסיסית לשמור על אינטרסים לגיטימיים וחיוניים".

מועצת התכנית העליונה של המינהל האזרחי אישרה בשנת 2005 תכנית להקמת פארק לטיפול בפסולת באתר "השומרוני הטוב". התכנית כללה שטח למטמנה, אך היא מעולם לא הוקמה. ב-2017 אישרה הממשלה החלטה להקמת מתקן להשבת פסולת בשטחי האתר. מאז הוא מקודם, ואף פורסם הליך מיון מקדים למכרז בינלאומי לתכנון, מימון, הקמה ותפעול של המתקן, אך ללא תכנית מפורטת מתאימה שתאפשר לציבור להגיש השגות בהתאם להליך התכנוני.

ארגונים ירוקים ותושבים מהאזור החלו במאבק נגד קידום הקמת המתקן בטענה כי מדובר במחטף. המדינה דחתה את טענות המתנגדים ובמכתב שנשלח בחודש מאי נכתב כי התכנית הקיימת מאפשרת את הקמת המשרפה. כמו כן, הבהירו במשרד האוצר, כי הליך התכנון וההקמה נמצא בעיצומו וכי השהייתו תגרום "נזקים כבדים".

מחאה נגד המתקן הראשון בישראל לשריפת פסולת סמוך למעלה אדומים. -, אתר רשמי
"יש מחקרים בעולם על השפעות מרחיקות לכת על תחלואה ואפילו תמותה", המחאה נגד המתקן/אתר רשמי, -

יעל ישראל, תושבת כפר אדומים וממובילת המאבק, אומרת כי "אף אחד לא בדק מה יהיו ההשפעות של זה על התושבים, אז להגיד לנו שזה יהיה בטוח לגמרי זה לא סביר". היא מציינת כי במרחק קילומטר מהמתקן המתוכנן יש קריית חינוך ובמרחק שני קילומטרים בתי מגורים, ולכן צריך לבחון את ההשפעה הבריאותית. "בטח כשיש מחקרים בעולם על השפעות מרחיקות לכת על תחלואה ואפילו תמותה. בעיקר בילדים, מומים מולדים, הפלות. באמת מזעזע. אומרים לסגור ביד אחת את מפרץ חיפה, אבל לפתוח פה מפרץ אדומים. זה תעשייה מאוד מזהמת".

מהמשרד להגנת הסביבה לא נמסרה תגובה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully