וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תושבים במעלה אדומים עתרו נגד הקמת משרפת פסולת: "דורשים הליך תקין"

ועדי כפר אדומים ופעילים סביבתיים הגישו עתירה נגד העירייה ומשרדי הממשלה האמונים על הפרויקט באתר "השומרוני הטוב", בטענה כי לא נערכה תכנית שתאפשר לציבור להגיש השגות בהתאם להליך התכנוני. "הליך הקמת המשרפה על ידי המדינה מנוגד לדיני התכנון והבניה", טענו בעתירה

צילום: דוברות משטרה

(בוודיאו: תיעוד - ארגוני פשיעה משתלטים על קרקעות מדינה וטומנים פסולת בניין)

תושבים באזור מעלה אדומים עתרו השבוע נגד הקמת מתקן לשריפת פסולת באתר "השומרוני הטוב" ללא תכנית מתאימה. מדובר במתקן שאמור לקלוט פסולת מאזור ירושלים ולהפיק חשמל, ובעתירה נכתב כי הקמת אתר "בעל השפעה סביבתית אדירה ללא תיקון התכנית, ללא בחינת חלופות וללא מתן זכות לציבור להגיש התנגדויות תשלול מהציבור את זכותו הבסיסית לשמור על אינטרסים לגיטימיים וחיוניים". בג"ץ הורה למדינה ולעיריית מעלה אדומים להגיב עד 16 באוגוסט.

מועצת התכנית העליונה של המינהל האזרחי אישרה בשנת 2005 תכנית להקמת פארק לטיפול בפסולת באתר "השומרוני הטוב". התכנית כללה שטח למטמנה, אך היא מעולם לא הוקמה. ב-2017 אישרה הממשלה החלטה להקמת מתקן להשבת פסולת בשטחי האתר. מאז הוא מקודם, ואף פורסם הליך מיון מקדים למכרז בינלאומי לתכנון, מימון, הקמה ותפעול של המתקן, אך ללא תכנית מפורטת מתאימה שתאפשר לציבור להגיש השגות בהתאם להליך התכנוני.

ארגונים ירוקים ותושבים מהאזור החלו במאבק נגד קידום הקמת המתקן בטענה כי מדובר במחטף. המדינה דחתה את טענות המתנגדים ובמכתב שנשלח בחודש מאי נכתב כי התכנית הקיימת מאפשרת את הקמת המשרפה. כמו כן, הבהירו במשרד האוצר, כי הליך התכנון וההקמה נמצא בעיצומו וכי השהייתו תגרום "נזקים כבדים".

ההתנחלות מעלה אדומים ב-18 ביוני 2019. רויטרס
"הדברים מקבלים משנה חשיבות כשמדובר באתר ראשון מסוגו". מעלה אדומים/רויטרס

בעקבות זאת, הגישו השבוע ועדי כפר אדומים ונחל פרת ועמותת "ירוק עכשיו" עתירה נגד עיריית מעלה אדומים, משרד האוצר, המשרד להגנת הסביבה והמינהל האזרחי. בעתירה הם טוענים כי "הליך הקמת המשרפה על ידי המדינה מנוגד לדיני התכנון והבניה" וכן מלינים על כך שלא בוצע תסקיר סביבתי כדין, וזאת על אף שההשלכות הסביבתיות של משרפה שונות ממטמנה.

"הדברים מקבלים משנה חשיבות שעה שמדובר באתר ראשון מסוגו בישראל", נכתב. "קל וחומר שהאתר מתוכנן באיו"ש שם דיני איכות הסביבה וכלי פיקוח ואכיפה סביבתיים מפותחים פחות מאלו שבשטחי ישראל".

עוד בוואלה!

המכרז מקודם ואבן פינה הונחה, אך למתקן שריפת הפסולת הראשון אין תכנית

לכתבה המלאה
אתר ההטמנה תאנים, זבל, גליל. איגוד ערים פסולת מוצקה, אתר רשמי
"השקעה של מיליארד שקל בפתרון כל כך גרוע". אתר השלכת פסולת/אתר רשמי, איגוד ערים פסולת מוצקה

יעל ישראל, ממטה המאבק במשרפת מעלה אדומים, הוסיפה: "אנחנו דורשים הליך תקין שיבחן את כל ההשפעות הצפויות של משרפת ענק מזהמת וראשונה מסוגה בישראל. ואם בכלל צריך ונכון להשקיע מיליארד שקל בפתרון כל כך גרוע לבעיית הפסולת בישראל".

מעיריית מעלה אדומים נמסר בתגובה: "העתירה התקבלה ולאחר שנלמד אותה נגיב בבית המשפט".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully