וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשרד להגנת הסביבה: אלו המפעלים המזהמים בישראל

9.7.2020 / 8:37

מפעל רותם אמפרט ניצב זו השנה השנייה ברציפות בראש מדד ההשפעה הסביבתית, המציג את נתוני הסיכון ממפעלי תעשייה בבעלות ציבורית וממשלתית. עוד בצמרת הרשימה: פז בית זיקוק אשדוד, בז"ן, כרמל אולפינים ומפעלי ים המלח. העמותה הסביבתית צלול: "אנחנו במצב חירום"

צילום: ערוץ כנסת

מפעל רותם אמפרט סיים בראש רשימת המפעלים המזוהמים בישראל - כך עולה ממדד ההשפעה הסביבתית לשנת 2018 של המשרד להגנת הסביבה המתפרסם הבוקר (חמישי). מדד ההשפעה הסביבתית מציג את נתוני הסיכון הסביבתי ממפעלי התעשייה שבבעלות ציבורית וממשלתיות.

המדד בוחן את הסיכון הסביבתי ביותר ממאה מפעלי תעשייה גדולים, השייכים לכ-40 חברות ציבוריות הנסחרות בבורסה וכ-800 תחנות תדלוק ציבוריות.

רותם אמפרט נגב סיים עם עלייה של 7% בניקוד מהמדד לשנת 2017, בו סיים המפעל גם כן בראש רשימת המפעלים המזוהמים בישראל. בשנת 2018 הופעלה על המפעל אכיפה לאחר שביצע הפרות של חריגה בפליטה לאוויר, וב-2017 בעקבות קריסת קיר בבריכה במפעל שהובילה לשפך מסיבי של חומר חומצי ומסוכן לנחל אשלים.

אירועים נוספים משנת 2018 כוללים הפרות על תנאי היתר הפליטה, אי עמידה בזמנים של הגשת מסמכים ודיווחים וכן אירועי חומרים מסוכנים נקודתיים. כמו כן, למפעל ניקוד גבוה הנובע מכמות הפליטות וההעברות של חומרים מזהמים ופסולת לסביבה.

המשרד להגנת הסביבה הוציא צו סגירה לשני מפעלים באזור התעשייה עטרות בשל זיהום אוויר חמור. יוני 2020. המשרד להגנת הסביבה, אתר רשמי
מפעל שהוצא לו צו סגירה בשל זיהום אוויר חמור, יוני/אתר רשמי, המשרד להגנת הסביבה

בימים אלה מבצעת חקירה פלילית המשטרה הירוקה של המשרד להגנת הסביבה נגד החברה. כמו כן, המדינה נמצאת בהליך של תביעה ייצוגית נגד מפעל רותם אמפרט בשל אירוע הדליפה לנחל אשלים, בשם הציבור כולו, על הנזק הסביבתי.

במקום השני ניצבת פז בית זיקוק באשדוד, עם עלייה של 19% בניקוד. למפעל זה הוצא בשנת 2018 צו מנהלי בעקבות חריגות בפליטות לאוויר, והתבצע הליך אכיפתי בעקבות אי-ביצוע דיגומים וקיומן של חריגות בפליטות חומרים לאוויר כנדרש בתנאי המפעל. כמו כן, תועדו הפרות נוספות הכוללות חריגות והפרות תשתית בתחום הפליטות לאוויר, תחזוקה לקויה בתחום החומרים המסוכנים, וכן ניטור ודיווח שאינו עומד בדרישות. למפעל ניקוד גבוה הנובע מכמות פליטות והעברות של חומרים מזהמים ופסולת לסביבה.

בתי זיקוק לנפט (בז"ן) ממוקם במקום השלישי, עם עלייה של 6% בניקוד משנה שעברה. בשנת 2018 הורשע המפעל בפלילים על זיהום נחל גדורה וקישון בשפכים, אירוע שהתקיים בשנת 2010. בנוסף בוצע שימוע למפעל על אירוע חומרים מסוכנים, והוצאו התראות על הפרות של חריגות בפליטה לאוויר, תפעול לקוי ואי-ביצוע ניטור פליטות לאוויר. במהלך אותה השנה תועדו הפרות רבות נוספות, בעיקר של חריגות בפליטות לאוויר של מזהמים שונים, וכן הפרות הנוגעות לטיפול בשפכים ולחומרים מסוכנים. למפעל ניקוד גבוה הנובע מכמות הפליטות לסביבה.

עוד בוואלה!

יועצו הכלכלי של נתניהו: "אפשר וצריך לסגור את בז"ן עד 2025"

לכתבה המלאה

בתוך כך, יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה, פרופ' אבי שמחון, אמר בשבוע שעבר כי "אפשר וצריך לסגור את מפעלי בז"ן". בדיון שקיימה ועדת הפנים והגנת הסביבה בכנסת בנוגע לתמונת המצב של מפרץ חיפה והתכניות העתידיות לפינוי מפעלים מזהמים, העריך פרופ' שמחון כי יש לעשות זאת "בערך בשנת 2025 - כך שבסיומה המפעלים לא יהיו במפרץ חיפה". הוא ציין כי התשלובת "מונעת את קידום המטרופולין, וללא סגירתה לא ניתן יהיה לקדמו - ולכן אנחנו ממליצים על סגירת מפעלי בז"ן".

קו הרקיע של חיפה לאחר קריסת מגדל בז"ן - 29 יוני 2020. מאיר וקנין, פלאש 90
קו הרקיע של חיפה לאחר קריסת מגדל בז"ן, יוני/פלאש 90, מאיר וקנין

במקום הרביעי במדד ההשפעה הסביבתית לשנת 2018 של המשרד להגנת הסביבה ממוקם מפעל כרמל אולפינים. המפעל הראה שיפור הבא לידי ביטוי בירידה של 13% בניקוד ביחס לשנה שעברה. בשנת 2018 תועדו במפעל הפרות הנוגעות לתפעול הלפיד ומתקני טיפול שמשמעותן השפעה על פליטות לאוויר. כמו כן תועדו הפרות הנוגעות לחומרים מסוכנים שבגללן המפעל זומן לשימוע וההפרה טופלה.

מפעלי ים המלח ניצבו במקום החמישי עם עלייה של 29% בניקוד, ונכנסו לעשירייה הראשונה של מדד ההשפעה הסביבתית. בשנת 2018 תועדו במפעל הפרות הנוגעות בעיקר לתחזוקה, תפעול ותשתית בתחום החומרים המסוכנים והאוויר. בנוסף, ניקוד משמעותי ניתן למפעל כתוצאה מכמות הפליטות לסביבה.

אסדת תמר מופיעה לראשונה בדירוג ההשפעה הסביבתית ונכנסת לעשירייה הראשונה במקום השמיני. לאסדה ניתן ניקוד גבוה על רכיב פוטנציאל ההשפעה על הסביבה, שעיקרו נובע מפליטות והעברות לסביבה, כאשר האסדה קיבלה את הניקוד הגבוה ביותר שניתן על פליטות לאוויר. אסדת תמר הפרה את הוראות הדין הסביבתי בעיקר בתחום של חומרים מסוכנים וכן חריגות בדיגומי השפכים ומי הייצור.

חברת החשמל השיגה שיפור במדד במספר רב של תחנות כוח, כתוצאה משילוב של הפחתת פליטות מזהמים בזכות המעבר לגז טבעי והקפדה על עמידה בדרישות סביבתיות, כאשר ברוב המתקנים לא נתגלו הפרות כלשהן במהלך 2018.

לניקוד המדד המלא

השרה גמליאל: "לציבור מגיע לדעת מי הם המפעלים המזהמים"

השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל שהנחתה לפרסם את המדד מסרה כי "עלינו לעבור לשימוש באנרגיות מתחדשות ונקיות, האנרגיות המזהמות צריכות לחלוף מן העולם". לדבריה, ננקוט ביד קשה נגד המסכנים את בריאות הציבור והסיבה. לציבור מגיע לדעת מי הם המפעלים המזהמים, ופרסום המדד חושף בפניו את הסיכונים הסביבתיים של פעלי תעשייה וחברות ציבוריות".

"ראינו בשנים האחרונות כיצד סיכונים סביבתיים הופכים לסיכונים כלכליים בפרשות כגון עברונה, דיזל-גייט ואשלים, והמדד נותן למשקיעים כלי לניהול סיכונים אלו", הוסיפה השרה גמליאל. "עלינו להבטיח שחסכונות הציבור לעתיד, בקרנות הפנסיה ובאפיקי החסכון הנוספים, לא יהיו רק בטוחים פיננסית, אלא גם לא יסכנו את בריאות הציבור והסביבה".

השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל. 09 ביולי 2020. דוברות המשרד להגנת הסביבה, אתר רשמי
"האנרגיות המזהמות צריכות לחלוף מן העולם". השרה גמליאל/אתר רשמי, דוברות המשרד להגנת הסביבה

המדד הוא הכלי העיקרי למידע על רמת הסיכון הסביבתי של חברות, שנערך על ידי גורם ממשלתי, ומאפשר למשקיעים בחברות ציבוריות לקבל אינדיקציה פשוטה וישירה על רמת הסיכון שלהן. התממשות סיכון סביבתי עשויה לגרור הפסדים לבעלי המניות והאג"ח של החברות המזהמות את הסביבה - הפסדים המקטינים את כספי החיסכון האמורים לשרת את הציבור בגיל פרישה. על בסיס המדד, אנליסטים ויועצי פנסיה יכולים לעזור למשקיעים לבחור את אפיק ההשקעה עם החשיפה הנמוכה ביותר לסיכון סביבתי, וכיום כל חוסך לפנסיה יכול לבחור קרן פנסיה עם ציון השפעה סביבתי מיטבי.

סך כל ההפרות שנוקדו במדד עלה ב-80%, כתוצאה מעלייה בהיקף הפיקוח והאכיפה של המשרד.

מאיה יעקבס, מנכ"לית העמותה הסביבתית צלול, מסרה נוכח הנתונים כי "זהו מצב חירום. בחסות הקורונה והמשבר הכלכלי, הממשלה משתפת פעולה עם לחצים של התאחדות התעשיינים וגופי התכנון, ומובילה מהלכים שיחזירו את הגנת הסביבה והבריאות בישראל שנים לאחור".

"בעידן של משבר אקלים חריף ומשבר בריאותי, הקשר בין בריאות הציבור והסביבה חשוב וברור מתמיד, והוא חייב לעמוד בראש סדר העדיפויות של כל מהלך שנועד להוציא את ישראל מהמשבר, לסייע לעסקים ולחברות, ולקדם בניית תשתיות שיישנו את פני הארץ, לתמיד", הוסיפה.

בז"ן: "מצמצמים בעשרות אחוזים את ההשפעה הסביבתית"

יו"ר איגוד ערים להגנת הסביבה מפרץ חיפה, עו"ד שרית גולן שטיינברג, מסרה: "בעקבות הדוח ניתן לראות כי מפעלי מפרץ חיפה: בז"ן, כרמל אוליפינים, גדיב ועוד מככבים בראש רשימת 20 המפעלים בעלי מדד ההשפעה הסביבתי הגבוה ביותר. מתחם בז"ן מחולק לכמה מתחמים במדדים אלו, אך אם נבדוק את בז"ן כמתחם אחד הוא יכבוש ללא כל צל של ספק את המקום הראשון כחברת התעשייה המזהמת ביותר".

"חשוב לומר שלמרות כל הפעולות שלכאורה ננקטו על ידי חברת בז"ן להפחתת הזיהום, מדי שנה בכל דו"ח, פעם אחר פעם, היא מככבת בחמישיה הראשונה. הדבר מצביע על צורך שלנו ביחד עם המשרד באכיפה מוגברת מעל ומעבר, לצד המשך הפעילות עד לסגירתם הצפויה עד שנת 2025".

בז"ן מסרה בתגובה כי החברה "צמצמה בהתמדה בעשור האחרון את ההשפעה הסביבתית שלה בעשרות אחוזים כתוצאה ממדיניות סביבתית אחראית שהיא מנהלת. למעשה, חלקה היחסי בהשפעה על הסביבה במפרץ חיפה הנו נמוך מאוד ועומד על 3%-11% בלבד, כך על פי הדוחות המעודכנים ביותר של המשרד להגנת הסביבה".

איגוד הכימיה בהתאחדות התעשיינים מסר בתגובה כי הדוח עוד לא התקבל באיגוד, "עם קבלתו, נלמד אותו ואת ממצאיו בכובד ראש. נכון יהיה אם המשרד להגנת הסביבה ישלב בדוחותיו גם ממצאים ממגזרים נוספים - דוגמת התחבורה או פעילותם של עברייני סביבה ושריפת פסולת פיראטית. אלה הוכחו כמזהמים משמעותיים ביותר ולמיטב ידיעתנו, בחינה שלהם תשים בפרופורציה נכונה יותר את הממצאים המפורסמים בדוח".


(עדכון ראשון: 6:00)

4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully