וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במטה יהודה מתנגדים למחצבה נוספת באזור: "צפויה לגרום זיהום כבד"

הוועדה מחוזית תדון בשבוע הבא בתכנית למחצבה, שנועדה לצמצם את המחסור בחצץ באזור ירושלים והמרכז. אך במועצה אומרים כי הקמתה ליד מושב נחם, שבו פועלים מוסדות חינוך, עלולה להשפיע על בריאות התלמידים ותהווה מפגע סביבתי

צילום: רט"ג, עריכה: שאול אדם

(בווידאו: זיהום בנחל אלכסנדר ב-2019)

במועצה האזורית מטה יהודה מתנגדים להקמת מחצבה נוספת סמוך לתחומיה מחשש לסיכון בריאות התושבים ולפגיעה בסביבה. בחוות דעת שהגישו המתנגדים נכתב כי הפעלת המחצבה צפויה לגרום ל"זיהום אוויר כבד" ולעלייה בסיכון בתחלואה של מחלות ריאה. הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה בירושלים צפויה לדון בהתנגדויות בשבוע הבא.

מדובר בתכנית של חברת נשר למחצבת אגרגטים (חצץ) מצפון מזרח לבית שמש, באזור שמורת שורק. בדיונים קודמים בוועדות התכנון צוין כי באזור ירושלים והמרכז צפוי מחסור באגרגטים של כ-170 מיליון טון עד לשנת 2040 באזור ירושלים והמרכז, והמחצבה תאפשר לצמצם משמעותית את המחסור. עוד צוין כי אזור ירושלים זוהה כאזור הסובל מריכוזיות גבוהה ותחרות נמוכה של מפעילי מחצבות.

המחצבה מתוכננת סמוך לשלוש מחצבות קיימות ומפעלים הפועלים באותו אזור. במשרד הבריאות ובמשרד להגנת הסביבה מסרו לוועדת התכנון כי אינם מתנגדים לקידום התכנית, וזאת אף על פי שמדובר בין היתר באזור בשטח עם רגישות סביבתית גבוהה וטענות התושבים.

פועלים פלסטינים במהלך עבודתם במחצבה בכפר הסמוך לחברון ב -17 באוקטובר 2009. ניג'ה השלמון/פלאש 90, אתר רשמי
"שטח עם רגישות סביבתית גבוהה"/אתר רשמי, ניג'ה השלמון/פלאש 90

המחצבה מתוכננת במרחק כ-1,200 מטרים ממושב נחם, שבו פועלים כמה מוסדות חינוך, וכן מועדון קשישים ומועדונית לנוער בסיכון. המועצה האזורית מטה יהודה הגישה התנגדות לתכנית ודרשה כי יוכן תסקיר השפעה על בריאות התלמידים הלומדים במתחם. כמו כן, נכתב בהתנגדות המועצה כי ניתן להעמיק את המחצבות הקיימות ואין צורך במחצבה נוספת. בנוסף למועצה, הוועד המקומי של מושב נחם הגיש התנגדות לתכנית.

"לאור סמיכות מקום מושבו של העותר למספר רב של מחצבות, סובלים התושבים מזה שנים מזיהום אוויר ומטרדים אחרים, עקב הפעלתן של המחצבות שפעילותן מתאפיינת בפיזור ענני אבק וחול העושים את דרכם גם לתחומו של המושב", נכתב בהתנגדות הוועד. כמו כן, צוין כי "ההחלטה תהיה בכייה לדורות, בראש ובראשונה לתושבי נחם והסביבה, ולבריאותם ולאורח חייהם התקין, וגם לסביבה הנופית, מסדרון האקולוגי היפהפה בשטח זה, לבעלי החיים ולמטיילים הרבים, כאשר התוחלת הכלכלית, לכל היותר מוטל בספק".

אילוסטרציה. ShutterStock
חשש לפגיעה סביבתית/ShutterStock

בחוות דעת העוסקת בהשפעה הסביבתית והבריאותית שצורפה להתנגדות, נכתב כי פעילות המחצבה תדרוש תנועה של משאיות רבות וכי כל שלב בתהליך הפקת האגרגרטים יוצר פליטת אבק, שעלול לסכן את בריאות התושבים. עוד צוין כי הפעלת מחצבה נוספת תגרום "לזיהום סביבתי חמור, חריגה דרמטית מתקני המשרד לאיכות הסביבה, וזאת מעבר לזיהום הנוכחי", עוד נכתב כי ישנה הסתברות "ברורה לאפשרות תחלואה כתוצאה מהחשיפה לזיהום אבק/אבק מרחף".

כמו כן, טוענים התושבים כי לא ניתן לקדם את התכנית משום שהיא כפופה לתכנית המתאר הארצית לכרייה וחציבה, שנידונה כעת בבג"ץ בעקבות עתירה. ולדבריהם, לא נבחנו חלופות למענה לביקוש לאגרגטים, תוך שינוע חומרי גלם ממקומות מרוחקים יותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully