וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאחר שריפת הענק: בז"ן הורשעה ברשלנות ותשלם קנס של 1.2 מיליון שקל

1.6.2020 / 9:45

יותר משלוש שנים לאחר השריפה הגדולה שפרצה במכל דלקים של החברה בבתי הזיקוק במפרץ חיפה, הורשעה החברה ושלושה ממנהליה בשורת עבירות סביבתיות. הנאשמים הודו באחריותם לאירוע השריפה שנגרם כתוצאה מהתנהלותם במסגרת הסדר טיעון. בז"ן: "החברה ומנהליה לקחו אחריות"

צילום: מגמה ירוקה ו-XR, עריכה: טל רזניק

(בווידאו: הפגנה נגד בז"ן)

בית משפט השלום בחיפה הרשיע היום (שני) במסגרת הסדר טיעון את בז"ן בעבירות של מעשי פזיזות ורשלנות ועבירות סביבתיות של זיהום אוויר והפרות היתרים בגין שריפת ענק שפרצה בסוף דצמבר 2016. השריפה פרצה במכל שהכיל חומר מסוכן בבתי הזיקוק במפרץ חיפה, שהשיאה ענן שחור לגובה רב במשך שעות רבות וגרמה לזיהום אוויר.

בית המשפט הטיל על החברה קנס כספי בסך של מיליון ו-200 אלף שקל. כמו כן הודו והורשעו שלושה מנהלים בבז"ן, יריב גרץ, צחי שפירא ורון עובדיה, באחריות נושאי משרה לעבירות סביבתיות, וכן הוטלו עליהם קנסות בגובה בין 50-30 אלף שקל. החקירה נוהלה על ידי צוות חקירה מיוחד של המשטרה הירוקה של המשרד להגנת הסביבה, בשיתוף מפלג הונאה חוף של המשטרה, וכן בליווי מומחים, אנשי מקצוע ואנשי הלשכה המשפטית של המשרד להגנת הסביבה.

שריפה בבית זיקוק בחיפה, 25 בדצמבר 2016. ערן גילווארג
ענן שחור זיהם את האוויר במשך שעות רבות. השריפה ב-2016/ערן גילווארג

השריפה פרצה ב-25 בדצמבר 2016, במכל אחסון דלקים שנמצא ב"חוות המכלים" של בז"ן במפרץ חיפה, בו אוחסנה תערובת נוזלית של איזומראט ו-C-9, חומר שהוא מרכיב בבלילת בנזין. חומרים אלו נחשבים לדליקים, מסרטנים ומסוכנים כהגדרתם בחוק החומרים המסוכנים. בעקבות השריפה, היתמר עשן שחור במשך שעות רבות מעל לאזור שגרם לזיהום אוויר חזק ובלתי סביר.

במסגרת בדיקה שגרתית יום לפני השריפה של אחד מעובדי חוות המכלים בבז"ן, התגלה כי הגג בבוקר יום השריפה, תוך כדי התזת מים לתוך המכל, פרצה שריפת ענק שהציתה את הדלקים שבמכל והאירוע יצא מכלל שליטה. כוחות כיבוי והצלה שהוזעקו למקום, פעלו שעות רבות לכיבוי השריפה.

עוד בוואלה!

בעקבות תקלה בבתי הזיקוק: להבת ענק בערה במפרץ חיפה

לכתבה המלאה
"לא בז"ן לחטוף סרטן"- תושבי חיפה ונציגי ארגוני סביבה הפגינו נגד התוכנית להרחבת בתי זיקוק לנפט. ערן גילווארג, מערכת וואלה! NEWS
עבירות סביבתיות. הפגנה נגד בז"ן/מערכת וואלה! NEWS, ערן גילווארג

הנאשמים הודו באחריותם לאירוע השריפה שנגרם כתוצאה מהתנהלותם, בין היתר מאחר שלא קיימו את נהלי חברת בז"ן ולא הטמיעו אותם בקרב עובדיה, לא קיימו את הוראות ההיתרים המחייבים אותם מכוחם של הדינים הסביבתיים.

השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל, הבהירה כי המשרד ימשיך בפעולות האכיפה גם נגד התאגידים הגדולים. "חשוב למשרד לפעול גם נגד תאגידים חזקים, המסכנים את הציבור ופוגעים בזכותו לאוויר נקי וסביבה נאותה", אמרה השרה, והוסיפה כי המשרד "ימשיך לפעול בנחישות מול ארגונים כדי להטמיע את הכלל שהמזהם משלם, ולוקח אחריות על התנהלות רשלנית".

עו"ד עדי דמתי שגיא מהמחלקה להנחיית התובעים מוסמכי היועמ"ש בפרקליטות המדינה, שיצגה את המדינה בהליך, מסרה לאחר גזר הדין: "הפרקליטות רואה חשיבות רבה בלקיחת האחריות של החברה על התנהלותה הרשלנית, ועל נשיאתם של מנהלים בה, בהם בכירים, באחריות לאירוע סביבתי ובטיחותי רחב היקף זה".

מבז"ן נמסר כי "החברה ומנהליה לקחו אחריות על האירוע, שהטיפול בו נוהל באופן מקצועי והסתיים ללא כל נפגע. בזן הפיקה לקחים והיא ממשיכה לעמוד בסטנדרטים המחמירים ביותר בתחום".

יו"ר איגוד ערים להגנת הסביבה, עו"ד שרית גולן שטיינברג אמרה כי "רק אכיפה נגד נושאי המשרה עצמם יכולה לעצור את התקלות הללו. חשוב לציין שאל מול הנזק הרב שגרמה השריפה בבז"ן יצאו האשמים בעונשים קלים אבל התקדמנו כברת דרך משמעותית ביחס לעבר בהטלת אחריות פלילית אישית וזה משמעותי מאוד. אנו נמשיך להילחם באותם המזהמים למען האויר שילדינו ואנו נושמים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully